EKP1 |
W wyniku szkolenia osoba szkolona powinna uzyskać umiejętności w następującym zakresie: prawidłowe stosowanie posiadanej wiedzy z zakresu prawa morskiego w praktyce zawodowej. |
EKP2 |
Potrafi scharakteryzować stosunki związane z morską działalnością człowieka. Zna źródła prawa morskiego. Potrafi opisać proces kształtowania się i tworzenia prawa morskiego oraz zakres regulacji. Potrafi nazwać międzynarodowe organizacje zajmujące się sprawami morskimi. Wyjaśnić ich zadania i kompetencje. K_W26, K_W29, K_W33, |
EKP3 |
Zna i potrafi opisać międzynarodowy porządek morski. Zna status prawny obszarów morskich. K_W30, |
EKP4 |
Zna zagadnienia związane z uprawianiem żeglugi morskiej. Potrafi wyjaśnić i opisać istotę przynależności państwowej statku, klasyfikacji, bezpieczeństwa morskiego, prawa pracy oraz ochrony środowiska morskiego. K_W29, K_W30, K_W31, K_W33, |
EKP5 |
Potrafi opisać żeglugę morską jako działalność transportową. Zna prawa rzeczowe na statku, umowy przewozu ładunku oraz korzystania z cudzego statku. Zna i potrafi scharakteryzować usługi pomocnicze w żegludze morskiej. K_W29; |
EKP6 |
Zna i potrafi opisać rolę ubezpieczenia morskiego w stosunkach związanych z żeglugą morską. K_W29, |
Lp. |
Zagadnienia |
Liczba godzin |
Odniesienie do EKP dla przedmiotu |
Odniesienie do RPS |
W |
C |
L |
P |
S |
1 | Morskie prawo administracyjne. Elementarne wiadomości z prawa administracyjnego - struktura organów administracji morskiej w RP, - kompetencje organów administracji morskiej, - inspekcja morska, - morskie funkcje konsulów. Upoważnianie organizacji uprawnionych do inspekcji i przeglądów na statkach. Ustawa z 1991 r. Ochrona środowiska morskiego przed zanieczyszczeniem (konwencja MARPOL, DUMPING, INTERVENTION, helsińska). OPRC i nowe konwencje: AFS, BWM i SRC. Krajowe ustawodawstwo w zakresie ochrony środowiska morskiego. Kary pieniężne stosowane przez organy administracji morskiej. Przepisy sanitarne i międzynarodowe standardy zdrowotne (bardziej szczegółowo w ramach szkolenia medycznego). | 6 | | | | | EKP1, EKP2, EKP3 | 9.13.1.1, 9.13.1.2, 9.13.1.3, 9.13.1.4 |
2 | Izby morskie. Pojęcie wypadku morskiego. Postępowanie przed izbami morskimi. Sankcje stosowane przez izby wobec członków załóg polskich statków morskich. Postępowania odrębne. Państwowa Komisja Badania Wypadków Morskich. | 4 | | | | | EKP1, EKP2, EKP3 | 9.13.1.7, 9.13.1.8, 9.13.1.10 |
3 | Morskie prawo pracy. Krajowe źródła morskiego prawa pracy - ustawa żeglarska; - książeczka żeglarska; - rodzaje umów o pracę na statkach; - powstanie i ustanie stosunku pracy; - szczególne obowiązki i uprawnienie kapitana w stosunku pracy; - szczególne obowiązki armatora (rezerwa, repatriacja, leczenie, zakwaterowanie, wyżywienie); - szczególne obowiązki pracownika na morzu; - czas pracy i wynagrodzenie; - urlopy wypoczynkowe i wyrównawcze. Międzynarodowe źródła prawa pracy, w szczególności konwencje MOP o morskim prawie pracy, 2006. Znaczenie związków zawodowych, w tym ITF. Pośrednictwo pracy dla marynarzy. Praca u zagranicznych pracodawców, w tym na statkach FOC. | 10 | | | | | EKP1, EKP2, EKP3 | 9.13.1.2, 9.13.1.3, 9.13.1.9 |
