UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY |
Nr: |
|
Przedmiot: |
ŚRODKI TRANSPORTU |
Kierunek / Poziom kształcenia: |
TRANSPORT / PIERWSZEGO STOPNIA |
Forma studiów: |
STACJONARNE / NIESTACJONARNE |
Profil kształcenia: |
OGÓLNOAKADEMICKI |
Specjalność: |
TRANSPORT I LOGISTYKA |
SEMESTR |
ECTS |
Liczba godzin w tygodniu |
Liczba godzin w semestrze |
W |
C |
L |
P |
S |
W |
C |
L |
P |
S |
III |
3 |
|
|
|
|
|
30 |
15 |
|
|
|
Razem w czasie studiów: |
45 |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)
1 |
Podstawowa wiedza z zakresu matematyki, fizyki, grafiki inżynierskiej oraz podstaw budowy i konstrukcji maszyn. |
Cele przedmiotu
1 |
Zna ogólną budowę środków transportu charakterystycznych dla transportu drogowego, kolejowego, powietrznego i wodnego. |
2 |
Zna zasady funkcjonowania środków transport, opisuje podstawowe zjawiska fizyczne w oparciu o które środki transportu wykonują ruch. |
3 |
Zna podstawy prawne funkcjonowania środków transportu. |
Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia
EKP1 |
Porównuje zasady funkcjonowania określonych gałęzi transportu. |
EKP2 |
Ma podstawową wiedzę o procesie projektowania maszyn oraz cyklu życia urządzeń technicznych, obiektów i systemów technicznych stosowanych w transporcie. |
EKP3 |
Potrafi interpretować i wyjaśniać zależności matematyczne i fizyczne i stosować je w zagadnieniach transportowych i logistycznych. |
EKP4 |
Ma świadomość potrzeby stałego podnoszenia kompetencji zawodowych oraz znaczenia potrzeby poszukiwania praktycznych zastosowań wiedzy inżynierskiej w życiu społecznym. |
Treści programowe
Semestr III
Lp. |
Zagadnienia |
Liczba godzin |
Odniesienie do EKP dla przedmiotu |
Odniesienie do RPS |
W |
C |
L |
P |
S |
1 | Charakterystyka i klasyfikacja środków transportu drogowego, kolejowego, powietrznego i wodnego. | 2 | | | | | EKP1 | |
2 | Ogólny układ konstrukcyjny pojazdów samochodowych. Układy przeniesienia napędu, zawieszenie pojazdu. | 2 | | | | | EKP1 | |
3 | Podstawowe parametry techniczne i eksploatacyjne pojazdów mechanicznych. Źródła napędu w pojazdach samochodowych. | 2 | | | | | EKP1, EKP2 | |
4 | Opory ruchu pojazdu samochodowego. | 2 | | | | | EKP1, EKP3, EKP4 | |
5 | Bezpieczeństwo w pojazdach samochodowych. | 2 | | | | | EKP1, EKP2, EKP4 | |
6 | Charakterystyka techniczna i eksploatacyjna środków transportu wodnego. Elementy konstrukcyjne kadłuba, nazewnictwo. Klasyfikacja statków w zależności od ich przeznaczenia. | 6 | | | | | EKP1 | 1.5.1.3, 1.5.1.5 |
7 | Podstawy fizyczne, techniczne i eksploatacyjne związane ze statecznością i pływalnością statku wodnego. Wymiary główne statku. Materiały stosowane do budowy kadłubów okrętowych. Konstrukcja pokładów, burt, dna, grodzi, nadbudówek, dziobu, rufy, steru i śruby. | 6 | | | | | EKP1, EKP3, EKP4 | 1.5.1.1, 1.5.1.2, 1.5.1.4 |
8 | Urządzenia napędowe, sterowe i pędniki stosowane na statkach wodnych. | 1 | | | | | EKP1, EKP3, EKP4 | |
9 | Efektywność energetyczna oraz opory ruchu statku wodnego. | 1 | | | | | EKP1, EKP2, EKP4 | |
10 | Aspekty legislacyjne związane z zapewnieniem bezpieczeństwa statku, załogi, ładunku oraz środowiska morskiego. Wymogi prawne w zakresie projektowania i eksploatacji statków morskich. | 2 | | | | | EKP1, EKP4 | |
