UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY |
Nr: |
|
Przedmiot: |
INŻYNIERIA RUCHU MORSKIEGO |
Kierunek / Poziom kształcenia: |
NAWIGACJA / DRUGIEGO STOPNIA |
Forma studiów: |
STACJONARNE / NIESTACJONARNE |
Profil kształcenia: |
OGÓLNOAKADEMICKI |
Specjalność: |
ADMINISTROWANIE POLSKą STREFą EKONOMICZNą |
SEMESTR |
ECTS |
Liczba godzin w tygodniu |
Liczba godzin w semestrze |
W |
C |
L |
P |
S |
W |
C |
L |
P |
S |
II |
2 |
|
|
|
|
|
15 |
|
|
|
15 |
Razem w czasie studiów: |
30 |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)
1 |
Zapoznanie studentów i praktyczne wykorzystanie metod badawczych stosowanych w IRM |
Cele przedmiotu
1 |
Fizyka, hydrotechnika, bezpieczeństwo nawigacji, budowa i stateczność statku, meteorologia i oceanografia. |
Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia
EKP1 |
Definiuje typy i parametry dróg wodnych. |
EKP2 |
Opisuje metody wyznaczania i kształtowania dróg wodnych oraz warunki eksploatacji dróg. |
EKP3 |
Identyfikuje kryteria systemów IRM i rozwiązuje problemy optymalizacji tych systemów. |
EKP4 |
Identyfikuje kryteria bezpieczeństwa żeglugi na drogach wodnych |
EKP5 |
Rozwiązuje problemy optymalizacji parametrów akwenów oraz określanie parametrów statków maksymalnych dotyczące procesów i pomiarów nawigacyjnych |
EKP6 |
Zna pojęcia i problemy z zakresu znajomości doboru odbojnic. Opisuje kryteria energii cumowania oraz konstrukcje i zasady działania układów odbojowych. |
Treści programowe
Semestr II
Lp. |
Zagadnienia |
Liczba godzin |
Odniesienie do EKP dla przedmiotu |
Odniesienie do RPS |
W |
C |
L |
P |
S |
1 | Typy i parametry dróg wodnych. Wyznaczanie i kształtowanie różnych typów dróg wodnych. | 2 | | | | 1 | EKP1, EKP2 | |
2 | Warunki eksploatacji (hydrotechnika, batymetria, warunki hydrometeorologiczne) | 2 | | | | 2 | EKP1, EKP2, EKP4 | |
3 | Kryteria oceny bezpieczeństwa żeglugi na drogach wodnych. Miary i wskaźniki. | 4 | | | | 4 | EKP3, EKP4 | |
4 | Określenie warunków eksploatacji dróg wodnych w aspekcie. - Parametrów statku. - Oznakowania nawigacyjnego. - Parametrów dróg. - Ruchu innych statków. | 2 | | | | 2 | EKP5, EKP6 | |
5 | Określenie parametrów statków w aspekcie określonych warunków eksploatacyjnych | 2 | | | | 2 | EKP5, EKP6 | |
6 | Optymalizacja parametrów dróg wodnych | 2 | | | | 2 | EKP5, EKP6 | |
7 | Określenie parametrów statków maksymalnych | 1 | | | | 2 | EKP5, EKP6 | |
Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)
Symbol EKP |
Test |
Egzamin ustny |
Egzamin pisemny |
Kolokwium |
Sprawozdanie |
Projekt |
Prezentacja |
Zaliczenie praktyczne |
Inne |
EKP1 |
| | | X | | | | | |
EKP2 |
| | | X | | | | | |
EKP3 |
| | | X | | | | | |
EKP4 |
| | | X | | | | X | |
EKP5 |
| | | X | | | | X | |
EKP6 |
| | | X | | | | X | |
Kryteria zaliczenia przedmiotu
Semestr |
Ocena pozytywna (min. dostateczny) |
II | 50% ocena z egzaminu, 50% ocena z ćwiczeń
|
Nakład pracy studenta
Forma aktywności |
Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności |
W |
C |
L |
P |
S |
Godziny kontaktowe | 15 | | | | 15 |
Czytanie literatury | 5 | | | | 6 |
Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych | | | | | |
Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia | 2 | | | | 2 |
Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania | | | | | |
Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach | 2 | | | | 2 |
Udział w konsultacjach | 2 | | | | 2 |
Łącznie godzin | 26 | | | | 27 |
Łączny nakład pracy studenta | 53 |
Liczba punktów ECTS | 1 | | | | 1 |
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu | 2 |
Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi | 15 |
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich | 38 |
Literatura
Literatura podstawowa
Gucma L. Modelowanie czynników ryzyka zderzenia jednostek pływających z konstrukcjami portowymi i pełnomorskimi, Wyd. AM w Szczecinie, Szczecin 2005.
Gucma L. Schefs S., Studium prędkości statków na torze wodnym Świnoujście-Szczecin, Wyd. AM w Szczecinie, Szczecin 2007.
Gucma S. (pod. red.), Metody symulacyjne w inżynierii ruchu morskiego, Wyd. AM w Szczecinie, Szczecin 2008.
Gucma S., Metody wyznaczania i kształtowania dróg wodnych, Wyd. WSM Szczecin, Szczecin 1990.
Gucma S., Inżynieria ruchu morskiego, Wyd. Okrętownictwo i Żegluga, Gdańsk 2001.
Gucma S., Nawigacja pilotażowa, Fundacja Promocji POiGM, Gdańsk 2004.
Mazurkiewcz B. K., Encyklopedia Inżynierii Morskiej, Gdańsk, 2009.
Literatura uzupełniająca
Bobrowski D., Probabilistyka w zastosowaniach technicznych, WNT, Warszawa 1986.
Greń J., Statystyka matematyczna. Modele i zadania, PWN, Warszawa 1984.
Montgomery D.C., Runger G.C., Applied Statistics and Probability for Engineers, J. Wiley and Sons, New York 1994.
Prowadzący przedmiot
Tytuł/stopień, imię, nazwisko |
Jednostka dydaktyczna |
1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot: |
|
dr hab. inż. kpt.ż.w. Henryk Śniegocki, prof. UMG |
KES |
2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia: |
|