UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY |
Nr: |
|
Przedmiot: |
URZĄDZENIA NAWIGACYJNE |
Kierunek / Poziom kształcenia: |
NAWIGACJA / PIERWSZEGO STOPNIA |
Forma studiów: |
STACJONARNE / NIESTACJONARNE |
Profil kształcenia: |
PRAKTYCZNY |
Specjalność: |
TRANSPORT MORSKI |
SEMESTR |
ECTS |
Liczba godzin w tygodniu |
Liczba godzin w semestrze |
W |
C |
L |
P |
S |
W |
C |
L |
P |
S |
II |
1 |
|
|
|
|
|
10 |
|
10 |
|
|
III |
4 |
|
|
|
|
|
15 |
|
14 |
|
6 |
IV |
2 |
|
|
|
|
|
15 |
|
6 |
|
4 |
V |
4 |
|
|
|
|
|
30 |
|
4 |
|
26 |
VI |
2 |
|
|
|
|
|
20 |
|
|
|
|
VIII |
5 |
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
40 |
Razem w czasie studiów: |
205 |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)
1 |
Międzynarodowe przepisy o zapobieganiu zderzeniom na morzu i procedury wachtowe,
elementy nawigacji i planowania podróży, podstawy elektroniki, elektrotechniki, fizyki, matematyki, automatyki i manewrowania statkiem, planowanie, organizacja i realizacja akcji poszukiwawczo-ratowniczej |
Cele przedmiotu
1 |
Nauczenie zasady działania, eksploatacji i efektywnego wykorzystania urządzeń i systemów radarowych i nawigacyjnych zamontowanych na statku ze zwróceniem uwagi na ich dokładności, ograniczenia, odporność na zakłócenia oraz specyfikę zobrazowania informacji nawigacyjnej |
2 |
Nauczenie zasad prowadzenia wachty nawigacyjnej i realizacji procedur wachtowych. |
Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia
EKP1 |
Ma wiedzę w zakresie budowy, zasady działania oraz możliwości wykorzystania, obsługi i konfiguracji urządzeń i systemów nawigacyjnych K_W05; K_W06; K_W13; K_W24 |
EKP2 |
Posiada umiejętności w zakresie wykorzystania, obsługi i konfiguracji urządzeń i systemów nawigacyjnych. K_U01; K_U12; K_U18; K_U26 |
EKP3 |
Ma podstawową wiedzę w zakresie standardów i norm technicznych związanych z wykorzystaniem odbiorników systemów nawigacyjnych. K_W28 |
EKP4 |
Ma wiedzę oraz umiejętności w zakresie wykorzystania, obsługi i konfiguracji odbiorników systemów nawigacyjnych do planowania oraz realizacji podróży morskiej. Zna ograniczenia i dokładności systemów nawigacyjnych. K_W15; K_U12; K_U18; K_U26 |
EKP5 |
Ma wiedzę w zakresie: właściwości i propagacji fal elektromagnetycznych, parametrów fal radiowych, wzorców i skali czasu, układów odniesienia oraz zjawisk wpływających na ruch satelity w Ziemskim polu grawitacyjnym. Zna budowę i zasadę działania poszczególnych systemów nawigacyjnych. K_W06; K_W13; K_W24 |
EKP6 |
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie dotyczące efektywnego wykorzystania urządzeń i systemów nawigacyjnych w praktyce. K_U01 |
EKP7 |
Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną związaną z reprezentowaną dyscypliną inżynierską w zakresie hydroakustyki i radiolokacji. K_W05; K_W17; K_W26 |
EKP8 |
Potrafi dokonać analizy sposobu funkcjonowania i ocenić– w zakresie wynikającym z reprezentowanej dyscypliny inżynierskiej – istniejące rozwiązania techniczne radarów, interpretować obraz radarowy i procesy regulacji. K_U18; K_U19; K_U26 |
EKP9 |
Ma wiedzę w zakresie standardów, norm technicznych, ograniczeń oraz zasad wykorzystania systemów radarowych. K_W13; K_W15; K_W16; K_W17; K_W23; K_W24 |
EKP10 |
Potrafi w sposób efektywny wykorzystywać systemy radarowe do pozyskiwania i analizy informacji potrzebnej do unikania kolizji i nawigacji radarowej oraz podejmuje właściwe i skuteczne decyzje w tym zakresie. K_U01; K_U12; K_U18; K_U24; K_U28 |
