| UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY | 
	
		| Nr: |  | Przedmiot: | SEARCH AND RESCUE | 
	
		| Kierunek / Poziom kształcenia: | NAVIGATION / FIRST-CYCLE STUDIES | 
	
		| Forma studiów: | STACJONARNE / NIESTACJONARNE | 
	
		| Profil kształcenia: | PRACTICAL | 
	
		| Specjalność: | MARITIME TRANSPORT | 
	
		| SEMESTR | ECTS | Liczba godzin w tygodniu | Liczba godzin w semestrze | 
	
		| W | C | L | P | S | W | C | L | P | S | 
		
			| I | 1 |  |  |  |  |  | 15 |  |  |  |  | 
	
		| Razem w czasie studiów: | 15 | 
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)
			| 1 | High school knowledge, elements of professional English.
Elements of ship maneuvering, ship construction and stability, sea communication. | 
Cele przedmiotu
			| 1 | As a result of the training, the trainee should acquire knowledge in the following areas:
tasks, legal and organizational principles of life and property rescue at sea; basic technical means of SAR; organization of the ship's rescue service in the event of an immediate threat to the ship and crew (shoal, leakage, collision, search and rescue of people). | 
			| 2 | As a result of the training, the trainee should acquire skills in the following scope: safe and in accordance with procedures taking actions in emergency situations. | 
Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia
			| EKP1 | It presents extensive knowledge of legal and organizational principles applicable in search and rescue operations. | 
			| EKP2 | He has organized knowledge of the safety of life and work at sea, knows the detailed procedures for dealing with threats to the crew, passengers, ship and cargo, and knows how to avoid these threats. | 
			| EKP3 | Can use professional literature, learning independently, can obtain information from Polish and English-language Internet resources and specialized databases. He is able to integrate, evaluate, correctly interpret the obtained information, and on its basis draw conclusions and formulate opinions. | 
			| EKP4 | Interpret the hydrometeorological conditions affecting the search and rescue operation. | 
Treści programowe
Semestr I
		
			
				| Lp. | Zagadnienia | Liczba godzin | Odniesienie do EKP dla przedmiotu | Odniesienie do RPS | 
			
				| W | C | L | P | S | 
| 1 | SAVING LIFE AT SEA 1. Legal basis for search, saving life and rescue at sea. | 2 |  |  |  |  | EKP1, EKP3 | 3.5.1.1 | 
| 2 | 2. Equipment for life boats, rafts and rescue boats. 3. Systems for launching lifeboats, liferafts and fast rescue boats. | 2 |  |  |  |  | EKP2 | 3.5.1.2, 3.5.1.3 | 
| 3 | 4. Methods of evacuating people from endangered cargo ships.   5. Methods of evacuating people from endangered passenger ships and ferries, and caring for passengers in emergency situations. | 4 |  |  |  |  | EKP2, EKP4 | 3.5.1.4, 3.5.1.5 | 
| 4 | 6. Behavior of survivors in ship's life saving appliances. 7. Principles of human survival in the sea. | 3 |  |  |  |  | EKP2, EKP4 | 3.5.1.6, 3.5.1.7 | 
| 5 | 8. Search and rescue guide - IAMSAR. 9. Organization of search and rescue operations in accordance with IAMSAR. 10. Assist in distress. | 4 |  |  |  |  | EKP2, EKP4 | 3.5.1.8, 3.5.1.9, 3.5.1.10 | 
Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)
	
		
			| Symbol EKP | Test | Egzamin ustny | Egzamin pisemny | Kolokwium | Sprawozdanie | Projekt | Prezentacja | Zaliczenie praktyczne | Inne | 
		
			| EKP1 | X |  | X |  |  |  |  |  |  | 
		
			| EKP2 | X |  | X |  |  |  |  |  |  | 
		
			| EKP3 | X |  | X |  |  |  |  |  |  | 
		
			| EKP4 | X |  | X |  |  |  |  |  |  | 
Kryteria zaliczenia przedmiotu
	
		| Semestr | Ocena pozytywna (min. dostateczny) | 
| I | Obecność na zajęciach i pozytywne zaliczenie wykładu. | 
Nakład pracy studenta
	
		| Forma aktywności | Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności | 
	
		| W | C | L | P | S | 
| Godziny kontaktowe | 15 |  |  |  |  | 
| Czytanie literatury | 10 |  |  |  |  | 
| Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych |  |  |  |  |  | 
| Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia |  |  |  |  |  | 
| Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania |  |  |  |  |  | 
| Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach | 2 |  |  |  |  | 
| Udział w konsultacjach | 2 |  |  |  |  | 
| Łącznie godzin | 29 |  |  |  |  | 
| Łączny nakład pracy studenta | 29 | 
| Liczba punktów ECTS | 1 |  |  |  |  | 
| Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu | 1 | 
| Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi |  | 
| Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich | 19 | 
Literatura
Literatura podstawowa
SOLAS Consolidated Edition, 2020
Life-Saving Appliances inc LSA Code, 2017 Edition
International Conference on Salvage, 1989 Edition
MARPOL, Consolidated Edition 2017
International Conference Search &Rescue SAR Convention1979, 2006 Edition
International Code of Signals, 2005 Edition
IAMSAR Manual: Volume I Organization & Management, 2019 Edition 
IAMSAR Manual: Volume II Mission Coordination, 2019 Edition 
IAMSAR Manual: Volume III Mobile Facilities, 2019 Edition
IAMSAR Manual Volume III Action Cards, 2019 Edition 
GMDSS Manual, 2019 Edition
Guidance on GMDSS distress alerts card, 2013 Edition 
GMDSS Operating Guidance Card 
NAVTEX Manual, 2017 Edition
International SafetyNET Manual, 2017 Edition
Manual on Maritime Safety Information MSI Manual, 2015 Edition 
Performance Standards for Shipborne Radio-Communications & Navigational Equipment, 2020 Edition
Literatura uzupełniająca
International Health Regulation 3rd Edition
International Medical Guide for Ships 3rd Edition
Ship Captain's Medical Guide 23rd Edition
IMO SMCP with CD (pronunciation guide), 2002 Edition
Pocket Guide to Cold Water Survival, 2012 Edition
Pocket Guide to Recovery Techniques, 2014 Edition
Poster: Symbols related to Life-Saving Appliances & Arrangements
Poster: Escape Route Signs and Equipment Location Markings
Prowadzący przedmiot
	
		| Tytuł/stopień, imię, nazwisko | Jednostka dydaktyczna | 
	
		| 1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot: |  | 
	
		| prof. dr hab. inż.  kpt.ż.w. Zbigniew Burciu | KES | 
	
		| 2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia: |  | 
		| mgr inż. Paulina Krajewska | KES | 
