UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY
Nr: Przedmiot: TECHNOLOGIA PRZEWOZU PRZEŁADUNKU I SKŁADOWANIA
Kierunek / Poziom kształcenia: TRANSPORT / PIERWSZEGO STOPNIA
Forma studiów: STACJONARNE / NIESTACJONARNE
Profil kształcenia: OGÓLNOAKADEMICKI
Specjalność: TRANSPORT I LOGISTYKA
SEMESTR ECTS Liczba godzin w tygodniu Liczba godzin w semestrze
W C L P S W C L P S
III 6 30 30
IV 4 30 15
V 3 15 15
Razem w czasie studiów: 135

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)

1 Wiedza i umiejętności z zakresu przedmiotów ścisłych, technicznych i przyrodniczych. Umiejętność wykonywania podstawowych oznaczeń fizykochemicznych oraz przeprowadzania obserwacji w laboratorium.

Cele przedmiotu

1 Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu charakterystyki i właściwości transportowo-technologicznych towarów istotnych w transporcie.
2 Znajomość przepisów i procedur związanych z technologią przewozu i składowania różnych ładunków. Umiejętność stosowania systemów niezbędnych do operacji ładunkowych.
3 Przygotowanie podbudowy teoretycznej do przedmiotu: Technologia Przewozu, Przeładunku i Składowania II i III

Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia

EKP1 Ma wiedzę z zakresu matematyki, statystyki, fizyki, badań operacyjnych, informatyki i technologii informacyjnych właściwych dla kierunku transport przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu transportu.
EKP2 Charakteryzuje metody przewozu, przeładunku i składowania towarów oraz elementy wyposażenia i zasady funkcjonowania lądowych i wodnych terminali transportowych.
EKP3 Potrafi w sposób zrozumiały przedstawić poprawne rozumowanie matematyczne i fizyczne oraz wykorzystuje je do rozwiązywania problemów inżynierskich w zakresie technologii przewozu, przeładunku i składowania.
EKP4 Dobiera właściwe środki transportu i infrastrukturę transportu do cech fizyko-chemicznych ładunków oraz dostosowuje metody przewozu, przeładunku i składowania do właściwości ładunku, znając znaczenie znaków stosowanych na opakowaniach transportowych.
EKP5 Ma świadomość potrzeby stałego podnoszenia kompetencji zawodowych oraz znaczenia potrzeby poszukiwania praktycznych zastosowań wiedzy inżynierskiej w życiu społecznym.
EKP6 Ma wiedzę w zakresie właściwości i charakterystyki różnych ładunków. Zna i stosuje metody przewozu, przeładunku i składowania towarów w oparciu o właściwości transportowo-technologiczne.
EKP7 Porównuje zasady funkcjonowania określonych gałęzi transportu, rekomenduje odpowiednie działania regulacyjne dla danych warunków otoczenia oraz charakteryzuje międzynarodowe konwencje, umowy oraz warunki formalne wpływające na pracę spedytora i logistyka w poszczególnych gałęziach transportu.
EKP8 Ma świadomość potrzeby rozwiązywania ważnych problemów technicznych przez zespoły ludzkie oraz posiada umiejętność weryfikacji własnych poglądów i akceptacji wspólnie wypracowanego stanowiska.
EKP9 Ma świadomość ciągłego pogłębiania wiedzy ze sfery transportu i logistyki celem poszukiwania konstruktywnego, zgodnego ze standardem i etyką zawodową inżyniera rozwiazywania trudnych problemów i sytuacji kolizyjnych oraz budowy ładu społecznego w tej dziedzinie.

