UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY
Nr: Przedmiot: BUDOWA I KONSTRUKCJA KADŁUBA ZBIORNIKOWCÓW
Kierunek / Poziom kształcenia: NAWIGACJA / DRUGIEGO STOPNIA
Forma studiów: STACJONARNE / NIESTACJONARNE
Profil kształcenia: OGÓLNOAKADEMICKI
Specjalność: TECHNOLOGIE OFFSHOROWE
SEMESTR ECTS Liczba godzin w tygodniu Liczba godzin w semestrze
W C L P S W C L P S
II 2 30 30
Razem w czasie studiów: 60

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)

1 Zawodowe słownictwo w języku angielskim, elementy matematyki, fizyki, informatyki oraz konstrukcji maszyn i grafiki inżynierskiej.

Cele przedmiotu

1 Zdobycie wiedzy z zakresu pływalności, stateczności niezatapialności, zasad korzystania z dokumentacji statecznościowej służącej do określania stateczności zbiornikowców.
2 Rozpoznaje podstawowe typy zbiornikowców, zna podstawowe materiały używane do budowy kadłubów, układy wiązań kadłuba i elementy konstrukcji kadłuba oraz podstawowe wyposażenie zbiornikowców.
3 Potrafi poprawnie rozwiązywać podstawowe problemy z zakresu pływalności i stateczności z wykorzystaniem dokumentacji statecznościowej zbiornikowca, oraz poprawnie nazywać elementy konstrukcyjne kadłubów zbiornikowców.
4 Zasady działalności IMO i instytucji klasyfikacyjnych.

Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia

EKP1 Znać zasady działalności instytucji klasyfikacyjnych; charakterystyki eksploatacyjne zbiornikowców
EKP2 Znać podstawowe materiały używane do budowy kadłubów
EKP3 Znać nazewnictwo i typowe rozwiązania węzłów konstrukcyjnych kadłuba, podstawy teoretyczne w zakresie wytrzymałości i stateczności zbiornikowców
EKP4 Znać elementy dokumentacji w zakresie konstrukcji i stateczności zbiornikowców; procedury kontroli stateczności oraz wytrzymałości lokalnej i ogólnej kadłuba
EKP5 Potrafi posługiwać się̨ rysunkami konstrukcyjnymi statku oraz obliczać przebiegi sił tnących i momentów gnących kadłub
EKP6 Potrafi wykonać obliczenia związane ze statecznością̨ statku; interpretować́ dokumentację statecznościową ze szczególnym uwzględnieniem Trim & Stability booklet”
EKP7 Potrafi korzystać z oprogramowaniem specjalistycznym podczas załadunku statku, ocenić stan załadowania statku pod kątem wytrzymałości i stateczności.
EKP8 Znać i korzystać z instalacji i systemów mycia, gazu obojętnego, VOC i wentylacji zbiorników ładunkowych
EKP9 Znać zasady przeprowadzania wymiany wód balastowych
EKP10 Zna wpływ ładunku płynnego na stateczność zbiornikowców - poprawka od swobodnych powierzchni cieczy, moment przechylający od swobodnych powierzchni cieczy. Potrafi wyznaczyć poprawki od swobodnych powierzchni cieczy i moment przechylający od swobodnych powierzchni cieczy.

Treści programowe

Semestr II
Lp. Zagadnienia Liczba godzin Odniesienie do EKP dla przedmiotu Odniesienie do RPS
W C L P S
1Typy zbiornikowców z punktu widzenia ich przeznaczenia, konstrukcji i rozmiarów.1
2Zbiornikowce w zestawieniu z innymi typami statków handlowych ze względu na rozmiary i proporcje kadłubów.1
3Wybrane cechy eksploatacyjne typowych zbiornikowców możliwe do oszacowania na podstawie stosunków wymiarów głównych na tle innych typów statków.1
4Wpływ typowych wartości współczynników pełnotliwości kadłubów zbiornikowców na ich wybrane cechy eksploatacyjne.1
5Cechy statecznościowe zbiornikowców w kontekście proporcji i kształtów ich kadłubów1
6Wpływ rozmieszczenia ładunku na stateczność zbiornikowców. Określanie stateczności zbiornikowca w przejściowych stanach załadowania (podczas przeładunku).12
7Wpływ ładunku płynnego na stateczność zbiornikowców w ujęciu quasi-statycznym (poprawka od swobodnych powierzchni cieczy, moment przechylający od swobodnych powierzchni cieczy. Wyznaczanie poprawki od swobodnych powierzchni cieczy i momentu przechylającego od swobodnych powierzchni cieczy. Określanie wpływu podziału grodziowego na wartość sumarycznej poprawki od swobodnych powierzchni cieczy.12
8Lolling w ujęciu konstrukcyjnym i eksploatacyjnym1
9Oddziaływanie na statek ładunku płynnego w niepełnych zbiornikach w ujęciu dynamicznym (sloshing w kontekście wytrzymałości i stateczności).22
10Stateczność zbiornikowców w różnych stanach załadowania. Wyznaczania charakterystyk statecznościowych zbiornikowca w typowych stanach załadowania (stateczność początkowa, stateczność statyczna dla dużych kątów przechyłu, stateczność dynamiczna w ujęciu klasycznym). Ocena wpływu ilości zapasów i ładunku na stateczność zbiornikowca.14
11Stateczność zbiornikowców w stanach przejściowych podczas prowadzenia prac przeładunkowych.11
12Ograniczenia wytrzymałościowe związane z redukcją swobodnych powierzchni cieczy.1
13Wpływ wymiany wód balastowych na wytrzymałość ogólną kadłuba zbiornikowca.1
14Przeznaczenie i konstrukcja zbiorników stosowanych na zbiornikowcach (balastowych, ładunkowych, koferdamów, void space itp.)24
15Charakterystyka ogólna i budowa systemów balastowych stosowanych na zbiornikowcach Analiza schematów systemów balastowych zbiornikowców. Identyfikacja funkcjonalna elementów12
16Charakterystyka i wyposażenie zbiorników ładunkowych i balastowych.1
17Charakterystyka ogólna i budowa systemów ładunkowych na zbiornikowcach. Analiza schematów systemów ładunkowych zbiornikowców. Identyfikacja funkcjonalna elementów.12
18Charakterystyka ogólna i budowa systemów gazu obojętnego. Analiza schematów systemów gazu obojętnego zbiornikowców. Identyfikacja funkcjonalna elementów12
19Charakterystyka ogólna i budowa systemów mycia zbiorników i przechowywania popłuczyn11
20Klasyfikacja statku, notacja klasy zbiornikowców, oznaczenia używane na świadectwach klasy, przeglądy klasowe1
21Zasady stosowania rozszerzonych przeglądów klasowych dla zbiornikowców1
22Zasady prowadzenia inspekcji stanu technicznego kadłuba zbiornikowca1
23Identyfikacja krytycznych rejonów konstrukcji kadłuba zbiornikowców1
24Typowe uszkodzenia kadłuba zbiornikowców, analiza przyczyn powstania uszkodzeń konstrukcji kadłuba.1
25Metody diagnostyki i naprawy uszkodzeń oraz konserwacji kadłuba12
26Ocena dopuszczalności przyjętej sekwencji balastowania w kontekście stateczności poprzecznej statku (zajęcia symulatorowe).12
27Ocena stateczności zbiornikowca podczas realizacji procedury wymiany wód balastowych (zajęcia symulatorowe).2
28Analiza przeciwstawnych wymogów dotyczących stateczności i wytrzymałości zbiornikowca podczas przeładunku w kontekście sekwencji opróżniania/zapełniania zbiorników ładunkowych i balastowych (zajęcia symulatorowe).12
29Praktyczne stosowanie przepisów klasyfikacyjnych w zakresie notacji klasy zbiornikowców.1

Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)

Symbol EKP Test Egzamin ustny Egzamin pisemny Kolokwium Sprawozdanie Projekt Prezentacja Zaliczenie praktyczne Inne
EKP1 X
EKP2 X
EKP3 X
EKP4 X
EKP5 X
EKP6 X
EKP7 X
EKP8 X
EKP9 X
EKP10 X

Kryteria zaliczenia przedmiotu

Semestr Ocena pozytywna (min. dostateczny)
II50% ocena z egzaminu, 50% ocena z ćwiczeń

Nakład pracy studenta

Forma aktywności Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności
W C L P S
Godziny kontaktowe3030
Czytanie literatury10
Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych
Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia
Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania
Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach22
Udział w konsultacjach22
Łącznie godzin4434
Łączny nakład pracy studenta78
Liczba punktów ECTS11
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu2
Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich68

Literatura

Literatura podstawowa
IMO, International Convention for the Safety of Life at Sea (SOLAS), 1974
IMO, International Convention on Load Lines, 1966
IMO, International Convention for the Control and Management of Ships' Ballast Water and Sediments, 2004
IMO, Ballast Water Management Convention and the Guidelines for its Implementation, 2009 Edition IMO (I621E)
IMO, International Convention for the Prevention of Pollution from Ships, 1973, as modified by the Protocol of 1978 relating thereto and by the Protocol of 1997 (MARPOL Convention), Consolidated edition 2011,
Literatura uzupełniająca
International Code for the Construction and Equipment of Ships Carrying Liquefied Gases in Bulk (IGC Code) (I104E)
Guidelines for the Alleviation of Excessive Surge Pressures on ESD for Liquefied Gas Transfer Systems, SIGTTO 2018
Barge Safety (Liquefied Cargoes in Bulk), OCIMF 1999
Liquefied Gas Handling Principles on Ships and in Terminals, (LGHP4) 4th Edition SIGTTO 2016
Quantity Calculations LPG and Chemical Gases, 2nd Edition SIGTTO 1997
LNG Emergency Release Systems. Recommendations, Guidelines and Best Practices SIGTTO 2017
Recommendations for Liquefied Gas Carrier Manifolds, SIGTTO 2018
Introduction to the Design and Maintenance of Cargo System Pressure Relief Valves on Board Gas Carriers, SIGTTO 1998
Guide to Terminal Conditions of Use, INTERTANKO 2018
A Guide to Contingency Planning for the Gas Carrier Alongside and Within Port Limits, 2nd Edition ICS 1999
Model Course 1.04 Basic training for liquefied gas tanker cargo operations, 2014 Edition
Model Course 1.06 Advanced training for liquefied gas tanker cargo operations, 2015 Edition
Model Course 1.35 LPG Tanker Cargo & Ballast Handling Simulator, 2007 Edition
Model Course 1.36 LNG Tanker Cargo & Ballast Handling Simulator, 2007 Edition
International Code on Intact Stability, 2008 (2008 IS Code), 2009 Edition IMO (IB874E)
Confined Space Safe Practice (IACS Rec 72) 2017
2011 ESP Code, 2013 Edition IMO (IB265E)


Prowadzący przedmiot

Tytuł/stopień, imię, nazwisko Jednostka dydaktyczna
1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot:
dr inż. Jacek Jachowski KES
2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia:
Pobierz w wersji PDF