UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY
Nr: Przedmiot: ZARZĄDZANIE STATKIEM
Kierunek / Poziom kształcenia: NAWIGACJA / PIERWSZEGO STOPNIA
Forma studiów: STACJONARNE / NIESTACJONARNE
Profil kształcenia: PRAKTYCZNY
Specjalność: TRANSPORT MORSKI
SEMESTR ECTS Liczba godzin w tygodniu Liczba godzin w semestrze
W C L P S W C L P S
VI 3 15 15
VIII 2 5
Razem w czasie studiów: 35

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)

1 Wiedza z zakresu szkoły średniej
2 Elementy zawodowego języka angielskiego, budowy i stateczności statku, przewozów morskich, bezpieczeństwa statku, psychologii zachowań ludzkich, prawa morskiego oraz podstaw organizacji i zarządzania.

Cele przedmiotu

1 Przekazanie wiedzy na temat parametrów eksploatacyjnych statków, dokumentacji statku, form eksploatacji statków, problemów organizacji przewozów i dokumentowania przewozów oraz problemów współpracy statek – port, port – armator, statek – usługowcy; wskazania na obowiązujące przepisy, procedury i dobrą praktykę morską w tym zakresie.

Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia

EKP1 Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie form eksploatacji handlowej statku i problemów organizacji przewozów.K_W01; K_W02
EKP2 Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie dokumentacji statku w różnych typach żeglugi oraz ich prawnych aspektów w przewozie ładunków. K_W29; K_W22; K_W03
EKP3 Potrafi interpretować klauzule dokumentów ładunkowych oraz oceniać ich przydatność do najbardziej efektywnej i właściwej eksploatacji handlowej statków. K_W03; K_W29
EKP4 Potrafi wykorzystać wiedzę do formułowania i zastosowywać do rozwiązywania praktycznych problemów związanych z przewozem ładunków. K_W29
EKP5 Posiada kompetencje międzynarodowe do prowadzenia dokumentacji i komunikacji w zakresie zarządzania statkiem i współpracy statek-port, port-armator, statek-usługodawcy oraz kierowania załogą. K_W31; K_U13
EKP6 Posiada wiedzę o dokumentach, certyfikatach, książkach, dziennikach i innych okrętowych. Zna i poprawnie interpretuje ich zawartość. Zna zasady przeprowadzania inspekcji morskich i przygotowania do nich statku pod względem dokumentacji. K_W33,K_W26; K_W31;
EKP7 Zna zasady organizacji załogi statku morskiego, rozumie zasady dowodzenia i kierowanie podległymi pracownikami. K_W31; K_U22
EKP8 Współpracuje z armatorem, agentem, czarterującym w zakresie budżetu statku. Stosuje komputer w obliczeniach ekonomicznych. Poprawnie interpretuje i stosuje w praktyce zasady ekonomii żeglugi w zakresie kosztów, cen i wpływów frachtowych. Planuje elementy budżetu statku. K_W21
EKP9 Potrafi poprawnie interpretować zapisy zawarte w konwencjach, rezolucjach i kodeksach, efektywnie zarządzać bezpieczeństwem statku stosując instrukcje Kodeksu ISM w tym stosować procedury awaryjne; podejmować w każdych warunkach efektywne działania w celu zapewnienia bezpieczeństwa ludzi, statku i ładunku; efektywnie przygotować statek do kontroli państwa portu (PSC). K_W26
EKP10 Ma podstawową wiedzę w zakresie procedur awaryjnych, rozkładów alarmowych, procedur postępowania dowództwa statku w celu zapewnienia bezpieczeństwa ludzi, statku i ładunku; Zna w podstawowym zakresie akty prawne - konwencje, rezolucje, kodeksy i podstawowe wymagania z nich wynikające, kodeks zarządzania bezpieczeństwem (ISM) w odniesieniu do statku i armatora, zakres i zasady postępowania statku w czasie kontroli państwa portu (PSC). K_W19; K_W20

