| UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY | 
	
		| Nr: |  | Przedmiot: | PROJEKTOWANIE I WYKONAWSTWO ROBÓT PORTOWYCH | 
	
		| Kierunek / Poziom kształcenia: | TRANSPORT / DRUGIEGO STOPNIA | 
	
		| Forma studiów: | STACJONARNE / NIESTACJONARNE | 
	
		| Profil kształcenia: | OGÓLNOAKADEMICKI | 
	
		| Specjalność: | MORSKIE SYSTEMY TRANSPORTOWE I LOGISTYCZNE | 
	
		| SEMESTR | ECTS | Liczba godzin w tygodniu | Liczba godzin w semestrze | 
	
		| W | C | L | P | S | W | C | L | P | S | 
		
			| II | 2 |  |  |  |  |  | 15 | 15 |  |  |  | 
	
		| Razem w czasie studiów: | 30 | 
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)
			| 1 | Wiedza i umiejętności w zakresie wyższej szkoły technicznej pierwszego stopnia | 
Cele przedmiotu
			| 1 | Celem przedmiotu jest przekazanie podstawowej wiedzy i umiejętności w zakresie realizacji prac czerpalnych na potrzeby projektowania i eksploatacji infrastruktury transportu morskiego. | 
Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia
			| EKP1 | ma szczegółową wiedzę techniczną niezbędną do prawidłowego utrzymania, obsługiwania oraz eksploatacji akwenów portowych | 
			| EKP2 | uzasadnia wpływ głębokości technicznej na poziom rozwój portów w ujęciu badanego kraju oraz świata. | 
			| EKP3 | identyfikuje cechy techniczne transportu morskiego oraz ich skutki, wyjaśnia funkcjonowanie elementów infrastruktury portowej. | 
			| EKP4 | projektuje zakres, organizację i technologię prac czerpalnych w odniesieniu projektów czerpalnych realizowanych w portach morskich i rzecznych. | 
			| EKP5 | wskazuje relacje pomiędzy głównymi zjawiskami technicznymi, gospodarczymi i ekonomicznymi i ocenia stan zależności pomiędzy rozwojem poszczególnych gałęzi transportu wynikających z prawidłowego utrzymania głębokości technicznej portów. | 
			| EKP6 | umie współpracować i funkcjonować w grupie przyjmując w nich różne role i funkcje. | 
Treści programowe
Semestr II
		
			
				| Lp. | Zagadnienia | Liczba godzin | Odniesienie do EKP dla przedmiotu | Odniesienie do RPS | 
			
				| W | C | L | P | S | 
| 1 | Projekt realizacji prac czerpalnych w ramach modernizacji wybranego portu lub odcinka szlaku żeglugi śródlądowej. |  | 10 |  |  |  | EKP1, EKP2, EKP3, EKP4 |  | 
| 2 | Wpływ prac czerpalnych na rozwój transportu morskiego. | 1 |  |  |  |  | EKP1, EKP3, EKP4 |  | 
| 3 | Zasady realizacji prac czerpalnych na akwenach portowych oraz rzecznych. | 2 | 5 |  |  |  | EKP3, EKP4 |  | 
| 4 | Możliwości wykorzystania urobku na potrzeby inwestycji budowlanych. | 1 |  |  |  |  | EKP2, EKP3, EKP4 |  | 
| 5 | Praktyczne zasady organizacji projektów oraz doboru sprzętu pogłębiarskiego wobec planowanych inwestycji w portach o wysokim poziomie ruchu statkowego. | 2 |  |  |  |  | EKP3, EKP4, EKP6 |  | 
| 6 | Technologie prac czerpalnych. | 2 |  |  |  |  | EKP3, EKP4 |  | 
| 7 | Sprzęt oraz narzędzia do realizacji prac podwodnych. | 1 |  |  |  |  | EKP3, EKP4 |  | 
| 8 | Pomiary batymetryczne w ujęciu prac czerpalnych I podwodnych. | 1 |  |  |  |  | EKP1, EKP3, EKP4 |  | 
| 9 | Stateczność oraz ochrona budowli hydrotechnicznych zlokalizowanych w pobliżu realizacji pogłębiania. | 1 |  |  |  |  | EKP3, EKP4 |  | 
| 10 | Rodzaje prac oraz zagrożenia podczas wykonywania nurkowań komercyjnych. | 2 |  |  |  |  | EKP2, EKP3, EKP4 |  | 
| 11 | Umocnienia, inspekcje oraz inne formy działalności przy wykorzystaniu sprzętu czerpalnego oraz nurkowego. | 2 |  |  |  |  | EKP3, EKP4, EKP6 |  | 
Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)
	