4 | Międzynarodowe organizacje morskie, konwencje genewskie z 1958 r., konwencja o prawie morza z 1982 r., delimitacja obszarów morskich, obszary morskie RP, wody wewnętrzne, morze terytorialne, prawo nieszkodliwego przepływu, ochrona granicy państwowej na morzu, cieśniny i kanały międzynarodowe, wody archipelagowe, wyłączna strefa ekonomiczna, szelf kontynentalny, wolności morza otwartego, status statku i okrętu, przynależność statku, prawo wizyty i rewizji, prawo pościgu, obowiązki państwa bandery, pojęcie tzw. Obszaru i jego status prawny, ochrona środowiska morskiego w konwencji z 1982 r. Prawo wojny morskiej, podstawowe pojęcia z zakresu morskiego prawa wojennego, blokady morskie i strefy wojenne, kontrabanda wojenna, ochrona rozbitków i członków załóg statków w czasie konfliktu zbrojnego. | 10 | | | | | EKP1, EKP2, EKP3 | 9.13.1.1, 9.13.1.2, 9.13.1.3, 9.13.1.4, 9.13.1.7, 9.13.1.24 |
Lp. |
Zagadnienia |
Liczba godzin |
Odniesienie do EKP dla przedmiotu |
Odniesienie do RPS |
W |
C |
L |
P |
S |
1 | Pojęcie prawa morskiego. Pojęcie prawa morskiego, geneza prawa morskiego i główne jego tendencje rozwojowe, cechy charakterystyczne współczesnego prawa morskiego, źródła prawa morskiego (krajowe i międzynarodowe), stosowanie prawa morskiego. | 3 | | | | | EKP1, EKP2 | 9.13.1.1, 9.13.1.2 |
2 | Statek morski i prawa z nim związane. Pojęcie statku morskiego, pojęcie statku w budowie, rodzaje statków morskich, polska przynależność statku, rejestr okrętowy i inne rejestry statków, własność i inne prawa rzeczowe (hipoteka morska, przywileje na statku-konwencje z 1926 r. i z 1993 r., zastaw i prawo zatrzymania), pomiar statku (konwencja Tonnage), klasyfikacja statków. | 4 | | | | | EKP2, EKP3, EKP4 | 9.13.1.5, 9.13.1.6, 9.13.1.24 |
3 | Bezpieczeństwo morskie. Znaczenie standardów międzynarodowych (konwencje SOLAS, LL, STCW, COLREG, CSC, SAR, STP, rola zaleceń IMO, kodeksy IMO - zwłaszcza kodeks ISM, ISPS), wewnętrzne przepisy o bezpieczeństwie morskim, Konwencja LL 1966, Konwencja SOLAS 1974, przewóz ładunków niebezpiecznych (szczegółowo w ramach ładunkoznawstwa i innych przedmiotów), Konwencja COLREG 1972 (szczegółowo w ramach MPDM), Konwencja STCW 1978 / 1995, Konwencja CSC 1972, Konwencja SAR 1978 (szczegółowo w ramach ratownictwa), ILO 147 1976, inne regulacje międzynarodowe w zakresie bezpieczeństwa morskiego, inspekcja bezpieczeństwa, dokumenty bezpieczeństwa, Port State Control, bezpieczeństwo radiowe statków (szczegółowo w ramach wykładów z GMDSS i radiokomunikacji), sankcje za nieprzestrzeganie wymogów bezpieczeństwa. | 4 | | | | | EKP2, EKP3, EKP4 | 9.13.1.8, 9.13.1.11, 9.13.1.19, 9.13.1.24 |