Treści programowe

Semestr VI
Lp. Zagadnienia Liczba godzin Odniesienie do EKP dla przedmiotu Odniesienie do RPS
W C L P S
1Podstawowe parametry techniczno - eksploatacyjne statków i ich cechy indywidualne. [STCW: 9.11. /1.1.] Planowanie podróży i praktyczne zastosowania poszczególnych parametrów techniczno-eksploatacyjnych. [STCW: 9.11/1.22.]129.11.1.1, 9.11.1.22
2Podstawowe i pochodne formy eksploatacji statku. [STCW: 9.11/1.2.]19.11.1.2
3Organizacja i dokumentacja przewozów w żegludze liniowej. 3.1. Umowa bukingowa. 3.2. Lista ładunkowa. 3.3. Kwit kontrolny. 3.4. Kwit sternika. 3.5. Konosament. 3.6. Morski list przewozowy. 3.7. Manifest ładunkowy. [STCW: 9.11/1.3.]19.11.1.3
4Interpretacja ważniejszych klauzul konosamentu liniowego i morskiego listu przewozowego. [STCW: 9.11/1.4.]129.11.1.4
5Organizacja przewozów czarterowych, rodzaje czarterów. [STCW:9.11/1.5.]19.11.1.5
6Dokumentacja przewozów czarterowych. 6.1. Umowa czarterowa. 6.2. Notisy, Nota gotowości. 6.3. Zestawienie faktów. 6.4. Taśma czasu. 6.5. Laydays, Laytime. 6.6. Rozliczenie czasu dozwolonego. [STCW: 9.11/1.6.]19.11.1.6
7Eksploatacja statku w czarterze na czas. [STCW: 9.11/1.7.]19.11.1.7
8Instrukcje ogólne i na podróż. Podróż jako podstawowy cykl produkcyjny statku. Instrukcje na podróż w żegludze liniowej, czarterowej i specjalistycznej. Analiza treści i znaczenia oraz zasady posługiwania się dokumentami charakterystycznymi dla podstawowych i pochodnych form eksploatacji statku.[STCW: 9.11/1.8.]129.11.1.8
9Sprawozdawczość eksploatacyjna statku, raport eksploatacyjny, raport kapitański. [STCW: 9.11/1.22.]19.11.1.22
10Dokumenty i certyfikaty statku handlowego wynikające z międzynarodowych przepisów. 10.1.Konwencji SOLAS 74/78, 10.2. Load Lines 66, 10.3.MARPOL 73/78, 10.4.Tonnage 69, 10.5. CLC 69, 10.6. MLC 2006,10.7. WHO; 10.8. Kodeksy: IMSBC, IMDG, BCH, GC i inne 10.9.Dokumenty: a) Legitymacyjne. b) Klasyfikacyjne. c) Bezpieczeństwa. d) Sanitarne. e) Załogowe. f) Ładunkowe. g) Pasażerskie. [STCW: 9.11/1.9.] Dzienniki i książki ze szczególnym uwzględnieniem dziennika pokładowego. [STCW: 9.11/1.10.]129.11.1.9, 9.11.1.10
11Konwencja FAL 65. Procedury i dokumenty związane z odprawą statku na wejściu, wyjściu i w tranzycie. [STCW: 9.11/1.11.]129.11.1.11
12Współpraca statku z portem i z usługowcami (usługi agencyjne, pilotowe, holownicze, kontrolne, eksperckie). [STCW: 9.11/1.13.]19.11.1.13
13Kodeks ISM. Inspekcje statku. Audyt, Inspekcje Armatorskie, Inspekcje Państwa Bandery, Państwa Portu, Inspekcje Klasyfikatora [STCW: 9.11/1.12.]129.11.1.12
14Organizacja załogi statku, kierowanie załogą statku, warunki zatrudnienia, ocenianie pracowników. Konwencja MLC. [STCW: 9.11/1.14.] Kierowanie ludźmi na statku morskim w sytuacjach kryzysowych. [STCW: 9.11/1.15.]129.11.1.14, 9.11.1.15
15Planowanie budżetu statku, zamówienia w poszczególnych działach, rozliczenia kosztów, prowadzenie rozliczeń finansowych na statku. [STCW: 9.11/1.16. 17.]Koszty w żegludze morskiej, klasyfikacja kosztów [STCW: 9.11.1.19.] Ceny w żegludze morskiej, rynek frachtowy [STCW: 9.11.1.20, 21.]119.11.1.16, 9.11.1.17, 9.11.1.19, 9.11.1.20, 9.11.1.21
Semestr VIII
Lp. Zagadnienia Liczba godzin Odniesienie do EKP dla przedmiotu Odniesienie do RPS
W C L P S
1Opisać, na czym polega przygotowanie specyfikacji, remontowej dla remontu klasowego, potwierdzenia klasy i międzyrejsowego.
2Przedstawić plan podróży (konkretnej) z możliwością oszczędności paliwa.
3Opisać dokumenty ładunkowe, lista towarów (cargo lista), manifest, manifest ładunków niebezpiecznych, kwit sternika i wszystkie inne dokumenty ładunkowe dostępne na danym statku. .
4Opisać działalność konserwacyjno - remontową związaną z utrzymaniem gotowości technicznej następujących systemów, urządzenia przeładunkowe, wentylacje pomieszczeń ładunkowych, urządzenia cumownicze i kotwiczne.
5Przedstawić bilans energetyczny z uwzględnieniem zapotrzebowania na energię podczas załadunku, postoju w porcie (bez pracy), podróży morskiej.
6Przedstawić współpracę statku z przedstawicielami różnych instytucji lądowych w wybranych portach zagranicznych, do których zawijał dany statek.
7Zapoznać się z raportem, st. oficera i raportem nawigacyjnym, (jeżeli możliwe dołączyć kopię do sprawozdania).
8Opisać dokumenty statku, legitymacyjne, bezpieczeństwa i klasyfikacyjne.

Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)

Symbol EKP Test Egzamin ustny Egzamin pisemny Kolokwium Sprawozdanie Projekt Prezentacja Zaliczenie praktyczne Inne
EKP1 XX
EKP2 XX
EKP3 XX
EKP4 XX
EKP5 XX
EKP6 XX
EKP7 XX
EKP8 XX
EKP9 XX
EKP10 XX

Kryteria zaliczenia przedmiotu

Semestr Ocena pozytywna (min. dostateczny)
VI60% punktów z kolokwium
VIIIZaliczenie praktyczne

Nakład pracy studenta

Forma aktywności Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności
W C L P S
Godziny kontaktowe15155
Czytanie literatury101010
Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych1010
Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia5510
Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania510
Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach222
Udział w konsultacjach233
Łącznie godzin345050
Łączny nakład pracy studenta134
Liczba punktów ECTS122
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu5
Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi25
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich49

Literatura

Literatura podstawowa
Międzynarodowy kodeks zarządzania bezpieczną eksploatacją statków i zapobieganiem zanieczyszczaniu (Kodeks ISM), oraz Wytyczne wdrażania Kodeksu ISM - International Management Code for the Safe Operation of Ships and for Pollution Prevention and Revised Guidelines on the Implementation of the ISM Code, wydanie PRS, 2015
STCW including 2010 Manila Amendments, Edition 2017
Międzynarodowa konwencja o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki - MARPOL - 1973/78 Tekst jednolity, 2015 wraz z Protokołem 1978 i Protokołem 1997, wydanie PRS, 2015
Międzynarodowa konwencja o bezpieczeństwie życia na morzu, 1974 SOLAS - Tekst jednolity, wydanie PRS, 2015
Międzynarodowa konwencja o kontroli i postępowaniu ze statkowymi wodami balastowymi i osadami, 2004 (Konwencja BWM), wydanie PRS, 2006
Konwencji o ułatwieniu międzynarodowego obrotu morskiego, Convention on Facilitation of International Maritime Traffic (FAL,) z poprawkami, Edition 2017
SOLAS Consolidated Edition, 2020
MARPOL, Consolidated Edition 2017
STCW including 2010 Manila Amendments, 2017 Edition
ISPS Code 2003 Edition
Guide to Maritime Security & ISPS Code, 2012 edition
ISM Code & Guidelines, 2018 Edition
IMSAS IMO Member State Audit Scheme, Edition 2015
Casualty Investigation Code, 2008 Edition
Facilitation Convention, FAL Convention 1965, 2017 Edition
Literatura uzupełniająca
Chuchla Z., 2004. Morski statek transportowy. Eksploatacja i elementy zarządzania, Gdynia:
Akademia Morska Gdynia.
Chuchla Z., 2000. Zarządzanie morskim statkiem transportowym oraz jego eksploatacja, Gdynia:
WSM, Gdynia.
Hermanowski J., 2001. Incoterms 2000-komentarz, Warszawa-Zielona Góra: Univers.
Kunert J., 1958. Transakcje w handlu morskim. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Gospodarcze.
Kunert J., 1970. Technika handlu morskiego. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne.
Ocioszyński T., 1968. Rozwój żeglugi i myśli morskiej. Gdynia: Wydawnictwo Morskie.
Pszenny J., Eksploatacja Statku. 1976. Gdynia: Wyd. Morskie.
Salomon A., S2003. Spedycja w handlu morskim procedury i dokumenty. Gdańsk: Wydawnictwo
UG. Handel morski i turystyka, 2003. Zeszyty naukowe UG. Gdańsk: Ekonomika Transportu
Morskiego.
International Conference on Salvage, 1989 Edition
International Conference on Tonnage Measurement of Ships 1969, 1970 Edition
Code on Noise Levels on Board Ships, 2014 Edition
Code on Alerts and Indicators 2009, 2010 Edition
Guidelines on Fatigue, 2019 Edition
IMO/ILO Guidelines for the Development of Tables of Seafarers ’Shipboard Working Arrangements & Format of Records of Seafarers’ Hours of Work or Hours or Rest, 1999 Edition


Prowadzący przedmiot

Tytuł/stopień, imię, nazwisko Jednostka dydaktyczna
1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot:
dr inż. kpt.ż.w. Przemysław Wilczyński, prof. UMG KES
2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia:
mgr inż. kpt.ż.w. Tadeusz Misorz KES
Pobierz w wersji PDF