		
			| Symbol EKP | Test | Egzamin ustny | Egzamin pisemny | Kolokwium | Sprawozdanie | Projekt | Prezentacja | Zaliczenie praktyczne | Inne | 
		
			| EKP1 |  |  | X |  |  | X |  |  |  | 
		
			| EKP2 |  |  |  |  | X |  |  |  |  | 
		
			| EKP3 |  |  |  |  | X |  |  |  |  | 
		
			| EKP4 |  |  |  |  | X |  |  |  |  | 
		
			| EKP5 |  |  |  |  | X |  |  |  |  | 
		
			| EKP6 |  |  |  |  | X |  |  |  |  | 
Kryteria zaliczenia przedmiotu
	
		| Semestr | Ocena pozytywna (min. dostateczny) | 
| II | Student uzyskał zakładane efekty uczenia się oraz spełnia wymagania odnośnie zaliczenia przedmiotu zgodnie z kryteriami oceniania.
Zaliczenie ćwiczeń: pozytywnie zaliczone kolokwium (co najmniej 51% punktów możliwych do uzyskania). Skala ocen: 0-50% - ndst; 51-60% - dst; 61-70% - dst+; 71-80% - db; 81-90% - db+; 91-100% - bdb.
Egzamin: pozytywnie zaliczony egzamin pisemny (co najmniej 51% punktów możliwych do uzyskania). Skala ocen: 0-50% - ndst; 51-60% - dst; 61-70% - dst+; 71-80% - db; 81-90% - db+; 91-100% - bdb). Ocena końcowa jest średnią ważoną 70% egzamin + 30% kolokwium. | 
Nakład pracy studenta
	
		| Forma aktywności | Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności | 
	
		| W | C | L | P | S | 
| Godziny kontaktowe | 15 | 15 |  |  |  | 
| Czytanie literatury | 5 | 5 |  |  |  | 
| Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych |  | 5 |  |  |  | 
| Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia | 5 |  |  |  |  | 
| Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania |  |  |  |  |  | 
| Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach | 2 | 2 |  |  |  | 
| Udział w konsultacjach | 2 |  |  |  |  | 
| Łącznie godzin | 29 | 27 |  |  |  | 
| Łączny nakład pracy studenta | 56 | 
| Liczba punktów ECTS | 1 | 1 |  |  |  | 
| Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu | 2 | 
| Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi |  | 
| Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich | 36 | 
Literatura
Literatura podstawowa
Lewko E. Portowe roboty czerpalne i podwodne, Wydawnictwo Akademii Morskiej w Gdyni, Gdynia, 2006
Hueckel S., Budowle morskie, t. IV, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1975
Szawernowski P., Roboty pogłębiarskie śródlądowe i morskie, t. I, Wydawnictwo Budownictwo i Architektura, Warszawa 1955
Herbich J. B., Handbook of Dredging Engineering, 2nd edition, McGraw-Hill, 2000, ISBN 0-07-134306-7
Bray R. N., Environmental Aspects of Dredging, Taylor and Francis, 2008, ISBN 978-0-415-45080-5
Bray R. N., Bates A. D., Land J. M., Dredging. A Handbook for Engineers, 2nd edition, Elsevier, 1996, ISBN 978-0-340-54524-9
Literatura uzupełniająca
Terra et Aqua, International Association of Dredging Companies, The Hague, The Netherlands
Ports and Dredging, IHC Holland
Publikacje PIANC (Permanent International Association of Navigational Conferences)
Prowadzący przedmiot
	
		| Tytuł/stopień, imię, nazwisko | Jednostka dydaktyczna | 
	
		| 1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot: |  | 
	
		| dr inż. Adam Kaizer | KT | 
	
		| 2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia: |  | 