Treści programowe

Semestr III
Lp. Zagadnienia Liczba godzin Odniesienie do EKP dla przedmiotu Odniesienie do RPS
W C L P S
1Klasyfikacja rodzajów towarów. Kodowanie towarów. Cechy jakościowe towarów. Wartość użytkowa towarów. Kryteria podziału i klasyfikacja ładunków.2EKP1, EKP3, EKP5
2Transportowo-technologiczne właściwości ładunków w transporcie. Odporność ładunków na warunki i czas trwania przewozu i składowania. Sorpcyjne zachowanie się ładunków. Higroskopijność ładunków pochodzenia mineralnego oraz ładunków pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Zachowanie ładunków wobec temperatury.2EKP1, EKP2, EKP4
3Jednostki ładunkowe: paletyzacja, pakietyzacja i konteneryzacja ładunków. Palety: podział, charakterystyka techniczna. Kontenerowy system transportowy. Podział kontenerów, standaryzacja, parametry techniczne. Zależność pomiędzy właściwościami ładunku a typem kontenera, miejscem zasztauowania oraz postępowaniem zabezpieczającym.3EKP1, EKP2, EKP4, EKP6
4Ochrona ładunków i zapobieganie szkodom podczas magazynowania i transportu: opakowanie jako forma ochrony ładunku, zasady wentylacji ładunków, materiały sztauerskie i separacyjne.4EKP1, EKP2, EKP4, EKP8
5Konwencje, kodeksy i inne regulacje dotyczące transportu morskiego i lądowego ładunków. Ładunki niebezpieczne w opakowaniach w ujęciu przepisów transportu morskiego (Kodeks IMDG). Klasyfikacja i charakterystyka wybranych ładunków niebezpiecznych poszczególnych klas. Oznaczanie wybranych parametrów fizykochemicznych istotnych dla bezpieczeństwa transportu towarów niebezpiecznych przewożonych w opakowaniach.46EKP1, EKP2, EKP4, EKP6, EKP9
6Charakterystyka właściwości transportowo-technologicznych ładunków płynnych. Ocena bezpieczeństwa magazynowania i transportu ładunku płynnego na podstawie pomiaru wybranych właściwości.26EKP2, EKP3, EKP4, EKP6, EKP9
7Transport morski stałych towarów masowych w oparciu o Kodeks Bezpiecznego Przewozu Stałych Ładunków Masowych (Kodeks IMSBC) Podział towarów masowych na grupy A, B, i C. Niebezpieczne chemiczne właściwości ładunków masowych.24EKP1, EKP2, EKP3, EKP6, EKP7, EKP9
8Charakterystyka właściwości wybranych ładunków masowych klasy MHB. Ocena parametrów istotnych z punktu widzenia transportu morskiego. Oznaczanie właściwości wybranych towarów masowych, mających wpływ na ich jakość i warunki transportu. Ładunki masowe ulegające upłynnieniu. Zakwalifikowanie ładunku do odpowiedniej grupy niebezpieczeństwa ze względu na kąt nasypu.46EKP1, EKP2, EKP3, EKP4, EKP6, EKP9
9Charakterystyka i oznaczanie wybranych właściwości drewna istotnych z punktu widzenia transportu i składowania.12EKP1, EKP2, EKP3, EKP4, EKP6
10Charakterystyka przewozu drogą morską wybranych ładunków pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Podstawowe przemiany zachodzące podczas ich magazynowania i transportu. Wpływ mikroklimatu na jakość oraz bezpieczeństwo transportu towarów wrażliwych na warunki i czas trwania transportu.66EKP1, EKP2, EKP3, EKP6, EKP8
Semestr IV
Lp. Zagadnienia Liczba godzin Odniesienie do EKP dla przedmiotu Odniesienie do RPS
W C L P S