EKP11 |
Posiada umiejętność pracy w zespole oraz umie kierować zespołem wachty nawigacyjnej precyzyjnie wyznaczając zadania oraz nadzorując prawidłowość ich wykonania. K_W12; K_K03; K_K04 |
EKP12 |
Ma wiedzę z zakresu wymagań technicznych, zasad wykorzystania i ograniczeń systemów z automatycznym śledzeniem ech radarowych. K_W13; K_W15; K_W16; K_W17; K_W23; K_W24 |
EKP13 |
Potrafi w sposób efektywny wykorzystywać systemy radarowe z automatycznym śledzeniem ech do pozyskiwania i analizy informacji o sytuacji kolizyjnej oraz podejmuje właściwe i skuteczne decyzje antykolizyjne i nawigacyjne. K_U01; K_U12; K_U18; K_U24; K_U28 |
EKP14 |
Posiada umiejętność dowodzenia wachtą nawigacyjną, precyzyjnie wyznaczając zadania członkom wachty oraz nadzorując prawidłowość ich wykonania. K_W12; K_K03; K_K04 |
EKP15 |
Ma wiedzę z zakresu wymagań konwencyjnych na temat wyposażenia nawigacyjnego statku, zasad jego rozmieszczenia na mostku nawigacyjnym, utrzymania jego w sprawności, minimalnych parametrów techniczno-eksploatacyjnych oraz kompatybilności elektromagnetycznej. K_W26 |
EKP16 |
Ma wiedzę na temat systemu automatycznej identyfikacji statków (AIS), umie obsłużyć urządzenie statkowe tego systemu i odebrać wiadomości transmitowane przez inne urządzenia AIS K_W17 |
EKP17 |
Ma wiedzę z zakresu klasyfikacji i elementów składowych systemów nawigacji zintegrowanej (INS) i systemów mostka zintegrowanego (IBS) oraz zasad fuzji danych w systemach INS K_W26, K_W28 |
EKP18 |
Ma wiedzę z zakresu zasady działania i wykorzystania systemu alarmu wachty nawigacyjnej (BNWAS), systemu zarządzania alertami na mostku nawigacyjnym (BAMS) oraz rejestratorów danych z podróży (S)VDR, K_W26, K_W28 |
EKP19 |
Ma wiedzę na temat organizacji i zasad działania systemów monitorowania ruchu statków terestrycznych (AIS) i satelitarnych (SAT AIS i LRIT) oraz zasad uczestnictwa statków w pracy tych systemów K_W17, K_W26 |
EKP20 |
Ma wiedzę w podstawowym zakresie na temat zasad działania i wykorzystania systemów dynamicznego pozycjonowania K_W15 |
EKP21 |
Ma wiedzę na temat organizacji i wyposażenia technicznego służb kontroli ruchu statków (VTS) oraz serwisów świadczonych przez te służby i zasad uczestnictwa statków w ich pracy K_W17, K_W26 |
Treści programowe
Semestr II
Lp. |
Zagadnienia |
Liczba godzin |
Odniesienie do EKP dla przedmiotu |
Odniesienie do RPS |
W |
C |
L |
P |
S |
1 | Zjawiska fizyczne wykorzystywane do wyznaczania kierunku w kompasach. Zasada działania żyroskopu. Budowa, zasada działania i obsługa żyrokompasów. Dokładności wskazań żyrokompasu, dewiacja szerokościowa i prędkościowa. Ograniczenia w stosowaniu żyrokompasu. | 2 | | 2 | | | EKP1, EKP2, EKP3, EKP4 | 9.3.1.1, 9.3.1.2, 9.3.1.3, 9.3.1.4, 9.3.1.5, 9.3.1.6, 9.3.1.8 |
2 | Budowa, zasada działania i obsługa urządzeń do automatycznego utrzymania statku na zadanym kursie lub kącie drogi. | 1 | | 3 | | | EKP1, EKP2, EKP3, EKP4 | 9.3.1.1, 9.3.1.2, 9.3.1.3, 9.3.1.4, 9.3.1.5, 9.3.1.6, 9.3.1.8 |
3 | Pomiar prędkości statku – budowa i zasada działania logów mierzących prędkość po wodzie i nad dnem. | 4 | | 2 | | | EKP1, EKP2, EKP3, EKP4 | 9.3.1.1, 9.3.1.2, 9.3.1.3, 9.3.1.4, 9.3.1.5, 9.3.1.6, 9.3.1.8 |
4 | Pomiar głębokości – budowa i zasada działania echosond. Wykrywanie obiektów podwodnych w płaszczyźnie poziomej – budowa i zasada działania sonaru oraz echosondy wielowiązkowej. Wpływ rodzaju dna na dokładność pomiary głębokości. | 2 | | 3 | | | EKP1, EKP2, EKP3, EKP4 | 9.3.1.1, 9.3.1.2, 9.3.1.3, 9.3.1.4, 9.3.1.5, 9.3.1.6, 9.3.1.8 |
