UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY |
Nr: |
|
Przedmiot: |
PODSTAWY STATYSTYKI |
Kierunek / Poziom kształcenia: |
TRANSPORT / PIERWSZEGO STOPNIA |
Forma studiów: |
STACJONARNE / NIESTACJONARNE |
Profil kształcenia: |
OGÓLNOAKADEMICKI |
Specjalność: |
EKSPLOATACJA SYSTEMóW TRANSPORTOWYCH |
SEMESTR |
ECTS |
Liczba godzin w tygodniu |
Liczba godzin w semestrze |
W |
C |
L |
P |
S |
W |
C |
L |
P |
S |
IV |
3 |
|
|
|
|
|
15 |
30 |
|
|
|
Razem w czasie studiów: |
45 |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)
1 |
Podstawowa wiedza z zakresu rachunku prawdopodobieństwa. |
Cele przedmiotu
1 |
Celem kształcenia jest uzyskanie podstawowej wiedzy w zakresie statystyki opisowej i matematycznej, estymacji parametrów rozkładu, weryfikacji hipotez parametrycznych i nieparametrycznych, korelacji i regresji. |
2 |
Rozwijanie umiejętności analitycznego myślenia, pozyskanie umiejętności formułowania problemu i zastosowania metod statystycznych do jego rozwiązania. |
Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia
EKP1 |
Zna podstawowe parametry rozkładów jednowymiarowej zmiennej losowej. |
EKP2 |
Zna podstawowe metody obliczania podstawowych statystyk, możliwości ich stosowania do rozwiązywania sformułowanego problemu badawczego. |
EKP3 |
Potrafi dokonać analizy statystycznej danych otrzymanych w trakcie eksperymentu lub symulacji komputerowej. |
EKP4 |
Potrafi stawiać i weryfikować hipotezy na podstawie danych otrzymanych w trakcie eksperymentu lub symulacji komputerowej. |
EKP5 |
Potrafi opisać i rozwiązać problemy związane z predykcja i identyfikacją różnych procesów, badaniem cech i ich charakterystyk oraz związków między nimi. |
EKP6 |
Potrafi rozwiązać sformułowany problem za pomocą narzędzi matematycznych i statystycznych oraz zinterpretować wynik. |
EKP7 |
Potrafi pracować samodzielnie i w grupie prawidłowo identyfikować cele oraz priorytety służące realizacji postawionego zadania. |
Treści programowe
Semestr IV
Lp. |
Zagadnienia |
Liczba godzin |
Odniesienie do EKP dla przedmiotu |
Odniesienie do RPS |
W |
C |
L |
P |
S |
1 | Elementy statystyki opisowej: szereg prosty, szereg rozdzielczy, histogram, dystrybuanta, wartość średnia, wariancja, odchylenie standardowe, mediana, kwantyle, moda, momenty zwykłe i centralne w próbie. | 4 | 10 | | | | EKP1, EKP2, EKP3 | |
2 | Zagadnienia estymacji: estymacja punktowa, estymacja przedziałowa parametrów, przedziały ufności dla średniej, wariancji i frakcji, błąd względny szacunku. | 4 | 4 | | | | EKP3, EKP4, EKP5 | |
3 | Parametryczne testy istotności: obszar krytyczny, poziom istotności, test dla wartości średniej, wariancji i frakcji, test dla dwóch średnich i dla dwóch frakcji. | 3 | 6 | | | | EKP3, EKP4, EKP5 | |
4 | Nieparametryczne testy istotności: test zgodności chi-kwadrat Pearsona, test serii o losowości. | 2 | 6 | | | | EKP1, EKP2, EKP3, EKP4, EKP5, EKP6, EKP7 | |
5 | Analiza współzależności zjawisk. Analiza regresji i korelacji: regresja liniowa, regresja nieliniowa, współczynnik korelacji liniowej. | 2 | 4 | | | | EKP5, EKP6, EKP7 | |
Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)
Symbol EKP |
Test |
Egzamin ustny |
