| UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY | 
	
		| Nr: |  | Przedmiot: | WYMAGANIA STATECZNOŚCIOWE ZBIORNIKOWCÓW | 
	
		| Kierunek / Poziom kształcenia: | NAWIGACJA / DRUGIEGO STOPNIA | 
	
		| Forma studiów: | STACJONARNE / NIESTACJONARNE | 
	
		| Profil kształcenia: | OGÓLNOAKADEMICKI | 
	
		| Specjalność: | EKSPLOATACJA ZBIORNIKOWCóW | 
	
		| SEMESTR | ECTS | Liczba godzin w tygodniu | Liczba godzin w semestrze | 
	
		| W | C | L | P | S | W | C | L | P | S | 
		
			| II | 2 |  |  |  |  |  | 15 |  | 15 |  |  | 
	
		| Razem w czasie studiów: | 30 | 
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)
			| 1 | Ukończone szkolenie na poziomie operacyjnym w dziale pokładowym | 
			| 2 | Praktyka morska na stanowisku oficerskim na zbiornikowcach | 
Cele przedmiotu
			| 1 | Rozszerzenie zakresu wiedzy ze stateczności w odniesieniu do zbiornikowców | 
			| 2 | Zwiększenie umiejętności implementacji wiedzy w praktycznej eksploatacji zbiornikowców | 
			| 3 | Ocena i interpretacja parametrów stateczności zbiornikowców w eksploatacji | 
Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia
			| EKP1 | Zna zjawiska fizyczne i metody obliczania parametrów statecznościowych statków. | 
			| EKP2 | Umie obliczać i oceniać parametry stateczności statku | 
			| EKP3 | Umie określić wpływ swobodnych powierzchni cieczy na stateczność zbiornikowców | 
			| EKP4 | Zna przepisy dotyczące stateczności zbiornikowców w stanie nieuszkodzonym | 
			| EKP5 | Zna przepisy i wymagania stateczności zbiornikowców w stanach awaryjnych | 
			| EKP6 | Umie określić i ocenić parametry stateczności statku w eksploatacji za pomocą kalkulatora ładunkowego | 
			| EKP7 | Umie określić i ocenić parametry stateczności statku w stanie uszkodzonym za pomocą kalkulatora ładunkowego | 
			| EKP8 | Umie definiować, przewidywać i oceniać zagrożenia dla stateczności statku. | 
			| EKP9 | Umie projektować sekwencje ładunkowe i balastowe na zbiornikowcach | 
Treści programowe
Semestr II
		
			
				| Lp. | Zagadnienia | Liczba godzin | Odniesienie do EKP dla przedmiotu | Odniesienie do RPS | 
			
				| W | C | L | P | S | 
| 1 | Parametry statecznościowe definiujące bezpieczeństwo statku:  - wysokość metacentryczna,  - ramiona prostujące,  - ramion dynamiczne. | 3 |  | 1 |  |  |  |  | 
| 2 | Wpływ swobodnych powierzchni cieczy na stateczność statku:  - fizyka zjawiska,   - metody obliczeniowe,  - rodzaje zbiorników,  - implementacja do parametrów statecznościowych. | 3 |  | 1 |  |  |  |  | 
| 3 | Wymagania stateczności statku w stanie nieuszkodzonym wg ISC'2008 | 2 |  | 4 |  |  |  |  | 
| 4 | Stateczności statku w czasie operacji ładunkowych:  - planowanie załadunku/wyładunku, sekwencja ładunkowa  - balastowanie statku, sekwencja balastowania,  - zagrożenia i skutki. | 2 |  | 3 |  |  |  |  | 
| 5 | Wymiana wód balastowych, metody, wpływ na stateczności i wytrzymałość | 1 |  | 2 |  |  |  |  | 
| 6 | Stateczność statków w stanach awaryjnych:  - przewidywane stany awaryjne, rozmiary uszkodzeń,   - metody obliczeniowe,  - dokumentacja statecznościowa w stanach awaryjnych | 2 |  | 2 |  |  |  |  | 
| 7 | Wymagania stateczności dla statków w stanach awaryjnych wg Konwencji: SOLAS, ICLL, MARPOL | 2 |  | 2 |  |  |  |  | 
Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)
	
		
			| Symbol EKP | Test | Egzamin ustny | Egzamin pisemny | Kolokwium | Sprawozdanie | Projekt | Prezentacja | Zaliczenie praktyczne | Inne | 
		
			| EKP1 | X |  |  |  |  |  |  |  |  | 
		
			| EKP2 | X |  |  | X |  |  |  |  |  | 
		
			| EKP3 |  |  |  | X |  |  |  |  |  | 
		
			| EKP4 | X |  |  |  |  |  |  |  |  | 
		
			| EKP5 | X |  |  |  |  |  |  |  |  | 
		
			| EKP6 |  |  |  |  |  |  |  | X |  | 
		
			| EKP7 |  |  |  |  |  |  |  | X |  | 
		
			| EKP8 |  | X | X |  |  |  |  |  |  | 
		
			| EKP9 |  |  |  |  |  |  |  | X |  | 
Kryteria zaliczenia przedmiotu
	
		| Semestr | Ocena pozytywna (min. dostateczny) | 
| II | 50% ocena z egzaminu, 50% ocena z ćwiczeń | 
Nakład pracy studenta
	
		| Forma aktywności | Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności | 
	
		| W | C | L | P | S | 
| Godziny kontaktowe | 15 |  | 15 |  |  | 
| Czytanie literatury | 10 |  | 5 |  |  | 
| Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych |  |  | 4 |  |  | 
| Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia |  |  |  |  |  | 
| Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania |  |  | 3 |  |  | 
| Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach | 2 |  | 2 |  |  | 
| Udział w konsultacjach | 2 |  | 1 |  |  | 
| Łącznie godzin | 29 |  | 30 |  |  | 
| Łączny nakład pracy studenta | 59 | 
| Liczba punktów ECTS | 1 |  | 1 |  |  | 
| Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu | 2 | 
| Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi | 22 | 
| Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich | 37 | 
Literatura
Literatura podstawowa
J. Teoria okrętu. Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2008
Z. Szozda, Stateczność statku morskiego, Szczecin 2016
Dudziak.
ISC 2008
Konwencja SOLAS
Konwencja MARPOL
Konwencja ICLL
PRS - 86/P Objaśnienia do wymagań Konwencji SOLAS oraz Dyrektywy 2003/25/WE, dotyczących stateczności i niezatapialności - 2011
PRS - 94/P Niezatapialność i stateczność awaryjna nowych zbiornikowców olejowych, chemikaliowców i gazowców - styczeń 2016
Literatura uzupełniająca
A.B. Brian, Ship Hydrostatics and Stability, Butterworth-Heinemann, 2003
I.C. Clark, The Management of Merchant Ship Stability, Trim and Strength, The Nautical Institute, 2002
Prowadzący przedmiot
	
		| Tytuł/stopień, imię, nazwisko | Jednostka dydaktyczna | 
	
		| 1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot: |  | 
	
		| dr inż. Jarosław Soliwoda | KES | 
	
		| 2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia: |  | 
		| dr inż. Jarosław Soliwoda | KES | 
