EKP1 |
Ma wiedzę z zakresu matematyki, statystyki, fizyki, badań operacyjnych, informatyki i technologii informacyjnych właściwych dla kierunku transport przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu transportu. |
EKP2 |
Charakteryzuje metody przewozu, przeładunku i składowania towarów oraz elementy wyposażenia i zasady funkcjonowania lądowych i wodnych terminali transportowych. |
EKP3 |
Potrafi w sposób zrozumiały przedstawić poprawne rozumowanie matematyczne i fizyczne oraz wykorzystuje je do rozwiązywania problemów inżynierskich w zakresie technologii przewozu, przeładunku i składowania. |
EKP4 |
Dobiera właściwe środki transportu i infrastrukturę transportu do cech fizyko-chemicznych ładunków oraz dostosowuje metody przewozu, przeładunku i składowania do właściwości ładunku, znając znaczenie znaków stosowanych na opakowaniach transportowych. |
EKP5 |
Ma świadomość potrzeby stałego podnoszenia kompetencji zawodowych oraz znaczenia potrzeby poszukiwania praktycznych zastosowań wiedzy inżynierskiej w życiu społecznym. |
EKP6 |
Ma wiedzę w zakresie właściwości i charakterystyki różnych ładunków. Zna i stosuje metody przewozu, przeładunku i składowania towarów w oparciu o właściwości transportowo-technologiczne. |
EKP7 |
Porównuje zasady funkcjonowania określonych gałęzi transportu, rekomenduje odpowiednie działania regulacyjne dla danych warunków otoczenia oraz charakteryzuje międzynarodowe konwencje, umowy oraz warunki formalne wpływające na pracę spedytora i logistyka w poszczególnych gałęziach transportu. |
EKP8 |
Ma świadomość potrzeby rozwiązywania ważnych problemów technicznych przez zespoły ludzkie oraz posiada umiejętność weryfikacji własnych poglądów i akceptacji wspólnie wypracowanego stanowiska. |
EKP9 |
Ma świadomość ciągłego pogłębiania wiedzy ze sfery transportu i logistyki celem poszukiwania konstruktywnego, zgodnego ze standardem i etyką zawodową inżyniera rozwiazywania trudnych problemów i sytuacji kolizyjnych oraz budowy ładu społecznego w tej dziedzinie. |
Lp. |
Zagadnienia |
Liczba godzin |
Odniesienie do EKP dla przedmiotu |
Odniesienie do RPS |
W |
C |
L |
P |
S |
1 | Klasyfikacja rodzajów towarów. Kodowanie towarów. Cechy jakościowe towarów. Wartość użytkowa towarów. Kryteria podziału i klasyfikacja ładunków. | 2 | | | | | EKP1, EKP3, EKP5 | |
2 | Transportowo-technologiczne właściwości ładunków w transporcie. Odporność ładunków na warunki i czas trwania przewozu i składowania. Sorpcyjne zachowanie się ładunków. Higroskopijność ładunków pochodzenia mineralnego oraz ładunków pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Zachowanie ładunków wobec temperatury. | 2 | | | | | EKP1, EKP2, EKP4 | |
3 | Jednostki ładunkowe: paletyzacja, pakietyzacja i konteneryzacja ładunków. Palety: podział, charakterystyka techniczna. Kontenerowy system transportowy. Podział kontenerów, standaryzacja, parametry techniczne. Zależność pomiędzy właściwościami ładunku a typem kontenera, miejscem zasztauowania oraz postępowaniem zabezpieczającym. | 3 | | | | | EKP1, EKP2, EKP4, EKP6 | |
4 | Ochrona ładunków i zapobieganie szkodom podczas magazynowania i transportu: opakowanie jako forma ochrony ładunku, zasady wentylacji ładunków, materiały sztauerskie i separacyjne. | 4 | | | | | EKP1, EKP2, EKP4, EKP8 | |
5 | Konwencje, kodeksy i inne regulacje dotyczące transportu morskiego i lądowego ładunków. Ładunki niebezpieczne w opakowaniach w ujęciu przepisów transportu morskiego (Kodeks IMDG). Klasyfikacja i charakterystyka wybranych ładunków niebezpiecznych poszczególnych klas. Oznaczanie wybranych parametrów fizykochemicznych istotnych dla bezpieczeństwa transportu towarów niebezpiecznych przewożonych w opakowaniach. | 4 | | 6 | | | EKP1, EKP2, EKP4, EKP6, EKP9 | |