5 | Urządzenia nawigacji inercyjnej, zasady działania, główne zastosowania. | 1 | | | | | EKP1, EKP2, EKP3, EKP4 | 9.3.1.1, 9.3.1.2, 9.3.1.3, 9.3.1.4, 9.3.1.5, 9.3.1.6, 9.3.1.8 |
Semestr III
Lp. |
Zagadnienia |
Liczba godzin |
Odniesienie do EKP dla przedmiotu |
Odniesienie do RPS |
W |
C |
L |
P |
S |
1 | Nawigacyjne systemy satelitarne. Ruch sztucznego satelity Ziemi po orbicie okołoziemskiej. Podstawy działania i organizacja systemów, parametry eksploatacyjne. Systemy oparte na pomiarze odległości dzielącej satelitę od użytkownika. | 3 | | | | | EKP5 | 9.3.2.5 |
2 | Systemy: GPS, GLONASS, Galileo i BeiDou. Parametry techniczno-eksploatacyjne, zasada działania i organizacja tych systemów. Charakterystyka sygnałów emitowanych przez satelitę. Odbiornik nawigacyjny stacjonarny i przenośny. Określanie pozycji użytkownika i jej dokładność. Wykorzystanie systemu w nawigacji morskiej. Eksploatacja stacjonarnego odbiornika systemu w różnych trybach pracy i dla różnych danych wejściowych. Określanie pozycji i szacowanie jej dokładności Interpretacja wybranych parametrów sygnalizowanych przez odbiornik. Eksploatacja przenośnych odbiorników systemu podczas ruchu. Określanie pozycji i szacowanie jej dokładności. | 7 | | 2 | | 6 | EKP1, EKP2, EKP3, EKP4, EKP5 | 9.3.2.4, 9.3.2.6, 9.3.2.7, 9.3.2.8, 9.3.2.18 |
3 | Systemy satelitarne pracujące w odmianie różnicowej - zasada działania. Odmiana różnicowa systemu GPS – DGPS. Wykorzystanie DGPS w nawigacji morskiej. Określanie pozycji użytkownika i jej dokładność. Eksploatacja odbiornika DGPS, interpretacja wybranych parametrów sygnalizowanych przez odbiornik. | 2 | | 4 | | | EKP1, EKP2, EKP3, EKP4, EKP5 | 9.3.2.9, 9.3.2.18 |
4 | Satelitarne systemy wspomagające SBAS. Systemy EGNOS, WAAS, MSAS i GAGAN. System SDCM, inne systemy przyszłościowe. Systemy regionalne NAVIC i QZSS. | 1 | | 2 | | | EKP1, EKP2, EKP3, EKP4, EKP5 | |
5 | Oprogramowanie nawigacyjne stacjonarnych i przenośnych odbiorników systemów satelitarnych. Wprowadzenie punktów drogi i programowanie trasy. Programowanie i wykorzystywanie alarmów. | | | 4 | | | EKP4, EKP6 | 9.3.2.4 |
6 | System automatycznej identyfikacji − AIS. Budowa i zasada działania statkowego urządzenia AIS klasy A i B. Częstotliwości pracy. Techniki TDMA i DSC. Tryby pracy: autonomiczny, odzewowy i ciągły. Informacje przesyłane przez urządzenie statkowe AIS: statyczne, dynamiczne, dotyczące podróży i bezpieczeństwa. Częstość transmisji statkowych. Wskaźnik MKD, współpraca AIS z radarem i ECDIS. Wprowadzanie danych do AIS i kontrola poprawności przesyłanej informacji. Zastosowania antykolizyjne i nawigacyjne AIS. Stacja bazowa i transponder ratowniczy AIS. AIS przesyłający informację nawigacyjną i hydrometeorologiczną. Symbole graficzne AIS. | 2 | | 2 | | | EKP1, EKP2, EKP3, EKP4, EKP5 | 9.3.2.15 |
Semestr IV
Lp. |
Zagadnienia |
Liczba godzin |
Odniesienie do EKP dla przedmiotu |
Odniesienie do RPS |
W |
C |
L |
P |
S |
1 | Urządzenia radarowe jako pomoc antykolizyjna i nawigacyjna. Podstawy prawne wyposażania statków w urządzenia radarowe i szkolenia w zakresie ich obsługi. Pojęcia: radar, ARPA, ATA, ATD, EPA, EPD. Pasma radarowe. Zasada pracy radaru. Radary pracujące na fali ciągłej i impulsowo. Zagrożenie dla zdrowia. Zasady bezpiecznej instalacji i eksploatacji urządzeń radarowych. Odległość bezpieczna od kompasu. Zobrazowanie panoramiczne. Obsługa radarów impulsowych różnego typu. Obsługa funkcji radarowych w ECDIS. | 2 | | 2 | | 1 | EKP7, EKP8, EKP10, EKP15 | 9.3.1.10, 9.3.3.1, 9.3.3.2, 9.3.3.3 |