1Podatność magazynowa ładunków. Podział składów portowych ze względu na rodzaj składowanych ładunków, konstrukcji; czas składowania oraz usytuowania względem nabrzeży. Składy portów jako elementy baz przeładunkowo-składowych. Charakterystyka poszczególnych rodzajów składów. Podział powierzchni i wysokości magazynów. Pojemność magazynowa i składowa. Przepustowość przyjęcia i wydania. Natężenie przepustowości. Eksploatacyjna i techniczna norma obciążenia powierzchni (ENO, TNO). Mechanizacja i automatyzacja procesu składowania, współczynnik mechanizacji procesu składowania.2EKP6
2Istota i rodzaje przeładunku portowego. Podstawowe fazy i czynności przeładunkowe. Ogólna charakterystyka portowych urządzeń przeładunkowych i sprzętu zmechanizowanego. Współczynnik mechanizacji przeładunku. Dobór technologiczny zestawów urządzeń przeładunkowych i sprzętu zmechanizowanego. Przeładunek drobnicy konwencjonalnej. Określenie czynników mających wpływ na wybór technologii przeładunku drobnicy w portach morskich.1EKP6, EKP7, EKP8
3Klasyfikacja i charakterystyka pomocniczego sprzętu do przeładunku drobnicy: zawiesi i wymiennych osprzętów roboczych, wózków jezdniowych napędzanych, podnośnikowych. Budowa i rodzaje zawiesi cięgnowych i chwytno-zaczepowych. Oznaczanie i cechowanie zawiesi. Wymagania odnośnie warunków bezpiecznego użytkowania. Badania eksploatacyjne. Obliczanie dopuszczalnego obciążenia roboczego różnych typów zawiesi cięgnowych w zróżnicowanych warunkach ich eksploatacji. Obliczanie naprężeń działających na zawiesia oraz ich elementy składowe podczas podnoszenia ładunków.22EKP6, EKP7, EKP8
4Charakterystyka techniczno-eksploatacyjna tonażu statkowego. Statki uniwersalne i specjalistyczne, masowce i drobnicowce, promy, statki ro-ro, barkowce, kontenerowce komorowe. WIEDZA OKRĘTOWA Wyposażenie kadłuba, zamknięcia ładowni i międzypokładów. Urządzenia kotwiczne, zabezpieczanie kotwic. Urządzenia cumownicze, łańcuchy, liny. Prace linowe, węzły.42EKP6, EKP7, EKP81.5.2.1, 1.5.2.2, 1.5.2.3, 1.5.2.4
5Zasady składowania drobnicy konwencjonalnej placowej i magazynowej. Zasady składowania kontenerowych, pakietowych i paletowych jednostek ładunkowych. Składowanie wyrobów hutniczych. Składowanie materiałów niebezpiecznych w portach morskich. Wpływ technologii składowania na jakość ładunków.1EKP6, EKP7, EKP8
6Przewóz, ładunków drobnicowych w różnego rodzaju opakowaniach transportowych na przykładzie wybranych ładunków np. ryż w workach, szkło w skrzyniach itp. Przewóz wyrobów hutniczych takich jak: kęsy, wlewki, blacha, rury, kształtowniki, pręty. Przewóz złomu.2EKP6, EKP7, EKP8
7Przeładunek w relacjach bezpośrednich i pośrednich: worków, bel, bębnów i beczek, zwojów i rol, jednostek ładunkowych paletowych. Przeładunek sztuk ciężkich i ponadwymiarowych. Przeładunek wyrobów hutniczych (kształtowniki, profile, pręty, rury, blachy luzem w pakietach, paczkach, kręgach, kęsy, wlewki, słaby).2EKP6, EKP7, EKP8
8Ogólne zasady przewozu ładunków drobnicowych. Przygotowanie ładowni statku do przyjęcia ładunku. Odbiór stanu ładowni przez eksperta. Plan ładunkowy drobnicowca. Opracowanie planu sztauerskiego.112EKP6, EKP7, EKP8
