UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY |
Nr: |
|
Przedmiot: |
PODSTAWY INŻYNIERII RUCHU |
Kierunek / Poziom kształcenia: |
TRANSPORT / PIERWSZEGO STOPNIA |
Forma studiów: |
STACJONARNE / NIESTACJONARNE |
Profil kształcenia: |
OGÓLNOAKADEMICKI |
Specjalność: |
TRANSPORT I LOGISTYKA |
SEMESTR |
ECTS |
Liczba godzin w tygodniu |
Liczba godzin w semestrze |
W |
C |
L |
P |
S |
W |
C |
L |
P |
S |
V |
2 |
|
|
|
|
|
15 |
|
30 |
|
|
VI |
2 |
|
|
|
|
|
30 |
30 |
|
|
|
Razem w czasie studiów: |
105 |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)
1 |
Infrastruktura transportu, Środki transportu |
Cele przedmiotu
1 |
Wprowadzenie studentów w problematykę zagadnień związanych z inżynierią ruchu, praktyczne wykorzystanie w toku dalszego kształcenia elementarnych zasad inżynierii ruchu w analizie i projektowaniu elementów sieci transportowych, zapoznanie studentów z obowiązującą w kraju metodologią szacowania zdolności przepustowych różnych elementów sieci transportowych (tj. skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej, rond, skrzyżowań z sygnalizacją świetlną) |
Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia
EKP1 |
Student posiada teoretyczną wiedzę w zakresie podstawowych cech i badań ruchu drogowego. |
EKP2 |
Ma podstawową wiedzę na temat kryteriów stosowanych do oceny warunków ruchu elementów sieci drogowej |
EKP3 |
Potrafi wykorzystywać poznane metody i modele matematyczne do analizy i oceny procesów ruchu drogowego, zwłaszcza do analizy programów syganlizacji świetlnej stałoczasowej. |
EKP4 |
Student potrafi wykorzystywać pozyskaną wiedzę do oceny elementów sieci drogowej takich jak skrzyżowania, odcinki przeplatania i inne. |
EKP5 |
Potrafi zaplanować i przeprowadzić pomiary podstawowych parametrów charakteryzujących realizowane procesy za pomocą narzędzia symulacyjnego. |
EKP6 |
Potrafi wykorzystywać poznane metody i modele mikrosymulacyjne do analizy z zakresu ruchu drogowego |
Treści programowe
Semestr V
Lp. |
Zagadnienia |
Liczba godzin |
Odniesienie do EKP dla przedmiotu |
Odniesienie do RPS |
W |
C |
L |
P |
S |
1 | Definicje inżynierii ruchu drogowego. Człowiek jako podmiot w ruchu drogowym. Psychofizjologiczne cechy człowieka. Czas reakcji. Czynniki modyfikujące zachowanie. Spostrzeganie bodźców komunikacyjnie ważnych. Zarządzanie ruchem. Wyznaczanie macierzy czasów międzyzielonych na skrzyżowaniu | 2 | | 2 | | | EKP1, EKP2 | |
2 | Organy zarządzające ruchem na drogach. Cele, środki, metody organizacji ruchu. Polityka transportowa w miastach. Akty prawne dot. dróg znaków i sygnałów drogowych. Budowa modelu ruchu drogowego: prowadzanie sterowania sygnalizacją świetlną na modelowanych skrzyżowaniach | 1 | | 1 | | | EKP2, EKP4 | |
3 | Pojęcia prędkości projektowej i miarodajnej jako wyznaczniki klasy drogi i jej geometrycznych elementów. Szerokości pasów ruchu, odległości widoczności, długości odcinków prostych. | 2 | | | | | EKP1, EKP2 | |
4 | Definicje skrzyżowania, rodzaje skrzyżowań. Wykonywane manewry pojazdów na skrzyżowaniach i powstawanie punktów kolizyjnych na skrzyżowaniach. Sposoby organizacji ruchu zmniejszające i eliminujące kolizyjność na skrzyżowaniach dróg. Budowa modelu ruchu drogowego. Wprowadzanie struktury kierunkowej I rodzajowej ruchu drogowego. | 2 | | 2 | | | EKP2, EKP3 | |
