EKP1 |
Prezentuje obszerną wiedzę dotyczącą zasad prawnych oraz organizacyjnych mających zastosowanie w akcjach poszukiwawczo-ratowniczych. K_W11, K_W19, K_W20 |
EKP2 |
Ma praktyczną umiejętności planowania i nadzorowania akcji poszukiwawczo-ratowniczych, zdobyte na symulatorach Full Mission Bridge lub ECDIS. K_U16, K_U17, |
EKP3 |
Posiada zdolności pracy zespołowej w sytuacjach awaryjnych, ma świadomość odpowiedzialności podejmowanych akcji. K_K02, K_K03, K_K05, |
EKP4 |
Ma uporządkowana wiedzę w zakresie bezpieczeństwa życia i pracy na morzu, zna szczegółowo procedury postępowania w sytuacjach zagrożenia dla załogi, pasażerów, statku i ładunku oraz wie, jak unikać tych zagrożeń. K_W19, |
EKP5 |
Potrafi korzystać z literatury fachowej, ucząc się samodzielnie potrafi pozyskiwać informacje z polskich i angielskojęzycznych zasobów Internetu oraz specjalistycznych baz danych. Jest w stanie integrować, oceniać, dokonywać prawidłowej interpretacji pozyskanej informacji, a na jej podstawie wyprowadzać wnioski i formułować opinie. K_U01, |
EKP6 |
Interpretować warunki hydrometeorologiczne wpływające na akcję poszukiwawczo-ratowniczą K_W11, K_U11, |
Lp. |
Zagadnienia |
Liczba godzin |
Odniesienie do EKP dla przedmiotu |
Odniesienie do RPS |
W |
C |
L |
P |
S |
1 | Podstawy prawne poszukiwania, ratowania życia i ratownictwa na morzu.
Organizacja Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa (służby SAR) w Polsce i na świecie. | 2 | | | | | EKP1 | 9.5.1.1, 9.5.1.2 |
2 | Wyposażenie łodzi i tratw ratunkowych oraz łodzi ratowniczych.
Systemy wodowania łodzi i tratw ratunkowych oraz szybkich łodzi ratowniczych. | 2 | | | | | EKP2, EKP4 | 9.5.1.3, 9.5.1.4 |
3 | Metody ewakuacji ludzi z zagrożonych statków towarowych.
Metody ewakuacji ludzi z zagrożonych statków pasażerskich i promów oraz opieka nad pasażerami w sytuacjach awaryjnych. | 2 | | | | | EKP2, EKP4, EKP6 | 9.5.1.5, 9.5.1.6 |
4 | Zachowanie się rozbitków na statkowych środkach ratunkowych.
Zasady przetrwania człowieka w morzu. | 2 | | | | | EKP2, EKP3 | 9.5.1.7, 9.5.1.8 |
5 | Poradnik poszukiwania i ratowania – IAMSAR.
Organizacja akcji poszukiwawczo-ratowniczej; IAMSAR - ćwiczenia na symulatorze. | 4 | | | | 5 | EKP1, EKP2, EKP3, EKP6 | 9.5.1.9, 9.5.1.10 |
6 | Asysta w niebezpieczeństwie.
Śmigłowce w ratownictwie morskim.
Holowanie ratownicze.
Sterowanie awaryjne. | 4 | | | | | EKP2, EKP3, EKP6 | 9.5.1.11, 9.5.1.12, 9.5.1.13, 9.5.1.20 |
7 | Procedury awaryjne stosowane w ratownictwie:
– opieka nad pasażerami w sytuacjach awaryjnych,
– postępowanie w wypadku kolizji lub wejścia na mieliznę,
– podjęcie ludzi z wody,
– asysta w niebezpieczeństwie.
Postępowanie w przypadku wejścia na brzeg.
Postępowanie w przypadku nieuchronności wejścia na mieliznę i po wejściu na nią. | 4 | | | | | EKP2, EKP3, EKP4, EKP6 | 9.5.1.14, 9.5.1.15, 9.5.1.16 |
8 | Zejście z mielizny samodzielne lub z asystą.
Sprawdzenie stateczności statku na mieliźnie.
Obliczenia nacisku na grunt i punktu podparcia statku na mieliźnie.
Wykorzystanie standardowej dokumentacji statku
w obliczeniach ratowniczych. | 2 | | 5 | | | EKP2, EKP3, EKP6 | 9.5.1.17, 9.5.2.1, 9.5.2.3, 9.5.2.4, 9.5.2.5 |
9 | Postępowanie w przypadku nieuchronności zderzenia i po zderzeniu oraz w innych przypadkach utraty wodoszczelności kadłuba.
Obliczenia hydrauliczne związane z niezatapialnością statku.
Wykorzystanie standardowej dokumentacji statku
w obliczeniach ratowniczych. | 4 | | 3 | | | EKP2, EKP3, EKP6 | 9.5.1.18, 9.5.2.1, 9.5.2.2 |
10 | Oszacowanie uszkodzeń.
Wykorzystanie standardowej dokumentacji statku
w obliczeniach ratowniczych. | 4 | | 2 | | | EKP2, EKP3, EKP4 | 9.5.1.19, 9.5.2.1 |
Forma aktywności |
Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności |
W |
C |
L |
P |
S |
Godziny kontaktowe | 30 | | 10 | | 5 |
Czytanie literatury | 15 | | 5 | | 2 |
Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych | | | 5 | | |
Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia | | | | | |
Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania | | | 5 | | 2 |
Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach | 2 | | 2 | | 2 |
Udział w konsultacjach | 4 | | 2 | | 2 |
Łącznie godzin | 51 | | 29 | | 13 |
Łączny nakład pracy studenta | 93 |
Liczba punktów ECTS | 2 | | 1 | | |
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu | 3 |
Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi | 27 |
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich | 59 |
Międzynarodowy Lotniczy i Morski Poradnik Poszukiwania i Ratowania. Tom III – środki mobilne – tłumaczenie Wydawnictwo TRADEMAR Gdynia, 2001.
Międzynarodowa Konwencja o poszukiwaniu i ratownictwie morskim. Sporządzona w Hamburgu dnia 27 kwietnia 1979 r.
Dziennik Ustaw Załącznik do nr 27, poz.184 z dnia 15 sierpnia 1988 r. Ustawa o bezpieczeństwie morskim. Dziennik Ustaw z 2000 roku.
Międzynarodowa Konwencja o Bezpieczeństwie Życia na Morzu (SOLAS`74). Rozdział III - Środki i urządzenia ratunkowe,