UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY |
Nr: |
|
Przedmiot: |
EKSPLOATACJA OBIEKTÓW TRANSPORTU |
Kierunek / Poziom kształcenia: |
TRANSPORT / PIERWSZEGO STOPNIA |
Forma studiów: |
STACJONARNE / NIESTACJONARNE |
Profil kształcenia: |
OGÓLNOAKADEMICKI |
Specjalność: |
TRANSPORT I LOGISTYKA |
SEMESTR |
ECTS |
Liczba godzin w tygodniu |
Liczba godzin w semestrze |
W |
C |
L |
P |
S |
W |
C |
L |
P |
S |
V |
3 |
|
|
|
|
|
30 |
30 |
|
|
|
VI |
2 |
|
|
|
|
|
30 |
30 |
|
|
|
Razem w czasie studiów: |
120 |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)
1 |
Wiadomości z zakresu przedmiotów: Podstawy eksploatacji technicznej, Grafika inżynierska, Infrastruktura transportu, Środki transportu. |
Cele przedmiotu
1 |
Przekazanie studentom wiedzy z zakresu funkcjonowania, eksploatacji, diagnostyki, utrzymania i organizacji obiektów transportu. |
2 |
Wykształcenie w studentach umiejętności projektowania dostosowania prostych obiektów transportu do zmian warunków eksploatacyjnych, ich diagnostyki i utrzymania, projektowania prostych ciągów technologicznych z zakresu transportu. |
Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia
EKP1 |
Dobiera optymalne elementy szlaków kolejowych i drogowych odcinków międzywęzłowych, wyposażenia stacji i węzłów drogowych i tłumaczy ich zastosowanie w określonej sytuacji. |
EKP2 |
Charakteryzuje i wyjaśnia zasady organizacji, planowania, diagnostyki, utrzymania i eksploatacji linii i dworców kolejowych, nawierzchni kolejowej i drogowej, dworców autobusowych. |
EKP3 |
Dostosowuje do nowych warunków eksploatacyjnych proste elementy dróg i stacji kolejowych, dróg i węzłów samochodowych, terminali lotniskowych, dworców kolejowych i autobusowych. |
EKP4 |
Oblicza i ilustruje wybrane parametry syntetyczne z zakresu diagnostyki nawierzchni kolejowej i drogowej. |
EKP5 |
Przywiązuje wagę do precyzji i profesjonalizmu swoich wypowiedzi i posiada zdolność do łączenia faktów przekazywanych w ramach różnych wykładów. |
EKP6 |
Cechuje się kulturą osobistą i współpracuje z rówieśnikami przy zdobywaniu wiedzy i umiejętności |
Treści programowe
Semestr V
Lp. |
Zagadnienia |
Liczba godzin |
Odniesienie do EKP dla przedmiotu |
Odniesienie do RPS |
W |
C |
L |
P |
S |
1 | Obiekty transportu – podstawowe pojęcia i klasyfikacje. | 2 | | | | | EKP1 | |
2 | Transport kolejowy. Dostosowanie linii i stacji kolejowych do nowych parametrów eksploatacyjnych. Podatność modernizacyjna linii kolejowych. Organizacja i eksploatacja kolejowego transportu pasażerskiego. Rozkład jazdy jako element oferty przewozowej Dworce i przystanki kolei pasażerskiej - zasady planowania, organizacji i eksploatacji. Typy i schematy stacji i przystanków. Typowe układy torów i peronów. Strefy obsługi pasażerskiej, strefy robocze, przestrzenie pomocnicze. | 6 | 10 | | | | EKP1, EKP2, EKP3, EKP4, EKP5, EKP6 | |
3 | Transport kolejowy. Sprawność eksploatacyjna dróg szynowych. Systemy utrzymania nawierzchni. Diagnostyka geometrii nawierzchni kolejowej. | 4 | 6 | | | | EKP1, EKP2, EKP3, EKP4, EKP5, EKP6 | |
4 | Transport kolejowy. Przejazdy kolejowo drogowe – klasyfikacja, zasady projektowania, utrzymania, i modernizacji z uwagi na zmienne warunki eksploatacyjne. | 2 | 4 | | | | EKP1, EKP2, EKP3, EKP4, EKP5, EKP6 | |
5 | Transport samochodowy. Eksploatacja dróg samochodowych – przepisy prawne i wymagania techniczne. Ewidencja dróg. System referencyjny. Bazy danych. | 2 | | | | | EKP1, EKP2 | |
6 | Transport samochodowy. Metody zarządzania ruchem drogowym. systemy zarządzania ruchem miejskim i zamiejskim. Cele, funkcje, środki i metody zarządzania ruchem. Centra zarządzania ruchem. Łączność w systemach zarządzania ruchem. Bezpieczeństwo systemów zarządzania ruchem. | 2 | | | | | EKP1, EKP2 | |
7 | Transport samochodowy. Diagnostyka nawierzchni drogowych – cele diagnostyki, odcinki diagnostyczne, cechy stanu nawierzchni i sposoby ich badania. | 4 | 6 | | | | EKP1, EKP2, EKP3, EKP4, EKP5, EKP6 | |