11 | Ogólny układ konstrukcyjny statków powietrznych. Ogólna budowa samolotów i helikopterów. Fizyczne podstawy lotu statku powietrznego. | 2 | | | | | EKP1, EKP3 | |
12 | Tabor kolejowy. Pojazdy trakcyjne i ich charakterystyka. Wagony kolejowe i ich charakterystyka. | 2 | | | | | EKP1 | |
13 | Czas pracy kierowców dla obsady jednoosobowej i kilkuosobowej. | | 5 | | | | EKP3, EKP4 | |
14 | Loksodroma i ortodroma w transporcie morskim i lotniczym. Zliczanie matematyczne proste i złożone. | | 6 | | | | EKP3, EKP4 | |
15 | Układ geometryczny toru kolejowego. | | 4 | | | | EKP3, EKP4 | |
Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)
Symbol EKP |
Test |
Egzamin ustny |
Egzamin pisemny |
Kolokwium |
Sprawozdanie |
Projekt |
Prezentacja |
Zaliczenie praktyczne |
Inne |
EKP1 |
X | | | | | | | | |
EKP2 |
X | | | | | | | | |
EKP3 |
X | | | | | | | | |
EKP4 |
X | | | | | | | | |
Kryteria zaliczenia przedmiotu
Semestr |
Ocena pozytywna (min. dostateczny) |
III | Wynik powyżej 50% z kolokwium i pozytywna ocena z ćwiczeń. |
Nakład pracy studenta
Forma aktywności |
Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności |
W |
C |
L |
P |
S |
Godziny kontaktowe | 30 | 15 | | | |
Czytanie literatury | 15 | 10 | | | |
Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych | | 6 | | | |
Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia | 6 | 6 | | | |
Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania | | | | | |
Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach | 2 | 2 | | | |
Udział w konsultacjach | 1 | 4 | | | |
Łącznie godzin | 54 | 43 | | | |
Łączny nakład pracy studenta | 97 |
Liczba punktów ECTS | 2 | 1 | | | |
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu | 3 |
Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi | |
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich | 54 |
Literatura
Literatura podstawowa
Rychter T., Budowa pojazdów samochodowych. WSiP, Warszawa 1999.
Rojek A.: Tabor i trakcja kolejowa. KOW, Warszawa 2010.
Krzemieniecki A.: Tabor kolejowy. WKŁ, Warszawa 1989.
Bielawski R. Wybrane zagadnienia z budowy statków powietrznych. Definicje, pojęcia i klasyfikacje. Akademia Obrony Narodowej, Warszawa, 2015.
Szozda Z. Stateczność statku morskiego. Akademia Morska w Szczecinie, 2004.
Raczyk R. Środki transportu bliskiego i magazynowania, Politechnika Poznańska 2013.
Załoga E., Wojewódzka-Król K. Transport, PWN 2022
Literatura uzupełniająca
Andrzejczyk P., Fajfer P., 2016, Branża TSL w przykładach i ćwiczeniach, Wydawnictwo Instytut Logistyki i Magazynowania, Poznań.
Grulkowski S., Kędra Z., Koc W., Nowakowski M.J., 2013, Drogi szynowe, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk.
Kasperczyk R., 2012, Środki transportu. Część 1, Wydawnictwo Difin, Warszawa.
Wróbel F., 2015, Nawigacja morska: zadania z objaśnieniami, Wydawnictwo Trademar, Gdynia.
Prowadzący przedmiot
Tytuł/stopień, imię, nazwisko |
Jednostka dydaktyczna |
1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot: |
|
dr inż. Adam Kaizer |
KT |
2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia: |
|
dr inż. Mariusz Specht |
KT |
