EKP1 |
Zna przykłady stosowania metod, technik, narzędzi i materiałów przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu zadań dotyczących prac inżynierskich uczestników seminarium |
EKP2 |
Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej. |
EKP3 |
Umie identyfikować i rekomendować priorytety niezbędne do realizacji wyznaczonego zadania oraz formułować w sposób komunikatywny własne wnioski i opinie i je uzasadniać |
EKP4 |
Potrafi przygotować i wygłosić w języku polskim oraz w języku angielskim krótkie prezentacje dotyczące wyników własnych badań naukowych |
EKP5 |
Potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w rozwiązywaniu własnego problemu badawczego oraz problemów badawczych innych uczestników seminarium |
EKP6 |
Potrafi dostrzec ograniczenia metod i narzędzi służących do rozwiązania wyznaczonego zadania. |
EKP7 |
Potrafi przekazać informacje dotyczące własnej pracy i opinie dotyczące działań innych osób, w sposób zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia |
EKP8 |
Potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces zdobywania wiedzy i umiejętności dla realizacji pracy dyplomowej |
Lp. |
Zagadnienia |
Liczba godzin |
Odniesienie do EKP dla przedmiotu |
Odniesienie do RPS |
W |
C |
L |
P |
S |
1 | Prezentacja poszczególnych tematów prac dyplomowych wybranych przez studentów - uczestników seminarium. Charakterystyka przedmiotu, zakresu i celu każdej z prac przez prowadzącego seminarium. Omówienie podstawowych wymogów formalnych i merytorycznych. Ustalenie harmonogramu prezentacji dyspozycji pracy i konspektów prac. Problemy organizacji zajęc i zasady zaliczenia seminarium. | | | 3 | | | EKP1, EKP2, EKP4 | |
2 | Pisarstwo naukowe. Problemy techniczno-warsztatowe przygotowania projektów dyplomowych. Warsztat naukowy i zasady jego tworzenia. Określenie celu pracy oraz hipotez roboczych i metod ich weryfikacji. Problemy metodologiczne - wybór metody, techniki i narzędzi badawczych w ramach każdego z projektów. Aspekty merytoryczne pracy - metodyka badań i formy jej zastosowania. Zasady analizy i prezentacji danych. Formułowanie wniosków cząstkowych i końcowych. Redakcja edytorska tekstu. | | | 4 | | | EKP1, EKP2, EKP3, EKP5, EKP6 | |
3 | Prezentacja głównych osiągnięć nauki i praktyki w odniesieniu do zagadnień wchodzących w zakres tematyki poszczególnych prac dyplomowych. Prezentacja i analiza aktualnego dorobku naukowego w obszarze transportu i logistyki oraz ocena możliwości jego wykorzystania przez seminarzystów. Dyskusja z zakresu współczesnych problemów rozwoju transportu i logistyki. Możliwość zaproszenia na seminarium wybitnych specjalistów i praktyków reprezentujących te dziedziny | | | 4 | | | EKP1, EKP2, EKP5, EKP8 | |
4 | Prezentacja przez każdego z uczestników seminarium dyspozycji i koncepcji pracy oraz harmonogramu jej realizacji (referaty). Określenie głównego celu pracy i celów cząstkowych oraz hipotez roboczych i metody badawczej. Analiza literatury przedmiotu oraz wskazanie koniecznych do opracowania tematu źródeł pierwotnych i wtórnych. Dyskusje w grupie seminaryjnej. Weryfikacja prezentowanych koncepcji opracowania tematów prac dyplomowych i wybór wariantów optymalnych. Zaliczenie seminarium na podstawie przedłożonych i ocenionych przez prowadzącego seminarium koncepcji pracy. | | | 4 | | | EKP4, EKP5, EKP6, EKP7, EKP8 | |
Lp. |
Zagadnienia |
Liczba godzin |
Odniesienie do EKP dla przedmiotu |
Odniesienie do RPS |
W |
C |
L |
P |
S |
1 | Prezentacja pierwszych rozdziałów i fragmentów pracy dotyczących analizy literatury przedmiotu oraz materiałów źródłowych uzyskanych m. inn. w trakcie praktyk dyplomowych, a także części prac poświęconych metodologii badań, tj. wyboru metody i narzędzi badawczych. Referaty studentów - uczestników seminarium oraz dyskusja. | | | 3 | | | EKP4, EKP5, EKP6, EKP7, EKP8 | |
2 | Prezentacje kolejnych rozdziałów i części prac dyplomowych. Dyskusja w grupie seminaryjnej oraz analiza wybranych problemów merytorycznych. Studium przypadku - analiza na przykładzie wybranej pracy. Ocena możliwości realizacji celu pracy i poszczególnych celów cząstkowych oraz weryfikacji hipotez roboczych. Wstępna ocena słabych i mocnych stron projektów dyplomowych. Wskazanie obszarów wymagających uzupełnień, korekt, weryfikacji lub ponownego opracowania. | | | 3 | | | EKP3, EKP4, EKP5, EKP6, EKP7, EKP8 | |
3 | Prezentacja wstępnych wyników badań oraz ich analiza i ocena. Formułowanie wniosków - ocena ich spójności i zgodności z uzyskanymi wynikami badań, a także próba określenia zaleceń, sugestii i rekomendacji aspekty - teoretyczne i praktyczne). Zakończenie pracy - jego konstrukcja, forma i wymogi merytoryczne. Zakończenie pracy i jej wstęp - analiza spójności obu fragmentów pracy. | | | 3 | | | EKP3, EKP5, EKP6, EKP7, EKP8 | |
4 | Problemy redakcyjno-edytorskie tekstu. Zasady i kryteria oceny prac dyplomowych. Obrona pracy dyplomowej - przebieg i wymogi formalne. Harmonogram obron prac. Zaliczenie seminarium. | | | 1 | | | EKP3, EKP5, EKP6 | |
Forma aktywności |
Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności |
W |
C |
L |
P |
S |
Godziny kontaktowe | | | 35 | | |
Czytanie literatury | | | 25 | | |
Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych | | | | | |
Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia | | | | | |
Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania | | | 25 | | |
Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach | | | | | |
Udział w konsultacjach | | | 8 | | |
Łącznie godzin | | | 93 | | |
Łączny nakład pracy studenta | 93 |
Liczba punktów ECTS | | | 3 | | |
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu | 3 |
Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi | 60 |
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich | 43 |
Affeltowicz J., Ogólne podstawy pisania technicznych prac dyplomowych. Pomocnicze materiały dydaktyczne. Gdańsk 2005.
Apanowicz J., Metodologia nauk. Toruń 2003. Jadacka H., Termin techniczny. Pojecie, budowa, poprawność. Warszawa 2000.
Opacka E., Uwagi o pisaniu i redagowaniu prac dyplomowych na studiach technicznych. Gliwice 2003
Holec M., Weintrit A., Smolarek L., Wymagania edytorskie dla autorów inżynierskich i magisterskich prac dyplomowych realizowanych na Wydziale Nawigacyjnym.
Wolański A., Edycja tekstów. Praktyczny poradnik. Warszawa 2008