| UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY | 
	
		| Nr: |  | Przedmiot: | INŻYNIERIA RUCHU MORSKIEGO | 
	
		| Kierunek / Poziom kształcenia: | NAWIGACJA / DRUGIEGO STOPNIA | 
	
		| Forma studiów: | STACJONARNE / NIESTACJONARNE | 
	
		| Profil kształcenia: | OGÓLNOAKADEMICKI | 
	
		| Specjalność: | ZARZąDZANIE BEZPIECZEńSTWEM W TRANSPORCIE MORSKIM | 
	
		| SEMESTR | ECTS | Liczba godzin w tygodniu | Liczba godzin w semestrze | 
	
		| W | C | L | P | S | W | C | L | P | S | 
		
			| II | 2 |  |  |  |  |  | 15 |  |  |  | 15 | 
	
		| Razem w czasie studiów: | 30 | 
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)
			| 1 | Podstawowa wiedza z fizyki, hydrotechniki, bezpieczeństwa nawigacji, budowy i stateczności statku, meteorologii i oceanografii. | 
Cele przedmiotu
			| 1 | Zapoznanie studentów i praktyczne wykorzystanie metod badawczych stosowanych w inżynierii ruchu morskiego na akwenach ograniczonych dla zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi. | 
Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia
			| EKP1 | Definiuje typy i parametry dróg wodnych. | 
			| EKP2 | Opisuje metody wyznaczania i kształtowania dróg wodnych oraz  warunki eksploatacji dróg. | 
			| EKP3 | Identyfikuje kryteria systemów IRM i rozwiązuje problemy  optymalizacji tych systemów. | 
			| EKP4 | Identyfikuje kryteria bezpieczeństwa żeglugi na drogach wodnych | 
			| EKP5 | Rozwiązuje problemy optymalizacji parametrów akwenów oraz  określanie parametrów statków maksymalnych dotyczące  procesów i pomiarów nawigacyjnych | 
			| EKP6 | Zna pojęcia i problemy z zakresu znajomości doboru odbojnic.  Opisuje kryteria energii cumowania oraz konstrukcje i zasady  działania układów odbojowych. | 
Treści programowe
Semestr II
		
			
				| Lp. | Zagadnienia | Liczba godzin | Odniesienie do EKP dla przedmiotu | Odniesienie do RPS | 
			
				| W | C | L | P | S | 
| 1 | Typy i parametry dróg wodnych.  Wyznaczanie i kształtowanie różnych typów dróg  wodnych. | 2 |  |  |  | 1 | EKP1, EKP2 |  | 
| 2 | Warunki eksploatacji (hydrotechnika, batymetria,  warunki hydrometeorologiczne) | 2 |  |  |  | 2 | EKP1, EKP2, EKP4 |  | 
| 3 | Kryteria oceny bezpieczeństwa żeglugi na drogach  wodnych. Miary i wskaźniki. | 4 |  |  |  | 4 | EKP3, EKP4 |  | 
| 4 | Określenie warunków eksploatacji dróg wodnych w  aspekcie.  - Parametrów statku.  - Oznakowania nawigacyjnego.  - Parametrów dróg.  - Ruchu innych statków. | 2 |  |  |  | 2 | EKP5, EKP6 |  | 
| 5 | Określenie parametrów statków w aspekcie  określonych warunków eksploatacyjnych. | 2 |  |  |  | 2 | EKP5, EKP6 |  | 
| 6 | Optymalizacja parametrów dróg wodnych. | 2 |  |  |  | 2 | EKP5, EKP6 |  | 
| 7 | Określenie parametrów statków maksymalnych wykorzystujących infrastrukturę dostępową do portów na podstawie wykonywanych ekspertyz. | 1 |  |  |  | 2 | EKP5, EKP6 |  | 
Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)
	
		
			| Symbol EKP | Test | Egzamin ustny | Egzamin pisemny | Kolokwium | Sprawozdanie | Projekt | Prezentacja | Zaliczenie praktyczne | Inne | 
		
			| EKP1 |  |  |  | X |  |  |  |  |  | 
		
			| EKP2 |  |  |  | X |  |  |  |  |  | 
		
			| EKP3 |  |  |  | X |  |  |  |  |  | 
		
			| EKP4 |  |  |  | X |  |  |  | X |  | 
		
			| EKP5 |  |  |  | X |  |  |  | X |  | 
		
			| EKP6 |  |  |  | X |  |  |  | X |  | 
Kryteria zaliczenia przedmiotu
	
		| Semestr | Ocena pozytywna (min. dostateczny) | 
| II | 50% ocena z kolokwium, 50% ocena z ćwiczeń | 
Nakład pracy studenta
	
		| Forma aktywności | Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności | 
	
		| W | C | L | P | S | 
| Godziny kontaktowe | 15 |  |  |  | 15 | 
| Czytanie literatury | 5 |  |  |  | 6 | 
| Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych |  |  |  |  |  | 
| Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia | 2 |  |  |  | 2 | 
| Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania |  |  |  |  |  | 
| Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach | 2 |  |  |  | 2 | 
| Udział w konsultacjach | 2 |  |  |  | 2 | 
| Łącznie godzin | 26 |  |  |  | 27 | 
| Łączny nakład pracy studenta | 53 | 
| Liczba punktów ECTS | 1 |  |  |  | 1 | 
| Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu | 2 | 
| Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi | 15 | 
| Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich | 38 | 
Literatura
Literatura podstawowa
Gucma L. Modelowanie czynników ryzyka zderzenia jednostek pływających z konstrukcjami portowymi i pełnomorskimi, Wyd. AM w Szczecinie, Szczecin 2005.
Gucma L. Schefs S., Studium prędkości statków na torze wodnym Świnoujście-Szczecin, Wyd. AM w Szczecinie, Szczecin 2007.
Gucma S. (pod. red.), Metody symulacyjne w inżynierii ruchu morskiego, Wyd. AM w Szczecinie, Szczecin 2008.
Gucma S., Metody wyznaczania i kształtowania dróg wodnych, Wyd. WSM Szczecin, Szczecin 1990.
Gucma S., Inżynieria ruchu morskiego, Wyd. Okrętownictwo i Żegluga, Gdańsk 2001.
Gucma S., Nawigacja pilotażowa, Fundacja Promocji POiGM, Gdańsk 2004.
Mazurkiewcz B. K., Encyklopedia Inżynierii Morskiej, Gdańsk, 2009.
Literatura uzupełniająca
Bobrowski D., Probabilistyka w zastosowaniach technicznych, WNT, Warszawa 1986.
Greń J., Statystyka matematyczna. Modele i zadania, PWN, Warszawa 1984.
Montgomery D.C., Runger G.C., Applied Statistics and Probability for Engineers, J. Wiley and Sons, New York 1994.
Prowadzący przedmiot
	
		| Tytuł/stopień, imię, nazwisko | Jednostka dydaktyczna | 
	
		| 1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot: |  | 
	
		| dr hab. inż.  kpt.ż.w. Henryk Śniegocki, prof. UMG | KES | 
	
		| 2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia: |  | 
