UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY |
Nr: |
|
Przedmiot: |
PROJEKTOWANIE TERMINALI PORTOWYCH |
Kierunek / Poziom kształcenia: |
TRANSPORT / DRUGIEGO STOPNIA |
Forma studiów: |
STACJONARNE / NIESTACJONARNE |
Profil kształcenia: |
OGÓLNOAKADEMICKI |
Specjalność: |
ZARZąDZANIE INFRASTRUKTURą I ŚRODKAMI TRANSPORTU ŚRóDLąDOWEGO |
SEMESTR |
ECTS |
Liczba godzin w tygodniu |
Liczba godzin w semestrze |
W |
C |
L |
P |
S |
W |
C |
L |
P |
S |
II |
2 |
|
|
|
|
|
15 |
|
15 |
|
|
Razem w czasie studiów: |
30 |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)
1 |
Infrastruktura transportu, Eksploatacja obiektów transportu, Technologie przewozu i przeładunku. |
Cele przedmiotu
1 |
Przedstawienie zasad organizacji i planowania przestrzennego terenów około i portowych. Przestawienie wymogów dotyczących budowy, funkcjonowania i eksploatacji terminali portowych w tym terminali specjalistycznych. |
2 |
Przestawienie wymogów dotyczących budowy, funkcjonowania i eksploatacji terminali portowych w tym terminali specjalistycznych. |
3 |
Wyćwiczenie umiejętności planowania przestrzennego nowych lokalizacji dla potencjalnych terminali przeładunkowych, w tym przedstawienia studium wykonalności. |
Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia
EKP1 |
Objaśnia zasady organizacji i planowania przestrzennego portów morskich oraz terenów około portowych. |
EKP2 |
Tworzy proste studium wykonalności dla nowych lokalizacji terminali portowych |
EKP3 |
Modeluje i ilustruje proste elementy przestrzenne terminali portowych oraz akwatorium i terytorium portowego. |
EKP4 |
Objaśnia zasady organizacji prac przeładunkowych w terminalach różnego typu.Potrafi obliczać optymalne parametry terminali przeładunkowych różnych typów. |
EKP5 |
Potrafi obliczać optymalne parametry terminali Instalacyjnych oraz serwisowych MEW. |
Treści programowe
Semestr II
Lp. |
Zagadnienia |
Liczba godzin |
Odniesienie do EKP dla przedmiotu |
Odniesienie do RPS |
W |
C |
L |
P |
S |
1 | Podstawowe pojęcia i definicje: port, port morski, port śródlądowy. Funkcje portów, lokalizacje portów. Duże porty europejskie – charakterystyka. Porty polskie. | 1 | | 1 | | | EKP1 | |
2 | Parametry geometryczne statków jako wielkości modułowe dla planowania portów morskich. Statek charakterystyczny i statek maksymalny. | 1 | | 1 | | | EKP1 | |
3 | Charakterystyka terenów około portowych, planowanie przestrzenne nowych lokalizacji portów. Elementy akwatorium i terytorium portowego. | 1 | | 1 | | | EKP1 | |
4 | Charakterystyka terminali portowych, rodzaje terminali i ładunków. Układ przestrzenny, wpływ typów i parametrów ładunków na ukształtowanie terminali | 1 | | 1 | | | EKP2 | |
5 | Transport drogowy i kolejowy w obsłudze terminali kontenerowych, masowych i drobnicowych | 1 | | 1 | | | EKP3 | |
6 | Transport rurociągowy, kolejowy i drogowy w obsłudze terminali paliw płynnych | 1 | | 1 | | | EKP3 | |
7 | Porty śródlądowe. Transport wodny. Elementy przestrzenno-funkcjonalne portów rzecznych. | 1 | | 1 | | | EKP3 | |
8 | Konwencjonalne terminale obsługi ładunków masowych. Rodzaje ładunków masowych w obsłudze systemem konwencjonalnym. Jednostki pływające przystosowane do przewozu ładunków masowych. Ogólne zasady planowania przestrzennego terminali masowych konwencjonalnych. Urządzenia do obsługi ładunków masowych. Metody składowania i obsługi ładunków na placach składowych i w magazynach. Terminale kolejowe w bazach masowych. Organizacja ruchu drogowego w terminalach masowych. 3 2 EKP4, EKP5 Projektowanie wybranych elementów przestrzennych terminali masowych. Charakterystyka wybranych terminali masowych świata. Historia i ewolucja terminali masowych. Trendy rozwojowe w zakresie projektowania i eksploatacji terminali masowych. | 1 | | 2 | | | EKP4, EKP5 | |
