EKP1 |
Opisuje i charakteryzuje układ regulacji (np. kursu statku) i sterowania (np. śrubą nastawną). Rozumie co to są charakterystyki statyczne i dynamiczne oraz na czym polega opis URA i jego elementów w postaci transmitancji operatorowej. Zna podstawowe pojęcia techniki cyfrowej w automatyce oraz przykłady zastosowań na statku. K_W01; K_W06; K_W08; K_U11; K_K01 |
EKP2 |
Charakteryzuje analitycznie podstawowe elementy liniowe automatyki i potrafi objaśnić zmiany własności tych elementów przy zmianach ich parametrów. K_W01; K_W05; K_U11; K_U12 |
EKP3 |
Potrafi przeprowadzić symulację w programie komputerowym poszczególnych elementów automatyki, regulatorów ciągłych i układów regulacji. Rozumie i potrafi objaśnić algorytmy regulatorów ciągłych. K_W06; K_U09; K_U10; K_U12 |
EKP4 |
Potrafi wymienić oraz objaśnić kryteria jakości regulacji i weryfikować układy regulacji pod ich kątem. K_W01; K_W06; K_U10; K_U11 |
EKP5 |
Rozróżnia stabilne i niestabilne układy regulacji i rozwiązuje analitycznie proste zagadnienia stabilności. K_W01; K_W06; K_U11 |
EKP6 |
Posiada umiejętności samokształcenia i skutecznego wykorzystywania zasobów informacyjnych, zawartych w dokumentacjach technicznych, instrukcjach obsługi, katalogach, Internecie. Rozumie potrzebę uczenia się ustawicznego w rozwoju zawodowym wynikającą z tempa zmian w układach automatyzacji nawigacji i sterowania kursem i pozycją statku. K_W35; K_U01; K_U06; K_K01 |
Lp. |
Zagadnienia |
Liczba godzin |
Odniesienie do EKP dla przedmiotu |
Odniesienie do RPS |
W |
C |
L |
P |
S |
1 | Pojęcia podstawowe automatyki i rodzaje okrętowych układów automatycznej regulacji. | 1 | | 1 | | | EKP1, EKP2 | |
2 | Metody opisu okrętowych układów automatyki: transmitancja, równania stanu i wyjścia, charakterystyki czasowe i częstotliwościowe. | 2 | | 1 | | | EKP3, EKP4 | |
3 | Podstawowe elementy okrętowych układów automatyki: proporcjonalne, inercyjne, różniczkujące, całkujące, oscylacyjne i opóźniające. | 2 | | 2 | | | EKP1, EKP3, EKP4 | |
4 | Wymagania dla okrętowych układów automatyki: zapas stabilności, jakość regulacji i dokładność statyczna. | 2 | | 3 | | | EKP4, EKP5 | |
5 | Regulacja ciągła proporcjonalno-różniczkująco-całkująca PID. | 2 | | 1 | | | EKP4, EKP5 | |
6 | Regulacja przekaźnikowa: dwupołożeniowa, trójpołożeniowa i krokowa. | 1 | | 3 | | | EKP4, EKP5 | |
7 | Regulacja cyfrowa: bezpośrednie sterowanie cyfrowe DDC, algorytm pozycyjny i przyrostowy PID. | 2 | | 2 | | | EKP4, EKP5, EKP6 | |
8 | Sterowanie optymalne: metody optymalizacji statycznej i dynamicznej w nawigacji morskiej. | 1 | | 1 | | | EKP4, EKP5, EKP6 | |
9 | Układy automatycznego sterowania ruchem statku: stabilizacja kursu i trajektorii, dynamiczna stabilizacja pozycji DSP, kompensacja przechyłów bocznych, bezpieczne sterowanie z wykorzystaniem systemu radarowego ARPA, optymalizacja drogi statku. | 2 | | 1 | | | EKP1, EKP2, EKP3, EKP4, EKP5, EKP6 | |
Forma aktywności |
Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności |
W |
C |
L |
P |
S |
Godziny kontaktowe | 15 | | 15 | | |
Czytanie literatury | 5 | | 5 | | |
Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych | | | 5 | | |
Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia | 2 | | | | |
Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania | | | 2 | | |
Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach | 2 | | 2 | | |
Udział w konsultacjach | 2 | | 2 | | |
Łącznie godzin | 26 | | 31 | | |
Łączny nakład pracy studenta | 57 |
Liczba punktów ECTS | 1 | | 1 | | |
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu | 2 |
Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi | 22 |
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich | 38 |
1. Lisowski J.: Podstawy automatyki. Wydawnictwo Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, Gdynia, 2022, podręcznik oraz ebook: www.ibuk.pl
2. Gierusz W.: Laboratorium podstaw automatyki. Wydawnictwo Akademii Morskiej w Gdyni, Gdynia, 2010.
1. Dąbrowski W., Dzieliński A., Kaczorek T., Łopatka R.: Podstawy teorii sterowania. Wydawnictwo Naukowe PWN, WNT, Warszawa,2021.
2. Nise N.S.: Control Systems Engineering. Wiley, New Jersey, USA, 2019.