2 | Zobrazowanie ruchu rzeczywistego i względnego, rodzaje zorientowania obrazu radarowego, stabilizacja w stosunku do powierzchni wody i dna morskiego. Źródła informacji o parametrach ruchu statku własnego. Zorientowanie obrazu radarowego względem dziobu, kursu i kierunku północy. Poświata ech w zobrazowaniu ruchu rzeczywistego i względnego. | 1 | | | | 2 | EKP7, EKP8, EKP10 | 9.3.3.4 |
3 | Układy kontrolne, regulacyjne i przeciwzakłóceniowe. Układy pomiarowe. Zasady pomiaru kąta i odległości. Określanie pozycji radarowej i jej dokładność. Nawigacyjne wykorzystanie radaru w czasie ruchu statku. | 2 | | 1 | | 1 | EKP7, EKP8, EKP10 | 9.3.3.3, 9.3.3.5, 9.3.3.10 |
4 | Zakłócenia i zniekształcenia obrazu radarowego. Wielkość i kształt ech radarowych różnych obiektów. Zniekształcenia impulsu podstawy czasu i podświetlającego. Echa od fal morskich, echa od opadów atmosferycznych. Echa wielokrotne, pośrednie, na kierunkach listków bocznych, z poprzedniego cyklu pracy. Zakłócenia interferencyjne. Zniekształcenia obróbki cyfrowej. Zasady identyfikacji i tłumienia ech fałszywych i zakłóceń. Zasady interpretacji obrazu radarowego. | 3 | | 1 | | | EKP7, EKP8, EKP9, EKP10 | 9.3.3.4, 9.3.3.7 |
5 | Wymagania formalnoprawne dotyczące parametrów eksploatacyjno- technicznych urządzeń radarowych. | 1 | | | | | EKP9, EKP15 | 9.3.1.10, 9.3.3.1 |
6 | Latarnie radarowe, wzmacniacze ech, transpondery oraz aktywne i bierne reflektory radarowe. | 1 | | | | | EKP9, EKP15 | 9.3.3.8 |
7 | Schemat blokowy radaru impulsowego i przebiegi impulsowe. Schemat blokowy wskaźnika z zobrazowaniem analogowym i cyfrowym. Radarowy sygnał wizyjny. | 2 | | 1 | | | EKP7, EKP8 | 9.3.3.7 |
8 | Budowa i zasada działania elementów radaru impulsowego: bloku nadawczo - odbiorczego, wskaźnika, toru falowodowego z anteną. Układy pomiaru kąta i odległości. Wpływ czasu trwania impulsu radarowego oraz rodzaju i wymiarów anteny na parametry eksploatacyjne radaru i obraz radarowy. | 3 | | 1 | | | EKP7, EKP8, EKP9 | 9.3.3.5 |
Semestr V
Lp. |
Zagadnienia |
Liczba godzin |
Odniesienie do EKP dla przedmiotu |
Odniesienie do RPS |
W |
C |
L |
P |
S |
1 | Zasady obróbki cyfrowej radarowego sygnału wizyjnego, jej zniekształcenia i ograniczenia. Schemat blokowy wskaźnika z zobrazowaniem syntetycznym. Komparator. Filtry MTD, MTI, SPFA. | 3 | | 2 | | | EKP7, EKP8, EKP9 | 9.3.3.7, 9.3.3.8 |
2 | Budowa, zasada działania, schemat blokowy, wady i zalety radaru FM-CW. | 1 | | 1 | | | EKP7, EKP8, EKP9 | |
3 | Równanie zasięgu radaru. Równanie dla obiektów punktowych, powierzchniowych i objętościowych. Właściwości odbijające różnych obiektów. Wpływ warunków hydrometeorologicznych na zasięg i możliwości wykrywcze radaru. | 5 | | 1 | | | EKP7, EKP8 | 9.3.3.7, 9.3.3.8 |
4 | Wykorzystanie radaru według przepisów MPDM. Przydatność poszczególnych rodzajów zobrazowań i zorientowań radarowych do celów antykolizyjnych. Zasady korzystania z AIS do prowadzenia obserwacji i unikania zderzeń. Zobrazowanie informacji AIS na wskaźnikach radarowych. | 2 | | | | 4 | EKP10 | 9.3.3.8, 9.3.3.15, 9.3.3.16 |
5 | Nakresy radarowe. Trójkąt prędkości (wektorów). Meldunek radarowy. | 2 | | | | 1 | EKP10 | 9.3.3.9, 9.3.3.16 |