9 | Terminale obsługi drobnicy konwencjonalnej. Ogólne zasady planowania przestrzennego konwencjonalnych terminali drobnicowych. Urządzenia do obsługi ładunków drobnicowych. Metody składowania i obsługi ładunków (magazyny, hangary, chłodnie, place składowe itd.). Transport kolejowy i drogowy w obsłudze terminali drobnicowych. Metody projektowania wybranych elementów wyposażenia terminali drobnicowych. Wymiarowanie hangarów, magazynów i hangaro-magazynów. | 2 | | 2 | | | EKP4, EKP5 | |
10 | Terminale obsługi ładunków płynnych Ogólne zasady planowania przestrzennego konwencjonalnych terminali paliw płynnych. | 2 | | 1 | | | EKP4 | |
11 | Eksploatacja terminali intermodalnych Wyznaczenie parametrów: układu torowego i drogowego, wielkości i obciążenia pól składowych, frontów ładunkowych, parkingów oraz budynków administracyjnych i socjalnych dla analizowanego terminalu kontenerowego. Określenie nakładów i kosztów funkcjonowania terminalu kontenerowego | 1 | | 1 | | | EKP4 | |
12 | Wyznaczenie układy przestrzennego dla terminala instalacyjnego oraz serwisowego MEW | 2 | | 2 | | | EKP3, EKP4, EKP5 | |
Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)
Symbol EKP |
Test |
Egzamin ustny |
Egzamin pisemny |
Kolokwium |
Sprawozdanie |
Projekt |
Prezentacja |
Zaliczenie praktyczne |
Inne |
EKP1 |
| | | X | | | | | |
EKP2 |
| | | | | X | | | |
EKP3 |
| | | | | X | | | |
EKP4 |
| | | X | | X | | | |
EKP5 |
| | | X | | X | | | |
Kryteria zaliczenia przedmiotu
Semestr |
Ocena pozytywna (min. dostateczny) |
II | Wynik powyżej 50% z testu zaliczeniowego |
Nakład pracy studenta
Forma aktywności |
Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności |
W |
C |
L |
P |
S |
Godziny kontaktowe | 15 | | 15 | | |
Czytanie literatury | 5 | | 1 | | |
Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych | | | 3 | | |
Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia | 5 | | 3 | | |
Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania | | | 3 | | |
Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach | 2 | | 2 | | |
Udział w konsultacjach | 2 | | 1 | | |
Łącznie godzin | 29 | | 28 | | |
Łączny nakład pracy studenta | 57 |
Liczba punktów ECTS | 1 | | 1 | | |
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu | 2 |
Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi | 21 |
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich | 37 |
Literatura
Literatura podstawowa
Gaythwaite J.W., Design of Marine Facilities for the Berthing, Mooring, and Repair of Vessels (Hardcover),
2004 PIANC (Permanent International Association of Navigational Conferences) - Biuletyny
Tsinker P., red., ”Port engineering. Planning. Construction. Maintenance and security”, Wiley and Sons, N.Y., 2004
Agerschou H., Dand I., Ernst T., Planning and design of ports and
marine terminals, wyd. drugie., Thomas Telford Ltd, 2004.
Böse J. W., Handbook of Terminal Planning. Springer-Verlag New York, 2011.
Mazurkiewicz B. (red.), Morskie budowle hydrotechniczne. Zalecenia do projektowania i wykonywania Z 1 - Z 45. wydanie V, Fundacja Promocji POiGM, Gdańsk 2008.
Mazurkiewicz B. Wiśniewski F., Morskie budowle hydrotechniczne. Zalecenia do projektowania, wykonywania i utrzymania. Fundacja Promocji POiGM, Gdańsk 2015.
Literatura uzupełniająca
Bulk Solids Handling (Vogel Transtech Publications), czasopismo Hwan Kim K., Günther H.-O., Container Terminals and Cargo Systems: Design,
Operations Management, and Logistics Control Issues, 2007
Grzybowski L., Łączyński B., Narodzonek A., Puchalski J., Kontenery w transporcie morskim, Wydawnictwo Trademar, Gdynia, 1997, ss. 320, ISBN 83-905412-2-X
Wiewióra A., Wesołek Z., Puchalski J., Ropa naftowa w transporcie morskim, Wydawnictwo Trademar, Gdynia 2005, ISBN 83-905412-9-7
Wiśnicki B., Vademecum konteneryzacji, Wydawnictwo Link, 2006, ISBN 83-909749-9-1
Prowadzący przedmiot
Tytuł/stopień, imię, nazwisko |
Jednostka dydaktyczna |
1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot: |
|
dr inż. Aleksandra Wawrzyńska |
KT |
2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia: |
|
dr inż. Aleksandra Wawrzyńska |
KT |