| UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY |
| Nr: |
|
Przedmiot: |
WYMAGANIA STATECZNOŚCIOWE ZBIORNIKOWCÓW |
| Kierunek / Poziom kształcenia: |
NAWIGACJA / DRUGIEGO STOPNIA |
| Forma studiów: |
STACJONARNE / NIESTACJONARNE |
| Profil kształcenia: |
OGÓLNOAKADEMICKI |
| Specjalność: |
EKSPLOATACJA ZBIORNIKOWCóW |
| SEMESTR |
ECTS |
Liczba godzin w tygodniu |
Liczba godzin w semestrze |
| W |
C |
L |
P |
S |
W |
C |
L |
P |
S |
| II |
2 |
|
|
|
|
|
15 |
|
15 |
|
|
| Razem w czasie studiów: |
30 |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)
| 1 |
Ukończone szkolenie na poziomie operacyjnym w dziale pokładowym |
| 2 |
Praktyka morska na stanowisku oficerskim na zbiornikowcach |
Cele przedmiotu
| 1 |
Rozszerzenie zakresu wiedzy ze stateczności w odniesieniu do zbiornikowców |
| 2 |
Zwiększenie umiejętności implementacji wiedzy w praktycznej eksploatacji zbiornikowców |
| 3 |
Ocena i interpretacja parametrów stateczności zbiornikowców w eksploatacji |
Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia
| EKP1 |
Zna zjawiska fizyczne i metody obliczania parametrów statecznościowych statków. |
| EKP2 |
Umie obliczać i oceniać parametry stateczności statku |
| EKP3 |
Umie określić wpływ swobodnych powierzchni cieczy na stateczność zbiornikowców |
| EKP4 |
Zna przepisy dotyczące stateczności zbiornikowców w stanie nieuszkodzonym |
| EKP5 |
Zna przepisy i wymagania stateczności zbiornikowców w stanach awaryjnych |
| EKP6 |
Umie określić i ocenić parametry stateczności statku w eksploatacji za pomocą kalkulatora ładunkowego |
| EKP7 |
Umie określić i ocenić parametry stateczności statku w stanie uszkodzonym za pomocą kalkulatora ładunkowego |
| EKP8 |
Umie definiować, przewidywać i oceniać zagrożenia dla stateczności statku. |
| EKP9 |
Umie projektować sekwencje ładunkowe i balastowe na zbiornikowcach |
Treści programowe
Semestr II
| Lp. |
Zagadnienia |
Liczba godzin |
Odniesienie do EKP dla przedmiotu |
Odniesienie do RPS |
| W |
C |
L |
P |
S |
| 1 | Parametry statecznościowe definiujące bezpieczeństwo statku: - wysokość metacentryczna, - ramiona prostujące, - ramion dynamiczne. | 3 | | 1 | | | | |
| 2 | Wpływ swobodnych powierzchni cieczy na stateczność statku: - fizyka zjawiska, - metody obliczeniowe, - rodzaje zbiorników, - implementacja do parametrów statecznościowych. | 3 | | 1 | | | | |
| 3 | Wymagania stateczności statku w stanie nieuszkodzonym wg ISC'2008 | 2 | | 4 | | | | |
| 4 | Stateczności statku w czasie operacji ładunkowych: - planowanie załadunku/wyładunku, sekwencja ładunkowa - balastowanie statku, sekwencja balastowania, - zagrożenia i skutki. | 2 | | 3 | | | | |
| 5 | Wymiana wód balastowych, metody, wpływ na stateczności i wytrzymałość | 1 | | 2 | | | | |
| 6 | Stateczność statków w stanach awaryjnych: - przewidywane stany awaryjne, rozmiary uszkodzeń, - metody obliczeniowe, - dokumentacja statecznościowa w stanach awaryjnych | 2 | | 2 | | | | |
| 7 | Wymagania stateczności dla statków w stanach awaryjnych wg Konwencji: SOLAS, ICLL, MARPOL | 2 | | 2 | | | | |
Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)
| Symbol EKP |
Test |
Egzamin ustny |
Egzamin pisemny |
Kolokwium |
Sprawozdanie |
Projekt |
Prezentacja |
Zaliczenie praktyczne |
Inne |
| EKP1 |
X | | | | | | | | |
| EKP2 |
X | | | X | | | | | |
| EKP3 |
| | | X | | | | | |
| EKP4 |
X | | | | | | | | |
| EKP5 |
X | | | | | | | | |
| EKP6 |
| | | | | | | X | |
| EKP7 |
| | | | | | | X | |
| EKP8 |
| X | X | | | | | | |
| EKP9 |
| | | | | | | X | |
Kryteria zaliczenia przedmiotu
| Semestr |
Ocena pozytywna (min. dostateczny) |
| II | 50% ocena z egzaminu, 50% ocena z ćwiczeń |
Nakład pracy studenta
| Forma aktywności |
Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności |
| W |
C |
L |
P |
S |
| Godziny kontaktowe | 15 | | 15 | | |
| Czytanie literatury | 10 | | 5 | | |
| Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych | | | 4 | | |
| Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia | | | | | |
| Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania | | | 3 | | |
| Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach | 2 | | 2 | | |
| Udział w konsultacjach | 2 | | 1 | | |
| Łącznie godzin | 29 | | 30 | | |
| Łączny nakład pracy studenta | 59 |
| Liczba punktów ECTS | 1 | | 1 | | |
| Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu | 2 |
| Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi | 22 |
| Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich | 37 |
Literatura
Literatura podstawowa
J. Teoria okrętu. Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2008
Z. Szozda, Stateczność statku morskiego, Szczecin 2016
Dudziak.
ISC 2008
Konwencja SOLAS
Konwencja MARPOL
Konwencja ICLL
PRS - 86/P Objaśnienia do wymagań Konwencji SOLAS oraz Dyrektywy 2003/25/WE, dotyczących stateczności i niezatapialności - 2011
PRS - 94/P Niezatapialność i stateczność awaryjna nowych zbiornikowców olejowych, chemikaliowców i gazowców - styczeń 2016
Literatura uzupełniająca
A.B. Brian, Ship Hydrostatics and Stability, Butterworth-Heinemann, 2003
I.C. Clark, The Management of Merchant Ship Stability, Trim and Strength, The Nautical Institute, 2002
Prowadzący przedmiot
| Tytuł/stopień, imię, nazwisko |
Jednostka dydaktyczna |
| 1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot: |
|
| dr inż. Jarosław Soliwoda |
KES |
| 2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia: |
|
| dr inż. Jarosław Soliwoda |
KES |