6 | Charakterystyka właściwości transportowo-technologicznych ładunków płynnych. Ocena bezpieczeństwa magazynowania i transportu ładunku płynnego na podstawie pomiaru wybranych właściwości. | 2 | | 6 | | | EKP2, EKP3, EKP4, EKP6, EKP9 | |
7 | Transport morski stałych towarów masowych w oparciu o Kodeks Bezpiecznego Przewozu Stałych Ładunków Masowych (Kodeks IMSBC) Podział towarów masowych na grupy A, B, i C. Niebezpieczne chemiczne właściwości ładunków masowych. | 2 | | 4 | | | EKP1, EKP2, EKP3, EKP6, EKP7, EKP9 | |
8 | Charakterystyka właściwości wybranych ładunków masowych klasy MHB. Ocena parametrów istotnych z punktu widzenia transportu morskiego. Oznaczanie właściwości wybranych towarów masowych, mających wpływ na ich jakość i warunki transportu. Ładunki masowe ulegające upłynnieniu. Zakwalifikowanie ładunku do odpowiedniej grupy niebezpieczeństwa ze względu na kąt nasypu. | 4 | | 6 | | | EKP1, EKP2, EKP3, EKP4, EKP6, EKP9 | |
9 | Charakterystyka i oznaczanie wybranych właściwości drewna istotnych z punktu widzenia transportu i składowania. | 1 | | 2 | | | EKP1, EKP2, EKP3, EKP4, EKP6 | |
10 | Charakterystyka przewozu drogą morską wybranych ładunków pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Podstawowe przemiany zachodzące podczas ich magazynowania i transportu. Wpływ mikroklimatu na jakość oraz bezpieczeństwo transportu towarów wrażliwych na warunki i czas trwania transportu. | 6 | | 6 | | | EKP1, EKP2, EKP3, EKP6, EKP8 | |
Lp. |
Zagadnienia |
Liczba godzin |
Odniesienie do EKP dla przedmiotu |
Odniesienie do RPS |
W |
C |
L |
P |
S |
1 | Podatność magazynowa ładunków. Podział składów portowych ze względu na rodzaj składowanych ładunków, konstrukcji; czas składowania oraz usytuowania względem nabrzeży. Składy portów jako elementy baz przeładunkowo-składowych. Charakterystyka poszczególnych rodzajów składów. Podział powierzchni i wysokości magazynów. Pojemność magazynowa i składowa. Przepustowość przyjęcia i wydania. Natężenie przepustowości. Eksploatacyjna i techniczna norma obciążenia powierzchni (ENO, TNO). Mechanizacja i automatyzacja procesu składowania, współczynnik mechanizacji procesu składowania. | 2 | | | | | EKP6 | |
2 | Istota i rodzaje przeładunku portowego. Podstawowe fazy i czynności przeładunkowe. Ogólna charakterystyka portowych urządzeń przeładunkowych i sprzętu zmechanizowanego. Współczynnik mechanizacji przeładunku. Dobór technologiczny zestawów urządzeń przeładunkowych i sprzętu zmechanizowanego. Przeładunek drobnicy konwencjonalnej. Określenie czynników mających wpływ na wybór technologii przeładunku drobnicy w portach morskich. | 1 | | | | | EKP6, EKP7, EKP8 | |
3 | Klasyfikacja i charakterystyka pomocniczego sprzętu do przeładunku drobnicy: zawiesi i wymiennych osprzętów roboczych, wózków jezdniowych napędzanych, podnośnikowych. Budowa i rodzaje zawiesi cięgnowych i chwytno-zaczepowych. Oznaczanie i cechowanie zawiesi. Wymagania odnośnie warunków bezpiecznego użytkowania. Badania eksploatacyjne. Obliczanie dopuszczalnego obciążenia roboczego różnych typów zawiesi cięgnowych w zróżnicowanych warunkach ich eksploatacji. Obliczanie naprężeń działających na zawiesia oraz ich elementy składowe podczas podnoszenia ładunków. | 2 | 2 | | | | EKP6, EKP7, EKP8 | |