6 | Nakres na ruchu względnym i rzeczywistym. Określanie parametrów ruchu względnego i rzeczywistego obiektu. | 2 | | | | 2 | EKP10 | 9.3.3.9 |
7 | Planowanie manewru statku własnego i zasady wykrycia manewru echa metodą nakresową. | 1 | | | | 5 | EKP10 | 9.3.3.9, 9.3.3.16 |
8 | Uproszczone metody nakresowe. EPA, EPD. Technika linii równoległych. | 1 | | | | 2 | EKP9, EKP10 | 9.3.3.11 |
9 | Czynniki wpływające na dokładność nakresów radarowych. | 2 | | | | | EKP9, EKP10 | 9.3.3.9 |
10 | Budowa i zasada działania ARPA, ARPD, ATA i ATD. Akwizycja ech. Różne rozwiązania funkcji akwizycji, ich możliwości i ograniczenia. Czas trwania akwizycji w funkcji stabilności ruchu i poziomu zakłóceń. | 1 | | | | 1 | EKP8, EKP9, EKP10, EKP12 | 9.3.3.11, 9.3.3.12, 9.3.3.14 |
11 | Funkcja śledzenia w ARPA i ATA - zasada realizacji, możliwości i ograniczenia. Błędy śledzenia w czasie manewrów statku własnego i obiektu śledzonego. Wpływ zakłóceń hydrometeorologicznych i od powierzchni morza oraz ech od linii brzegowej na proces śledzenia. | 1 | | | | 1 | EKP8, EKP12, EKP13 | 9.3.3.11, 9.3.3.12, 9.3.3.13 |
12 | Metody prezentacji danych wyjściowych w ARPA i ATA. Zobrazowanie cyfrowe, wektorowe i graficzne. Wady i zalety oraz zasady interpretacji różnych rodzajów zobrazowania informacji wyjściowej. | 2 | | | | 1 | EKP8, EKP12, EKP13 | 9.3.3.11, 9.3.3.12, 9.3.3.13, 9.3.3.16 |
13 | Funkcje manewru próbnego i nawigacyjne ARPA. Różne rozwiązania programowe tych funkcji, ich wady i zalety. | 2 | | | | 2 | EKP12, EKP13 | 9.3.3.12, 9.3.3.13, 9.3.3.14, 9.3.3.16 |
14 | Błędy wskazań ARPA. ARPA a AIS. Źródła błędów i zasady ich identyfikacji. Ryzyko obdarzania wskazań ARPA zbyt dużym zaufaniem. | 2 | | | | 1 | EKP12, EKP13 | 9.3.3.14, 9.3.3.15 |
15 | Praktyczna obsługa różnych typów ARPA. Włączanie ARPA i żądanego rodzaju informacji wyjściowej. Funkcje ARPA i ATA w ECDIS. | | | | | 4 | EKP12, EKP13 | 9.3.3.12, 9.3.3.13, 9.3.3.15, 9.3.3.16 |
16 | Nawigacyjne wykorzystanie radaru, ARPA i ATA. ENC w urządzeniach radarowych. | 2 | | | | 2 | EKP13 | 9.3.3.10, 9.3.3.15, 9.3.3.16 |
17 | Diagnostyka urządzeń radarowych. Zasady lokalizacji uszkodzeń, testy operacyjne. Zasady realizacji przeglądów i napraw. | 1 | | | | | EKP7, EKP8 | 9.3.3.6 |
Semestr VI
Lp. |
Zagadnienia |
Liczba godzin |
Odniesienie do EKP dla przedmiotu |
Odniesienie do RPS |
W |
C |
L |
P |
S |
1 | Wyposażenie nawigacyjne statków zgodnie z wymaganiami Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu. Zdatność eksploatacyjna wyposażenia. Wymagania UE i RO. Użycie urządzeń radarowych i nawigacyjnych w celu prowadzenia bezpiecznej nawigacji i unikania zderzeń z uwzględnieniem przepisów MPDM w warunkach ograniczonej widzialności: na akwenie nieograniczonym, na wodach ograniczonych, na torach wodnych, w systemach rozgraniczenia ruchu i w ich pobliżu, w obszarze działania służby VTS. Dowodzenie wachtą nawigacyjną. | 8 | | | | | EKP10, EKP13 | 9.3.1.10, 9.3.3.16 |
2 | Wykorzystanie urządzeń radarowych i AIS w akcji SAR. Odbiór komunikatu w niebezpieczeństwie, planowanie, realizacja i koordynacja akcji poszukiwawczo-ratowniczej. | 2 | | | | | EKP10, EKP13, EKP16 | 9.3.3.15 |
3 | Zasady klasyfikacji według zaleceń IMO oraz elementy składowe, zasady działania, obsługi i wykorzystania systemów nawigacji zintegrowanej (INS) i systemów mostka zintegrowanego (IBS). Kryteria i zasady fuzji danych z AIS i urządzeń radarowych. System alarmu wachty nawigacyjnej (BNWAS) i system zarządzania alertami na mostku nawigacyjnym (BAMS). | 4 | | | | | EKP15, EKP17, EKP18 | 9.3.2.14, 9.3.2.15 |
