EKP1 |
Ma wiedzę w zakresie matematyki, fizyki i chemii niezbędną do zrozumienia, formułowania i rozwiązywania nautycznych oraz eksploatacyjnych problemów inżynierskich. |
EKP2 |
Ma wiedzę w zakresie właściwości fizyko-chemicznych ładunków przewożonych statkami niezbędną do zrozumienia ich charakterystyki oraz wiedzę ogólną dotyczącą zasad, przepisów i procedur związanych z przewozami morskimi. |
EKP3 |
Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie bezpieczeństwa życia i pracy na morzu, zna szczegółowo procedury postępowania w sytuacjach zagrożenia dla załogi, pasażerów statku i ładunku oraz wie, jak unikać tych zagrożeń. |
EKP4 |
Potrafi korzystać z literatury fachowej; ucząc się samodzielnie potrafi pozyskiwać informację z polskich i anglojęzycznych zasobów Internetu oraz specjalistycznych baz danych; jest w stanie integrować, oceniać oraz dokonywać prawidłowej interpretacji pozyskanej informacji, a na jej podstawie wyprowadzać wnioski i formułować opinie. |
EKP5 |
Posiada umiejętność efektywnego wykorzystania technik informatyczno-komunikacyjnych; umie przygotować sprawozdanie oraz prezentację multimodalną. |
EKP6 |
Posiada umiejętność samodzielnego uczenia się i pracy, wykazując zaangażowanie w stałe podnoszenie swoich kompetencji zawodowych i osobistych. |
EKP7 |
Rozumie konieczność i zna możliwość uczenia się przez całe życie, podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych, rozumie potrzebę przekazywania wiedzy i wspomagania rozwoju zawodowego podległych mu pracowników. |
EKP8 |
Ma świadomość konsekwencji prawnych, ekonomicznych i środowiskowych podejmowanych decyzji związanych z eksploatacją statku i transportem morskim, rozumie wagę globalnych problemów środowiska morskiego oraz potrzebę rozwijania świadomości w zakresie ochrony środowiska. |
EKP9 |
Zna i rozumie standardy ochronne, środki i sposoby zapobiegania zanieczyszczeniu środowiska przez statek oraz metody ich zwalczania. |
Lp. |
Zagadnienia |
Liczba godzin |
Odniesienie do EKP dla przedmiotu |
Odniesienie do RPS |
W |
C |
L |
P |
S |
1 | Ogólna charakterystyka wybranych grup związków organicznych i nieorganicznych. Reakcje chemiczne istotne dla transportu morskiego. | 3 | | 3 | | | EKP1, EKP2, EKP5, EKP6 | 9.10.1.1, 9.10.1.2 |
2 | Podstawowe przepisy obowiązujące w transporcie chemikaliów w opakowaniach oraz przewożonych jako stałe ładunki masowe. Wykorzystanie przepisów Konwencji SOLAS i MARPOL w transporcie towarów niebezpiecznych Budowa i zasady korzystania z Kodeksów IMDG oraz IMSBC. | 2 | | | | | EKP3, EKP4, EKP6, EKP7, EKP8, EKP9 | 9.10.1.1, 9.10.1.2, 9.10.1.4, 9.10.1.14 |
3 | Klasyfikacja towarów niebezpiecznych na klasy wg Kodeksu IMDG. Analiza właściwości chemicznych towarów niebezpiecznych istotnych z punktu widzenia transportu morskiego oraz zasady bezpiecznego postępowania z nimi. Badanie właściwości chemicznych, transportowo-technologicznych wybranych towarów niebezpiecznych | 4 | | 6 | | | EKP1, EKP2, EKP3, EKP4, EKP5, EKP6, EKP7, EKP8 | 9.10.1.1, 9.10.1.2, 9.10.1.4, 9.10.1.7 |
4 | Oznakowanie ładunków niebezpiecznych. Piktogramy i symbole ostrzegawcze. Karty charakterystyki. Postępowanie wypadkowe na statkach (EmS) i poradnik pierwszej pomocy medycznej (MFAG). | 2 | | | | | EKP2, EKP3, EKP4, EKP7, EKP8, EKP9 | 9.10.1.4, 9.10.1.5, 9.10.1.14, 9.10.1.28, 9.10.1.30 |
5 | Klasyfikacja towarów wg Kodeksu IMSBC. Ocena zagrożeń podczas przewozu ładunków upłynniających się oraz ładunków chemicznie niebezpiecznych. Oznaczanie wybranych parametrów ładunków masowych istotnych z punktu widzenia transportu morskiego. | 4 | | 6 | | | EKP1, EKP2, EKP3, EKP4, EKP5, EKP6, EKP7, EKP8 | 9.10.1.1, 9.10.1.2, 9.10.1.5, 9.10.1.7, 9.10.1.14, 9.10.1.15, 9.10.1.17, 9.10.1.28 |
Forma aktywności |
Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności |
W |
C |
L |
P |
S |
Godziny kontaktowe | 15 | | 15 | | |
Czytanie literatury | 5 | | 2 | | |
Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych | | | 5 | | |
Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia | 5 | | | | |
Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania | | | 5 | | |
Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach | 2 | | 2 | | |
Udział w konsultacjach | 2 | | 2 | | |
Łącznie godzin | 29 | | 31 | | |
Łączny nakład pracy studenta | 60 |
Liczba punktów ECTS | 1 | | 1 | | |
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu | 2 |
Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi | 25 |
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich | 38 |
IMO: Międzynarodowa Konwencja o bezpieczeństwie życia na morzu, 1974 (SOLAS 1974) Londyn, 2020
IMO: Międzynarodowa Konwencja o zapobieganiu zanieczyszczeniu morza przez statki, (MARPOL) Londyn, 2024
IMO: Międzynarodowa Konwencja o bezpiecznych kontenerach, Londyn, 2018
IMO: International Maritime Solid Bulk Cargoes Code, (IMSBC Code) London, 2023
IMO: International Maritime Dangerous Goods Code, (IMDG Code) London, 2024
IMO: Kodeks bezpiecznego załadunku i wyładunku masowców (BLU Code) Londyn 2014
IMO: Międzynarodowy Kodeks bezpiecznego przewozu ziarna luzem (International Code for the Safe Carriage of Grain in Bulk) Londyn, 2011
Dereszewska A., Popek M., Chemia techniczna, Wyd. AM w Gdyni, 2011
Leśmian-Kordas R., Metody oceny jakości i bezpieczeństwa ładunków w transporcie morskim, Wyd. AM w Szczecinie, 2006
Krasowska K., Popek M., Ładunkoznawstwo, Wyd. AM Gdynia, Gdynia 2015
Popek M., Towary niebezpieczne w transporcie morskim, Wyd. AM w Gdyni, Gdynia 2010