| UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY |
| Nr: |
|
Przedmiot: |
BADANIA OPERACYJNE |
| Kierunek / Poziom kształcenia: |
TRANSPORT / PIERWSZEGO STOPNIA |
| Forma studiów: |
STACJONARNE / NIESTACJONARNE |
| Profil kształcenia: |
OGÓLNOAKADEMICKI |
| Specjalność: |
TRANSPORT I LOGISTYKA |
| SEMESTR |
ECTS |
Liczba godzin w tygodniu |
Liczba godzin w semestrze |
| W |
C |
L |
P |
S |
W |
C |
L |
P |
S |
| V |
2 |
|
|
|
|
|
15 |
|
30 |
|
|
| Razem w czasie studiów: |
45 |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)
| 1 |
Znajomość podstawowych zagadnień matematycznych związanych z operacjami macierzowymi. Znajomość obsługi i podstawowych funkcji środowiska MS Excel. |
Cele przedmiotu
| 1 |
Zapoznanie studentów z podstawami optymalizacji oraz metodami wspomagającymi podejmowanie decyzji. |
Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia
| EKP1 |
zna ogólną klasyfikację problemów optymalizacyjnych |
| EKP2 |
potrafi rozwiązać typowy liniowy problem optymalizacyjny |
| EKP3 |
potrafi zastosować znane metody programowania liniowego do rozwiązywania klasycznych problemów w transporcie |
| EKP4 |
potrafi wykorzystać moduł Solver (MS Excel) do rozwiązywania wybranych problemów transportowych |
| EKP5 |
potrafi rozwiązać typowy problem programowania sieciowego |
| EKP6 |
zna i potrafi wykorzystać Metodę Unitaryzacji Zerowanej (MUZ) do opracowania rankingu wielokryterialnego |
Treści programowe
Semestr V
| Lp. |
Zagadnienia |
Liczba godzin |
Odniesienie do EKP dla przedmiotu |
Odniesienie do RPS |
| W |
C |
L |
P |
S |
| 1 | Programowanie liniowe – metoda graficzna wraz z dualnością | 3 | | 4 | | | EKP1, EKP2 | |
| 2 | Programowanie liniowe - metoda Simplex wraz z analizą wrażliwości | 4 | | 8 | | | EKP2 | |
| 3 | Zagadnienia transportowe – Metoda Minimalnego Elementu Macierzy (MMEM) oraz wykorzystanie Solver (MS Excel) | 4 | | 6 | | | EKP2, EKP3, EKP4 | |
| 4 | Programowanie sieciowe – metody CPM, CPM-Cost, PERT | 3 | | 8 | | | EKP5 | |
| 5 | Metoda Unitaryzacji Zerowanej (MUZ) do opracowania rankingu wielokryterialnego | 1 | | 4 | | | EKP6 | |
Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)
| Symbol EKP |
Test |
Egzamin ustny |
Egzamin pisemny |
Kolokwium |
Sprawozdanie |
Projekt |
Prezentacja |
Zaliczenie praktyczne |
Inne |
| EKP1 |
X | | | | | | | | |
| EKP2 |
| | | X | | | | | |
| EKP3 |
X | | | X | | | | | |
| EKP4 |
| | | X | | | | | |
| EKP5 |
| | | X | | | | | |
| EKP6 |
X | | | X | | | | | |
Kryteria zaliczenia przedmiotu
| Semestr |
Ocena pozytywna (min. dostateczny) |
| V | 1. Uzyskanie pozytywnej oceny z laboratorium (na podstawie napisanych kolokwiów - ocena z części laboratoryjnej jest średnią arytmetyczną uzyskanych ocen cząstkowych).
2. Uzyskanie pozytywnej oceny z wykładów (na podstawie zaliczenia końcowego).
3. W przypadku uzyskania pozytywnych ocen z obu części przedmiotu, ocena końcowa stanowi ich średnią arytmetyczną. |
Nakład pracy studenta
| Forma aktywności |
Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności |
| W |
C |
L |
P |
S |
| Godziny kontaktowe | 15 | | 30 | | |
| Czytanie literatury | 5 | | 5 | | |
| Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych | | | 4 | | |
| Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia | 2 | | 2 | | |
| Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania | | | | | |
| Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach | 2 | | 2 | | |
| Udział w konsultacjach | 2 | | 4 | | |
| Łącznie godzin | 26 | | 47 | | |
| Łączny nakład pracy studenta | 73 |
| Liczba punktów ECTS | 1 | | 1 | | |
| Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu | 2 |
| Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi | 34 |
| Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich | 55 |
Literatura
Literatura podstawowa
1. Badania operacyjne w przykładach i zadaniach / Jędrzejczyk Zbigniew, Skrzypek Jerzy, Walkosz Anna, Kukuła Karol, wydanie 6 lub późniejsze, Wydawnictwo PWN
Literatura uzupełniająca
1. Badania operacyjne / Ignasiak Edmund red., wydanie III lub późniejsze, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne S.A.
2. Wprowadzenie do badań operacyjnych z komputerem / Trzaskalik T., wydanie III, PWE, Warszawa 2024.
3. Systemy pomocy środowisk wykorzystywanych podczas zajęć laboratoryjnych (MS Excel).
Prowadzący przedmiot
| Tytuł/stopień, imię, nazwisko |
Jednostka dydaktyczna |
| 1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot: |
|
| dr inż. Mateusz Gil |
KN |
| 2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia: |
|
| mgr inż. Przemysław Wójcik |
KN |