9Ogólne zasady sztauowania ładunków. Rodzaje, charakterystyka i zastosowanie materiałów sztauerskich. Rozmieszczenie i mocowanie ładunków w środkach transportu lądowego. Materiały sztauerskie i separacyjne, sprzęt do mocowania ładunków, zasady mocowania. Statkowe urządzenia i osprzęt przeładunkowy, rodzaje i przeznaczenie, obsługa urządzeń, instrukcje; BHP przy przeładunkach.22EKP61.6.1.1, 1.6.1.2
10Składowanie drewna okrągłego i tartego. Zasady przygotowywania i wyposażania składów. Ochrona przed wpływem warunków atmosferycznych. Przeładunek drewna okrągłego (papierówka, kopalniaki, kloce, drewno egzotyczne) i podkładów kolejowych. Przeładunek tarcicy.1EKP6, EKP7, EKP8
11Zasady bezpiecznego przewozu drewna zgodnie z zaleceniami Kodeksu w sprawie bezpiecznego przewozu ładunków pokładowego drewna.12EKP6, EKP7, EKP8
12Wymagania klimatyczne ładunków. Kryptoklimat budowli magazynowych. Wpływ czynników zewnętrznych i wewnętrznych. Składowaniu ładunków łatwo psujących się. Chłodniowy i przechowalniczy system składowania. Technologia składowania w kontrolowanej atmosferze. Składowanie mięsa, ryb, mleka i ich przetworów. Składowanie owoców i warzyw, napojów alkoholowych i innych. Nowoczesne rozwiązania w zakresie urządzeń do składowania i transportu wewnątrzmagazynowego.2EKP6, EKP7, EKP8
13Przeładunek kontenerów. Elementy konstrukcji kontenera w aspekcie obciążeń przeładunkowych. Kontenerowe urządzenia przeładunkowe: główne: (suwnice, żurawie), pomocnicze (wozy podnośnikowe, układarki), osprzęt (ramy chwytne, spreadery, zawiesia). Technologia przeładunku pionowego (lo-lo), poziomego (ro-ro) i mieszanego. Układy organizacyjne portowych baz kontenerowych. Kodowanie pozycji kontenera na statkach i placach składowych.32EKP6, EKP7, EKP8
14Przeładunek poziomy, wprowadzenie oraz wyprowadzenie rolltrailer-ów do i z ładowni oraz pokładów statku. Mocowanie i zabezpieczanie kontenerów na statkach. Proces technologiczny przeładunku kontenerów w portowej bazie przeładunkowej.22EKP6, EKP7, EKP8
15Przeładunek materiałów niebezpiecznych. Ogólne zasady postępowania przy wyładunku i załadunku materiałów niebezpiecznych. Zagrożenia występujące przy pracach przeładunkowosztauerskich. Separacja ładunków niebezpiecznych24EKP6, EKP7, EKP8
16Środki ostrożności przy wchodzeniu do pomieszczeń zamkniętych lub zanieczyszczonych i podczas pracy w tych pomieszczeniach.221.6.1.3
Semestr V
Lp. Zagadnienia Liczba godzin Odniesienie do EKP dla przedmiotu Odniesienie do RPS
W C L P S
1Składowanie stałych ładunków luzem: na placach składowych i w zasobniach. Składowanie węgla z uwzględnieniem sortymentów i grup samozapalności. Czas bezpiecznego składowania węgla. Zapobieganie samozagrzewaniu. Ocena postępu procesu samozagrzewania metodami organoleptycznymi i instrumentalnymi. Postępowanie w sytuacjach zagrożeń pożarowych. Zapobieganie zamarzaniu, rozmarzaniu węgla. Technologie składowania koksu.1EKP6
2Przeładunek stałych ładunków masowych na nabrzeżach uniwersalnych i w bazach przeładunkowo-składowych. Przeładunek węgla. Elementy składowe bazy przeładunkowo-składowej węgla w warunkach polskich: wywrotnice wagonowe, rozmrażalnie wagonów, przenośniki, statkowe stanowiska załadowcze, składy. Przeładunek rud i koncentratów na nabrzeżach uniwersalnych i w bazach specjalistycznych. Przeładunek siarki stałej (kruszonej i granulowanej) oraz płynnej na nabrzeżach uniwersalnych oraz w bazie przeładunkowo-składowej (Siarkopol - Nabrzeże Obrońców Poczty w Gdańsku). Przeładunek innych stałych ładunków masowych (kruszywo, nawozy mineralne, surowce mineralne).2EKP6, EKP7, EKP8