Egzamin pisemny |
Kolokwium |
Sprawozdanie |
Projekt |
Prezentacja |
Zaliczenie praktyczne |
Inne |
EKP1 |
| | X | X | | | | | |
EKP2 |
| | X | X | | | | | |
EKP3 |
| | X | X | | | | | |
EKP4 |
| | X | X | | | | | |
EKP5 |
| | X | X | | | | | |
EKP6 |
| | X | X | | | | | |
EKP7 |
| | | | | | | | X |
Kryteria zaliczenia przedmiotu
Semestr |
Ocena pozytywna (min. dostateczny) |
IV | Obecność i aktywność na zajęciach (10%); Kolokwium pisemne na co najmniej 50% punktów (45%); Egzamin pisemny na co najmniej 50% punktów (45%). |
Nakład pracy studenta
Forma aktywności |
Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności |
W |
C |
L |
P |
S |
Godziny kontaktowe | 15 | 30 | | | |
Czytanie literatury | 10 | 10 | | | |
Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych | | | | | |
Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia | 6 | 9 | | | |
Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania | | | | | |
Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach | 2 | 2 | | | |
Udział w konsultacjach | 4 | 4 | | | |
Łącznie godzin | 37 | 55 | | | |
Łączny nakład pracy studenta | 92 |
Liczba punktów ECTS | 1 | 2 | | | |
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu | 3 |
Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi | |
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich | 57 |
Literatura
Literatura podstawowa
1. Aczel A. D., "Statystyka w zarządzaniu", PWN, Warszawa 2000.
2. Hanusz Z., Tarasińska J., „Statystyka matematyczna”, Wydawnictwo AR w Lublinie, 2006.
3. Koronacki J., Mielniczuk J., „Statystyka dla studentów kierunków technicznych i przyrodniczych”, WN-T, Warszawa, 2001.
4. Krysicki W.., Bartos J., Dyczka W., Królikowska K., Wasilewski M., „Rachunek Prawdopodobieństwa i Statystyka matematyczna w zadaniach”, cz.1 i cz.2. PWN, Warszawa, 2006.
5. Krzyśko M., „Statystyka matematyczna”, Wyd. Naukowe UAM, Poznan, 2004.
6. Luszniewicz A., „Statystyka nie jest trudna. Metody wnioskowania statystycznego”. PWE, Warszawa 1998.
7. Sobczyk M., „Statystyka”, PWN, Warszawa, 2007.
8. Zeliaś, A., "Metody statystyczne", PWE, Warszawa, 2001.
Literatura uzupełniająca
1. Casella G., Berger R.L., "Statistical Inference", Duxbury, 2002.
2. Devore J.L., "Probability and Statistics for Engineering and the Sciences", Brooks Cole, 2010.
3. Gajek L., Kałuszka M., "Wnioskowanie statystyczne", WNT, Warszawa 2000, wyd. IV.
4. Gajek L., Kałuszka M., „Wnioskowanie statystyczne. Modele i metody”, WN-T, Warszawa, 2000.
5. Greń J., „Statystyka matematyczna, Modele i zadania”, PWN Warszawa, 1973.
6. Jokiel-Rokita A., Magiera R., "Modele i metody statystyki matematycznej w zadaniach", Gis, Wrocław, 2007.
7. Lehmann E.L., "Testowanie hipotez statystycznych", PWN, Warszawa 1968.
8. Lehmann E.L., "Teoria estymacji punktowej", PWN, Warszawa 1991.
9. Magiera R., "Modele i metody statystyki matematycznej", Gis, Wrocław, 2007.
Prowadzący przedmiot
Tytuł/stopień, imię, nazwisko |
Jednostka dydaktyczna |
1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot: |
|
dr hab. Agnieszka Blokus-Dziula |
ZMMMT |
2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia: |
|
dr Bożena Kwiatuszewska-Sarnecka |
KM |