UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY
Nr: Przedmiot: RATOWNICTWO MORSKIE
Kierunek / Poziom kształcenia: NAWIGACJA / PIERWSZEGO STOPNIA
Forma studiów: STACJONARNE / NIESTACJONARNE
Profil kształcenia: PRAKTYCZNY
Specjalność: TRANSPORT MORSKI
SEMESTR ECTS Liczba godzin w tygodniu Liczba godzin w semestrze
W C L P S W C L P S
IV 3 30 10 5
Razem w czasie studiów: 45

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)

1 Wiedza z zakresu szkoły średniej, elementy zawodowego języka angielskiego. elementy manewrowania statkiem, budowy i stateczności statku, łączności morskiej.

Cele przedmiotu

1 W wyniku szkolenia osoba szkolona powinna uzyskać wiedzę w następującym zakresie:
zadania, zasady prawne i organizacyjne ratownictwa życia i mienia na morzu; zasady pracy systemów globalnych i polskiego systemu poszukiwania i ratownictwa morskiego (AMVER, COSPAS-SARSAT i MRCK); podstawowe charakterystyki techniczne środków SAR; zasady zawierania umów ratowniczych i współdziałania z ratownikami; organizacja statkowej służby ratowniczej w sytuacji bezpośredniego zagrożenia statku i załogi (mielizna, przeciek, zderzenie, poszukiwanie i ratowanie ludzi).
2 W wyniku szkolenia osoba szkolona powinna uzyskać umiejętności w następującym zakresie:
posługiwanie się międzynarodowymi procedurami współdziałania i koordynacji w ratownictwie morskim oraz zachowanie się na statku w sytuacjach zagrożenia; obsługiwanie sprzętu i jednostek ratunkowych; wykonywanie obliczeń ratowniczych.

Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia

EKP1 Prezentuje obszerną wiedzę dotyczącą zasad prawnych oraz organizacyjnych mających zastosowanie w akcjach poszukiwawczo-ratowniczych. K_W11, K_W19, K_W20
EKP2 Ma praktyczną umiejętności planowania i nadzorowania akcji poszukiwawczo-ratowniczych, zdobyte na symulatorach Full Mission Bridge lub ECDIS. K_U16, K_U17,
EKP3 Posiada zdolności pracy zespołowej w sytuacjach awaryjnych, ma świadomość odpowiedzialności podejmowanych akcji. K_K02, K_K03, K_K05,
EKP4 Ma uporządkowana wiedzę w zakresie bezpieczeństwa życia i pracy na morzu, zna szczegółowo procedury postępowania w sytuacjach zagrożenia dla załogi, pasażerów, statku i ładunku oraz wie, jak unikać tych zagrożeń. K_W19,
EKP5 Potrafi korzystać z literatury fachowej, ucząc się samodzielnie potrafi pozyskiwać informacje z polskich i angielskojęzycznych zasobów Internetu oraz specjalistycznych baz danych. Jest w stanie integrować, oceniać, dokonywać prawidłowej interpretacji pozyskanej informacji, a na jej podstawie wyprowadzać wnioski i formułować opinie. K_U01,
EKP6 Interpretować warunki hydrometeorologiczne wpływające na akcję poszukiwawczo-ratowniczą K_W11, K_U11,