4 | Podstawy prawne wyposażania statków w VDR i S-VDR i wykorzystywania zarejestrowanych danych, zasada pracy, rodzaje rejestrowanych danych oraz zasady ich rejestracji i odtwarzania. | 2 | | | | | EKP18 | 9.3.1.7 |
5 | Służby kontroli ruchu statków (VTS) i zasady uczestnictwa statków w ich pracy. Rodzaje służb VTS i ich wyposażenie techniczne. Służby: informacyjna, asysty nawigacyjnej i organizacji ruchu. Służba MAS. Uprawnienia operatorów VTS, odpowiedzialność za korzystanie ze służby asysty nawigacyjnej i VTS. | 2 | | | | | EKP21 | |
6 | Struktura i zasada pracy systemu LRIT. Zasada uczestnictwa statków w systemie LRIT i autoryzowani odbiorcy danych. Baza danych LRIT Unii Europejskiej. Zasada działania systemu monitorowania wykorzystującego stacje brzegowe AIS i uczestnictwa statków w jego pracy. VTMIS. SafetySeaNet i SWIBŻ. Monitoring satelitarny AIS. | 6 | | | | | EKP19 | 9.3.2.16 |
7 | Ogólne informacje o zasadach działania i wykorzystania systemów dynamicznego pozycjonowania. | 4 | | | | | EKP20 | 9.3.1.9 |
8 | Tendencje rozwojowe urządzeń i systemów nawigacyjnych. | 2 | | | | | EKP6, EKP7, EKP8 | |
Semestr VIII
Lp. |
Zagadnienia |
Liczba godzin |
Odniesienie do EKP dla przedmiotu |
Odniesienie do RPS |
W |
C |
L |
P |
S |
1 | Trzymanie bezpiecznej wachty nawigacyjnej i dowodzenie wachtą nawigacyjną. Użycie urządzeń radarowych i nawigacyjnych w celu prowadzenia bezpiecznej nawigacji i unikania kolizji z uwzględnieniem przepisów MPDM w warunkach ograniczonej widzialności: na akwenie nieograniczonym, na wodach ograniczonych i na torach wodnych, w systemach rozgraniczenia ruchu i w ich pobliżu oraz w obszarze działania służby VTS. | | | 5 | | 30 | EKP10, EKP11, EKP13, EKP14 | |
2 | Wykorzystanie AIS i urządzeń radarowych w akcji SAR. Odbiór komunikatu w niebezpieczeństwie, planowanie, realizacja i koordynacja akcji poszukiwawczo-ratowniczej. | | | | | 6 | EKP10, EKP11, EKP13, EKP14, EKP16 | |
3 | Zasady obsługi i wykorzystania zintegrowanych systemów nawigacyjnych (INS), kryteria i zasady przeprowadzania fuzji danych z AIS, ECDIS i urządzeń radarowych. | | | | | 4 | EKP17 | |
Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)
Symbol EKP |
Test |
Egzamin ustny |
Egzamin pisemny |
Kolokwium |
Sprawozdanie |
Projekt |
Prezentacja |
Zaliczenie praktyczne |
Inne |
EKP1 |
| | X | | X | | | | |
EKP2 |
| | X | | X | | | X | |
EKP3 |
| | X | | X | | | | |
EKP4 |
| | X | | X | | | X | |
EKP5 |
| | X | | | | | | |
EKP6 |
| | | | X | | | X | |
EKP7 |
X | | | | | | | | |
EKP8 |
X | | | | X | | | X | |
EKP9 |
X | | | | X | | | X | |
EKP10 |
X | | | | X | | | X | |
EKP11 |
| | | | | | | X | |
EKP12 |
X | | | | X | | | X | |
EKP13 |
X | | | | | | | X | |
EKP14 |
| | | | | | | X | |
EKP15 |
X | | | | X | | | X | |
EKP16 |
X | | | | | | | X | |
EKP17 |
X | | | | | | | X | |
EKP18 |
X | | | | | | | | |
EKP19 |
X | | | | | | | | |
EKP20 |
X | | | | | | | | |
EKP21 |
X | | | | | | | X | |
Kryteria zaliczenia przedmiotu
Semestr |
Ocena pozytywna (min. dostateczny) |
II | Zaliczenie z wynikiem pozytywnym wykładów i laboratorium.
1. Zaliczenie laboratorium - kryterium: zrealizowanie z wynikiem pozytywnym wszystkich ćwiczeń i zadań wyznaczonych przez prowadzącego oraz uzyskanie pozytywnej oceny z testu lub odpowiedzi ustnych, jeżeli dotyczy.