4 | Charakterystyka techniczno-eksploatacyjna tonażu statkowego. Statki uniwersalne i specjalistyczne, masowce i drobnicowce, promy, statki ro-ro, barkowce, kontenerowce komorowe. WIEDZA OKRĘTOWA Wyposażenie kadłuba, zamknięcia ładowni i międzypokładów. Urządzenia kotwiczne, zabezpieczanie kotwic. Urządzenia cumownicze, łańcuchy, liny. Prace linowe, węzły. | 4 | 2 | | | | EKP6, EKP7, EKP8 | 1.5.2.1, 1.5.2.2, 1.5.2.3, 1.5.2.4 |
5 | Zasady składowania drobnicy konwencjonalnej placowej i magazynowej. Zasady składowania kontenerowych, pakietowych i paletowych jednostek ładunkowych. Składowanie wyrobów hutniczych. Składowanie materiałów niebezpiecznych w portach morskich. Wpływ technologii składowania na jakość ładunków. | 1 | | | | | EKP6, EKP7, EKP8 | |
6 | Przewóz, ładunków drobnicowych w różnego rodzaju opakowaniach transportowych na przykładzie wybranych ładunków np. ryż w workach, szkło w skrzyniach itp. Przewóz wyrobów hutniczych takich jak: kęsy, wlewki, blacha, rury, kształtowniki, pręty. Przewóz złomu. | 2 | | | | | EKP6, EKP7, EKP8 | |
7 | Przeładunek w relacjach bezpośrednich i pośrednich: worków, bel, bębnów i beczek, zwojów i rol, jednostek ładunkowych paletowych. Przeładunek sztuk ciężkich i ponadwymiarowych. Przeładunek wyrobów hutniczych (kształtowniki, profile, pręty, rury, blachy luzem w pakietach, paczkach, kręgach, kęsy, wlewki, słaby). | 2 | | | | | EKP6, EKP7, EKP8 | |
8 | Ogólne zasady przewozu ładunków drobnicowych. Przygotowanie ładowni statku do przyjęcia ładunku. Odbiór stanu ładowni przez eksperta. Plan ładunkowy drobnicowca. Opracowanie planu sztauerskiego. | 1 | 12 | | | | EKP6, EKP7, EKP8 | |
9 | Ogólne zasady sztauowania ładunków. Rodzaje, charakterystyka i zastosowanie materiałów sztauerskich. Rozmieszczenie i mocowanie ładunków w środkach transportu lądowego. Materiały sztauerskie i separacyjne, sprzęt do mocowania ładunków, zasady mocowania. Statkowe urządzenia i osprzęt przeładunkowy, rodzaje i przeznaczenie, obsługa urządzeń, instrukcje; BHP przy przeładunkach. | 2 | 2 | | | | EKP6 | 1.6.1.1, 1.6.1.2 |
10 | Składowanie drewna okrągłego i tartego. Zasady przygotowywania i wyposażania składów. Ochrona przed wpływem warunków atmosferycznych. Przeładunek drewna okrągłego (papierówka, kopalniaki, kloce, drewno egzotyczne) i podkładów kolejowych. Przeładunek tarcicy. | 1 | | | | | EKP6, EKP7, EKP8 | |
11 | Zasady bezpiecznego przewozu drewna zgodnie z zaleceniami Kodeksu w sprawie bezpiecznego przewozu ładunków pokładowego drewna. | 1 | 2 | | | | EKP6, EKP7, EKP8 | |
12 | Wymagania klimatyczne ładunków. Kryptoklimat budowli magazynowych. Wpływ czynników zewnętrznych i wewnętrznych. Składowaniu ładunków łatwo psujących się. Chłodniowy i przechowalniczy system składowania. Technologia składowania w kontrolowanej atmosferze. Składowanie mięsa, ryb, mleka i ich przetworów. Składowanie owoców i warzyw, napojów alkoholowych i innych. Nowoczesne rozwiązania w zakresie urządzeń do składowania i transportu wewnątrzmagazynowego. | 2 | | | | | EKP6, EKP7, EKP8 | |
13 | Przeładunek kontenerów. Elementy konstrukcji kontenera w aspekcie obciążeń przeładunkowych. Kontenerowe urządzenia przeładunkowe: główne: (suwnice, żurawie), pomocnicze (wozy podnośnikowe, układarki), osprzęt (ramy chwytne, spreadery, zawiesia). Technologia przeładunku pionowego (lo-lo), poziomego (ro-ro) i mieszanego. Układy organizacyjne portowych baz kontenerowych. Kodowanie pozycji kontenera na statkach i placach składowych. | 3 | 2 | | | | EKP6, EKP7, EKP8 | |
14 | Przeładunek poziomy, wprowadzenie oraz wyprowadzenie rolltrailer-ów do i z ładowni oraz pokładów statku. Mocowanie i zabezpieczanie kontenerów na statkach. Proces technologiczny przeładunku kontenerów w portowej bazie przeładunkowej. | 2 | 2 | | | | EKP6, EKP7, EKP8 | |
