UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY
Nr: Przedmiot: PODSTAWY INŻYNIERII RUCHU
Kierunek / Poziom kształcenia: TRANSPORT / PIERWSZEGO STOPNIA
Forma studiów: STACJONARNE / NIESTACJONARNE
Profil kształcenia: OGÓLNOAKADEMICKI
Specjalność: TRANSPORT I LOGISTYKA
SEMESTR ECTS Liczba godzin w tygodniu Liczba godzin w semestrze
W C L P S W C L P S
V 2 15 30
VI 2 30 30
Razem w czasie studiów: 105

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)

1 Infrastruktura transportu, Środki transportu

Cele przedmiotu

1 Wprowadzenie studentów w problematykę zagadnień związanych z inżynierią ruchu, praktyczne wykorzystanie w toku dalszego kształcenia elementarnych zasad inżynierii ruchu w analizie i projektowaniu elementów sieci transportowych, zapoznanie studentów z obowiązującą w kraju metodologią szacowania zdolności przepustowych różnych elementów sieci transportowych (tj. skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej, rond, skrzyżowań z sygnalizacją świetlną)

Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia

EKP1 Student posiada teoretyczną wiedzę w zakresie podstawowych cech i badań ruchu drogowego.
EKP2 Ma podstawową wiedzę na temat kryteriów stosowanych do oceny warunków ruchu elementów sieci drogowej
EKP3 Potrafi wykorzystywać poznane metody i modele matematyczne do analizy i oceny procesów ruchu drogowego, zwłaszcza do analizy programów syganlizacji świetlnej stałoczasowej.
EKP4 Student potrafi wykorzystywać pozyskaną wiedzę do oceny elementów sieci drogowej takich jak skrzyżowania, odcinki przeplatania i inne.
EKP5 Potrafi zaplanować i przeprowadzić pomiary podstawowych parametrów charakteryzujących realizowane procesy za pomocą narzędzia symulacyjnego.
EKP6 Potrafi wykorzystywać poznane metody i modele mikrosymulacyjne do analizy z zakresu ruchu drogowego

Treści programowe

Semestr V
Lp. Zagadnienia Liczba godzin Odniesienie do EKP dla przedmiotu Odniesienie do RPS
W C L P S
1Definicje inżynierii ruchu drogowego. Człowiek jako podmiot w ruchu drogowym. Psychofizjologiczne cechy człowieka. Czas reakcji. Czynniki modyfikujące zachowanie. Spostrzeganie bodźców komunikacyjnie ważnych. Zarządzanie ruchem. Wyznaczanie macierzy czasów międzyzielonych na skrzyżowaniu22EKP1, EKP2
2Organy zarządzające ruchem na drogach. Cele, środki, metody organizacji ruchu. Polityka transportowa w miastach. Akty prawne dot. dróg znaków i sygnałów drogowych. Budowa modelu ruchu drogowego: prowadzanie sterowania sygnalizacją świetlną na modelowanych skrzyżowaniach11EKP2, EKP4
3Pojęcia prędkości projektowej i miarodajnej jako wyznaczniki klasy drogi i jej geometrycznych elementów. Szerokości pasów ruchu, odległości widoczności, długości odcinków prostych.2EKP1, EKP2
4Definicje skrzyżowania, rodzaje skrzyżowań. Wykonywane manewry pojazdów na skrzyżowaniach i powstawanie punktów kolizyjnych na skrzyżowaniach. Sposoby organizacji ruchu zmniejszające i eliminujące kolizyjność na skrzyżowaniach dróg. Budowa modelu ruchu drogowego. Wprowadzanie struktury kierunkowej I rodzajowej ruchu drogowego.22EKP2, EKP3
5Długość odległości widoczności na skrzyżowaniach jako pochodna prędkości. Pola widoczności dla wlotu podporządkowanego. Długości widoczności na wyprzedzanie. Powody, metody i środki uprzywilejowania, wydzielone pasy ruchu. Skoordynowanie sygnalizacji. Innowacyjne koncepcje transportu miejskiego wprowadzane i realizowane w innych państwach. Koncepcja zrównoważonego rozwoju transportu miejskiego. Budowa modelu ruchu drogowego: przystanki I linie transportu zbiorowego22EKP2, EKP3, EKP4, EKP6
6Rola analizy stanu bezpieczeństwa w ruchu drogowym i potrzeb społecznych w likwidacji miejsc niebezpiecznych , poprawa stanu bezpieczeństwa drogowego poprzez celowe uspokojenie ruchu za pomocą technicznych metod inżynierii drogowej. Rodzaje metod uspokajania ruchu stosowane we współczesnej inżynierii ruchu drogowego. Projektowanie programu sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu.21EKP1, EKP3, EKP4, EKP5
7Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego w obszarach miejscowości przez które przebiegają szlaki komunikacyjno- transportowe poprzez wprowadzanie stref prędkości, metody uspakajania ruchu.1EKP1, EKP2, EKP5, EKP6
8Cele, kryteria, zalety i zasadność stosowania sygnalizacji świetlnej. Sygnały, sygnalizatory i ich lokalizacje. Elementy programu sygnalizacji. Koordynacja sygnalizacji w ciągu ulicznym oraz systemy sterowania ruchem ulicznym. Sterowanie na drogach szybkiego ruchu: prędkością, ruchem na pasach, między węzłami. Budowa modelu ruchu drogowego. Podstawy programu PTV VISSIM, modelowanie sieci drogowej.37EKP2, EKP3, EKP4, EKP5, EKP6
Semestr VI
Lp. Zagadnienia Liczba godzin Odniesienie do EKP dla przedmiotu Odniesienie do RPS
W C L P S
1wprowadzenie w zakres problematyki inżynierii ruchu, ruch regulowany i samoregulujący się na przykładzie ruchu samochodowego - specyfika różnych procesów transportowych.2EKP1, EKP2
2Podstawowe charakterystyki potoków ruchu, klasyfikacja jednostek ruchu.2EKP1, EKP2
3Analityczne modele ruchu: model jazdy za liderem, modele ciągłe, makroskopowe i inne, badanie efektywności wykorzystania dróg transportowych – modele deterministyczne i stochastyczne, skrzyżowania drogowe, metody HCM, TRRL – jako wzorcowe rozwiązania w zakresie inżynierii ruchu,6EKP2, EKP4, EKP6
4Ruch pieszy. Charakterystyki ruchu pieszego. Przepustowość chodników i schodów. Warunki ruchu pieszego. Urządzenia dla pieszych.2EKP1, EKP2, EKP3, EKP4
5Omówienie i wykonanie ćwiczenia projektowego nr 1: Obliczanie przepustowości skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej.15EKP4, EKP6
6Omówienie i wykonanie ćwiczenia projektowego nr 2: Obliczanie przepustowości skrzyżowań z sygnalizacją świetlną.15EKP4, EKP6
7Omówienie i wykonanie ćwiczenia projektowego nr 3: Obliczanie przepustowości rond.15EKP4, EKP6

Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)

Symbol EKP Test Egzamin ustny Egzamin pisemny Kolokwium Sprawozdanie Projekt Prezentacja Zaliczenie praktyczne Inne
EKP1 XXX
EKP2 XX
EKP3 XXX
EKP4 XXXX
EKP5 XXX
EKP6 XXXX

Kryteria zaliczenia przedmiotu

Semestr Ocena pozytywna (min. dostateczny)
VWynik powyżej 60% z testu zaliczeniowego z wykładu. Pozytywna ocena ze wszystkich sprawozdań z laboratorium. Składowa oceny końcowej 60% - laboratorium, 40% - wykład.
VIPozytywna ocena ze wszystkich sprawozdań z ćwiczeń. Uzyskanie ponad 50% z egzaminu.

Nakład pracy studenta

Forma aktywności Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności
W C L P S
Godziny kontaktowe453030
Czytanie literatury55
Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych2
Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia5
Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania5
Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach2
Udział w konsultacjach22
Łącznie godzin573244
Łączny nakład pracy studenta133
Liczba punktów ECTS211
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu4
Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi37
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich111

Literatura

Literatura podstawowa
S. Datka, W. Suchorzewski, M. Tracz. Inżynieria Ruchu. WKŁ, Warszawa 1999 r.
S. Gaca, W. Suchorzewski, M. Tracz, Inżynieria Ruchu Drogowego, Teoria i praktyka, WKŁ, Warszawa 2008, 2009 r.
Basiewicz T., Gołaszewski A., Rudziński L.: Infrastruktura transportu. Oficyna wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2007 – rozdział 10.
Szczuraszek T.: Bezpieczeństwo ruchu miejskiego. WKiŁ, Warszawa 2008,
Krystek R.: Zintegrowany System Bezpieczeństwa Transportu. Tom I. Diagnoza bezpieczeństwa transportu w Polsce. WKiŁ, Warszawa 2009.
Macioszek E. Modele przepustowości wlotów skrzyżowań typu rondo w warunkach wzorcowych, Open Access Library, Volume 3 (21) 2013, s. 1-260.
Gajda J, Sroka R., Stencel M., Żegleń T., Burnos P., Piwowar P., Pomiary parametrów ruchu
drogowego, Kraków, Wydawnictwa AGH 2012
Literatura uzupełniająca
Traffic Flow Theory. TBR. FHWA - publikacja elektroniczna – ogólnodostępna.
Komar Z., Wolek C., Inżynieria ruchu drogowego - wybrane zagadnienia, Wrocław, WPW 1994
Krystek R.: Zintegrowany system bezpieczeństwa transportu Tom 2 Uwarunkowania rozwoju integracji systemów bezpieczeństwa transportu. WKiŁ, Warszawa 2010.
Krystek R.: Zintegrowany system bezpieczeństwa transportu Tom 3 Koncepcja Zintegrowanego Systemu Bezpieczeństwa Transportu w Polsce. WKiŁ, Warszawa 2010.11.


Prowadzący przedmiot

Tytuł/stopień, imię, nazwisko Jednostka dydaktyczna
1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot:
dr inż. Monika Ziemska-Osuch ZTiL
2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia:
mgr inż. Dawid Osuch ZTiL
Pobierz w wersji PDF