UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY
Nr: Przedmiot: MANEWROWANIE STATKIEM
Kierunek / Poziom kształcenia: NAWIGACJA / PIERWSZEGO STOPNIA
Forma studiów: STACJONARNE / NIESTACJONARNE
Profil kształcenia: PRAKTYCZNY
Specjalność: TRANSPORT MORSKI
SEMESTR ECTS Liczba godzin w tygodniu Liczba godzin w semestrze
W C L P S W C L P S
IV 1 10 10
V 3 30 15
Razem w czasie studiów: 65

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)

1 Zakres szkoły średniej oraz elementy fizyki, matematyki, nawigacji, budowy i stateczności statku, meteorologii i oceanografii, ratownictwa morskiego.

Cele przedmiotu

1 Celem kształcenia jest podstawowe przygotowanie teoretyczne i praktyczne do analizy i oceny możliwości manewrowych jednostek pływających oraz przygotowanie do planowania i realizacji typowych operacji manewrowych.

Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia

EKP1 Ma podstawową wiedzę w zakresie mechaniki ruchu jednostek pływających, w szczególności ich ruchów manewrowych, obejmującą znajomość i rozumienie: a) źródeł i wielkości sił zewnętrznych, b) możliwości i ograniczeń w sterowaniu ruchem jednostki. K_W01, K_W08,
EKP2 Potrafi przeprowadzić obliczenia statyczne i dynamiczne ruchów manewrowych jednostek pływających w typowych sytuacjach eksploatacyjnych. K_W08, K_U01, K_U11, K_U15,
EKP3 Ma podstawową wiedzę w zakresie praktycznych metod/procedur realizacji typowych zadań manewrowych (manewrów) w sposób bezpieczny i efektywny (sztuka manewrowa). K_W07, K_W08, K_W11, K_W12, K_W21,
EKP4 Potrafi zaplanować, przygotować i wykonać (na symulatorze) typowe rodzaje manewrów statku w różnych warunkach eksploatacyjnych (nawigacyjnych i hydrometeorologicznych). K_U01, K_U12, K_U15, K_U19, K_U23, K_U26, K_K03, K_K04,

Treści programowe

Semestr IV
Lp. Zagadnienia Liczba godzin Odniesienie do EKP dla przedmiotu Odniesienie do RPS
W C L P S
1Pojęcie kąta dryfu, chwilowego środka obrotu, przestrzeni manewrowej. Metody przybliżone określania parametrów cyrkulacji, hamowania oraz charakterystyk napędowych. Wpływ wyporności, zanurzenia, przegłębienia, prędkości i zapasu wody pod stępką na cyrkulację i hamowanie. Masy towarzyszące. Siły hydrodynamiczne na kadłubie statku: opór kadłuba, siła poprzeczna i moment na kadłubie. Siły na śrubie okrętowej i innych pędnikach. Boczne działanie śruby, rodzaje śrub. Podział prędkości. Sterowanie silnikiem głównym, sterowanie napędem, moc napędu. Siły na sterze.22
2Oddziaływanie wiatru, prądu i falowania29.4.1.8
3Pozostałe źródła oddziaływań: kotwice, cumy, holowniki, stery strumieniowe, odbojnice. [STCW: 9.4.1.15]2
4Próby manewrowe, standardy manewrowe i informacyjne, stateczność kursowa i zwrotność. [STCW: 9.4.1.16] Ocena stanu ruchu jednostki. [STCW: 9.4.2.1]12
5Podejmowanie i zdawanie pilota. [STCW: 9.4.2.4] Manewr „człowiek za burtą”. [STCW: 9.4.2.5]1
6Manewry kotwiczenia: ogólne zasady, wybór miejsca kotwiczenia, kotwiczenie na ograniczonej przestrzeni, ustalanie bezpiecznej długości łańcucha kotwicznego. Wykorzystanie kotwicy do poprawy sterowności statku. Awaryjne podnoszenie kotwicy. [STCW: 9.4.2.5]13
7Charakterystyki i próby manewrowe, standardy IMO. Manewry „człowiek za burtą”. Podejmowanie pilota, systemy TSS, służby VTS. Kotwiczenie w celu postoju. [STCW:9.4.3.1-4]13
Semestr V
Lp. Zagadnienia Liczba godzin Odniesienie do EKP dla przedmiotu Odniesienie do RPS
W C L P S
1Efekty płytkowodzia. Osiadanie statku w ruchu, zapas wody pod stępką. Manewrowanie w warunkach osiadania.4
2Efekt brzegowy. Oddziaływania statek – statek (mijanie, wyprzedzanie, statek zacumowany). Sterowanie w warunkach oddziaływania efektu brzegowego i reakcji między statkami. Oddziaływanie fal okrętowych na brzeg.43
3Podstawowe zasady manewrowania w różnych warunkach ograniczenia akwenu. Wpływ wiatru i prądu. Zwrot ze stałą prędkością kątową. Manewrowanie na rzekach i akwenach ograniczonych w warunkach wiatru i prądu niejednorodnego – reakcja na wychylenie steru.43
4Samodzielne cumowanie statkiem jednośrubowym. Cumowanie dużych statków. Cumowanie statkiem dwuśrubowym. Wpływ warunków hydrometeorologicznych na manewry cumowania.43
5Holowanie portowe, współpraca z holownikami. Dokowanie. Cumowanie w śluzie. Postój statku na cumach.43
6Manewrowanie w sztormie. Holowanie morskie. Manewrowanie w lodach.4
7Opuszczanie i podnoszenie środków ratunkowych w warunkach falowania morza. Podejmowanie rozbitków.2
8Żegluga kanałem płytkowodnym (chwilowy środek obrotu, efekty: brzegowy i płytkowodzia). Mijanie i wyprzedzanie w kanale. Podstawy samodzielnego cumowania i odcumowania statku jednośrubowego. Cumowanie i odcumowanie dużych statków. Wykorzystanie holowników. Sztormowanie. Akcje ratownicze na otwartym morzu. [STCW:9.4.3.5-10]43

Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)

Symbol EKP Test Egzamin ustny Egzamin pisemny Kolokwium Sprawozdanie Projekt Prezentacja Zaliczenie praktyczne Inne
EKP1 X
EKP2 XX
EKP3 XX
EKP4 X

Kryteria zaliczenia przedmiotu

Semestr Ocena pozytywna (min. dostateczny)
IVObecność na wykładach i laboratoriach, pozytywny wynik testu teoretycznego i praktycznego na symulatorze manewrowym
VObecność na wykładach i laboratoriach, pozytywny wynik testu teoretycznego i praktycznego na symulatorze manewrowym

Nakład pracy studenta

Forma aktywności Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności
W C L P S
Godziny kontaktowe4025
Czytanie literatury1510
Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych5
Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia
Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania2
Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach44
Udział w konsultacjach44
Łącznie godzin6350
Łączny nakład pracy studenta113
Liczba punktów ECTS22
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu4
Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi32
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich81

Literatura

Literatura podstawowa
Nowicki A., 1999. Wiedza o manewrowaniu statkami morskimi, Gdynia: Trademar.
Nowicki A., 1992. Manewrowanie statkiem w warunkach specjalnych, Szczecin: Oderaum. Dudziak J., 2008. Teoria okrętu, Gdynia: Fundacja Promocji Przemysłu i Gospodarki Morskiej. Wróbel F., 1996. Vademecum nawigatora, Gdynia: Trademar.
Literatura uzupełniająca
Gucma S., 2001. Inżynieria ruchu morskiego, Gdynia: Okrętownictwo i Żegluga.
Staliński J., 1969. Teoria Okrętu, Gdańsk: Wydawnictwo Morskie.
Lekki W., 1977. Poradnik manewrowania statkiem, Gdańsk: Wydawnictwo Morskie.
Molland A., 2008. The maritime engineering reference book. A guide to ship design, construction and operation, Elsevier.
House D., 1977. Ship Handling, Elsevier.
MA Guide to Ship Handling. Publishеd by Japan Captains' Assoсiation (JCA).
Hevre Baudu,2019. Ship Handling, olland A., 2008. The maritime engineering reference book. A guide to ship design, construction and operation, Elsevier.


Prowadzący przedmiot

Tytuł/stopień, imię, nazwisko Jednostka dydaktyczna
1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot:
dr inż. kpt.ż.w. Andrzej Hejmlich KES
2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia:
prof. dr hab. inż. kpt.ż.w. Zbigniew Burciu KES
dr hab. inż. Teresa Abramowicz-Gerigk, prof. UMG KES
dr inż. kpt.ż.w. Andrzej Hejmlich KES
Pobierz w wersji PDF