UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY
Nr: Przedmiot: ZARZĄDZANIE BEZPIECZEŃSTWEM W NAWIGACJI
Kierunek / Poziom kształcenia: NAWIGACJA / DRUGIEGO STOPNIA
Forma studiów: STACJONARNE / NIESTACJONARNE
Profil kształcenia: OGÓLNOAKADEMICKI
Specjalność: TECHNOLOGIE OFFSHOROWE
SEMESTR ECTS Liczba godzin w tygodniu Liczba godzin w semestrze
W C L P S W C L P S
II 2 15 15
Razem w czasie studiów: 30

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)

1 Zakres wiedzy na temat stosowania Konwencji SOLAS i MARPOL, MLC oraz Kodeksów ISM, ISPS.

Cele przedmiotu

1 Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy odnośnie organizacji i zarządzania
bezpieczeństwem w transporcie morskim

Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia

EKP1 Posiada wiedzę na temat wymagań konwencji SOLAS dotyczących stosowania kodeksu zarządzania bezpieczeństwem (ISM).
EKP2 Zna pojęcie ryzyka, sposoby analizy ryzyka i zarządzania ryzykiem.
EKP3 Zna i umie praktycznie stosować system pozwoleń na pracę. Rozumie i stosuje pojęcia związane z wpływem czynnika ludzkiego na bezpieczeństwo systemów
EKP4 Posiada umiejętność poszukiwania ukrytych przyczyn wypadków.
EKP5 Posiada wiedzę i umiejętności w zakresie stosowania metod analizy ryzyka i bezpieczeństwa. Zna ich wady i zalety

Treści programowe

Semestr II
Lp. Zagadnienia Liczba godzin Odniesienie do EKP dla przedmiotu Odniesienie do RPS
W C L P S
1Międzynarodowa Morska Organizacja (IMO): jej rola w procesie zapewnienia bezpieczeństwa morskiego Wymagania Konwencji Bezpieczeństwa Życia na Morzu (SOLAS) odnośnie stosowania Międzynarodowego Kodeksu Zarządzania Bezpieczeństwem (ISM); Code of International Standards and Recommended Practices for a Safety Investigation into a Marine Casualty or Marine Incident1EKP1, EKP4
2Bezpieczeństwo systemów Człowiek-Technika-Otoczenie. Rodzaje strat: ludzkie, materialne, środowiskowe, wizerunkowe; Czynnik ludzki a błąd ludzki. Human Factors Analysis and Classification SystemEKP2, EKP3, EKP5
3Pojęcie i definicja ryzyka, macierz ryzyka i jej zastosowanie; Pojęcie obszaru ryzyka tolerowanego (ALARP) jego zastosowanieEKP2
4Formalna Analiza Bezpieczeństwa (FSA), zastosowanie na poziomie organizacji i krajowymEKP2, EKP5
5Zastosowania drzew zdarzeń i niezdatności do analizy ryzykaEKP2, EKP4, EKP5
6Model sera szwajcarskiego i liniowego rozwoju wypadków morskich; Poszukiwanie ukrytych przyczyn wypadków (Root Cause Analysis)EKP2, EKP3, EKP4, EKP5
7Failure Mode and Effects Analysis - FMEAEKP2, EKP4, EKP5
8System-Theoretic Process Analysis - STPAEKP2, EKP4, EKP5
9Functional Resonance Analysis Method - FRAMEKP2, EKP3, EKP5

Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)

Symbol EKP Test Egzamin ustny Egzamin pisemny Kolokwium Sprawozdanie Projekt Prezentacja Zaliczenie praktyczne Inne
EKP1 X
EKP2 X
EKP3 X
EKP4 X
EKP5 X

Kryteria zaliczenia przedmiotu

Semestr Ocena pozytywna (min. dostateczny)
IIPrzygotowanie i wygłoszenie grupowej prezentacji multimedialnej zawierającej elementy możliwych do zastosowania metod analizy bezpieczeństwa; kryteria oceny zależne od tematyki prezentacji, zawierają ocenę jej warstwy multimedialnej (w tym językowej), werbalnej, interakcje z resztą grupy oraz odpowiedzi na pytania

Nakład pracy studenta

Forma aktywności Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności
W C L P S
Godziny kontaktowe1515
Czytanie literatury1010
Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych
Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia
Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania20
Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach
Udział w konsultacjach22
Łącznie godzin2747
Łączny nakład pracy studenta74
Liczba punktów ECTS11
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu2
Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich34

Literatura

Literatura podstawowa
International Convention for the Safety of Life at Sea (SOLAS), 1974
International Convention for the Prevention of Pollution from Ships, 1973, as modified by the Protocol of 1978 relating thereto and by the Protocol of 1997 (MARPOL Convention), Consolidated edition 2011, IMO
International Convention for the Control and Management of Ships' Ballast Water and Sediments, 2004
Cullen, L. W. D. (1990). The public inquiry into the Piper Alpha disaster. Technical report, H. M. Stationery Office, London.
Wróbel, K., 2021. Searching for the origins of the myth: 80% human error impact on maritime safety. Reliab. Eng. Syst. Saf. 216, 107942. https://doi.org/10.1016/j.ress.2021.107942
Leveson, N.G., Thomas, J.P., 2018. STPA Handbook. https://doi.org/10.2143/JECS.64.3.2961411
Chen, S., Wall, A., Davies, P., Yang, Z., Wang, J., Chou, Y., 2013. A Human and Organisational Factors (HOFs) analysis method for marine casualties using HFACS-Maritime Accidents (HFACS-MA). Saf. Sci. 60, 105–114. https://doi.org/10.1016/j.ssci.2013.06.009
IMO, 2008. Resolution MSC.255(84): Adoption of the Code of International Standards and Recommended Practices for a Safety Investigation into a Marine Casualty or Marine Incident (Casualty Investigation Code). IMO MSC, London.
Literatura uzupełniająca
MARPOL Annex VI & NTC 2008, 2013 Edition, IMO
On Application of IMO Safety Management Code, International Chamber of Shipping. 3rd ed.
Leveson, N.G., 2011. Engineering a Safer World - Systems Thinking Applied to Safety. MIT Press, Cambridge, MA.
Haddon-Cave, C., 2006. An Independent Review Into the Broader Issues Surrounding the Loss Of The RAF Nimrod MR2 Aircraft XV230 In Afghanistan in 2006, The Stationary Office, Tech. Rep.
Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego, 2011. Raport końcowy z badania zdarzenia lotniczego nr 192/2010/11 zaistniałego dnia 10 kwietnia 2010 r . w rejonie lotniska Smoleńsk Północny. Warsaw.
Mallam, S.C., Marit Wahl, A., Aas, J., 2022. Reintroducing the sharp-end operator to organizational learning: How accident reports are used by maritime officers. Saf. Sci. 147, 105632. https://doi.org/10.1016/j.ssci.2021.105632
Pomeroy, R.V., Earthy, J. V., 2017. Merchant shipping’s reliance on learning from incidents – A habit that needs to change for a challenging future. Saf. Sci. 99, 45–57. https://doi.org/10.1016/j.ssci.2017.01.014


Prowadzący przedmiot

Tytuł/stopień, imię, nazwisko Jednostka dydaktyczna
1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot:
dr inż. Krzysztof Wróbel KN
2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia:
Pobierz w wersji PDF