5 | Długość odległości widoczności na skrzyżowaniach jako pochodna prędkości. Pola widoczności dla wlotu podporządkowanego. Długości widoczności na wyprzedzanie. Powody, metody i środki uprzywilejowania, wydzielone pasy ruchu. Skoordynowanie sygnalizacji. Innowacyjne koncepcje transportu miejskiego wprowadzane i realizowane w innych państwach. Koncepcja zrównoważonego rozwoju transportu miejskiego. Budowa modelu ruchu drogowego: przystanki I linie transportu zbiorowego | 2 | | 2 | | | EKP2, EKP3, EKP4, EKP6 | |
6 | Rola analizy stanu bezpieczeństwa w ruchu drogowym i potrzeb społecznych w likwidacji miejsc niebezpiecznych , poprawa stanu bezpieczeństwa drogowego poprzez celowe uspokojenie ruchu za pomocą technicznych metod inżynierii drogowej. Rodzaje metod uspokajania ruchu stosowane we współczesnej inżynierii ruchu drogowego. Projektowanie programu sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu. | 2 | | 1 | | | EKP1, EKP3, EKP4, EKP5 | |
7 | Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego w obszarach miejscowości przez które przebiegają szlaki komunikacyjno- transportowe poprzez wprowadzanie stref prędkości, metody uspakajania ruchu. | 1 | | | | | EKP1, EKP2, EKP5, EKP6 | |
8 | Cele, kryteria, zalety i zasadność stosowania sygnalizacji świetlnej. Sygnały, sygnalizatory i ich lokalizacje. Elementy programu sygnalizacji. Koordynacja sygnalizacji w ciągu ulicznym oraz systemy sterowania ruchem ulicznym. Sterowanie na drogach szybkiego ruchu: prędkością, ruchem na pasach, między węzłami. Budowa modelu ruchu drogowego. Podstawy programu PTV VISSIM, modelowanie sieci drogowej. | 3 | | 7 | | | EKP2, EKP3, EKP4, EKP5, EKP6 | |
Semestr VI
Lp. |
Zagadnienia |
Liczba godzin |
Odniesienie do EKP dla przedmiotu |
Odniesienie do RPS |
W |
C |
L |
P |
S |
1 | wprowadzenie w zakres problematyki inżynierii ruchu, ruch regulowany i samoregulujący się na przykładzie ruchu samochodowego - specyfika różnych procesów transportowych. | 2 | | | | | EKP1, EKP2 | |
2 | Podstawowe charakterystyki potoków ruchu, klasyfikacja jednostek ruchu. | 2 | | | | | EKP1, EKP2 | |
3 | Analityczne modele ruchu: model jazdy za liderem, modele ciągłe, makroskopowe i inne, badanie efektywności wykorzystania dróg transportowych – modele deterministyczne i stochastyczne, skrzyżowania drogowe, metody HCM, TRRL – jako wzorcowe rozwiązania w zakresie inżynierii ruchu, | 6 | | | | | EKP2, EKP4, EKP6 | |
4 | Ruch pieszy. Charakterystyki ruchu pieszego. Przepustowość chodników i schodów. Warunki ruchu pieszego. Urządzenia dla pieszych. | 2 | | | | | EKP1, EKP2, EKP3, EKP4 | |
5 | Omówienie i wykonanie ćwiczenia projektowego nr 1: Obliczanie przepustowości skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej. | 1 | 5 | | | | EKP4, EKP6 | |
6 | Omówienie i wykonanie ćwiczenia projektowego nr 2: Obliczanie przepustowości skrzyżowań z sygnalizacją świetlną. | 1 | 5 | | | | EKP4, EKP6 | |
7 | Omówienie i wykonanie ćwiczenia projektowego nr 3: Obliczanie przepustowości rond. | 1 | 5 | | | | EKP4, EKP6 | |
Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)
Symbol EKP |
Test |
Egzamin ustny |
Egzamin pisemny |
Kolokwium |
Sprawozdanie |
Projekt |
Prezentacja |
Zaliczenie praktyczne |
Inne |
EKP1 |
X | | X | X | | | | | |
EKP2 |
X | | X | | | | | | |
EKP3 |
X | | X | | | X | | | |
EKP4 |
X | | X | | X | X | | | |
EKP5 |
X | | X | | | X | | | |
EKP6 |
| | X | X | X | X | | | |
Kryteria zaliczenia przedmiotu
Semestr |
Ocena pozytywna (min. dostateczny) |
V | Wynik powyżej 60% z testu zaliczeniowego z wykładu. Pozytywna ocena ze wszystkich sprawozdań z laboratorium. Składowa oceny końcowej 60% - laboratorium, 40% - wykład. |
VI | Pozytywna ocena ze wszystkich sprawozdań z ćwiczeń. Uzyskanie ponad 50% z egzaminu. |
Nakład pracy studenta
Forma aktywności |
Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności |
W |
C |
L |
P |
S |
Godziny kontaktowe | 45 | 30 | 30 | | |
Czytanie literatury | 5 | | 5 | | |
Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych | | | 2 | | |
Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia | 5 | | | | |
Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania | | | 5 | | |
Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach | 2 | | | | |
Udział w konsultacjach | | 2 | 2 | | |
Łącznie godzin | 57 | 32 | 44 | | |
Łączny nakład pracy studenta | 133 |
Liczba punktów ECTS | 2 | 1 | 1 | | |
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu | 4 |
Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi | 37 |
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich | 111 |
Literatura
Literatura podstawowa
S. Datka, W. Suchorzewski, M. Tracz. Inżynieria Ruchu. WKŁ, Warszawa 1999 r.
S. Gaca, W. Suchorzewski, M. Tracz, Inżynieria Ruchu Drogowego, Teoria i praktyka, WKŁ, Warszawa 2008, 2009 r.
Basiewicz T., Gołaszewski A., Rudziński L.: Infrastruktura transportu. Oficyna wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2007 – rozdział 10.
Szczuraszek T.: Bezpieczeństwo ruchu miejskiego. WKiŁ, Warszawa 2008,
Krystek R.: Zintegrowany System Bezpieczeństwa Transportu. Tom I. Diagnoza bezpieczeństwa transportu w Polsce. WKiŁ, Warszawa 2009.
Macioszek E. Modele przepustowości wlotów skrzyżowań typu rondo w warunkach wzorcowych, Open Access Library, Volume 3 (21) 2013, s. 1-260.
Gajda J, Sroka R., Stencel M., Żegleń T., Burnos P., Piwowar P., Pomiary parametrów ruchu
drogowego, Kraków, Wydawnictwa AGH 2012
Literatura uzupełniająca
Traffic Flow Theory. TBR. FHWA - publikacja elektroniczna – ogólnodostępna.
Komar Z., Wolek C., Inżynieria ruchu drogowego - wybrane zagadnienia, Wrocław, WPW 1994
Krystek R.: Zintegrowany system bezpieczeństwa transportu Tom 2 Uwarunkowania rozwoju integracji systemów bezpieczeństwa transportu. WKiŁ, Warszawa 2010.
Krystek R.: Zintegrowany system bezpieczeństwa transportu Tom 3 Koncepcja Zintegrowanego Systemu Bezpieczeństwa Transportu w Polsce. WKiŁ, Warszawa 2010.11.
Prowadzący przedmiot
Tytuł/stopień, imię, nazwisko |
Jednostka dydaktyczna |
1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot: |
|
dr inż. Monika Ziemska-Osuch |
ZTiL |
2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia: |
|
mgr inż. Dawid Osuch |
ZTiL |