8 | Transport samochodowy. Monitoring i poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego – rejestracja zdarzeń, oceny stanu bezpieczeństwa, wykrywanie miejsc szczególnie niebezpiecznych, ocena efektywności wprowadzanych rozwiązań, źródła zagrożeń, środki poprawy bezpieczeństwa i uspokojenia ruchu, bezpieczeństwo pieszych. | 4 | 4 | | | | EKP1, EKP2, EKP3, EKP4, EKP5, EKP6 | |
9 | Transport samochodowy. Zimowe utrzymanie dróg – prace przygotowawcze do sezonu, przygotowanie i składowanie materiałów, bierna osłona dróg, odśnieżanie, zapobieganie i likwidacja śliskości. | 2 | | | | | EKP1, EKP2 | |
10 | Transport kolejowy. Zimowe utrzymanie linii kolejowych, stacji i dworców – prace przygotowawcze do sezonu, bierna osłona linii kolejowych, odśnieżanie linii kolejowych, odmrażanie rozjazdów, odśnieżanie i likwidacjaśliskości na dworcach i peronach. | 2 | | | | | | |
Semestr VI
Lp. |
Zagadnienia |
Liczba godzin |
Odniesienie do EKP dla przedmiotu |
Odniesienie do RPS |
W |
C |
L |
P |
S |
1 | Eksploatacja i utrzymanie drogowych obiektów inżynierskich. Podstawa prawna. Podstawowe definicje. Stan techniczny drogowych obiektów mostowych i jego ocena. System kontroli obiektów mostowych. Przeglądy bieżące, podstawowe, rozszerzone, szczegółowe i ekspertyzy. | 2 | 4 | | | | | |
2 | Eksploatacja i utrzymanie mostów kolejowych. Podstawa prawna. Uwarunkowania historyczne eksploatacji mostów kolejowych w Polsce. Konstrukcje mostów spotykane na PKP. Nawierzchnia kolejowa na mostach. Zasady zapewnienia trwałości obiektów mostowych. Zabezpieczenia przeciwpożarowe. System utrzymania mostów kolejowych. System przeglądów. Katalog uszkodzeń. Ograniczenia w eksploatacji. Dokumentacja utrzymaniowa | 2 | | | | | | |
3 | Projektowanie, eksploatacja i utrzymanie przejść dla zwierząt. Funkcje ekologiczne i znaczenie przyrodnicze przejść dla zwierząt. Planowanie przejść dla zwierząt i wyznaczenie ich lokalizacji. Minimalne i zalecane parametry, podział w oparciu o kryteria techniczne i rzyrodnicze. Wytyczne w zakresie bieżącej kontroli technicznej. Projektowanie przejść dla zwierząt i działań ograniczających śmiertelność zwierząt przy liniach kolejowych. i utrzymania przejść dla zwierząt. | 2 | 4 | | | | | |
4 | Transport intermodalny. Definicje. Motywacje stosowania. Zalety transportu intermodalnego. Terminale intermodalne. Podsystemy transportu intermodalnego: Ro-La, Flexiwaggon, Megaswing, Modalohr, CargoBeamer, transport bimodalny. | 4 | 7 | | | | | |
5 | Eksploatacja i utrzymanie infrastruktury transportu wodnego śródlądowego. Obiekty infrastruktury wodnej śródlądowej. Towarowy pływający tabor śródlądowy. Naturalne i sztuczne obiekty infrastruktury śródlądowej. Regulacja i kanalizacja rzek. Budowle hydrotechniczne: jazy, śluzy, podnośnie i pochylenie, awanporty. Klasyfikacja i parametry eksploatacyjne dróg wodnych śródlądowych w Europie i w Polsce. Porty i przystanie śródlądowe. | 4 | | | | | | |
6 | Bezpieczeństwo ruchu na szlakach żeglownych środlądowych. utrzymanie szlakół żeglownych: wykrywanie i oznakowanie przeszkóð podwodnych, oczyszczanie szlakół, sondowanie, pogłębianie oznaczanie, lodołamanie. | 1 | | | | | | |
7 | Transport lotniczy Obiekty transportu lotniczego: podstawowe pojęcia i klasyfikacje, podstawowa charakterystyka. Porty lotnicze jako obiekty infrastruktury krytycznej. | 2 | | | | | | |
8 | Transport lotniczy. Elementy infrastruktury lotniskowej. Niezbędne elementy funkcjonalne lotniska (airside, landside, infrastruktura towarzysząca). | 2 | | | | | | |
9 | Transport lotniczy. Przepustowość portów lotniczych. Podatność, możliwości modernizacji oraz rozbudowy infrastruktury lotniczej i lotniskowej. Ograniczenia zwiększania przepustowości. | 2 | 2 | | | | | |
10 | Transport lotniczy. Organizacja i eksploatacja transportu lotniczego. Infrastruktura lotniskowa (układ dróg startowych, dróg kołowania, miejsca postojowe, terminale, hangary, budynki służb lotniskowych). | 2 | 5 | | | | | |
11 | Transport lotniczy. Eksploatacja elementów infrastruktury lotniskowej. Ocena nośności nawierzchni lotniskowych. Degradacja nawierzchni lotniskowych. Proces utrzymania nawierzchni, rodzaje napraw. | 2 | 4 | | | | | |
12 | Transport lotniczy. Pojazdy i urządzenia utrzymania obiektów infrastruktury lotniskowej. | 2 | | | | | | |