Treści programowe

Semestr IV
Lp. Zagadnienia Liczba godzin Odniesienie do EKP dla przedmiotu Odniesienie do RPS
W C L P S
1Podstawy prawne poszukiwania, ratowania życia i ratownictwa na morzu. Organizacja Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa (służby SAR) w Polsce i na świecie.2EKP19.5.1.1, 9.5.1.2
2Wyposażenie łodzi i tratw ratunkowych oraz łodzi ratowniczych. Systemy wodowania łodzi i tratw ratunkowych oraz szybkich łodzi ratowniczych.2EKP2, EKP49.5.1.3, 9.5.1.4
3Metody ewakuacji ludzi z zagrożonych statków towarowych. Metody ewakuacji ludzi z zagrożonych statków pasażerskich i promów oraz opieka nad pasażerami w sytuacjach awaryjnych.2EKP2, EKP4, EKP69.5.1.5, 9.5.1.6
4Zachowanie się rozbitków na statkowych środkach ratunkowych. Zasady przetrwania człowieka w morzu.2EKP2, EKP39.5.1.7, 9.5.1.8
5Poradnik poszukiwania i ratowania – IAMSAR. Organizacja akcji poszukiwawczo-ratowniczej; IAMSAR - ćwiczenia na symulatorze.45EKP1, EKP2, EKP3, EKP69.5.1.9, 9.5.1.10
6Asysta w niebezpieczeństwie. Śmigłowce w ratownictwie morskim. Holowanie ratownicze. Sterowanie awaryjne.4EKP2, EKP3, EKP69.5.1.11, 9.5.1.12, 9.5.1.13, 9.5.1.20
7Procedury awaryjne stosowane w ratownictwie: – opieka nad pasażerami w sytuacjach awaryjnych, – postępowanie w wypadku kolizji lub wejścia na mieliznę, – podjęcie ludzi z wody, – asysta w niebezpieczeństwie. Postępowanie w przypadku wejścia na brzeg. Postępowanie w przypadku nieuchronności wejścia na mieliznę i po wejściu na nią.4EKP2, EKP3, EKP4, EKP69.5.1.14, 9.5.1.15, 9.5.1.16
8Zejście z mielizny samodzielne lub z asystą. Sprawdzenie stateczności statku na mieliźnie. Obliczenia nacisku na grunt i punktu podparcia statku na mieliźnie. Wykorzystanie standardowej dokumentacji statku w obliczeniach ratowniczych.25EKP2, EKP3, EKP69.5.1.17, 9.5.2.1, 9.5.2.3, 9.5.2.4, 9.5.2.5
9Postępowanie w przypadku nieuchronności zderzenia i po zderzeniu oraz w innych przypadkach utraty wodoszczelności kadłuba. Obliczenia hydrauliczne związane z niezatapialnością statku. Wykorzystanie standardowej dokumentacji statku w obliczeniach ratowniczych.43EKP2, EKP3, EKP69.5.1.18, 9.5.2.1, 9.5.2.2
10Oszacowanie uszkodzeń. Wykorzystanie standardowej dokumentacji statku w obliczeniach ratowniczych.42EKP2, EKP3, EKP49.5.1.19, 9.5.2.1

Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)

Symbol EKP Test Egzamin ustny Egzamin pisemny Kolokwium Sprawozdanie Projekt Prezentacja Zaliczenie praktyczne Inne
EKP1 X
EKP2 X
EKP3 X
EKP4 X
EKP5 X
EKP6 X

Kryteria zaliczenia przedmiotu

Semestr Ocena pozytywna (min. dostateczny)
IVPozytywna zaliczenie części praktycznej i zaliczenie wykładu

Nakład pracy studenta

Forma aktywności Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności
W C L P S
Godziny kontaktowe30105
Czytanie literatury1552
Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych5
Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia
Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania52
Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach222
Udział w konsultacjach422
Łącznie godzin512913
Łączny nakład pracy studenta93
Liczba punktów ECTS21
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu3
Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi27
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich59

Literatura

Literatura podstawowa
Literatura uzupełniająca
Międzynarodowy Lotniczy i Morski Poradnik Poszukiwania i Ratowania. Tom III – środki mobilne – tłumaczenie Wydawnictwo TRADEMAR Gdynia, 2001.
Międzynarodowa Konwencja o poszukiwaniu i ratownictwie morskim. Sporządzona w Hamburgu dnia 27 kwietnia 1979 r.
Dziennik Ustaw Załącznik do nr 27, poz.184 z dnia 15 sierpnia 1988 r. Ustawa o bezpieczeństwie morskim. Dziennik Ustaw z 2000 roku.
Międzynarodowa Konwencja o Bezpieczeństwie Życia na Morzu (SOLAS`74). Rozdział III - Środki i urządzenia ratunkowe,


Prowadzący przedmiot

Tytuł/stopień, imię, nazwisko Jednostka dydaktyczna
1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot:
prof. dr hab. inż. kpt.ż.w. Zbigniew Burciu KES
2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia:
prof. dr hab. inż. kpt.ż.w. Zbigniew Burciu KES
mgr inż. Paulina Krajewska KES
Pobierz w wersji PDF