UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY
Nr: Przedmiot: WYCHOWANIE FIZYCZNE
Kierunek / Poziom kształcenia: TRANSPORT / PIERWSZEGO STOPNIA
Forma studiów: STACJONARNE / NIESTACJONARNE
Profil kształcenia: OGÓLNOAKADEMICKI
Specjalność: TRANSPORT I LOGISTYKA
SEMESTR ECTS Liczba godzin w tygodniu Liczba godzin w semestrze
W C L P S W C L P S
I 15
II 15
III 30
IV 30
Razem w czasie studiów: 90

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)

1 Brak przeciwwskazań lekarskich do wykonywania wysiłku fizycznego.

Cele przedmiotu

1 Nauczenie studenta prawidłowej techniki poszczególnych stylów pływackich.
2 Doskonalenie umiejętności ruchowych w zakresie gimnastyki podstawowej, zespołowych gier sportowych, lekkiej atletyki oraz kształtowanie poszczególnych zdolności motorycznych studenta.
3 Wyposażenie studenta w wiedzę i umiejętności pozwalające podejmowanie działań w zakresie rekreacji ruchowej w trakcie studiów i po ich zakończeniu.
4 Kształtowanie właściwej postawy wobec kultury fizycznej, postaw prozdrowotnych i higienicznych.

Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia

EKP1 Potrafi wymienić i scharakteryzować wszystkie style pływackie. Zna ich technikę oraz potrafi ją opisać i zademonstrować Ma świadomość stanu swoich umiejętności pływackich, dokonuje ich oceny w świetle stawianych wymagań..
EKP2 Przedstawić i wykorzystać w praktyce zagadnienia związane z fizjologią wysiłku fizycznego, wydolnością organizmu i podstawami treningu sportowego. Docenia pozytywny wpływ aktywności fizycznej na ciało człowieka..
EKP3 Opisać technikę wykonania różnych elementów z zakresu gimnastyki podstawowej, zespołowych gier sportowych oraz lekkiej atletyki. Potrafi wykonać podstawowe elementy i ćwiczenia z podanego zakresu. Zna przepisy poszczególnych dyscyplin sportowych.
EKP4 Przedstawić podstawowe parametry wysiłkowe. Umie je samodzielnie zmierzyć i zinterpretować otrzymane wyniki. Potrafi je wykorzystać .

Treści programowe

Semestr I
Lp. Zagadnienia Liczba godzin Odniesienie do EKP dla przedmiotu Odniesienie do RPS
W C L P S
1Siły działające na ciało pływaka poruszającego się w wodzie. Ćwiczenia oswajające z wodą, oddechowe, wypornościowe.1EKP1, EKP2
2Nauczanie pływania stylem grzbietowym - błędy w technice pracy nóg i ich eliminowanie.1EKP1, EKP2
3Nauczanie pływania stylem grzbietowym, ćwiczenia w nauczaniu ruchów ramion - przy ścianie basenu, z pomocą partnera, liny, deski i samodzielnie leżąc w wodzie.2EKP1, EKP2
4Nauczanie pływania stylem klasycznym, ćwiczenia w nauczaniu ruchów ramion na lądzie i w wodzie - stojąc, w marszu, z partnerem, z deską i samodzielnie leżąc w wodzie.2EKP1, EKP2
5Nauczanie pływania stylem klasycznym, ćwiczenia w nauczaniu ruchów nóg na lądzie, w wodzie - stojąc, w leżeniu na grzbiecie i piersiach przy ścianie, z deską i samodzielnie leżąc w wodzie.3EKP1, EKP2
6Ćwiczenia w nauczaniu koordynacji ruchów ramion, nóg i oddychania w pływaniu stylem klasycznym i grzbietowym - na lądzie i w wodzie.2EKP1, EKP2
7Ćwiczenia doskonalące koordynację ruchów ramion, nóg i oddychania w stylu grzbietowym i klasycznym.2EKP1, EKP2
8Nauka skoku startowego ze słupka do wody.2EKP1
Semestr II
Lp. Zagadnienia Liczba godzin Odniesienie do EKP dla przedmiotu Odniesienie do RPS
W C L P S
1Ćwiczenia doskonalące koordynację ruchów ramion, nóg i oddychania w stylu klasycznym.2EKP1, EKP2
2Nauczanie pływania stylem dowolnym, ćwiczenia w nauczaniu położenia ciała, pracy nóg na lądzie, w wodzie, w miejscu, z deską i samodzielnie leżąc w wodzie.3EKP1, EKP2
3Nauczanie pływania stylem dowolnym - błędy w technice pracy nóg i ich eliminowanie.2EKP1, EKP2
4Nauczanie pływania stylem dowolnym, ćwiczenia w nauczaniu ruchów ramion na lądzie i w wodzie, stojąc, w marszu, z deską i samodzielnie leżąc w wodzie.3EKP1, EKP2
5Ćwiczenia doskonalące koordynację ruchów ramion, nóg i oddychania w stylu dowolnym.2EKP1, EKP2
6Ćwiczenia w nauczaniu techniki nawrotu do stylu klasycznego i dowolnego - napłynięcie, obrót, odbicie, pełna forma.3EKP1, EKP2
Semestr III
Lp. Zagadnienia Liczba godzin Odniesienie do EKP dla przedmiotu Odniesienie do RPS
W C L P S
1Przygotowanie do wysiłku, znaczenie prawidłowej rozgrzewki1EKP2
2Pomiar tętna, spoczynkowe oraz wysiłkowe parametry HR i BP1EKP2
3Piłka siatkowa – odbicia piłki sposobem górnym i dolnym, zagrywka sposobem górnym, przepisy gry, wymiary boiska, podstawy taktyki gry6EKP2, EKP3
4Koszykówka – podania i chwyty piłki, dwutakt, rzuty do kosza z dystansu, rzuty wolne, przepisy gry, wymiary boiska, podstawy taktyki gry6EKP2, EKP3
5Piłka nożna – prowadzenie piłki, podania i przyjęcia, gra z pierwszej piłki, uderzenie piłki prostym podbiciem, podstawowe przepisy gry, podstawy taktyki gry6EKP2, EKP3
6Unihokej – prowadzenie piłeczki forhendem i bekhendem, strzały na bramkę, podstawowe przepisy gry6EKP2, EKP3
7Gimnastyka – przewrót w przód i przewrót w tył, leżenie przerzutne, podpór tyłem leżąc łukiem2EKP2, EKP3
8Biegi krótkie, klasyfikacja biegów krótkich, start niski2EKP2, EKP3
Semestr IV
Lp. Zagadnienia Liczba godzin Odniesienie do EKP dla przedmiotu Odniesienie do RPS
W C L P S
1Wydolność organizmu człowieka, sposoby jej kształtowania, pojęcie V O2 max1EKP2, EKP3, EKP4
2Rekreacja ruchowa, gry i zabawy ruchowe, badminton, tenis stołowy2EKP2, EKP3
3Piłka siatkowa – zbicie dynamiczne, taktyka gry, gra szkolna6EKP2, EKP3
4Koszykówka – systemy obrony, praca nóg w obronie, zasłony w ataku, pick’n’roll, taktyka gry, gra szkolna.6EKP2, EKP3
5Piłka nożna – uderzenie piłki wewnętrzną i zewnętrzną częścią stopy, rzut karny, taktyka gry, gra szkolna.6EKP2, EKP3
6Piłka ręczna – podania i chwyty piłki, rzut z wyskoku, rzut z przeskokiem, rzut karny, rzuty sytuacyjne (z biodra, tyłem, lobem), ustawienia w obronie, przepisy gry, taktyka gry, gra szkolna.6EKP2, EKP3
7Biegi długie, klasyfikacja biegów długich, start wysoki1EKP2, EKP3
8Gimnastyka – wymyk na drążku, układ ćwiczeń gimnastycznych, skok przez skrzynię2EKP2, EKP3

Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)

Symbol EKP Test Egzamin ustny Egzamin pisemny Kolokwium Sprawozdanie Projekt Prezentacja Zaliczenie praktyczne Inne
EKP1 XX
EKP2 XX
EKP3 XX
EKP4 XX

Kryteria zaliczenia przedmiotu

Semestr Ocena pozytywna (min. dostateczny)
IStudent uzyskał zakładane efekty uczenia się. Student uczęszczał na zajęcia praktyczne (laboratoryjne). Miał 100% frekwencji i zaliczył wszystkie sprawdziany. Ocena końcowa to średnia z wiadomości teoretycznych oraz testów sprawnościowych.
IIStudent uzyskał zakładane efekty uczenia się. Student uczęszczał na zajęcia praktyczne (laboratoryjne). Miał 100% frekwencji i zaliczył wszystkie sprawdziany. Ocena końcowa to średnia z wiadomości teoretycznych oraz testów sprawnościowych.
IIIStudent uzyskał zakładane efekty uczenia się. Student uczęszczał na zajęcia praktyczne (laboratoryjne). Miał 100% frekwencji i zaliczył wszystkie sprawdziany. Ocena końcowa to średnia z wiadomości teoretycznych oraz testów sprawnościowych.
IVStudent uzyskał zakładane efekty uczenia się. Student uczęszczał na zajęcia praktyczne (laboratoryjne). Miał 100% frekwencji i zaliczył wszystkie sprawdziany. Ocena końcowa to średnia z wiadomości teoretycznych oraz testów sprawnościowych.

Nakład pracy studenta

Forma aktywności Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności
W C L P S
Godziny kontaktowe6030
Czytanie literatury
Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych
Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia
Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania
Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach
Udział w konsultacjach
Łącznie godzin6030
Łączny nakład pracy studenta90
Liczba punktów ECTS21
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu3
Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi30
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich90

Literatura

Literatura podstawowa
1. R. Karpiński: Pływanie. Podstawy techniki, nauczanie. AWF Katowice 2016.
2. Aleksander Ronikier: Fizjologia wysiłku sportowego, fizjoterapii i rekreacji.
Warszawa 2008.
Literatura uzupełniająca
3.L.Łatyszkiewicz, M. Worobjew, M. Zaurbek M. Chromajew: Piłka ręczna, koszykówka, piłka siatkowa. Warszawa 1999.
4. Narodowy Model Gry PZPN, PZPN 2016


Prowadzący przedmiot

Tytuł/stopień, imię, nazwisko Jednostka dydaktyczna
1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot:
dr Andrzej Lachowicz SWFiS
2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia:
mgr Zbigniew Baliński SWFiS
mgr Mariusz Grabowski SWFiS
mgr Oskar Januszewski SWFiS
mgr Ariel Fijoł SWFiS
mgr Zenon Żwirski SWFiS
Pobierz w wersji PDF