UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY
Nr: Przedmiot: PRAWO MORSKIE
Kierunek / Poziom kształcenia: NAWIGACJA / PIERWSZEGO STOPNIA
Forma studiów: STACJONARNE / NIESTACJONARNE
Profil kształcenia: PRAKTYCZNY
Specjalność: TRANSPORT MORSKI
SEMESTR ECTS Liczba godzin w tygodniu Liczba godzin w semestrze
W C L P S W C L P S
IV 2 30
V 3 30
Razem w czasie studiów: 60

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)

1 Wiedza z zakresu szkoły średniej

Cele przedmiotu

1 Celem kształcenia jest przedstawienie wiedzy z zakresu prawa morskiego potrzebnej do bezpiecznej i efektywnej eksploatacyjnych statku; wskazanie na międzynarodowe konwencje, regulacje i zalecenia dotyczące bezpośrednio wykonywanych przez statek i jego załogę obowiązków i ich zakres odpowiedzialności; zapoznanie z przepisami prawnymi związanymi z bezpieczeństwem statku, załogi, pasażerów i ładunku, ochroną zdrowia załogi; określenie wymagań dotyczących działań prewencyjnych w zakresie ochrony środowiska. Przedstawienie podstawowych pojęć dotyczących ubezpieczeń morskich.
2 W wyniku szkolenia osoba szkolona powinna uzyskać umiejętności w następującym zakresie: prawidłowe stosowanie posiadanej wiedzy z zakresu prawa morskiego w praktyce zawodowej.

Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia

EKP1 W wyniku szkolenia osoba szkolona powinna uzyskać umiejętności w następującym zakresie: prawidłowe stosowanie posiadanej wiedzy z zakresu prawa morskiego w praktyce zawodowej.
EKP2 Potrafi scharakteryzować stosunki związane z morską działalnością człowieka. Zna źródła prawa morskiego. Potrafi opisać proces kształtowania się i tworzenia prawa morskiego oraz zakres regulacji. Potrafi nazwać międzynarodowe organizacje zajmujące się sprawami morskimi. Wyjaśnić ich zadania i kompetencje. K_W26, K_W29, K_W33,
EKP3 Zna i potrafi opisać międzynarodowy porządek morski. Zna status prawny obszarów morskich. K_W30,
EKP4 Zna zagadnienia związane z uprawianiem żeglugi morskiej. Potrafi wyjaśnić i opisać istotę przynależności państwowej statku, klasyfikacji, bezpieczeństwa morskiego, prawa pracy oraz ochrony środowiska morskiego. K_W29, K_W30, K_W31, K_W33,
EKP5 Potrafi opisać żeglugę morską jako działalność transportową. Zna prawa rzeczowe na statku, umowy przewozu ładunku oraz korzystania z cudzego statku. Zna i potrafi scharakteryzować usługi pomocnicze w żegludze morskiej. K_W29;
EKP6 Zna i potrafi opisać rolę ubezpieczenia morskiego w stosunkach związanych z żeglugą morską. K_W29,