3Obliczanie maksymalnej ilości ładunku możliwej do przewiezienia z uwzględnieniem wszystkich ograniczeń (linie ładunkowe - strefy klimatyczne, pojemność ładowni -współczynnik sztauerski, dopuszczalne obciążenie miejscowe, stateczność, przegłębienie, ograniczenie zanurzenia w porcie lub na torze wodnym, itp.). Draft survey.12EKP6, EKP7, EKP8
4Składowanie rud i koncentratów rud, kruszyw mineralnych oraz siarki kruszonej i gruboziarnistej. Technologia składowania ładunków luzem w krytych magazynach baz specjalistycznych. Składowanie fosforytów i apatytów, siarki granulowanej, ziarna: zbóż, nasion roślin oleistych, pasz i innych. Metody zwiększania trwałości przechowywalniczej ziarna. Wpływ temperatury. Tablica wietrzenia ziarna i jej wykorzystanie. Metody pomocnicze: czyszczenie, sortowanie, przerzucanie, suszenie, zwalczanie szkodników (fumigacja).1EKP6, EKP7, EKP8
5Analiza zaleceń Kodeksu bezpiecznego przewozu stałych ładunków masowych (BC) dla poszczególnych grup ładunkowych ujętych w dodatkach A, B i C.1EKP6, EKP7, EKP8
6Przewóz ziarna luzem w świetle ustaleń konwencji SOLAS ‘74 oraz Międzynarodowego kodeksu bezpiecznego przewozu ładunków ziarna luzem.1EKP6, EKP7, EKP8
7Składowanie cementu luzem w silosach. Porównanie technologii składowania stałych ładunków masowych w portach morskich: krajowych i obcych. Przeładunek cementu luzem metodą pneumatyczną. Ogólne zasady trymowania stałych ładunków masowych. Przeładunek ziarna na nabrzeżach uniwersalnych i w bazach specjalistycznych. Przegląd urządzeń za- i wyładowczych. Rozładunek i załadunek statków, wagonów, samochodów i barek.1EKP6, EKP7, EKP8
8Składowanie ładunków płynnych w portach morskich: siarki, paliw, gazów skroplonych, paku i innych. Wymagania konstrukcyjne w odniesieniu do zbiorników. Zapobieganie wpływom temperatury. Ograniczanie ubytków naturalnych.2EKP6, EKP7, EKP8
9Przeładunek ropy naftowej i paliw płynnych na nabrzeżu uniwersalnych i w bazach specjalistycznych. Rodzaje przystani paliw płynnych i ropy naftowej. Układ rurociągów w bazach przeładunkowo- składowych. System połączenia rurociągów ze statkiem - ramiona przeładunkowe. Ochrona przeciwpożarowa i ekologiczna bazy paliwowej. Przeładunek gazów skroplonych: LNG, LPG i gazów chemicznych w terminalach gazowych.1EKP6
10Analiza eksploatacji zbiornikowców. Zasady i praktyka mycia i odgazowania zbiorników. Ocena zagrożeń występujących przy przewozie ładunków ciekłych.1EKP6, EKP7, EKP8
11Obliczanie ilości ładunków płynnych. Obliczanie szybkości oraz czasów napełniania i opróżniania zbiorników produktów ciekłych. Obliczanie wydajności eksploatacyjnej rurociągów produktów ciekłych13
12Gazowce. Zasady bezpiecznego przewozu gazów skroplonych LPG, LNG i gazów chemicznych.1
13Opracowanie koncepcji załadunku wybranych typów statków z wykorzystaniem programów komputerowych.110

Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)

Symbol EKP Test Egzamin ustny Egzamin pisemny Kolokwium Sprawozdanie Projekt Prezentacja Zaliczenie praktyczne Inne
EKP1 XXX
EKP2 XXX
EKP3 XX
EKP4 XXX
EKP5 XX
EKP6 XXX
EKP7 XXX
EKP8 X
EKP9 XX

Kryteria zaliczenia przedmiotu

Semestr Ocena pozytywna (min. dostateczny)
IIIStudent uzyskał zakładane efekty kształcenia. Ocena końcowa stanowi średnią ocen z wykładu i ćwiczeń laboratoryjnych, po uzyskaniu minimum oceny dostatecznej z zaliczeń cząstkowych (wynik powyżej 50% z testu zaliczeniowego).
IVMinimum - ocena dostateczna z egzaminu i ćwiczeń laboratoryjnych (pozytywna ocena z kolokwium i sprawozdania)
VMinimum - ocena dostateczna z egzaminu i ćwiczeń laboratoryjnych

Nakład pracy studenta

Forma aktywności Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności
W C L P S
Godziny kontaktowe751545
Czytanie literatury751545
Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych
Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia1515
Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania1512
Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach552
Udział w konsultacjach555
Łącznie godzin17570109
Łączny nakład pracy studenta354
Liczba punktów ECTS724
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu13
Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi57
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich162

Literatura

Literatura podstawowa
IMO: Międzynarodowa Konwencja o bezpieczeństwie życia na morzu, 1974 (SOLAS 1974) Londyn, 2017
IMO: Międzynarodowa Konwencja o zapobieganiu zanieczyszczeniu morza przez statki, (MARPOL) Londyn, 2017
Międzynarodowa Konwencja o bezpiecznych kontenerach, Londyn, 2014
IMO: International Maritime Solid Bulk Cargoes Code, (IMSBC Code) London, 2023
IMO: International Maritime Dangerous Goods Code, (IMDG Code) London, 2020
IMO: Kodeks bezpiecznego załadunku i wyładunku masowców (BLU Code) Londyn 2014
IMO: Międzynarodowy Kodeks bezpiecznego przewozu ziarna luzem (International Code for the Safe Carriage of Grain in Bulk) Londyn, 2011
Krasowska K., Popek M., Ładunkoznawstwo, Wyd. AM w Gdyni, Gdynia 2015
Popek M., Towary niebezpieczne w transporcie morskim, Wyd. AM w Gdyni, Gdynia 2010
Sharnow R., Ładunkoznawstwo okrętowe, Wyd. WSM w Gdyni, Gdynia 2000
Leśmian-Kordas R., Metody oceny jakości i bezpieczeństwa ładunków w transporcie morskim, Wyd. AM w Szczecinie, Szczecin 2006







Kodeks bezpiecznego postępowania przy rozmieszczaniu i mocowaniu ładunków (Kodeks CSS), wydanie PRS, 1999.
Conventions and IMO publications Edition. SOLAS 1974, 2007. MARPOL 2006. CSC - Int. Convention for Safe Containers 1972, 1996.
Int. conf. on Load Lines+ 1988 Protocol 2005. Int. conf. on Tonnage Measurement of Ships 1969, 1970.
IMDG Code -Int. Maritime Dangerous Goods Code 2008.
CSS Code - Code of safe practice for Stowage and Securin 2003.
IBC Code - Int. code for the construction and equipment of ships carrying dangerous chemicals in bulk 2007.
Grain Code - Int. Code for the safe carriage of Grain in Bulk 1991.
Code of Safe practice for Ships carrying Timber Deck Cargoes 1991.
IGC Code - Int. code for the construction and equipment of ships carrying liquefied gases in bulk 1993.
BC-Code - Code of Safe Practice for Solid Bulk Cargoes 2005.
BCH Code - Code for the construction and equipment of ships carrying dangerous chemical in bulk 2005.
BLU Code - Code of practice for the safe loading and unloading of bulk carriers 1998.
Crude Oil Washing Systems 2000. Inert Gas Systems 1990.
Literatura uzupełniająca
Kubińska-Jabcoń E., Kubiński W., Niekurzak M., Badanie towarów spożywczych, PWN, Warszawa 2018
Kędziora W., Badanie i ocena jakości produktów spożywczych, Wyd. UE Kraków, 2012
Przybyłowski P., Towaroznawstwo Artykułów Spożywczych cz.I, Wyd. AM Gdynia, 2008


Prowadzący przedmiot

Tytuł/stopień, imię, nazwisko Jednostka dydaktyczna
1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot:
dr hab. Marzenna Popek, prof. UMG KJPP
2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia:
dr inż. Katarzyna Krasowska KJPP
mgr inż. kpt.ż.w. Piotr Morozowski KES
dr inż. Aleksandra Heimowska KJPP
Pobierz w wersji PDF