| UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY | 
	
		| Nr: |  | Przedmiot: | TRANSPORT MIEJSKI I REGIONALNY | 
	
		| Kierunek / Poziom kształcenia: | TRANSPORT / DRUGIEGO STOPNIA | 
	
		| Forma studiów: | STACJONARNE / NIESTACJONARNE | 
	
		| Profil kształcenia: | OGÓLNOAKADEMICKI | 
	
		| Specjalność: | EKSPLOATACJA SYSTEMóW TRANSPORTOWYCH I LOGISTYCZNYCH | 
	
		| SEMESTR | ECTS | Liczba godzin w tygodniu | Liczba godzin w semestrze | 
	
		| W | C | L | P | S | W | C | L | P | S | 
		
			| II | 2 |  |  |  |  |  | 30 | 15 |  |  |  | 
	
		| Razem w czasie studiów: | 45 | 
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)
			| 1 | Podstawy transportu i logistyki | 
Cele przedmiotu
			| 1 | 1. Poznanie i zrozumienie przez studentów wyzwań transportowych współczesnych aglomeracji i regionów 2. Zdobycie umiejętności przeprowadzania badań terenowych i ankietowych odnośnie planów dotyczących równoważenia mobilności miejskiej
 3. Analiza stanu istniejącego i zaproponowanie działań koniecznych do wdrożenia dla wybranych instytucji, np. dużych generatorów ruchu w ramach planu mobilności (studia przypadku)
 4. Doskonalenie pracy w zespole
 | 
Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia
			| EKP1 | Student posiada uporządkowaną wiedzę na temat systemu transportowego miasta i regionu, jego elementów, funkcji oraz roli w zapewnieniu mobilności mieszkańców. Zna zasady zrównoważonego rozwoju transportu, procesy integracji, konkurencji i cyfryzacji w transporcie miejskim. Rozumie znaczenie planowania przestrzenno-transportowego, w tym zasad opracowywania Planów Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (SUMP) i planów mobilności dla dużych generatorów ruchu. | 
			| EKP2 | Student potrafi analizować funkcjonowanie transportu miejskiego i regionalnego z wykorzystaniem narzędzi analitycznych, w tym systemów informacji przestrzennej (SIP/GIS). Umie ocenić jakość infrastruktury, miejsca wypadkowe, emisję zanieczyszczeń i efektywność rozwiązań transportowych. Potrafi zaproponować działania poprawiające integrację systemu transportowego oraz wdrożenie rozwiązań telematycznych i inteligentnych systemów transportowych (ITS). | 
			| EKP3 | Student rozumie społeczne, ekonomiczne i ekologiczne konsekwencje decyzji transportowych. Wykazuje postawę proekologiczną, odpowiedzialność za kształtowanie mobilności miejskiej oraz świadomość znaczenia transportu dla jakości życia i spójności społecznej. | 
			| EKP4 | Student potrafi współpracować w zespole przy opracowywaniu koncepcji rozwoju transportu miejskiego, projektowaniu rozwiązań infrastrukturalnych i wdrażaniu innowacji technologicznych. Rozumie znaczenie dialogu społecznego, konsultacji publicznych i współpracy międzyinstytucjonalnej w procesie planowania zrównoważonego transportu. | 
Treści programowe
Semestr II
		
			
				| Lp. | Zagadnienia | Liczba godzin | Odniesienie do EKP dla przedmiotu | Odniesienie do RPS | 
			