15 | Przeładunek materiałów niebezpiecznych. Ogólne zasady postępowania przy wyładunku i załadunku materiałów niebezpiecznych. Zagrożenia występujące przy pracach przeładunkowosztauerskich. Separacja ładunków niebezpiecznych | 2 | 4 | | | | EKP6, EKP7, EKP8 | |
16 | Środki ostrożności przy wchodzeniu do pomieszczeń zamkniętych lub zanieczyszczonych i podczas pracy w tych pomieszczeniach. | 2 | 2 | | | | | 1.6.1.3 |
Lp. |
Zagadnienia |
Liczba godzin |
Odniesienie do EKP dla przedmiotu |
Odniesienie do RPS |
W |
C |
L |
P |
S |
1 | Składowanie stałych ładunków luzem: na placach składowych i w zasobniach. Składowanie węgla z uwzględnieniem sortymentów i grup samozapalności. Czas bezpiecznego składowania węgla. Zapobieganie samozagrzewaniu. Ocena postępu procesu samozagrzewania metodami organoleptycznymi i instrumentalnymi. Postępowanie w sytuacjach zagrożeń pożarowych. Zapobieganie zamarzaniu, rozmarzaniu węgla. Technologie składowania koksu. | 1 | | | | | EKP6 | |
2 | Przeładunek stałych ładunków masowych na nabrzeżach uniwersalnych i w bazach przeładunkowo-składowych. Przeładunek węgla. Elementy składowe bazy przeładunkowo-składowej węgla w warunkach polskich: wywrotnice wagonowe, rozmrażalnie wagonów, przenośniki, statkowe stanowiska załadowcze, składy. Przeładunek rud i koncentratów na nabrzeżach uniwersalnych i w bazach specjalistycznych. Przeładunek siarki stałej (kruszonej i granulowanej) oraz płynnej na nabrzeżach uniwersalnych oraz w bazie przeładunkowo-składowej (Siarkopol - Nabrzeże Obrońców Poczty w Gdańsku). Przeładunek innych stałych ładunków masowych (kruszywo, nawozy mineralne, surowce mineralne). | 2 | | | | | EKP6, EKP7, EKP8 | |
3 | Obliczanie maksymalnej ilości ładunku możliwej do przewiezienia z uwzględnieniem wszystkich ograniczeń (linie ładunkowe - strefy klimatyczne, pojemność ładowni -współczynnik sztauerski, dopuszczalne obciążenie miejscowe, stateczność, przegłębienie, ograniczenie zanurzenia w porcie lub na torze wodnym, itp.). Draft survey. | 1 | | 2 | | | EKP6, EKP7, EKP8 | |
4 | Składowanie rud i koncentratów rud, kruszyw mineralnych oraz siarki kruszonej i gruboziarnistej. Technologia składowania ładunków luzem w krytych magazynach baz specjalistycznych. Składowanie fosforytów i apatytów, siarki granulowanej, ziarna: zbóż, nasion roślin oleistych, pasz i innych. Metody zwiększania trwałości przechowywalniczej ziarna. Wpływ temperatury. Tablica wietrzenia ziarna i jej wykorzystanie. Metody pomocnicze: czyszczenie, sortowanie, przerzucanie, suszenie, zwalczanie szkodników (fumigacja). | 1 | | | | | EKP6, EKP7, EKP8 | |
5 | Analiza zaleceń Kodeksu bezpiecznego przewozu stałych ładunków masowych (BC) dla poszczególnych grup ładunkowych ujętych w dodatkach A, B i C. | 1 | | | | | EKP6, EKP7, EKP8 | |
6 | Przewóz ziarna luzem w świetle ustaleń konwencji SOLAS ‘74 oraz Międzynarodowego kodeksu bezpiecznego przewozu ładunków ziarna luzem. | 1 | | | | | EKP6, EKP7, EKP8 | |
7 | Składowanie cementu luzem w silosach. Porównanie technologii składowania stałych ładunków masowych w portach morskich: krajowych i obcych. Przeładunek cementu luzem metodą pneumatyczną. Ogólne zasady trymowania stałych ładunków masowych. Przeładunek ziarna na nabrzeżach uniwersalnych i w bazach specjalistycznych. Przegląd urządzeń za- i wyładowczych. Rozładunek i załadunek statków, wagonów, samochodów i barek. | 1 | | | | | EKP6, EKP7, EKP8 | |