2. Zaliczenie wykładów – zgodnie z kryteriami podanymi przez prowadzącego na pierwszych zajęciach. |
III | Zdanie z wynikiem pozytywnym egzaminu z wykładów i zaliczenie z wynikiem pozytywnym laboratorium.
1. Zaliczenie laboratorium - kryterium: zrealizowanie z wynikiem pozytywnym wszystkich ćwiczeń i zadań wyznaczonych przez prowadzącego oraz uzyskanie pozytywnej oceny z testu lub odpowiedzi ustnych, jeżeli dotyczy.
2. Egzamin z wykładów – zgodnie z kryteriami podanymi przez prowadzącego na pierwszych zajęciach. |
IV | Zaliczenie z wynikiem pozytywnym wykładów i laboratorium.
1. Zaliczenie laboratorium - kryterium: zrealizowanie z wynikiem pozytywnym wszystkich ćwiczeń i zadań wyznaczonych przez prowadzącego oraz uzyskanie pozytywnej oceny z testu lub odpowiedzi ustnych, jeżeli dotyczy.
2. Zaliczenie wykładów – zgodnie z kryteriami podanymi przez prowadzącego na pierwszych zajęciach. |
V | Zdanie z wynikiem pozytywnym egzaminu z wykładów i zaliczenie z wynikiem pozytywnym zajęć w laboratorium i na symulatorze
1. Zaliczenie laboratorium i symulatora - kryterium: zrealizowanie z wynikiem pozytywnym wszystkich ćwiczeń i zadań wyznaczonych przez prowadzącego oraz uzyskanie pozytywnej oceny z testu lub odpowiedzi ustnych, jeżeli dotyczy.
2. Egzamin z wykładów – zgodnie z kryteriami podanymi przez prowadzącego na pierwszych zajęciach. |
VI | Zdanie z wynikiem pozytywnym egzaminu z wykładów zgodnie z kryteriami podanymi przez prowadzącego na pierwszym wykładzie. |
VIII | Zaliczenie laboratorium i symulatora, kryteria: zrealizowanie z wynikiem pozytywnym wszystkich ćwiczeń i zadań wyznaczonych przez prowadzącego oraz uzyskanie pozytywnych wszystkich ocen z odpowiedzi ustnych oraz ze sprawozdania (dziennika nawigacyjnego). |
Nakład pracy studenta
Forma aktywności |
Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności |
W |
C |
L |
P |
S |
Godziny kontaktowe | 90 | | 39 | | 76 |
Czytanie literatury | 50 | | 25 | | 25 |
Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych | | | 25 | | 30 |
Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia | 15 | | 10 | | 25 |
Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania | | | | | |
Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach | 10 | | 10 | | 10 |
Udział w konsultacjach | 10 | | 10 | | 10 |
Łącznie godzin | 185 | | 119 | | 176 |
Łączny nakład pracy studenta | 480 |
Liczba punktów ECTS | 7 | | 4 | | 7 |
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu | 18 |
Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi | 170 |
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich | 265 |
Literatura
Literatura podstawowa
1. Bole A., Dineley B., Wall A., 2009. Radar and ARPA Manual, Amsterdam, Boston, Heidelberg, London, New York, Oxford, Paris, San Diego,
San Francisco, Singapore, Sidney, Tokyo: Elsevier LTD.
2. Burger W., 2008. Radar Observer Handbook for Merchant Navy Officer, Glasgow: Brown, Son & Ferguson, Ltd.
3. Felski A., 1998. Pomiar prędkości okrętu. Metody i urządzenia, Gdynia: Akademia Marynarki Wojennej im. Bohaterów Westerplatte.
4. IAMSAR. Międzynarodowy Lotniczy i Morski Poradnik Poszukiwania i Ratowania. Tom III – Środki mobilne, 2001. Gdynia: Trademar.
5. Januszewski J., 1997. Naziemne systemy radionawigacyjne, Gdynia: Wydawnictwo Studium Doskonalenia Kadr S.C.
6. Januszewski J., 2008. Problemy eksploatacyjne systemu GPS w transporcie morskim, Gdynia: Akademia Morska.
7. Januszewski J., 2010. Systemy satelitarne GPS, Galileo i inne, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
8. Narkiewicz J., 2007. GPS i inne satelitarne systemy nawigacyjne, Warszawa: WKŁ.
9. Radar Navigation Manual, Pub. 1310, 1985. Washington: Defense Mapping Agency, Hydrographic/Topographic Center.
10. Specht C., 2007. System GPS, Pelplin: Wydawnictwo Bernardinum.
11. Stupak T., Wawruch R., 2007. Analiza zastosowań AIS do unikania zderzeń, Prace Wydziału Nawigacyjnego Akademii Morskiej w Gdyni Nr 20,
str. 89-100, Gdynia: Akademia Morska.