				| W | C | L | P | S | 
| 1 | Przedstawienie zasad zaliczenia przedmiotu. Prezentacja programu przedmiotu. Definicja, cele i znaczenie transportu miejskiego dla funkcjonowania współczesnych aglomeracji i regionów. | 4 | 1 |  |  |  | EKP1 |  | 
| 2 | System transportowy miasta i regionu oraz elementy i czynniki determinujące funkcjonowanie mobilności miejskiej. | 4 | 2 |  |  |  | EKP1 |  | 
| 3 | Główne wyzwania i rozwiązania w zakresie integracji, konkurencji i transformacji cyfrowej w transporcie miejskim. Pojęcie, funkcje i rozwój transportu publicznego. | 4 | 2 |  |  |  | EKP2 |  | 
| 4 | Wpływ transportu miejskiego na jakość życia w mieście i regionie. | 2 | 1 |  |  |  | EKP1, EKP3 |  | 
| 5 | Koncepcja zrównoważonego rozwoju miast i regionów. Plan zrównoważonej mobilności miejskiej (SUMP). Plany mobilności dla dużych generatorów ruchu. | 4 | 2 |  |  |  | EKP2, EKP3, EKP4 |  | 
| 6 | Techniczno-technologiczne, ekonomiczne, społeczne i ekologiczne wyzwania dotyczące transportu towarów we współczesnych aglomeracjach. | 4 | 2 |  |  |  | EKP2, EKP3 |  | 
| 7 | Inteligentne systemy transportowe. Rozwiązania telematyczne  w transporcie miejskim - studia przypadków.  Ocena infrastruktury drogowej za pomocą SIP – analiza danych wektorowych lub rastrowych (zdjęć satelitarnych) w celu oceny jakości infrastruktury. Planowanie infrastruktury drogowej dla danego obszaru z zastosowaniem SIP. Przestrzenne mapowanie emisji spalin z ruchu drogowego (Wykorzystanie SIP do tworzenia map dotyczących występowania zanieczyszczeń PM10, PM2.5). Analiza miejsc wypadkowych w mieście z wykorzystaniem narzędzi SIP. | 6 | 4 |  |  |  | EKP2, EKP4 |  | 
| 8 | Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu. | 2 | 1 |  |  |  |  |  | 
Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)
	
		
			| Symbol EKP | Test | Egzamin ustny | Egzamin pisemny | Kolokwium | Sprawozdanie | Projekt | Prezentacja | Zaliczenie praktyczne | Inne | 
		
			| EKP1 | X |  |  |  |  | X | X |  |  | 
		
			| EKP2 |  |  |  |  |  |  |  |  |  | 
		
			| EKP3 |  |  |  |  |  |  |  |  |  | 
		
			| EKP4 |  |  |  |  |  |  |  |  |  | 
Kryteria zaliczenia przedmiotu
	
		| Semestr | Ocena pozytywna (min. dostateczny) | 
| II | Zaliczenie ćwiczeń: pozytywny wynik projektu i prezentacji.
Zaliczenie wykładu : pozytywny wynik z testu pisemnego. | 
Nakład pracy studenta
	