Treści programowe

Semestr IV
Lp. Zagadnienia Liczba godzin Odniesienie do EKP dla przedmiotu Odniesienie do RPS
W C L P S
1Morskie prawo administracyjne. Elementarne wiadomości z prawa administracyjnego - struktura organów administracji morskiej w RP, - kompetencje organów administracji morskiej, - inspekcja morska, - morskie funkcje konsulów. Upoważnianie organizacji uprawnionych do inspekcji i przeglądów na statkach. Ustawa z 1991 r. Ochrona środowiska morskiego przed zanieczyszczeniem (konwencja MARPOL, DUMPING, INTERVENTION, helsińska). OPRC i nowe konwencje: AFS, BWM i SRC. Krajowe ustawodawstwo w zakresie ochrony środowiska morskiego. Kary pieniężne stosowane przez organy administracji morskiej. Przepisy sanitarne i międzynarodowe standardy zdrowotne (bardziej szczegółowo w ramach szkolenia medycznego).6EKP1, EKP2, EKP39.13.1.1, 9.13.1.2, 9.13.1.3, 9.13.1.4
2Izby morskie. Pojęcie wypadku morskiego. Postępowanie przed izbami morskimi. Sankcje stosowane przez izby wobec członków załóg polskich statków morskich. Postępowania odrębne. Państwowa Komisja Badania Wypadków Morskich.4EKP1, EKP2, EKP39.13.1.7, 9.13.1.8, 9.13.1.10
3Morskie prawo pracy. Krajowe źródła morskiego prawa pracy - ustawa żeglarska; - książeczka żeglarska; - rodzaje umów o pracę na statkach; - powstanie i ustanie stosunku pracy; - szczególne obowiązki i uprawnienie kapitana w stosunku pracy; - szczególne obowiązki armatora (rezerwa, repatriacja, leczenie, zakwaterowanie, wyżywienie); - szczególne obowiązki pracownika na morzu; - czas pracy i wynagrodzenie; - urlopy wypoczynkowe i wyrównawcze. Międzynarodowe źródła prawa pracy, w szczególności konwencje MOP o morskim prawie pracy, 2006. Znaczenie związków zawodowych, w tym ITF. Pośrednictwo pracy dla marynarzy. Praca u zagranicznych pracodawców, w tym na statkach FOC.10EKP1, EKP2, EKP39.13.1.2, 9.13.1.3, 9.13.1.9
4Międzynarodowe organizacje morskie, konwencje genewskie z 1958 r., konwencja o prawie morza z 1982 r., delimitacja obszarów morskich, obszary morskie RP, wody wewnętrzne, morze terytorialne, prawo nieszkodliwego przepływu, ochrona granicy państwowej na morzu, cieśniny i kanały międzynarodowe, wody archipelagowe, wyłączna strefa ekonomiczna, szelf kontynentalny, wolności morza otwartego, status statku i okrętu, przynależność statku, prawo wizyty i rewizji, prawo pościgu, obowiązki państwa bandery, pojęcie tzw. Obszaru i jego status prawny, ochrona środowiska morskiego w konwencji z 1982 r. Prawo wojny morskiej, podstawowe pojęcia z zakresu morskiego prawa wojennego, blokady morskie i strefy wojenne, kontrabanda wojenna, ochrona rozbitków i członków załóg statków w czasie konfliktu zbrojnego.10EKP1, EKP2, EKP39.13.1.1, 9.13.1.2, 9.13.1.3, 9.13.1.4, 9.13.1.7, 9.13.1.24
Semestr V
Lp. Zagadnienia Liczba godzin Odniesienie do EKP dla przedmiotu Odniesienie do RPS
W C L P S
1Pojęcie prawa morskiego. Pojęcie prawa morskiego, geneza prawa morskiego i główne jego tendencje rozwojowe, cechy charakterystyczne współczesnego prawa morskiego, źródła prawa morskiego (krajowe i międzynarodowe), stosowanie prawa morskiego.3EKP1, EKP29.13.1.1, 9.13.1.2
2Statek morski i prawa z nim związane. Pojęcie statku morskiego, pojęcie statku w budowie, rodzaje statków morskich, polska przynależność statku, rejestr okrętowy i inne rejestry statków, własność i inne prawa rzeczowe (hipoteka morska, przywileje na statku-konwencje z 1926 r. i z 1993 r., zastaw i prawo zatrzymania), pomiar statku (konwencja Tonnage), klasyfikacja statków.4EKP2, EKP3, EKP49.13.1.5, 9.13.1.6, 9.13.1.24
3Bezpieczeństwo morskie. Znaczenie standardów międzynarodowych (konwencje SOLAS, LL, STCW, COLREG, CSC, SAR, STP, rola zaleceń IMO, kodeksy IMO - zwłaszcza kodeks ISM, ISPS), wewnętrzne przepisy o bezpieczeństwie morskim, Konwencja LL 1966, Konwencja SOLAS 1974, przewóz ładunków niebezpiecznych (szczegółowo w ramach ładunkoznawstwa i innych przedmiotów), Konwencja COLREG 1972 (szczegółowo w ramach MPDM), Konwencja STCW 1978 / 1995, Konwencja CSC 1972, Konwencja SAR 1978 (szczegółowo w ramach ratownictwa), ILO 147 1976, inne regulacje międzynarodowe w zakresie bezpieczeństwa morskiego, inspekcja bezpieczeństwa, dokumenty bezpieczeństwa, Port State Control, bezpieczeństwo radiowe statków (szczegółowo w ramach wykładów z GMDSS i radiokomunikacji), sankcje za nieprzestrzeganie wymogów bezpieczeństwa.4EKP2, EKP3, EKP49.13.1.8, 9.13.1.11, 9.13.1.19, 9.13.1.24
4Armator i kapitan. Pojęcie armatora, zasady odpowiedzialności armatora, pojęcie kapitana i jego zasadnicze obowiązki i uprawnienia, protest morski.2EKP2, EKP39.13.1.7, 9.13.1.9
5Przewóz morski ładunków. Rodzaje umów przewozu, reżim Reguł Haga - Visby, perspektywy reżimu Reguł Hamburskich, Reguły Rotterdamskie, obowiązki stron w umowie przewozu, fazy umowy przewozu, dokumenty przewozowe (szczegółowa analiza klauzul konosamentowych i czarterowych w ramach odrębnego wykładu - odpowiedzialność przewoźnika.5EKP2, EKP3, EKP49.13.1.1, 9.13.1.12, 9.13.1.14
6Przewóz pasażerów. Rodzaje umów przewozu, podstawowe obowiązki stron umowy, konwencja PAL 1974, protokół PAL 2002, regulacje UE, zasady odpowiedzialności za szkody na osobie i w bagażu pasażerów, nielegalni pasażerowie.2EKP2, EKP3, EKP49.13.1.13
7Inne umowy o obrocie morskim. Czarter na czas, bare boat charter i leasing statku.2EKP2, EKP3, EKP49.13.1.14
8Usługi w obrocie morskim. Umowa agencyjna i maklerska, pilotaż morski, organizacja pilotażu w polskich portach, holownictwo, usługi portowe (sztauowanie, składowanie, kontroling, rzeczoznawstwo).2EKP2, EKP3, EKP49.13.1.15
9Wypadki morskie. Zderzenia statków, jurysdykcja w sprawie zdarzeń, ratownictwo morskie, typowa umowa Lloyda o ratownictwo, wydobywanie mienia z morza, konwencja Nairobi, zanieczyszczenie morza ze statków.2EKP1, EKP2, EKP39.13.1.10, 9.13.1.16
10Odpowiedzialność cywilna w żegludze morskiej. Nowy reżim odpowiedzialności, proces obiektywizacji, konwencje CLC, Fund, BUNKER, HNS, odpowiedzialność w km za inne zanieczyszczenia niż olejowe, ograniczenie odpowiedzialności za roszczenia morskie (konwencja LLMC), awaria wspólna - tradycja czy konieczność? dochodzenie roszczeń w żegludze morskiej.2EKP1, EKP2, EKP39.13.1.17, 9.13.1.19, 9.13.1.20, 9.13.1.24
11Ubezpieczenia morskie. Uwagi o systemie ubezpieczeń morskich (rola Lloyda), umowa ubezpieczenia morskiego, zakres obowiązków stron, ubezpieczenie generalne, polisa ubezpieczeniowa i jej rodzaje, The New Marine Policy Form, Institute Clauses, - ubezpieczenie statku morskiego.2EKP59.13.1.1, 9.13.1.18, 9.13.1.19, 9.13.1.21, 9.13.1.22, 9.13.1.23

Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)

Symbol EKP Test Egzamin ustny Egzamin pisemny Kolokwium Sprawozdanie Projekt Prezentacja Zaliczenie praktyczne Inne
EKP1 XX
EKP2 XX
EKP3 XX
EKP4 XX
EKP5 XX
EKP6 XX

Kryteria zaliczenia przedmiotu

Semestr Ocena pozytywna (min. dostateczny)
IVObecność na zajęciach oraz zaliczenie pisemne.
VObecność na zajęciach oraz zaliczenie pisemne.

Nakład pracy studenta

Forma aktywności Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności
W C L P S
Godziny kontaktowe60
Czytanie literatury30
Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych
Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia30
Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania
Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach4
Udział w konsultacjach4
Łącznie godzin128
Łączny nakład pracy studenta128
Liczba punktów ECTS5
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu5
Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich68

Literatura

Literatura podstawowa
Literatura uzupełniająca
Młynarczyk J., 2003. Prawo morskie. Gdańsk.
Koziński M., H., 2003. Morskie prawo publiczne. Gdynia.
Koziński M., H., 2005. Kodeks morski (Konwencja międzynarodowa i akty wykonawcze). Gdynia. Koziński M., H., 1997. Morskie prawo pracy. Gdynia.
Łukaszuk L., 1997. Międzynarodowe prawo morza. Warszawa.
Łopuski J., 1997 - 2000. Prawo morskie (trzy tomy). Bydgoszcz - Toruń.
Brodecki Z., 1999. Prawo ubezpieczeń morskich. Sopot.
Prawo Morskie. Wyd: Komisja Prawa Morskiego Polskiej Akademii Nauk (red. nacz. Mirosław H. Koziński)


Prowadzący przedmiot

Tytuł/stopień, imię, nazwisko Jednostka dydaktyczna
1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot:
mgr Malgorzata Daniszewska KES
2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia:
Pobierz w wersji PDF