UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY |
Nr: |
|
Przedmiot: |
PROJEKTOWANIE I WYKONAWSTWO ROBÓT PORTOWYCH |
Kierunek / Poziom kształcenia: |
TRANSPORT / DRUGIEGO STOPNIA |
Forma studiów: |
STACJONARNE / NIESTACJONARNE |
Profil kształcenia: |
OGÓLNOAKADEMICKI |
Specjalność: |
MORSKIE SYSTEMY TRANSPORTOWE I LOGISTYCZNE |
SEMESTR |
ECTS |
Liczba godzin w tygodniu |
Liczba godzin w semestrze |
W |
C |
L |
P |
S |
W |
C |
L |
P |
S |
II |
2 |
|
|
|
|
|
15 |
15 |
|
|
|
Razem w czasie studiów: |
30 |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)
1 |
Wiedza i umiejętności w zakresie wyższej szkoły technicznej pierwszego stopnia |
Cele przedmiotu
1 |
Celem przedmiotu jest przekazanie podstawowej wiedzy i umiejętności w zakresie realizacji prac czerpalnych na potrzeby projektowania i eksploatacji infrastruktury transportu morskiego. |
Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia
EKP1 |
ma szczegółową wiedzę techniczną niezbędną do prawidłowego utrzymania, obsługiwania oraz eksploatacji akwenów portowych |
EKP2 |
uzasadnia wpływ głębokości technicznej na poziom rozwój portów w ujęciu badanego kraju oraz świata. |
EKP3 |
identyfikuje cechy techniczne transportu morskiego oraz ich skutki, wyjaśnia funkcjonowanie elementów infrastruktury portowej. |
EKP4 |
projektuje zakres, organizację i technologię prac czerpalnych w odniesieniu projektów czerpalnych realizowanych w portach morskich i rzecznych. |
EKP5 |
wskazuje relacje pomiędzy głównymi zjawiskami technicznymi, gospodarczymi i ekonomicznymi i ocenia stan zależności pomiędzy rozwojem poszczególnych gałęzi transportu wynikających z prawidłowego utrzymania głębokości technicznej portów. |
EKP6 |
umie współpracować i funkcjonować w grupie przyjmując w nich różne role i funkcje. |
Treści programowe
Semestr II
Lp. |
Zagadnienia |
Liczba godzin |
Odniesienie do EKP dla przedmiotu |
Odniesienie do RPS |
W |
C |
L |
P |
S |
1 | Projekt realizacji prac czerpalnych w ramach modernizacji wybranego portu lub odcinka szlaku żeglugi śródlądowej. | | 10 | | | | EKP1, EKP2, EKP3, EKP4 | |
2 | Wpływ prac czerpalnych na rozwój transportu morskiego. | 1 | | | | | EKP1, EKP3, EKP4 | |
3 | Zasady realizacji prac czerpalnych na akwenach portowych oraz rzecznych. | 2 | 5 | | | | EKP3, EKP4 | |
4 | Możliwości wykorzystania urobku na potrzeby inwestycji budowlanych. | 1 | | | | | EKP2, EKP3, EKP4 | |
5 | Praktyczne zasady organizacji projektów oraz doboru sprzętu pogłębiarskiego wobec planowanych inwestycji w portach o wysokim poziomie ruchu statkowego. | 2 | | | | | EKP3, EKP4, EKP6 | |
6 | Technologie prac czerpalnych. | 2 | | | | | EKP3, EKP4 | |
7 | Sprzęt oraz narzędzia do realizacji prac podwodnych. | 1 | | | | | EKP3, EKP4 | |
8 | Pomiary batymetryczne w ujęciu prac czerpalnych I podwodnych. | 1 | | | | | EKP1, EKP3, EKP4 | |
9 | Stateczność oraz ochrona budowli hydrotechnicznych zlokalizowanych w pobliżu realizacji pogłębiania. | 1 | | | | | EKP3, EKP4 | |
10 | Rodzaje prac oraz zagrożenia podczas wykonywania nurkowań komercyjnych. | 2 | | | | | EKP2, EKP3, EKP4 | |
11 | Umocnienia, inspekcje oraz inne formy działalności przy wykorzystaniu sprzętu czerpalnego oraz nurkowego. | 2 | | | | | EKP3, EKP4, EKP6 | |
Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)
Symbol EKP |
Test |
Egzamin ustny |
Egzamin pisemny |
Kolokwium |
Sprawozdanie |
Projekt |
Prezentacja |
Zaliczenie praktyczne |
Inne |
EKP1 |
| | X | | | X | | | |
EKP2 |
| | | | X | | | | |
EKP3 |
| | | | X | | | | |
EKP4 |
| | | | X | | | | |
EKP5 |
| | | | X | | | | |
EKP6 |
| | | | X | | | | |
Kryteria zaliczenia przedmiotu
Semestr |
Ocena pozytywna (min. dostateczny) |
II | Student uzyskał zakładane efekty uczenia się oraz spełnia wymagania odnośnie zaliczenia przedmiotu zgodnie z kryteriami oceniania.
Zaliczenie ćwiczeń: pozytywnie zaliczone kolokwium (co najmniej 51% punktów możliwych do uzyskania). Skala ocen: 0-50% - ndst; 51-60% - dst; 61-70% - dst+; 71-80% - db; 81-90% - db+; 91-100% - bdb.
Egzamin: pozytywnie zaliczony egzamin pisemny (co najmniej 51% punktów możliwych do uzyskania). Skala ocen: 0-50% - ndst; 51-60% - dst; 61-70% - dst+; 71-80% - db; 81-90% - db+; 91-100% - bdb). Ocena końcowa jest średnią ważoną 70% egzamin + 30% kolokwium. |
Nakład pracy studenta
Forma aktywności |
Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności |
W |
C |
L |
P |
S |
Godziny kontaktowe | 15 | 15 | | | |
Czytanie literatury | 5 | 5 | | | |
Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych | | 5 | | | |
Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia | 5 | | | | |
Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania | | | | | |
Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach | 2 | 2 | | | |
Udział w konsultacjach | 2 | | | | |
Łącznie godzin | 29 | 27 | | | |
Łączny nakład pracy studenta | 56 |
Liczba punktów ECTS | 1 | 1 | | | |
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu | 2 |
Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi | |
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich | 36 |
Literatura
Literatura podstawowa
Lewko E. Portowe roboty czerpalne i podwodne, Wydawnictwo Akademii Morskiej w Gdyni, Gdynia, 2006
Hueckel S., Budowle morskie, t. IV, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1975
Szawernowski P., Roboty pogłębiarskie śródlądowe i morskie, t. I, Wydawnictwo Budownictwo i Architektura, Warszawa 1955
Herbich J. B., Handbook of Dredging Engineering, 2nd edition, McGraw-Hill, 2000, ISBN 0-07-134306-7
Bray R. N., Environmental Aspects of Dredging, Taylor and Francis, 2008, ISBN 978-0-415-45080-5
Bray R. N., Bates A. D., Land J. M., Dredging. A Handbook for Engineers, 2nd edition, Elsevier, 1996, ISBN 978-0-340-54524-9
Literatura uzupełniająca
Terra et Aqua, International Association of Dredging Companies, The Hague, The Netherlands
Ports and Dredging, IHC Holland
Publikacje PIANC (Permanent International Association of Navigational Conferences)
Prowadzący przedmiot
Tytuł/stopień, imię, nazwisko |
Jednostka dydaktyczna |
1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot: |
|
dr inż. Adam Kaizer |
KT |
2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia: |
|