Blok II

  • Wymiary główne kadłuba statku.
  • Warunek pływania statku bez przegłębienia.
  • Pojemności rejestrowe.
  • Znaki wolnej burty statku morskiego i znaki zanurzenia.
  • Grodzie poprzeczne ich przeznaczenie i konstrukcja.
  • Klasa statku, dokument klasy statku, okres jego ważności.
  • Rozmieszczenie i elementy urządzeń kotwicznych.
  • Rozmieszczenie i elementy urządzeń cumowniczych.
  • Przeznaczenie, budowa i elementy instalacji balastowej.
  • Przeznaczenie, rozmieszczenie i zakończenia rurociągów sondażowych.
  • Przeznaczenie, rozmieszczenie i zakończenia rurociągów odpowietrzających zbiorniki.
  • Rodzaje zamknięć otworów lukowych.
  • Rodzaje statkowych urządzeń przeładunkowych.
  • Przygotowanie urządzeń kotwicznych do rzucenia kotwicy
  • Wyjaśnić pojęcia: długość całkowita, długość między pionami, szerokość statku, zanurzenie, wolna burta
  • Wyjaśnić pojęcie żegluga liniowa. Podać przykłady.
  • Wyjaśnić pojęcie żegluga nieregularna. Podać przykłady.
  • Wyjaśnić pojęcie żegluga promowa. Podać przykłady.
  • Dokumenty ładunkowe w żegludze liniowej. Wymienić i krótko scharakteryzować.
  • Wyjaśnić pojęcie „czarter na czas” oraz „czarter na podróż”. Porównać oba czartery
  • Rodzaje dokumentów statku handlowego. Scharakteryzuj najważniejsze.
  • Wymień i krótko scharakteryzuj dokumenty, które wymagane są podczas wejścia do portu.
  • Scharakteryzuj rodzaje konosamentów stosowanych w żegludze.
  • Wyjaśnić pojęcia konosament nieczysty i list gwarancyjny. W jakich sytuacjach stosuje się te dokumenty.
  • Jakie niezbędne informacje zawiera lista ładunkowa.
  • Kryteria układania sztauplanu drobnicowca.
  • Kryteria układania sztauplanu kontenerowca.
  • Sposoby praktycznej separacji ładunków.
  • Zasady oddzielania różnych klas ładunków niebezpiecznych na drobnicowcu.
  • Zasady oddzielania różnych klas ładunków niebezpiecznych na kontenerowcu.
  • Zasady oddzielania różnych klas ładunków niebezpiecznych na statku RO-RO.
  • Gospodarka materiałami separacyjno – sztauerskimi na statkach.
  • Zasady organizacji prac przeładunkowych w morzu i na redach.
  • Zasady sprawdzania szczelności pokryw lukowych.
  • Zasady prawidłowego przeprowadzenia Draft Survey.
  • Pojęcie Air Draft dla masowców.
  • Certyfikat czystości ładowni.
  • Wyjaśnić następujące określenia: SWL, C/L, H/L, LNG, M/R.
  • Wyjaśnić następujące określenia: dopuszczalne obciążenia pokładu, twistlock, deep tank, locker.
  • Wyjaśnić następujące określenia: roll – trailer, air draft, RAM-NEK, ullage, forepart.
  • Wyjaśnić następujące określenia: współczynnik otwartości pokładu, dunnage, livestock.
  • Zasady sztauowania worków.
  • Zasady sztauowania bębnów i beczek.
  • Zasady sztauowania samochodów osobowych.
  • Zasady sztauowania wyrobów hutniczych.
  • Zasady sztauowania wyrobów tartacznych.
  • Zasady sztauowania sztuk ciężkich.
  • Zasady sztauowania sztuk wielkogabarytowych.
  • Zasady sztauowania ładunków higroskopijnych.
  • Zasady sztauowania palet i pakietów.
  • Omów i zinterpretuj miary stateczności statku dla małych i dużych kątów przechyłu.
  • Przedstaw na czym polega ocena stateczności statku nieuszkodzonego dokonywana przez oficera ładunkowego?
  • Przedstaw genezę powstania kryteriów stateczności statku nieuszkodzonego. Które kryteriów wywodzą się z analiz statystycznych, a które z modelowania zjawiska przechylania statku?
  • Omów zasady dokonywania oceny stateczności statku nieuszkodzonego i uszkodzonego – podaj podobieństwa i różnice.

Podmiot udostępniający: 

WN

Wytworzył informację:

Tomasz Neumann
10.01.2018