| UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY | |||
| Nr: | Przedmiot: | MANEWROWANIE ZBIORNIKOWCAMI | |
| Kierunek / Poziom kształcenia: | NAWIGACJA / DRUGIEGO STOPNIA | ||
| Forma studiów: | STACJONARNE / NIESTACJONARNE | ||
| Profil kształcenia: | OGÓLNOAKADEMICKI | ||
| Specjalność: | EKSPLOATACJA ZBIORNIKOWCóW | ||
| SEMESTR | ECTS | Liczba godzin w tygodniu | Liczba godzin w semestrze | ||||||||
| W | C | L | P | S | W | C | L | P | S | ||
| II | 2 | 15 | 15 | ||||||||
| Razem w czasie studiów: | 30 | ||||||||||
| 1 | Zakres szkoły średniej oraz elementy fizyki, matematyki, nawigacji, budowy i stateczności statku, meteorologii i oceanografii, ratownictwa morskiego. | 
| 2 | Zakres wiedzy studiów podstawowych z przedmiotu manewrowanie statkiem. | 
| 1 | Zdobycie teoretycznych wiadomości na temat manewrowania statkami o nietypowych charakterystykach manewrowych właściwych dla zbiornikowców. | 
| 2 | Zdobycie wiedzy w zakresie cumowania zbiornikowców w różnych typach terminali morskich | 
| 3 | Nabycie symulatorze manewrowym praktycznych umiejętności manewrowania i cumowania zbiornikowców. | 
| EKP1 | Posiada teoretyczna wiedzę na temat zdolności manewrowych zbiornikowców. | 
| EKP2 | Zna metody cumowania do różnych typów terminali przeznaczonych dla zbiornikowców. | 
| EKP3 | Ma wiedze z zakresu kotwiczenia dużych statków na kotwicowiskach o różnej głębokości. | 
| EKP4 | Potrafi praktycznie zademonstrować w warunkach symulacyjnych umiejętności manewrowania zbiornikowcami różnych typów na wodach otwartych oraz ograniczonych. | 
| EKP5 | Potrafi zademonstrować umiejętności bezpiecznego cumowania zbiornikowców do różnych terminali oraz metody kotwiczenia. | 
| Lp. | Zagadnienia | Liczba godzin | Odniesienie do EKP dla przedmiotu | Odniesienie do RPS | ||||
| W | C | L | P | S | ||||
| 1 | Zdolności manewrowe dużych statków o wysokim współczynniku pełnotliwości kadłuba oraz małym stosunku mocy napędu do wyporności. | 3 | 2 | |||||
| 2 | Wpływ rodzaju napędu na zdolności manewrowe zbiornikowców. | 1 | 1 | |||||
| 3 | Wpływ zdolności manewrowych dużych statków na planowanie zapobieganie sytuacjom nadmiernego zbliżenia | 1 | 1 | |||||
| 4 | Planowanie redukcji prędkości dla dużych statków przy podchodzeniu do miejsca cumowania. | 2 | 2 | |||||
| 5 | Cumowanie zbiornikowców do nabrzeża, terminali wyspowych, terminali SPM (single point mooring), boi przeładunkowych (CALM buoy). | 3 | 3 | |||||
| 6 | Przeładunek pomiędzy tankowcami (ship to ship transfer – STS). | 2 | 3 | |||||
| 7 | Metody kotwiczenia dużych statków dużych statków na akwenach o różnych głębokościach. | 2 | 2 | |||||
| 8 | Żegluga w niekorzystnych warunkach pogodowych | 1 | 1 | |||||
| Symbol EKP | Test | Egzamin ustny | Egzamin pisemny | Kolokwium | Sprawozdanie | Projekt | Prezentacja | Zaliczenie praktyczne | Inne | 
| EKP1 | X | ||||||||
| EKP2 | X | ||||||||
| EKP3 | X | ||||||||
| EKP4 | X | ||||||||
| EKP5 | X | 
| Semestr | Ocena pozytywna (min. dostateczny) | 
| II | 
| Forma aktywności | Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności | ||||
| W | C | L | P | S | |
| Godziny kontaktowe | 15 | 15 | |||
| Czytanie literatury | 15 | 5 | |||
| Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych | |||||
| Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia | |||||
| Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania | 2 | ||||
| Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach | 2 | 2 | |||
| Udział w konsultacjach | 2 | 2 | |||
| Łącznie godzin | 34 | 26 | |||
| Łączny nakład pracy studenta | 60 | ||||
| Liczba punktów ECTS | 1 | 1 | |||
| Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu | 2 | ||||
| Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi | 17 | ||||
| Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich | 38 | ||||
| Tytuł/stopień, imię, nazwisko | Jednostka dydaktyczna | 
| 1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot: | |
| dr inż. kpt.ż.w. Andrzej Hejmlich | KES | 
| 2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia: | |
| dr inż. kpt.ż.w. Andrzej Hejmlich | KES | 