		| Forma aktywności | Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności | 
	
		| W | C | L | P | S | 
| Godziny kontaktowe | 30 | 15 |  |  |  | 
| Czytanie literatury | 6 |  |  |  |  | 
| Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych |  |  |  |  |  | 
| Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia | 6 |  |  |  |  | 
| Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania |  |  |  |  |  | 
| Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach | 2 |  |  |  |  | 
| Udział w konsultacjach | 1 |  |  |  |  | 
| Łącznie godzin | 45 | 15 |  |  |  | 
| Łączny nakład pracy studenta | 60 | 
| Liczba punktów ECTS | 1 |  |  |  |  | 
| Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu | 1 | 
| Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi |  | 
| Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich | 48 | 
Literatura
Literatura podstawowa
Przemiany na rynku pasażerskich usług transportowych, red.: K. Hebel, D. Tłoczyński, Wyd. UG, Gdańsk 2021.
Transport miejski. Ekonomika i organizacja. Pod red. O. Wyszomirskiego. Wyd. UG, Gdańsk 2008.
Banach M., Od inteligentnego transportu do inteligentnych miast, PWN, W-wa 2020.
Mężyk A., Zamkowska S., Problemy transportowe miast. Stan i kierunki rozwiązań, Wydawnictwo Naukowe PWN, W-wa 2019.
Załoga E., Kwarciński T., Pasażerski transport regionalny, PWN, W-wa 2019.
Mobilność w aglomeracjach przyszłości, red. Jerzy Gajewski, Wojciech Paprocki i Jana Pieriegud, Centrum Myśli Strategicznych, ISBN: 978-83-945091-5-6, Sopot 2018.
E-mobilność: wizje i scenariusze rozwoju, red.:J. M. Gajewski, W. Paprocki, J. Pieriegud, Wyd. Centrum Myśli Strategicznych, Sopot 2017.
Kłos-Adamkiewicz Z., Załoga E., Miejski transport zbiorowy, Kształtowanie wartości usług dla pasażera w świetle wyzwań nowej kultury mobilności, BEL Studio, Szczecin 2017.
Okraszewska, R.; Romanowska, A.; Wołek, M.; Oskarbski, J.; Birr, K.; Jamroz, K. Integration of a Multilevel Transport System Model into Sustainable Urban Mobility Planning. Sustainability 2018, 10, 479. https://doi.org/10.3390/su10020479.
Przybylowski, A.; Stelmak, S.; Suchanek, M. Mobility Behaviour in View of the Impact of the COVID-19 Pandemic—Public Transport Users in Gdansk Case Study. Sustainability 2021, 13, 364. https://doi.org/10.3390/su13010364.
Przybyłowski A.: Global Trends Shaping Life Quality in Agglomerations with Particular Emphasis on Mobility in Seaport Agglomerations. TransNav, the International Journal on Marine Navigation and Safety of Sea Transportation, Vol. 13, No. 3, doi:10.12716/1001.13.03.18, pp. 615-620, 2019.
Przybyłowski A., Studzieniecki T., Baltic Sea Region advancing towards Sustainable Urban Mobility Planning – Copenhagen and Gdynia city case study, 6th Central European Conference in Regional Science – CERS, 2017, Proceedings papers WOS, p. 495-505.
Przybylowski A., Sustainable urban mobility planning: Gdynia city case study. Ekonomia i Prawo. Economics and Law [online]. 30 June 2018, T. 17, nr 2, s. 195–209. [accessed 25.1.2022]. DOI 10.12775/EiP.2018.014.
Tarkowski M., On the Emergence of Sociotechnical Regimes of Electric Urban Water Transit Systems. Energies. 2021; 14(19):6111. https://doi.org/10.3390/en14196111.
Kiba-Janiak M., Logistyka w strategiach rozwoju miast, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2018.
Szołtysek J., Logistyka miasta, PWE, W-wa 2016.
Literatura uzupełniająca
"Transport Miejski i Regionalny". Miesięcznik Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji.
Przybyłowski, P.; Przybyłowski, A.; Kałaska, A. Utility Method as an Instrument of the Quality of Life Assessment Using the Examples of Selected European Cities. Energies 2021, 14, 2770. https://doi.org/10.3390/en14102770.
Przybyłowski A., Miasto przyszłości w aspekcie równoważenia mobilności, [w:]: Studia: Wehikuły Rozwoju Lokalnego i Regionalnego. Nowe perspektywy poznawcze i idee strategiczne, Klasik A., Kuźnik F. (red.), TOM CLXVI, Polska Akademia Nauk, Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju, Warszawa 2017, s. 173-181.
Alyavina, E., Nikitas, A., & Njoya, E. T. (2024). Mobility-as-a-Service and unsustainable travel behaviour: Exploring the car ownership and public transport trip replacement side-effects of the MaaS paradigm. Transport Policy, 150, 53-70.
Basso, F., Feijoo, F., Pezoa, R., Varas, M., & Vidal, B. (2024). The impact of electromobility in public transport: An estimation of energy consumption using disaggregated data in Santiago, Chile. Energy, 286, 129550.
Geurs, K., Grigolon, A., Münzel, K., Gkiotsalitis, K., Duran-Rodas, D., Büttner, B., … Klementschitz, R. (2023). The Smart hubs integration ladder: a conceptual model for the categorisation of shared mobility hubs. Transport Reviews, 44(1), 112–139. https://doi.org/10.1080/01441647.2023.2239499
Prowadzący przedmiot
	
		| Tytuł/stopień, imię, nazwisko | Jednostka dydaktyczna | 
	
		| 1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot: |  | 
	
		| dr hab. Adam Przybyłowski, prof. UMG | KT | 
	
		| 2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia: |  | 
		| mgr Oktawia Specht | KT | 
		| mgr inż. Agnieszka Jankowska | KT | 
