UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY |
Nr: |
|
Przedmiot: |
ZARZĄDZANIE FLOTĄ MORSKĄ |
Kierunek / Poziom kształcenia: |
TRANSPORT / DRUGIEGO STOPNIA |
Forma studiów: |
STACJONARNE / NIESTACJONARNE |
Profil kształcenia: |
OGÓLNOAKADEMICKI |
Specjalność: |
MORSKIE SYSTEMY TRANSPORTOWE I LOGISTYCZNE |
SEMESTR |
ECTS |
Liczba godzin w tygodniu |
Liczba godzin w semestrze |
W |
C |
L |
P |
S |
W |
C |
L |
P |
S |
II |
2 |
|
|
|
|
|
15 |
|
15 |
|
|
Razem w czasie studiów: |
30 |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)
Cele przedmiotu
1 |
Zapoznanie studentów z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa armatorskiego, a w szczególności komórek zaangażowanych w zarządzanie eksploatowanymi statkami. |
Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia
EKP1 |
Identyfikuje elementy eksploatacji floty: pełne zarządzanie, zarządzanie załogowe, zarządzanie techniczne, zarządzanie komercyjne, zarządzanie pomocnicze. Dokumenty występujące w danych działach zarządzania. |
EKP2 |
Rozpoznaje elementy kontroli i inspekcji statku instrumenty nowoczesnej eksploatacji floty, umowę zarządzania, budżet operacyjny floty, sprawozdawczość operacyjną floty, System Zarządzania Bezpieczeństwem i Jakością Statku |
EKP3 |
Rozpoznaje ewolucję i etapy rozwoju systemów zarządzani flotą od roku 1945 dotychczas jako konsekwencję zjawisk transportowych, strategie działania firm zarządzających statkami, współzależność pomiędzy przedsiębiorstwami uczestniczącymi w zarządzaniu statkami |
EKP4 |
identyfikuje odpowiedzialność zarządzającego flotą, element ludzki w procesie decyzyjnym w eksploatacji floty, kontrakty stosowane w eksploatacji floty (BIMCO, Shipman, Crewman, typowe klauzule kontraktowe), istotę zarządzania bezpieczeństwem statków: ISO 9000, Kodeks ISM, Kodeks ISMA zarządzania Statkiem, System TQM, programy komputerowe pomagające w zarządzaniu bezpieczeństwem, tendencje perspektywiczne i przyszłościowe w zarządzaniu flotą. |
EKP5 |
Użytkuje i wdraża elementy eksploatacji floty: pełne zarządzanie, zarządzanie załogowe, zarządzanie techniczne, zarządzanie komercyjne, zarządzanie pomocnicze oraz dokumenty występujące w danych działach zarządzania. |
EKP6 |
Stosuje i wykorzystuje elementy kontroli i inspekcji statku instrumenty nowoczesnej eksploatacji floty, umowę zarządzania, budżet operacyjny Tr2A_U10, floty, sprawozdawczość operacyjną floty, System Zarządzania Bezpieczeństwem i Jakością Statku formułuje |
EKP7 |
Ocenia i rekomenduje odpowiedzialność zarządzającego flotą, element ludzki w procesie decyzyjnym w eksploatacji floty, kontrakty stosowane w eksploatacji floty (BIMCO, Shipman, Crewman, typowe klauzule kontraktowe), istotę zarządzania bezpieczeństwem statków: ISO 9000, Kodeks ISM, Kodeks ISMA zarządzania Statkiem, System TQM, programy komputerowe pomagające w zarządzaniu bezpieczeństwem, tendencje perspektywiczne i przyszłościowe w zarządzaniu flotą. |
EKP8 |
Wykorzystuje analizę aktualnego sektora zarządzania flotą, organizację typowych przedsiębiorstw zarządzających eksploatacją floty, opisuje eksploatację flot i statków specjalistycznych, między innymi flota tankowców, kontenerowców, wycieczkowców i innych, wyodrębnienie cech i odrębności sposobów zarządzania flotą |
Treści programowe
Semestr II
Lp. |
Zagadnienia |
Liczba godzin |
Odniesienie do EKP dla przedmiotu |
Odniesienie do RPS |
W |
C |
L |
P |
S |
1 | Elementy eksploatacji floty: pełne zarządzanie, zarządzanie załogowe, zarządzanie techniczne, zarządzanie komercyjne, zarządzanie pomocnicze. Dokumenty występujące w danych działach zarządzania. | 1 | | 3 | | | EKP1, EKP5 | |
2 | Elementy kontroli i inspekcji statku. | 1 | | 2 | | | EKP1, EKP2, EKP3, EKP4, EKP5 | |
3 | Instrumenty nowoczesnej eksploatacji floty. Umowa zarządzania, budżet operacyjny floty, sprawozdawczość operacyjna floty. System Zarządzania Bezpieczeństwem i Jakością Statku. | 1 | | 4 | | | EKP1, EKP3, EKP4, EKP5 | |
4 | Ewolucja i etapy rozwoju systemów zarządzani flotą od roku 1945 dotychczas jako konsekwencja zjawisk transportowych. | 1 | | | | | EKP3 | |
5 | Analiza aktualnego sektora zarządzania flotą. | 1 | | | | | EKP1 | |
6 | Organizacja typowych przedsiębiorstw zarządzających eksploatacji floty. | 1 | | | | | EKP1 | |
7 | Charakterystyka eksploatacji flot i statków specjalistycznych, między innymi flota tankowców, kontenerowców, wycieczkowców i innych. | 1 | | 2 | | | EKP1, EKP3, EKP4, EKP8 | |