12. Stupak T., Wawruch R., 2007. AIS jako narzędzie do monitorowania ruchu morskiego, Prace Wydziału Nawigacyjnego Akademii Morskiej w Gdyni
Nr 20, str. 82-88, Gdynia: Akademia Morska.
13. Stupak T., Wawruch R., 2008. Charakterystyka radaru na falę ciągłą, Prace Wydziału Nawigacyjnego Akademii Morskiej w Gdyni Nr 21, str.
120-130, Gdynia: Akademia Morska.
14. Wawruch R., 1998. Radar jako pomoc w zapobieganiu zderzeniom na morzu, Gdynia: Wyższa Szkoła Morska w Gdyni.
15. Wawruch R., 2002. ARPA. Zasada działania i wykorzystania, Gdynia: Wyższa Szkoła Morska w Gdyni.
16. Wawruch R., 2002. Uniwersalny statkowy system automatycznej identyfikacji (AIS), Gdynia: Fundacja Rozwoju Wyższej Szkoły Morskiej w
Gdyni.
17. Wawruch R., 2007. Wykorzystanie systemu automatycznej identyfikacji do monitorowania statków morskich, Przegląd Telekomunikacyjny, Nr
12, str. 969-975.
18. Wawruch R., 2007. Znowelizowane wymagania techniczno-eksploatacyjne dla radarowych urządzeń statkowych. Część 1 – Wymagania dotyczące
zasad prezentacji sygnału wizyjnego, układów pomiarowych oraz możliwości wykrywczych i dokładności wskazań, Prace Wydziału Nawigacyjnego
Akademii Morskiej w Gdyni Nr 20, str. 101-113, Gdynia: Akademia Morska.
19. Wawruch R., 2008. Znowelizowane wymagania techniczno-eksploatacyjne dla radarowych urządzeń statkowych. Część 2 – Wymagania dotyczące
układów śledzących, zasad prezentacji informacji z AIS i map elektronicznych oraz wymaganej dokumentacji producenta, Prace Wydziału
Nawigacyjnego Akademii Morskiej w Gdyni Nr 21, str. 131-144, Gdynia: Akademia Morska.
20. Wawruch R., 2008. Global ships monitoring system – basic requirements and principle of introduction, Transport Problems, Vol. 3, Issue
2, pp. 59-68.
21. Wawruch R., 2009. Światowy system identyfikacji i śledzenia statków, Przegląd telekomunikacyjny i wiadomości telekomunikacyjne, Nr 1,
str. 16-23.
22. Wawruch R., 2009. Comparative assessment of the satellite and shore based ships monitoring systems, Annual of Navigation, No 15, pp.
109-116.
23. Materiały dostępne na stronach:
- www.esa.int
- www.navcen.uscg.gov.
Literatura uzupełniająca
1. Admirality List of Radio Signals, The United Kingdom Hydrographic Office, vol.2.
2. Czapczyk M., Żurkiewicz S., 2009. Plan podróży statku, Gdynia: Akademia Morska w Gdyni.
3. Czekała Z., 1999. Parada radarów, Warszawa: Bellona.
4. Kaplan E.D., Hegarty C.J., 2006. Understanding GPS Principles and Applications, Boston/London: Artech House Inc.
5. Konwencja STCW rozdział VIII i Kodeks STCW sekcja VIII, 2011. Londyn: IMO.
6. Maneuvering Board Manual, Pub. 217, 1984. Washington: Defense Mapping Agency, Hydro-graphic/Topographic Center.
7. Meikle H., 2008. Modern Radar Systems, Boston, London: Artech House, Inc.
8. Misra P, Enge P., 2006. Global Positioning System Signals, Measurements, and Performance, Lincoln: Ganga–Jamuna Press.
9. Sztarski M. R., 1968. Urządzenia radiolokacyjne, Warszawa: Wydawnictwo Komunikacji i Łączności.
Prowadzący przedmiot
Tytuł/stopień, imię, nazwisko |
Jednostka dydaktyczna |
1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot: |
|
dr hab. inż. kpt.ż.w. Ryszard Wawruch, prof. UMG |
KN |
2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia: |
|
dr hab. inż. Tadeusz Stupak, prof. UMG |
KN |
dr inż. kpt.ż.w. Piotr Kopacz |
KN |
mgr inż. Agnieszka Kerbrat |
KN |
mgr inż. kpt.ż.w. Paweł Kołakowski |
KN |
dr inż. kpt.ż.w. Jan Pawelski, prof. UMG |
KES |
dr inż. kpt.ż.w. Jarosław Cydejko |
KN |
dr inż. Kamil Formela |
KN |
dr inż. Mateusz Gil |
KN |
