UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY
Nr: Przedmiot: PODSTAWY STATYSTYKI
Kierunek / Poziom kształcenia: TRANSPORT / PIERWSZEGO STOPNIA
Forma studiów: STACJONARNE / NIESTACJONARNE
Profil kształcenia: OGÓLNOAKADEMICKI
Specjalność: EKSPLOATACJA SYSTEMóW TRANSPORTOWYCH
SEMESTR ECTS Liczba godzin w tygodniu Liczba godzin w semestrze
W C L P S W C L P S
IV 3 15 30
Razem w czasie studiów: 45

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)

1 Podstawowa wiedza z zakresu rachunku prawdopodobieństwa.

Cele przedmiotu

1 Celem kształcenia jest uzyskanie podstawowej wiedzy w zakresie statystyki opisowej i matematycznej, estymacji parametrów rozkładu, weryfikacji hipotez parametrycznych i nieparametrycznych, korelacji i regresji.
2 Rozwijanie umiejętności analitycznego myślenia, pozyskanie umiejętności formułowania problemu i zastosowania metod statystycznych do jego rozwiązania.

Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia

EKP1 Zna podstawowe parametry rozkładów jednowymiarowej zmiennej losowej.
EKP2 Zna podstawowe metody obliczania podstawowych statystyk, możliwości ich stosowania do rozwiązywania sformułowanego problemu badawczego.
EKP3 Potrafi dokonać analizy statystycznej danych otrzymanych w trakcie eksperymentu lub symulacji komputerowej.
EKP4 Potrafi stawiać i weryfikować hipotezy na podstawie danych otrzymanych w trakcie eksperymentu lub symulacji komputerowej.
EKP5 Potrafi opisać i rozwiązać problemy związane z predykcja i identyfikacją różnych procesów, badaniem cech i ich charakterystyk oraz związków między nimi.
EKP6 Potrafi rozwiązać sformułowany problem za pomocą narzędzi matematycznych i statystycznych oraz zinterpretować wynik.
EKP7 Potrafi pracować samodzielnie i w grupie prawidłowo identyfikować cele oraz priorytety służące realizacji postawionego zadania.

Treści programowe

Semestr IV
Lp. Zagadnienia Liczba godzin Odniesienie do EKP dla przedmiotu Odniesienie do RPS
W C L P S
1Elementy statystyki opisowej: szereg prosty, szereg rozdzielczy, histogram, dystrybuanta, wartość średnia, wariancja, odchylenie standardowe, mediana, kwantyle, moda, momenty zwykłe i centralne w próbie.410EKP1, EKP2, EKP3
2Zagadnienia estymacji: estymacja punktowa, estymacja przedziałowa parametrów, przedziały ufności dla średniej, wariancji i frakcji, błąd względny szacunku.44EKP3, EKP4, EKP5
3Parametryczne testy istotności: obszar krytyczny, poziom istotności, test dla wartości średniej, wariancji i frakcji, test dla dwóch średnich i dla dwóch frakcji.36EKP3, EKP4, EKP5
4Nieparametryczne testy istotności: test zgodności chi-kwadrat Pearsona, test serii o losowości.26EKP1, EKP2, EKP3, EKP4, EKP5, EKP6, EKP7
5Analiza współzależności zjawisk. Analiza regresji i korelacji: regresja liniowa, regresja nieliniowa, współczynnik korelacji liniowej.24EKP5, EKP6, EKP7

Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)

Symbol EKP Test Egzamin ustny Egzamin pisemny Kolokwium Sprawozdanie Projekt Prezentacja Zaliczenie praktyczne Inne
EKP1 XX
EKP2 XX
EKP3 XX
EKP4 XX
EKP5 XX
EKP6 XX
EKP7 X

Kryteria zaliczenia przedmiotu

Semestr Ocena pozytywna (min. dostateczny)
IVObecność i aktywność na zajęciach (10%); Kolokwium pisemne na co najmniej 50% punktów (45%); Egzamin pisemny na co najmniej 50% punktów (45%).

Nakład pracy studenta

Forma aktywności Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności
W C L P S
Godziny kontaktowe1530
Czytanie literatury1010
Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych
Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia69
Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania
Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach22
Udział w konsultacjach44
Łącznie godzin3755
Łączny nakład pracy studenta92
Liczba punktów ECTS12
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu3
Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich57

Literatura

Literatura podstawowa
1. Aczel A. D., "Statystyka w zarządzaniu", PWN, Warszawa 2000.
2. Hanusz Z., Tarasińska J., „Statystyka matematyczna”, Wydawnictwo AR w Lublinie, 2006.
3. Koronacki J., Mielniczuk J., „Statystyka dla studentów kierunków technicznych i przyrodniczych”, WN-T, Warszawa, 2001.
4. Krysicki W.., Bartos J., Dyczka W., Królikowska K., Wasilewski M., „Rachunek Prawdopodobieństwa i Statystyka matematyczna w zadaniach”, cz.1 i cz.2. PWN, Warszawa, 2006.
5. Krzyśko M., „Statystyka matematyczna”, Wyd. Naukowe UAM, Poznan, 2004.
6. Luszniewicz A., „Statystyka nie jest trudna. Metody wnioskowania statystycznego”. PWE, Warszawa 1998.
7. Sobczyk M., „Statystyka”, PWN, Warszawa, 2007.
8. Zeliaś, A., "Metody statystyczne", PWE, Warszawa, 2001.
Literatura uzupełniająca
1. Casella G., Berger R.L., "Statistical Inference", Duxbury, 2002.
2. Devore J.L., "Probability and Statistics for Engineering and the Sciences", Brooks Cole, 2010.
3. Gajek L., Kałuszka M., "Wnioskowanie statystyczne", WNT, Warszawa 2000, wyd. IV.
4. Gajek L., Kałuszka M., „Wnioskowanie statystyczne. Modele i metody”, WN-T, Warszawa, 2000.
5. Greń J., „Statystyka matematyczna, Modele i zadania”, PWN Warszawa, 1973.
6. Jokiel-Rokita A., Magiera R., "Modele i metody statystyki matematycznej w zadaniach", Gis, Wrocław, 2007.
7. Lehmann E.L., "Testowanie hipotez statystycznych", PWN, Warszawa 1968.
8. Lehmann E.L., "Teoria estymacji punktowej", PWN, Warszawa 1991.
9. Magiera R., "Modele i metody statystyki matematycznej", Gis, Wrocław, 2007.


Prowadzący przedmiot

Tytuł/stopień, imię, nazwisko Jednostka dydaktyczna
1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot:
dr hab. Agnieszka Blokus-Dziula ZMMMT
2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia:
dr Bożena Kwiatuszewska-Sarnecka KM
Pobierz w wersji PDF