UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY
Nr: Przedmiot: MANEWROWANIE ZBIORNIKOWCAMI
Kierunek / Poziom kształcenia: NAWIGACJA / DRUGIEGO STOPNIA
Forma studiów: STACJONARNE / NIESTACJONARNE
Profil kształcenia: OGÓLNOAKADEMICKI
Specjalność: EKSPLOATACJA ZBIORNIKOWCóW
SEMESTR ECTS Liczba godzin w tygodniu Liczba godzin w semestrze
W C L P S W C L P S
II 2 15 15
Razem w czasie studiów: 30

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)

1 Zakres szkoły średniej oraz elementy fizyki, matematyki, nawigacji, budowy i stateczności statku, meteorologii i oceanografii, ratownictwa morskiego.
2 Zakres wiedzy studiów podstawowych z przedmiotu manewrowanie statkiem.

Cele przedmiotu

1 Zdobycie teoretycznych wiadomości na temat manewrowania statkami o nietypowych charakterystykach manewrowych właściwych dla zbiornikowców.
2 Zdobycie wiedzy w zakresie cumowania zbiornikowców w różnych typach terminali morskich
3 Nabycie symulatorze manewrowym praktycznych umiejętności manewrowania i cumowania zbiornikowców.

Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia

EKP1 Posiada teoretyczna wiedzę na temat zdolności manewrowych zbiornikowców.
EKP2 Zna metody cumowania do różnych typów terminali przeznaczonych dla zbiornikowców.
EKP3 Ma wiedze z zakresu kotwiczenia dużych statków na kotwicowiskach o różnej głębokości.
EKP4 Potrafi praktycznie zademonstrować w warunkach symulacyjnych umiejętności manewrowania zbiornikowcami różnych typów na wodach otwartych oraz ograniczonych.
EKP5 Potrafi zademonstrować umiejętności bezpiecznego cumowania zbiornikowców do różnych terminali oraz metody kotwiczenia.

Treści programowe

Semestr II
Lp. Zagadnienia Liczba godzin Odniesienie do EKP dla przedmiotu Odniesienie do RPS
W C L P S
1Zdolności manewrowe dużych statków o wysokim współczynniku pełnotliwości kadłuba oraz małym stosunku mocy napędu do wyporności.32
2Wpływ rodzaju napędu na zdolności manewrowe zbiornikowców.11
3Wpływ zdolności manewrowych dużych statków na planowanie zapobieganie sytuacjom nadmiernego zbliżenia11
4Planowanie redukcji prędkości dla dużych statków przy podchodzeniu do miejsca cumowania.22
5Cumowanie zbiornikowców do nabrzeża, terminali wyspowych, terminali SPM (single point mooring), boi przeładunkowych (CALM buoy).33
6Przeładunek pomiędzy tankowcami (ship to ship transfer – STS).23
7Metody kotwiczenia dużych statków dużych statków na akwenach o różnych głębokościach.22
8Żegluga w niekorzystnych warunkach pogodowych11

Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)

Symbol EKP Test Egzamin ustny Egzamin pisemny Kolokwium Sprawozdanie Projekt Prezentacja Zaliczenie praktyczne Inne
EKP1 X
EKP2 X
EKP3 X
EKP4 X
EKP5 X

Kryteria zaliczenia przedmiotu

Semestr Ocena pozytywna (min. dostateczny)
II

Nakład pracy studenta

Forma aktywności Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności
W C L P S
Godziny kontaktowe1515
Czytanie literatury155
Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych
Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia
Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania2
Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach22
Udział w konsultacjach22
Łącznie godzin3426
Łączny nakład pracy studenta60
Liczba punktów ECTS11
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu2
Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi17
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich38

Literatura

Literatura podstawowa
Literatura uzupełniająca


Prowadzący przedmiot

Tytuł/stopień, imię, nazwisko Jednostka dydaktyczna
1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot:
dr inż. kpt.ż.w. Andrzej Hejmlich KES
2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia:
dr inż. kpt.ż.w. Andrzej Hejmlich KES
Pobierz w wersji PDF