UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY
Nr: Przedmiot: PODSTAWY SYSTEMÓW DYNAMICZNEGO POZYCJONOWANIA
Kierunek / Poziom kształcenia: NAWIGACJA / DRUGIEGO STOPNIA
Forma studiów: STACJONARNE / NIESTACJONARNE
Profil kształcenia: OGÓLNOAKADEMICKI
Specjalność: ADMINISTROWANIE POLSKą STREFą EKONOMICZNą
SEMESTR ECTS Liczba godzin w tygodniu Liczba godzin w semestrze
W C L P S W C L P S
II 3 15 15
Razem w czasie studiów: 30

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)

1 Zakres szkoły średniej oraz elementy fizyki, nawigacji, elektrotechniki, elektroniki i manewrowania statkiem.
2 Wiadomości z zakresu studiów podstawowych dotyczące manewrowania statkiem oraz napędów i pędników manewrowych.

Cele przedmiotu

1 Zapoznanie z obszarami zastosowania dynamicznego pozycjonowania
2 Zdobycie wiedzy na temat teoretycznych podstaw działania systemu dynamicznego pozycjonowania.
3 Uzyskanie podstawowych umiejętności wykorzystania i eksploatacji systemów dynamicznego pozycjonowania.

Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia

EKP1 Posiada podstawową wiedzę dotycząca działania i wzajemnej współpracy wszystkich podsystemów dynamicznego pozycjonowania.
EKP2 Posiada wiedze z zakresu zasad działania systemów referencyjnych oraz ich wykorzystaniem do celów dynamicznego pozycjonowania
EKP3 Potrafi określić zadania nawigacyjne i morskie prace konstrukcyjne wymagające zastosowania systemów dynamicznego pozycjonowania
EKP4 Posiada podstawową wiedzę eksploatacji systemów dynamicznego pozycjonowania
EKP5 Potrafi praktycznie zademonstrować podstawową obsługę systemu dynamicznego pozycjonowania.

Treści programowe

Semestr II
Lp. Zagadnienia Liczba godzin Odniesienie do EKP dla przedmiotu Odniesienie do RPS
W C L P S
1Rys historyczny systemów dynamicznego pozycjonowania1EKP1, EKP2
2Zadania nawigacyjne i morskie operacje z zastosowaniem systemów dynamicznego pozycjonowania11EKP2, EKP3, EKP4
3Podstawy działania współczesnego systemy dynamicznego pozycjonowania2EKP1, EKP2
4Zasada działania i zastosowanie czujników środowiskowych22EKP3, EKP4, EKP5
5Zasada działania i zarządzanie systemami referencyjnymi24EKP3, EKP4, EKP5
6Systemy współrzędnych stosowane w dynamicznym pozycjonowaniu.1EKP1, EKP2
7Systemy energetyczne i zarządzanie mocą na jednostkach dynamicznie pozycjonowanych12EKP1, EKP2
8Napędy i pędniki stosowane w dynamicznym pozycjonowaniu23EKP1, EKP2, EKP4, EKP5
9Klasyfikacja jednostek dynamicznie pozycjonowanych.1EKP1, EKP2
10Problemy eksploatacyjne systemów dynamicznego pozycjonowania. Procedury awaryjne.13EKP1, EKP2, EKP5
11Wymaganie odnośnie kompetencji operatorów dynamicznego pozycjonowania.1EKP1, EKP2

Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)

Symbol EKP Test Egzamin ustny Egzamin pisemny Kolokwium Sprawozdanie Projekt Prezentacja Zaliczenie praktyczne Inne
EKP1 X
EKP2 X
EKP3 XX
EKP4 X
EKP5 XX

Kryteria zaliczenia przedmiotu

Semestr Ocena pozytywna (min. dostateczny)
IIWynik powyżej 50% z testu zaliczeniowego oraz zaliczenie praktyczne

Nakład pracy studenta

Forma aktywności Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności
W C L P S
Godziny kontaktowe1515
Czytanie literatury155
Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych2
Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia15
Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania2
Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach42
Udział w konsultacjach42
Łącznie godzin5328
Łączny nakład pracy studenta81
Liczba punktów ECTS21
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu3
Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi19
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich42

Literatura

Literatura podstawowa
Captain D Bray FNI, DP Operator’s Handbook, Second edition, 2013
IC Clark MSc FNI, Mooring and Anchoring Ships Vol 1 & 2 Principles and Practice, 2009
Captain GWU Lee MNI and CJ Parker OBE FNI, Managing Collision Avoidance at Sea, 2007
Rutkowski G., „Eksploatacja statków dynamicznie pozycjonowanych”, Tom 8 serii „Współcze-sne Technologie Transportu morskiego”, monografia liczy 448 stron, Wydawnictwo Trademar, ISBN 978-83-62227-44-0, Website: [https://sklep.oficynamorska.pl/pl/p/Eksploatacja-statkow-dynamicznie-pozycjonowanych/335]. Gdynia 2013.
Rutkowski G., Kołakowski P. (2023), Sensory i Systemy Referencyjne Stosowane na jednostkach dynamicznie pozycjonowanych. Recenzowana monografia naukowa wydana w formie podręcznika akademickiego o ISBN 978-83-7421-442-1 przez Wydawnictwo Uniwersytetu Morskiego w Gdy-ni, Gdynia 2023.
Literatura uzupełniająca
OCIMF, Guidelines for Offshore Tanker Operations, 2018
OCIMF, Single Point Mooring Maintenance and Operations Guide, 3rd Edition (SMOG), 2015
OCIMF, Guidelines for the Design, Operation and Maintenance of Multi-Buoy Moorings (MBM), 2010
Paul R. Williamson, Ship Maneuvering Principles and Pilotage, 2013
Cydejko J., Puchalski J., Rutkowski G., Statki i technologie offshore w zarysie”, ISBN 978-83-62227-24-2, Wydawnictwo TRADEMAR, Gdynia 2010/2011.


Prowadzący przedmiot

Tytuł/stopień, imię, nazwisko Jednostka dydaktyczna
1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot:
dr hab. inż. kpt.ż.w. Grzegorz Rutkowski, prof. UMG KN
2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia:
dr hab. inż. kpt.ż.w. Grzegorz Rutkowski, prof. UMG KN
mgr inż. kpt.ż.w. Paweł Kołakowski KN
dr inż. kpt.ż.w. Jarosław Cydejko KN
Pobierz w wersji PDF