8 | Strategie działania firm zarządzających statkami. | 1 | | | | | EKP1, EKP2, EKP8 | |
9 | Współzależność pomiędzy przedsiębiorstwami uczestniczącymi w zarządzaniu statkami. | 1 | | | | | EKP1, EKP2 | |
10 | Wyodrębnienie cech i odrębności sposobów zarządzania flotą. | 1 | | | | | EKP1, EKP2 | |
11 | Odpowiedzialność zarządzającego flotą. Element ludzki w procesie decyzyjnym w eksploatacji floty. | 1 | | | | | EKP1 | |
12 | Przykład kontraktów stosowanych w eksploatacji floty (BIMCO, Shipman, Crewman, typowe klauzule kontraktowe). | 1 | | 2 | | | EKP4, EKP7 | |
13 | Istota zarządzani bezpieczeństwem statków: ISO 9000, Kodeks ISM, Kodeks ISMA zarządzania Statkiem, System TQM. Programy komputerowe pomagające w zarządzaniu bezpieczeństwem. | 1 | | 2 | | | EKP3, EKP7, EKP8 | |
14 | Tendencje perspektywiczne i przyszłościowe w zarządzaniu flotą. | 1 | | | | | EKP2, EKP8 | |
15 | Omówienie wiodących światowych firm zarządzających flotą. | 1 | | | | | EKP2, EKP8 | |
Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)
Symbol EKP |
Test |
Egzamin ustny |
Egzamin pisemny |
Kolokwium |
Sprawozdanie |
Projekt |
Prezentacja |
Zaliczenie praktyczne |
Inne |
EKP1 |
| | | | | X | | | |
EKP2 |
| | | | | X | | | |
EKP3 |
| | | | | X | | | |
EKP4 |
| | | | | X | | | |
EKP5 |
| | | | | X | | | |
EKP6 |
| | | | | X | | | |
EKP7 |
| | | | | X | | | |
EKP8 |
| | | | | X | | | |
Kryteria zaliczenia przedmiotu
Semestr |
Ocena pozytywna (min. dostateczny) |
II | Prezentacja projektu oraz zaliczone ćwiczenia. |
Nakład pracy studenta
Forma aktywności |
Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności |
W |
C |
L |
P |
S |
Godziny kontaktowe | 15 | | 15 | | |
Czytanie literatury | 15 | | 10 | | |
Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych | | | 10 | | |
Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia | | | 5 | | |
Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania | | | 5 | | |
Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach | | | 2 | | |
Udział w konsultacjach | 1 | | 2 | | |
Łącznie godzin | 31 | | 49 | | |
Łączny nakład pracy studenta | 80 |
Liczba punktów ECTS | 1 | | 1 | | |
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu | 2 |
Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi | 30 |
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich | 35 |
Literatura
Literatura podstawowa
Alderton P., Port Management and Operations; LPP, London-Hong Kong, 1999.
Brodie P., Commercial Shipping Handbook, LPP, London-Hong Kong, 1999.
Chuchla Z., Zarządzanie morskim statkiem transportowym oraz jego eksploatacja, WSM, Gdynia, 2000.
Girtel J. Koszmider S., Plewinski L., Wybrane zagadnienia eksploatacji statków morskich w aspekcie bezpieczeństwa żeglugi,WSM, Szczecin, 2003.
Studziński A., Eksploatacja chłodnicowców, Gdynia, 2005.
Puchalski J., Soliwoda J., Eksploatacja masowców, Gdynia, 2008.
Mrozowska A., Wróbel R., Mrozwoski P., System zarządzania bezpieczną eksploatacją jednostek morskich w zarysie, Difin, 2023.
Zhang P., Ship Management Theory and Practise, Taylor&Francis Ltd, 2021.
Literatura uzupełniająca
Międzynarodowa konwencja o pracy na morzu, MLC 2006
Międzynarodowa konwencja o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania im świadectw oraz pełnienia wacht, STCW 1978
Międzynarodowy kodeks zarządzania bezpieczną eksploatacją statków i zapobieganiem zanieczyszczaniu (Kodeks ISM), oraz Wytyczne wdrażania Kodeksu ISM - International Management Code for the Safe Operation of Ships and for Pollution Prevention and Revised Guidelines on the Implementation of the ISM Code, wydanie PRS, 2015
Międzynarodowa konwencja o bezpieczeństwie życia na morzu, 1974 SOLAS - Tekst jednolity, wydanie PRS, 2015
Międzynarodowa konwencja o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki - MARPOL - 1973/78 Tekst jednolity, 2015 wraz z Protokołem 1978 i Protokołem 1997, wydanie PRS, 2015
Ustawa z dnia 18 września 2001 r. Kodeks morski.
Jędryczka W., Zarządzanie jednostkami pływającymi w przedsiębiorstwach morskich, Autobusy 1-2, 2019
Prowadzący przedmiot
Tytuł/stopień, imię, nazwisko |
Jednostka dydaktyczna |
1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot: |
|
dr hab. inż. kpt.ż.w. Henryk Śniegocki, prof. UMG |
KES |
2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia: |
|
dr hab. inż. kpt.ż.w. Henryk Śniegocki, prof. UMG |
KES |