UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY |
Nr: |
|
Przedmiot: |
PSYCHOLOGIA I SOCJOLOGIA |
Kierunek / Poziom kształcenia: |
NAWIGACJA / DRUGIEGO STOPNIA |
Forma studiów: |
STACJONARNE / NIESTACJONARNE |
Profil kształcenia: |
OGÓLNOAKADEMICKI |
Specjalność: |
ZARZąDZANIE BEZPIECZEńSTWEM W TRANSPORCIE MORSKIM |
SEMESTR |
ECTS |
Liczba godzin w tygodniu |
Liczba godzin w semestrze |
W |
C |
L |
P |
S |
W |
C |
L |
P |
S |
I |
2 |
|
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
Razem w czasie studiów: |
15 |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)
1 |
Ogólna wiedza humanistyczna z zakresu szkoły średniej i studiów pierwszego stopnia. |
Cele przedmiotu
1 |
Zaznajomienie z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami z zakresu psychologii i socjologii. |
2 |
Poznanie rodzajów zjawisk i procesów społecznych, nabycie umiejętności interpretacji zjawisk psychologicznych, społecznych i kulturowych. |
Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia
EKP1 |
Usystematyzować wiedzę o charakterze psychologii i socjologii oraz ich relacjach do innych nauk humanistycznych |
EKP2 |
Rozróżnić podstawowe pojęcia i koncepcje teoretyczne z zakresu psychologii i socjologii |
EKP3 |
Posługiwać się terminologią z zakresu nauk społecznych, w szczególności z zakresu psychologii i socjologii |
EKP4 |
Analizować przebieg tworzenia się tożsamości indywidualnej i zbiorowej, analizować znaczenie ról społecznych |
EKP5 |
Identyfikować i wyjaśniać role struktur społecznych i kulturowych we współczesnym świecie |
EKP6 |
Przeprowadzić analizę mechanizmów dynamiki grupy społecznej: wpływu jednostki na grupę i grupy na jednostkę |
EKP7 |
Wykorzystać wiedzę z zakresu psychologii i socjologii w relacjach społecznych – w kontaktach towarzyskich, w środowisku pracy, przy rozwiązywaniu konfliktów, itp. |
Treści programowe
Semestr I
Lp. |
Zagadnienia |
Liczba godzin |
Odniesienie do EKP dla przedmiotu |
Odniesienie do RPS |
W |
C |
L |
P |
S |
1 | Historia nauk społecznych. Podstawowe pojęcia. Miejsce i znaczenie psychologii i socjologii w kanonie nauk społecznych. | 1 | | | | | EKP1, EKP2 | |
2 | Procesy poznawcze: percepcja, uczenie się, pamięć. | 2 | | | | | EKP3, EKP4, EKP5 | |
3 | Stosunki społeczne: postawy, stereotypy i uprzedzenia | 2 | | | | | EKP3, EKP4, EKP7 | |
4 | Mowa ciała. Społeczne znaczenie komunikacji niewerbalnej. | 2 | | | | | EKP6, EKP7 | |
5 | Socjologia płci. Płeć kulturowa. Typy kobiecości i męskości. Gender. | 2 | | | | | EKP3, EKP4, EKP6 | |
6 | Wymiary życia społecznego. Socjologia małych i dużych grup społecznych | 2 | | | | | EKP3, EKP4, EKP5, EKP6 | |
7 | Więź społeczna, typy stosunków społecznych. | 2 | | | | | EKP3, EKP4, EKP5, EKP6, EKP7 | |
8 | Socjologia morska. Statek jako system społeczny. Specyfika rodziny marynarskiej. | 2 | | | | | EKP6, EKP7 | |
Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)
Symbol EKP |
Test |
Egzamin ustny |
Egzamin pisemny |
Kolokwium |
Sprawozdanie |
Projekt |
Prezentacja |
Zaliczenie praktyczne |
Inne |
EKP1 |
X | | | | | | | | |
EKP2 |
X | | | | | | | | |
EKP3 |
X | | | | | | | | |
EKP4 |
X | | | | | | | | |
EKP5 |
X | | | | | | | | |
EKP6 |
X | | | | | | | | |
EKP7 |
X | | | | | | | | |
Kryteria zaliczenia przedmiotu
Semestr |
Ocena pozytywna (min. dostateczny) |
I | Wynik powyżej 50% z testu zaliczeniowego |
Nakład pracy studenta
Forma aktywności |
Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności |
W |
C |
L |
P |
S |
Godziny kontaktowe | 15 | | | | |
Czytanie literatury | 25 | | | | |
Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych | | | | | |
Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia | | | | | |
Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania | 5 | | | | |
Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach | 5 | | | | |
Udział w konsultacjach | 2 | | | | |
Łącznie godzin | 52 | | | | |
Łączny nakład pracy studenta | 52 |
Liczba punktów ECTS | 2 | | | | |
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu | 2 |
Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi | |
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich | 22 |
Literatura
Literatura podstawowa
Aronson E. „Człowiek istota społeczna”, PWN, Warszawa 2014
Bauman Z. „Socjologia”, Zysk i s-ka Poznań 1996
Hamer K. „Podstawy psychologii”, AB Format 2009
Cialdini R. „Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka” GWP, Gdańsk 2013
Porada J. „Kultura i socjologia morska w dobie globalizmu”, Szczecin 2004
Literatura uzupełniająca
Przetacznikowa M., Makiełło-Jarża G. „Podstawy psychologii ogólnej”, WSiP, Warszawa 1989
Sybilski Z. „Psychologia dla nie psychologów”, Parnas, Inowrocław 2004
Doliński D. „Psychologia wpływu społecznego”, Ossolineum Wrocław 2000
Szacka B. „Wprowadzenie do socjologii”, Oficyna Naukowa, Warszawa 2003
Berger P. „Zaproszenie do socjologii”, PWN, Warszawa 2007
Janiszewski L, Sosnowski A. „Socjologia morska”, Wrocław: Ossolineum 1984
Podemski K. „Socjologia podróży", Wydawnictwo Uniwersytetu im. A. Mickiewicza. Poznań 2005
Prowadzący przedmiot
Tytuł/stopień, imię, nazwisko |
Jednostka dydaktyczna |
1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot: |
|
mgr Kamil Roszkowski |
WN |
2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia: |
|
mgr Kamil Roszkowski |
WN |