UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY
Nr: Przedmiot: MANEWROWANIE STATKIEM
Kierunek / Poziom kształcenia: NAWIGACJA / PIERWSZEGO STOPNIA
Forma studiów: STACJONARNE / NIESTACJONARNE
Profil kształcenia: PRAKTYCZNY
Specjalność: TRANSPORT MORSKI
SEMESTR ECTS Liczba godzin w tygodniu Liczba godzin w semestrze
W C L P S W C L P S
IV 1 10 10
V 3 30 15
Razem w czasie studiów: 65

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)

1 Zakres szkoły średniej oraz elementy fizyki, matematyki, nawigacji, budowy i stateczności statku, meteorologii i oceanografii, ratownictwa morskiego.

Cele przedmiotu

1 Celem kształcenia jest podstawowe przygotowanie teoretyczne i praktyczne do analizy i oceny możliwości manewrowych jednostek pływających oraz przygotowanie do planowania i realizacji typowych operacji manewrowych.

Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia

EKP1 Ma podstawową wiedzę w zakresie mechaniki ruchu jednostek pływających, w szczególności ich ruchów manewrowych, obejmującą znajomość i rozumienie: a) źródeł i wielkości sił zewnętrznych, b) możliwości i ograniczeń w sterowaniu ruchem jednostki. K_W01, K_W08,
EKP2 Potrafi przeprowadzić obliczenia statyczne i dynamiczne ruchów manewrowych jednostek pływających w typowych sytuacjach eksploatacyjnych. K_W08, K_U01, K_U11, K_U15,
EKP3 Ma podstawową wiedzę w zakresie praktycznych metod/procedur realizacji typowych zadań manewrowych (manewrów) w sposób bezpieczny i efektywny (sztuka manewrowa). K_W07, K_W08, K_W11, K_W12, K_W21,
EKP4 Potrafi zaplanować, przygotować i wykonać (na symulatorze) typowe rodzaje manewrów statku w różnych warunkach eksploatacyjnych (nawigacyjnych i hydrometeorologicznych). K_U01, K_U12, K_U15, K_U19, K_U23, K_U26, K_K03, K_K04,

Treści programowe

Semestr IV
Lp. Zagadnienia Liczba godzin Odniesienie do EKP dla przedmiotu Odniesienie do RPS
W C L P S
1Pojęcie kąta dryfu, chwilowego środka obrotu, przestrzeni manewrowej. Metody przybliżone określania parametrów cyrkulacji, hamowania oraz charakterystyk napędowych. Wpływ wyporności, zanurzenia, przegłębienia, prędkości i zapasu wody pod stępką na cyrkulację i hamowanie. Masy towarzyszące. Siły hydrodynamiczne na kadłubie statku: opór kadłuba, siła poprzeczna i moment na kadłubie. Siły na śrubie okrętowej i innych pędnikach. Boczne działanie śruby, rodzaje śrub. Podział prędkości. Sterowanie silnikiem głównym, sterowanie napędem, moc napędu. Siły na sterze.22
2Oddziaływanie wiatru, prądu i falowania29.4.1.8
3Pozostałe źródła oddziaływań: kotwice, cumy, holowniki, stery strumieniowe, odbojnice. [STCW: 9.4.1.15]2
4Próby manewrowe, standardy manewrowe i informacyjne, stateczność kursowa i zwrotność. [STCW: 9.4.1.16] Ocena stanu ruchu jednostki. [STCW: 9.4.2.1]12
5Podejmowanie i zdawanie pilota. [STCW: 9.4.2.4] Manewr „człowiek za burtą”. [STCW: 9.4.2.5]1
6Manewry kotwiczenia: ogólne zasady, wybór miejsca kotwiczenia, kotwiczenie na ograniczonej przestrzeni, ustalanie bezpiecznej długości łańcucha kotwicznego. Wykorzystanie kotwicy do poprawy sterowności statku. Awaryjne podnoszenie kotwicy. [STCW: 9.4.2.5]13
7Charakterystyki i próby manewrowe, standardy IMO. Manewry „człowiek za burtą”. Podejmowanie pilota, systemy TSS, służby VTS. Kotwiczenie w celu postoju. [STCW:9.4.3.1-4]13
Semestr V
Lp. Zagadnienia Liczba godzin Odniesienie do EKP dla przedmiotu Odniesienie do RPS
W C L P S
1Efekty płytkowodzia. Osiadanie statku w ruchu, zapas wody pod stępką. Manewrowanie w warunkach osiadania.4
2Efekt brzegowy. Oddziaływania statek – statek (mijanie, wyprzedzanie, statek zacumowany). Sterowanie w warunkach oddziaływania efektu brzegowego i reakcji między statkami. Oddziaływanie fal okrętowych na brzeg.43
3Podstawowe zasady manewrowania w różnych warunkach ograniczenia akwenu. Wpływ wiatru i prądu. Zwrot ze stałą prędkością kątową. Manewrowanie na rzekach i akwenach ograniczonych w warunkach wiatru i prądu niejednorodnego – reakcja na wychylenie steru.43
4Samodzielne cumowanie statkiem jednośrubowym. Cumowanie dużych statków. Cumowanie statkiem dwuśrubowym. Wpływ warunków hydrometeorologicznych na manewry cumowania.43
5Holowanie portowe, współpraca z holownikami. Dokowanie. Cumowanie w śluzie. Postój statku na cumach.43
6Manewrowanie w sztormie. Holowanie morskie. Manewrowanie w lodach.4
7Opuszczanie i podnoszenie środków ratunkowych w warunkach falowania morza. Podejmowanie rozbitków.2
8Żegluga kanałem płytkowodnym (chwilowy środek obrotu, efekty: brzegowy i płytkowodzia). Mijanie i wyprzedzanie w kanale. Podstawy samodzielnego cumowania i odcumowania statku jednośrubowego. Cumowanie i odcumowanie dużych statków. Wykorzystanie holowników. Sztormowanie. Akcje ratownicze na otwartym morzu. [STCW:9.4.3.5-10]43

Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)

Symbol EKP Test Egzamin ustny Egzamin pisemny Kolokwium Sprawozdanie Projekt Prezentacja Zaliczenie praktyczne Inne
EKP1 X
EKP2 XX
EKP3 XX
EKP4 X

Kryteria zaliczenia przedmiotu

Semestr Ocena pozytywna (min. dostateczny)
IVObecność na wykładach i laboratoriach, pozytywny wynik testu teoretycznego i praktycznego na symulatorze manewrowym
VObecność na wykładach i laboratoriach, pozytywny wynik testu teoretycznego i praktycznego na symulatorze manewrowym

Nakład pracy studenta

Forma aktywności Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności
W C L P S
Godziny kontaktowe4025
Czytanie literatury1510
Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych5
Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia
Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania2
Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach44
Udział w konsultacjach44
Łącznie godzin6350
Łączny nakład pracy studenta113
Liczba punktów ECTS22
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu4
Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi32
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich81

Literatura

Literatura podstawowa
Nowicki A., 1999. Wiedza o manewrowaniu statkami morskimi, Gdynia: Trademar.
Nowicki A., 1992. Manewrowanie statkiem w warunkach specjalnych, Szczecin: Oderaum. Dudziak J., 2008. Teoria okrętu, Gdynia: Fundacja Promocji Przemysłu i Gospodarki Morskiej. Wróbel F., 1996. Vademecum nawigatora, Gdynia: Trademar.
Literatura uzupełniająca
Gucma S., 2001. Inżynieria ruchu morskiego, Gdynia: Okrętownictwo i Żegluga.
Staliński J., 1969. Teoria Okrętu, Gdańsk: Wydawnictwo Morskie.
Lekki W., 1977. Poradnik manewrowania statkiem, Gdańsk: Wydawnictwo Morskie.
Molland A., 2008. The maritime engineering reference book. A guide to ship design, construction and operation, Elsevier.
House D., 1977. Ship Handling, Elsevier.
Molland A., 2008. The maritime engineering reference book. A guide to ship design, construction and operation, Elsevier.


Prowadzący przedmiot

Tytuł/stopień, imię, nazwisko Jednostka dydaktyczna
1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot:
dr inż. kpt.ż.w. Andrzej Hejmlich KES
2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia:
prof. dr hab. inż. kpt.ż.w. Zbigniew Burciu KES
dr hab. inż. Teresa Abramowicz-Gerigk, prof. UMG KES
dr inż. kpt.ż.w. Andrzej Hejmlich KES
Pobierz w wersji PDF