8 | Składowanie ładunków płynnych w portach morskich: siarki, paliw, gazów skroplonych, paku i innych. Wymagania konstrukcyjne w odniesieniu do zbiorników. Zapobieganie wpływom temperatury. Ograniczanie ubytków naturalnych. | 2 | | | | | EKP6, EKP7, EKP8 | |
9 | Przeładunek ropy naftowej i paliw płynnych na nabrzeżu uniwersalnych i w bazach specjalistycznych. Rodzaje przystani paliw płynnych i ropy naftowej. Układ rurociągów w bazach przeładunkowo- składowych. System połączenia rurociągów ze statkiem - ramiona przeładunkowe. Ochrona przeciwpożarowa i ekologiczna bazy paliwowej. Przeładunek gazów skroplonych: LNG, LPG i gazów chemicznych w terminalach gazowych. | 1 | | | | | EKP6 | |
10 | Analiza eksploatacji zbiornikowców. Zasady i praktyka mycia i odgazowania zbiorników. Ocena zagrożeń występujących przy przewozie ładunków ciekłych. | 1 | | | | | EKP6, EKP7, EKP8 | |
11 | Obliczanie ilości ładunków płynnych. Obliczanie szybkości oraz czasów napełniania i opróżniania zbiorników produktów ciekłych. Obliczanie wydajności eksploatacyjnej rurociągów produktów ciekłych | 1 | | 3 | | | | |
12 | Gazowce. Zasady bezpiecznego przewozu gazów skroplonych LPG, LNG i gazów chemicznych. | 1 | | | | | | |
13 | Opracowanie koncepcji załadunku wybranych typów statków z wykorzystaniem programów komputerowych. | 1 | | 10 | | | | |
IMO: Międzynarodowa Konwencja o bezpieczeństwie życia na morzu, 1974 (SOLAS 1974) Londyn, 2017
IMO: Międzynarodowa Konwencja o zapobieganiu zanieczyszczeniu morza przez statki, (MARPOL) Londyn, 2017
Międzynarodowa Konwencja o bezpiecznych kontenerach, Londyn, 2014
IMO: International Maritime Solid Bulk Cargoes Code, (IMSBC Code) London, 2023
IMO: International Maritime Dangerous Goods Code, (IMDG Code) London, 2020
IMO: Kodeks bezpiecznego załadunku i wyładunku masowców (BLU Code) Londyn 2014
IMO: Międzynarodowy Kodeks bezpiecznego przewozu ziarna luzem (International Code for the Safe Carriage of Grain in Bulk) Londyn, 2011
Krasowska K., Popek M., Ładunkoznawstwo, Wyd. AM w Gdyni, Gdynia 2015
Popek M., Towary niebezpieczne w transporcie morskim, Wyd. AM w Gdyni, Gdynia 2010
Sharnow R., Ładunkoznawstwo okrętowe, Wyd. WSM w Gdyni, Gdynia 2000
Leśmian-Kordas R., Metody oceny jakości i bezpieczeństwa ładunków w transporcie morskim, Wyd. AM w Szczecinie, Szczecin 2006
Kodeks bezpiecznego postępowania przy rozmieszczaniu i mocowaniu ładunków (Kodeks CSS), wydanie PRS, 1999.
Conventions and IMO publications Edition. SOLAS 1974, 2007. MARPOL 2006. CSC - Int. Convention for Safe Containers 1972, 1996.
Int. conf. on Load Lines+ 1988 Protocol 2005. Int. conf. on Tonnage Measurement of Ships 1969, 1970.
IMDG Code -Int. Maritime Dangerous Goods Code 2008.
CSS Code - Code of safe practice for Stowage and Securin 2003.
IBC Code - Int. code for the construction and equipment of ships carrying dangerous chemicals in bulk 2007.
Grain Code - Int. Code for the safe carriage of Grain in Bulk 1991.
Code of Safe practice for Ships carrying Timber Deck Cargoes 1991.
IGC Code - Int. code for the construction and equipment of ships carrying liquefied gases in bulk 1993.
BC-Code - Code of Safe Practice for Solid Bulk Cargoes 2005.
BCH Code - Code for the construction and equipment of ships carrying dangerous chemical in bulk 2005.
BLU Code - Code of practice for the safe loading and unloading of bulk carriers 1998.
Crude Oil Washing Systems 2000. Inert Gas Systems 1990.
Kubińska-Jabcoń E., Kubiński W., Niekurzak M., Badanie towarów spożywczych, PWN, Warszawa 2018
Kędziora W., Badanie i ocena jakości produktów spożywczych, Wyd. UE Kraków, 2012
Przybyłowski P., Towaroznawstwo Artykułów Spożywczych cz.I, Wyd. AM Gdynia, 2008