Blok II
- Wymiary główne kadłuba statku.
- Warunek pływania statku bez przegłębienia.
- Pojemności rejestrowe.
- Znaki wolnej burty statku morskiego i znaki zanurzenia.
- Grodzie poprzeczne ich przeznaczenie i konstrukcja.
- Klasa statku, dokument klasy statku, okres jego ważności.
- Rozmieszczenie i elementy urządzeń kotwicznych.
- Rozmieszczenie i elementy urządzeń cumowniczych.
- Przeznaczenie, budowa i elementy instalacji balastowej.
- Przeznaczenie, rozmieszczenie i zakończenia rurociągów sondażowych.
- Przeznaczenie, rozmieszczenie i zakończenia rurociągów odpowietrzających zbiorniki.
- Rodzaje zamknięć otworów lukowych.
- Rodzaje statkowych urządzeń przeładunkowych.
- Przygotowanie urządzeń kotwicznych do rzucenia kotwicy
- Wyjaśnić pojęcia: długość całkowita, długość między pionami, szerokość statku, zanurzenie, wolna burta
- Wyjaśnić pojęcie żegluga liniowa. Podać przykłady.
- Wyjaśnić pojęcie żegluga nieregularna. Podać przykłady.
- Wyjaśnić pojęcie żegluga promowa. Podać przykłady.
- Dokumenty ładunkowe w żegludze liniowej. Wymienić i krótko scharakteryzować.
- Wyjaśnić pojęcie „czarter na czas” oraz „czarter na podróż”. Porównać oba czartery
- Rodzaje dokumentów statku handlowego. Scharakteryzuj najważniejsze.
- Wymień i krótko scharakteryzuj dokumenty, które wymagane są podczas wejścia do portu.
- Scharakteryzuj rodzaje konosamentów stosowanych w żegludze.
- Wyjaśnić pojęcia konosament nieczysty i list gwarancyjny. W jakich sytuacjach stosuje się te dokumenty.
- Jakie niezbędne informacje zawiera lista ładunkowa.
- Kryteria układania sztauplanu drobnicowca.
- Kryteria układania sztauplanu kontenerowca.
- Sposoby praktycznej separacji ładunków.
- Zasady oddzielania różnych klas ładunków niebezpiecznych na drobnicowcu.
- Zasady oddzielania różnych klas ładunków niebezpiecznych na kontenerowcu.
- Zasady oddzielania różnych klas ładunków niebezpiecznych na statku RO-RO.
- Gospodarka materiałami separacyjno – sztauerskimi na statkach.
- Zasady organizacji prac przeładunkowych w morzu i na redach.
- Zasady sprawdzania szczelności pokryw lukowych.
- Zasady prawidłowego przeprowadzenia Draft Survey.
- Pojęcie Air Draft dla masowców.
- Certyfikat czystości ładowni.
- Wyjaśnić następujące określenia: SWL, C/L, H/L, LNG, M/R.
- Wyjaśnić następujące określenia: dopuszczalne obciążenia pokładu, twistlock, deep tank, locker.
- Wyjaśnić następujące określenia: roll – trailer, air draft, RAM-NEK, ullage, forepart.
- Wyjaśnić następujące określenia: współczynnik otwartości pokładu, dunnage, livestock.
- Zasady sztauowania worków.
- Zasady sztauowania bębnów i beczek.
- Zasady sztauowania samochodów osobowych.
- Zasady sztauowania wyrobów hutniczych.
- Zasady sztauowania wyrobów tartacznych.
- Zasady sztauowania sztuk ciężkich.
- Zasady sztauowania sztuk wielkogabarytowych.
- Zasady sztauowania ładunków higroskopijnych.
- Zasady sztauowania palet i pakietów.
- Omów i zinterpretuj miary stateczności statku dla małych i dużych kątów przechyłu.
- Przedstaw na czym polega ocena stateczności statku nieuszkodzonego dokonywana przez oficera ładunkowego?
- Przedstaw genezę powstania kryteriów stateczności statku nieuszkodzonego. Które kryteriów wywodzą się z analiz statystycznych, a które z modelowania zjawiska przechylania statku?
- Omów zasady dokonywania oceny stateczności statku nieuszkodzonego i uszkodzonego – podaj podobieństwa i różnice.
Podmiot udostępniający:
WN
Wytworzył informację:
Tomasz Neumann
10.01.2018