4 | Armator i kapitan. Pojęcie armatora, zasady odpowiedzialności armatora, pojęcie kapitana i jego zasadnicze obowiązki i uprawnienia, protest morski. | 2 | | | | | EKP2, EKP3 | 9.13.1.7, 9.13.1.9 |
5 | Przewóz morski ładunków. Rodzaje umów przewozu, reżim Reguł Haga - Visby, perspektywy reżimu Reguł Hamburskich, Reguły Rotterdamskie, obowiązki stron w umowie przewozu, fazy umowy przewozu, dokumenty przewozowe (szczegółowa analiza klauzul konosamentowych i czarterowych w ramach odrębnego wykładu - odpowiedzialność przewoźnika. | 5 | | | | | EKP2, EKP3, EKP4 | 9.13.1.1, 9.13.1.12, 9.13.1.14 |
6 | Przewóz pasażerów. Rodzaje umów przewozu, podstawowe obowiązki stron umowy, konwencja PAL 1974, protokół PAL 2002, regulacje UE, zasady odpowiedzialności za szkody na osobie i w bagażu pasażerów, nielegalni pasażerowie. | 2 | | | | | EKP2, EKP3, EKP4 | 9.13.1.13 |
7 | Inne umowy o obrocie morskim. Czarter na czas, bare boat charter i leasing statku. | 2 | | | | | EKP2, EKP3, EKP4 | 9.13.1.14 |
8 | Usługi w obrocie morskim. Umowa agencyjna i maklerska, pilotaż morski, organizacja pilotażu w polskich portach, holownictwo, usługi portowe (sztauowanie, składowanie, kontroling, rzeczoznawstwo). | 2 | | | | | EKP2, EKP3, EKP4 | 9.13.1.15 |
9 | Wypadki morskie. Zderzenia statków, jurysdykcja w sprawie zdarzeń, ratownictwo morskie, typowa umowa Lloyda o ratownictwo, wydobywanie mienia z morza, konwencja Nairobi, zanieczyszczenie morza ze statków. | 2 | | | | | EKP1, EKP2, EKP3 | 9.13.1.10, 9.13.1.16 |
10 | Odpowiedzialność cywilna w żegludze morskiej. Nowy reżim odpowiedzialności, proces obiektywizacji, konwencje CLC, Fund, BUNKER, HNS, odpowiedzialność w km za inne zanieczyszczenia niż olejowe, ograniczenie odpowiedzialności za roszczenia morskie (konwencja LLMC), awaria wspólna - tradycja czy konieczność? dochodzenie roszczeń w żegludze morskiej. | 2 | | | | | EKP1, EKP2, EKP3 | 9.13.1.17, 9.13.1.19, 9.13.1.20, 9.13.1.24 |
11 | Ubezpieczenia morskie. Uwagi o systemie ubezpieczeń morskich (rola Lloyda), umowa ubezpieczenia morskiego, zakres obowiązków stron, ubezpieczenie generalne, polisa ubezpieczeniowa i jej rodzaje, The New Marine Policy Form, Institute Clauses, - ubezpieczenie statku morskiego. | 2 | | | | | EKP5 | 9.13.1.1, 9.13.1.18, 9.13.1.19, 9.13.1.21, 9.13.1.22, 9.13.1.23 |
Młynarczyk J., 2003. Prawo morskie. Gdańsk.
Koziński M., H., 2003. Morskie prawo publiczne. Gdynia.
Koziński M., H., 2005. Kodeks morski (Konwencja międzynarodowa i akty wykonawcze). Gdynia. Koziński M., H., 1997. Morskie prawo pracy. Gdynia.
Łukaszuk L., 1997. Międzynarodowe prawo morza. Warszawa.
Łopuski J., 1997 - 2000. Prawo morskie (trzy tomy). Bydgoszcz - Toruń.
Brodecki Z., 1999. Prawo ubezpieczeń morskich. Sopot.
Prawo Morskie. Wyd: Komisja Prawa Morskiego Polskiej Akademii Nauk (red. nacz. Mirosław H. Koziński)