13 | Transport lotniczy. Rozkład lotów (sezon letni i zimowy). Utrzymanie lotniska – prace przygotowawcze do sezonu, przygotowanie i składowanie materiałów, odśnieżanie, odladzanie. | 1 | | | | | | |
14 | Transport lotniczy. Monitoring i poprawa bezpieczeństwa ruchu lotniskowego – rejestracja zdarzeń, ocena stanu bezpieczeństwa, wykrywanie miejsc szczególnie niebezpiecznych (hot spots), ocena efektywności wprowadzanych rozwiązań, źródła zagrożeń, środki poprawy bezpieczeństwa, bezpieczeństwo pojazdów i osób w polu ruchu naziemnego. | 2 | 4 | | | | | |
Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)
Symbol EKP |
Test |
Egzamin ustny |
Egzamin pisemny |
Kolokwium |
Sprawozdanie |
Projekt |
Prezentacja |
Zaliczenie praktyczne |
Inne |
EKP1 |
| | X | X | | X | | | |
EKP2 |
| | X | X | | X | | | |
EKP3 |
| | X | X | | X | | | |
EKP4 |
| | X | X | | X | | | |
EKP5 |
| | X | X | | X | | | X |
EKP6 |
| | | | | | | | X |
Kryteria zaliczenia przedmiotu
Semestr |
Ocena pozytywna (min. dostateczny) |
V | Zaliczenie wszystkich ćwiczeń, wynik powyżej 50% z kolokwium |
VI | Zaliczenie wszystkich ćwiczeń, wynik powyżej 50% egzaminu. |
Nakład pracy studenta
Forma aktywności |
Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności |
W |
C |
L |
P |
S |
Godziny kontaktowe | 60 | 60 | | | |
Czytanie literatury | 5 | 5 | | | |
Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych | | 5 | | | |
Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia | 5 | | | | |
Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania | | 5 | | | |
Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach | 2 | | | | |
Udział w konsultacjach | 2 | 2 | | | |
Łącznie godzin | 74 | 77 | | | |
Łączny nakład pracy studenta | 151 |
Liczba punktów ECTS | 2 | 3 | | | |
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu | 5 |
Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi | |
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich | 126 |
Literatura
Literatura podstawowa
Bogdaniuk B., Towpik K.: Budowa, modernizacja i naprawy dróg kolejowych. KOW, Warszawa 2010, ISBN 978-83-930600-1-6.
Cieślakowski St., Stacje kolejowe, WKŁ, Warszawa, 1992, ISBN 83 206-1061-3
Jacyna M., Pyza D., Jachimowski R.: Transport intermodalny. Projektowanie terminali przeładunkowych. WPN, Warszawa, 2018, ISBN 978-83-01-19579-3.
Markusik S.: Infrastruktura logistyczna w transporcie. Tom II. Infrastruktura punktowa - magazyny, centra logistyczne i dystrybucji, terminale kontenerowe, Politechnika Śląska, 2010, ISBN 978-83-7335-776-1.
Massel A.: Projektowanie linii i stacji kolejowych. KOW, Warszawa 2010. ISBN 978-83- 930600-2-3.
Rafalski L. (pod red.): Eksploatacja dróg. IBDiM, Warszawa 2011, ISBN 83-89252-04-X
Towpik K.: Infrastruktura transportu kolejowego, Politechnika Warszawska, 2009, ISBN:978- 83-7207-807-0
Towpik K.: Gołaszewski A., Kukulski J., Infrastruktura transportu samochodowego, Politechnika Warszawska, 2006, ISBN:83-7207-590-5
Aneks 14 ICAO oraz ICAO Doc: 9137, 9157, 9184, 9774;
Ustawa z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze (z późn. zm.) oraz wybrane akty wykonawcze – Rozporządzenia ministra właściwego ds. transportu
Leśko M. „Porty lotnicze, pola wzlotów i urządzenia nawigacyjne”. Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice 1991
Świątecki A., Nita P., Świątecki P. „Lotniska”. Wydawnictwo Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych, Warszawa 1999
Literatura uzupełniająca
Krośnicka K.: Przestrzenne aspekty kształtowania i rozwoju moreskich terminali Kontenerowych. Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2016.
Mannering F.L., Kilareski, W.P., Principle of Highway Engineering & Traffic Analysis, Wiley & Sons Inc. 1990.
Wright, P.H. and Ashford N.J., Transportation Engineering Planning and Design (4th Ed.). Wiley & Sons Inc. 1998
IATA ADRM
ACI Airport Forecasting Manual
Prowadzący przedmiot
Tytuł/stopień, imię, nazwisko |
Jednostka dydaktyczna |
1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot: |
|
dr inż. Mirosław Nowakowski |
KT |
2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia: |
|
dr inż. Mirosław Nowakowski |
KT |
