UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY
Nr: Przedmiot: WYMAGANIA STATECZNOŚCIOWE ZBIORNIKOWCÓW
Kierunek / Poziom kształcenia: NAWIGACJA / DRUGIEGO STOPNIA
Forma studiów: STACJONARNE / NIESTACJONARNE
Profil kształcenia: OGÓLNOAKADEMICKI
Specjalność: EKSPLOATACJA ZBIORNIKOWCóW
SEMESTR ECTS Liczba godzin w tygodniu Liczba godzin w semestrze
W C L P S W C L P S
II 2 15 15
Razem w czasie studiów: 30

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)

1 Ukończone szkolenie na poziomie operacyjnym w dziale pokładowym
2 Praktyka morska na stanowisku oficerskim na zbiornikowcach

Cele przedmiotu

1 Rozszerzenie zakresu wiedzy ze stateczności w odniesieniu do zbiornikowców
2 Zwiększenie umiejętności implementacji wiedzy w praktycznej eksploatacji zbiornikowców
3 Ocena i interpretacja parametrów stateczności zbiornikowców w eksploatacji

Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia

EKP1 Zna zjawiska fizyczne i metody obliczania parametrów statecznościowych statków.
EKP2 Umie obliczać i oceniać parametry stateczności statku
EKP3 Umie określić wpływ swobodnych powierzchni cieczy na stateczność zbiornikowców
EKP4 Zna przepisy dotyczące stateczności zbiornikowców w stanie nieuszkodzonym
EKP5 Zna przepisy i wymagania stateczności zbiornikowców w stanach awaryjnych
EKP6 Umie określić i ocenić parametry stateczności statku w eksploatacji za pomocą kalkulatora ładunkowego
EKP7 Umie określić i ocenić parametry stateczności statku w stanie uszkodzonym za pomocą kalkulatora ładunkowego
EKP8 Umie definiować, przewidywać i oceniać zagrożenia dla stateczności statku.
EKP9 Umie projektować sekwencje ładunkowe i balastowe na zbiornikowcach

Treści programowe

Semestr II
Lp. Zagadnienia Liczba godzin Odniesienie do EKP dla przedmiotu Odniesienie do RPS
W C L P S
1Parametry statecznościowe definiujące bezpieczeństwo statku: - wysokość metacentryczna, - ramiona prostujące, - ramion dynamiczne.31
2Wpływ swobodnych powierzchni cieczy na stateczność statku: - fizyka zjawiska, - metody obliczeniowe, - rodzaje zbiorników, - implementacja do parametrów statecznościowych.31
3Wymagania stateczności statku w stanie nieuszkodzonym wg ISC'200824
4Stateczności statku w czasie operacji ładunkowych: - planowanie załadunku/wyładunku, sekwencja ładunkowa - balastowanie statku, sekwencja balastowania, - zagrożenia i skutki.23
5Wymiana wód balastowych, metody, wpływ na stateczności i wytrzymałość12
6Stateczność statków w stanach awaryjnych: - przewidywane stany awaryjne, rozmiary uszkodzeń, - metody obliczeniowe, - dokumentacja statecznościowa w stanach awaryjnych22
7Wymagania stateczności dla statków w stanach awaryjnych wg Konwencji: SOLAS, ICLL, MARPOL22

Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)

Symbol EKP Test Egzamin ustny Egzamin pisemny Kolokwium Sprawozdanie Projekt Prezentacja Zaliczenie praktyczne Inne
EKP1 X
EKP2 XX
EKP3 X
EKP4 X
EKP5 X
EKP6 X
EKP7 X
EKP8 XX
EKP9 X

Kryteria zaliczenia przedmiotu

Semestr Ocena pozytywna (min. dostateczny)
II50% ocena z egzaminu, 50% ocena z ćwiczeń

Nakład pracy studenta

Forma aktywności Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności
W C L P S
Godziny kontaktowe1515
Czytanie literatury105
Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych4
Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia
Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania3
Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach22
Udział w konsultacjach21
Łącznie godzin2930
Łączny nakład pracy studenta59
Liczba punktów ECTS11
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu2
Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi22
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich37

Literatura

Literatura podstawowa
J. Teoria okrętu. Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2008
Z. Szozda, Stateczność statku morskiego, Szczecin 2016
Dudziak.
ISC 2008
Konwencja SOLAS
Konwencja MARPOL
Konwencja ICLL
PRS - 86/P Objaśnienia do wymagań Konwencji SOLAS oraz Dyrektywy 2003/25/WE, dotyczących stateczności i niezatapialności - 2011
PRS - 94/P Niezatapialność i stateczność awaryjna nowych zbiornikowców olejowych, chemikaliowców i gazowców - styczeń 2016
Literatura uzupełniająca
A.B. Brian, Ship Hydrostatics and Stability, Butterworth-Heinemann, 2003
I.C. Clark, The Management of Merchant Ship Stability, Trim and Strength, The Nautical Institute, 2002


Prowadzący przedmiot

Tytuł/stopień, imię, nazwisko Jednostka dydaktyczna
1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot:
dr inż. Jarosław Soliwoda KES
2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia:
dr inż. Jarosław Soliwoda KES
Pobierz w wersji PDF