| UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY |
| Nr: |
|
Przedmiot: |
PODSTAWY NAUTYKI W TRANSPORCIE |
| Kierunek / Poziom kształcenia: |
TRANSPORT / PIERWSZEGO STOPNIA |
| Forma studiów: |
STACJONARNE / NIESTACJONARNE |
| Profil kształcenia: |
OGÓLNOAKADEMICKI |
| Specjalność: |
TRANSPORT I LOGISTYKA |
| SEMESTR |
ECTS |
Liczba godzin w tygodniu |
Liczba godzin w semestrze |
| W |
C |
L |
P |
S |
W |
C |
L |
P |
S |
| I |
4 |
|
|
|
|
|
15 |
|
12 |
|
3 |
| Razem w czasie studiów: |
30 |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)
Cele przedmiotu
| 1 |
Zapoznanie studentów z problematyką zapewniania bezpieczeństwa żeglugi na podejściach do portów, a także z podstawową terminologią nautyczną w celu ułatwienia kontaktów i wymiany informacji w relacji statek - port. |
| 2 |
Zapoznanie studentów z infrastrukturą nawigacyjną portów i akwenów przybrzeżnych. |
| 3 |
Zapoznanie studentów z podstawowymi zadaniami realizowanymi w procesie prowadzenia bezpiecznej nawigacji. |
| 4 |
Zapoznanie studentów z problematyką układów odniesienia i współrzędnych stosowanych w nawigacji morskiej. |
Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia
| EKP1 |
Zna terminologię związaną z pozycją geograficzną, ruchem i bezpieczeństwem statku. |
| EKP2 |
Zna elementy infrastruktury nawigacyjnej i potrafi je identyfikować. |
| EKP3 |
Zna warunki zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi ze szczególnym uwzględnieniem wód przybrzeżnych. |
| EKP4 |
Potrafi identyfikować mapy nawigacyjne wód portowych, red i kotwicowisk. |
| EKP5 |
Umie poprawnie wykonywać elementarne obliczenia stosowane w nawigacji morskiej. |
Treści programowe
Semestr I
| Lp. |
Zagadnienia |
Liczba godzin |
Odniesienie do EKP dla przedmiotu |
Odniesienie do RPS |
| W |
C |
L |
P |
S |
| 1 | Kształt i wymiary Ziemi, współrzędne geograficzne i podstawowe zależności pomiędzy nimi. Nawigacyjne układy odniesienia. | 3 | | 3 | | | EKP1, EKP5 | 1.1.1.1 |
| 2 | Odwzorowania kartograficzne stosowane w nawigacji. Morskie mapy nawigacyjne (elementy, konstrukcja, wykorzystanie). Klasyfikacja akwenów morskich. | 2 | | 2 | | | EKP1, EKP4 | 1.1.1.1 |
| 3 | Morskie jednostki miar. Tradycyjne jednostki miary stosowane w nawigacji. | 1 | | 1 | | | EKP1 | 1.1.1.2 |
| 4 | Określanie kierunku, drogi i prędkości w nawigacji. Kurs, namiar i kąt kursowy oraz systemy ich wyrażania. | 3 | | 4 | | | EKP1, EKP3 | 1.1.1.2, 1.1.1.3 |
| 5 | Magnetyzm Ziemi i statku, deklinacja, dewiacja, całkowita poprawka. | 2 | | 2 | | | EKP1, EKP3 | 1.1.1.5 |
| 6 | Morskie oznakowanie nawigacyjne. Charakterystyki świateł nawigacyjnych. Systemy oznakowania, system IALA, wyposażenie techniczne oznakowania nawigacyjnego. | 4 | | | | | EKP2, EKP3 | 1.1.1.7, 1.1.1.8, 1.1.1.9 |
| 7 | Zapoznanie się z mostkiem nawigacyjnym statku oraz podstawowymi urządzeniami służącymi zapewnieniu bezpiecznej nawigacji - symulator mostka. | | | | | 3 | EKP1, EKP2, EKP3 | |
Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)
| Symbol EKP |
Test |
Egzamin ustny |
Egzamin pisemny |
Kolokwium |
Sprawozdanie |
Projekt |
Prezentacja |
Zaliczenie praktyczne |
Inne |
| EKP1 |
| | | X | | | | | |
| EKP2 |
| | | X | | | | | |
| EKP3 |
| | | X | | | | | |
| EKP4 |
| | | X | | | | | |
| EKP5 |
| | | X | | | | | |
Kryteria zaliczenia przedmiotu
| Semestr |
Ocena pozytywna (min. dostateczny) |
| I | 1. Uzyskanie pozytywnej oceny z laboratorium (na podstawie kolokwium).
2. Uzyskanie pozytywnej oceny z wykładów (na podstawie kolokwium).
3. W przypadku uzyskania pozytywnych ocen z obu części przedmiotu, ocena końcowa stanowi ich średnią arytmetyczną. |
Nakład pracy studenta
| Forma aktywności |
Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności |
| W |
C |
L |
P |
S |
| Godziny kontaktowe | 15 | | 12 | | 3 |
| Czytanie literatury | 20 | | 15 | | |
| Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych | | | 15 | | 5 |
| Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia | 15 | | 5 | | |
| Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania | | | | | |
| Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach | 1 | | 1 | | |
| Udział w konsultacjach | 2 | | 2 | | |
| Łącznie godzin | 53 | | 50 | | 8 |
| Łączny nakład pracy studenta | 111 |
| Liczba punktów ECTS | 2 | | 2 | | |
| Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu | 4 |
| Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi | 35 |
| Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich | 36 |
Literatura
Literatura podstawowa
Czaplewski K.; Podstawy Nawigacji morskiej i śródlądowej, wyd. Bernardinum, 2014
Judziński M.; Nawigacja Morska; Akademia Morska w Gdyni, Gdynia 2014
Ubrański J. Kopacz Z., Posiła J; Nawigacja Morska, AMW, Gdynia 2000
Literatura uzupełniająca
Gucma S.; Inżynieria ruchu morskiego; Wyd. „Okrętownictwo i Żegluga”, Gdańsk 2001
Wróbel F.; Vademecum Nawigatora; Wyd. Trademar, Bielsko-Biała 2023
Jagniszczak I., Łusznikow E.; Bezpieczeństwo nawigacji, FPPOiGM, Gdańsk 2010
Prowadzący przedmiot
| Tytuł/stopień, imię, nazwisko |
Jednostka dydaktyczna |
| 1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot: |
|
| dr inż. Mateusz Gil |
KN |
| 2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia: |
|
