UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY
Nr: Przedmiot: EKONOMIKA TRANSPORTU MORSKIEGO
Kierunek / Poziom kształcenia: NAWIGACJA / PIERWSZEGO STOPNIA
Forma studiów: STACJONARNE / NIESTACJONARNE
Profil kształcenia: PRAKTYCZNY
Specjalność: TRANSPORT MORSKI
SEMESTR ECTS Liczba godzin w tygodniu Liczba godzin w semestrze
W C L P S W C L P S
VI 1 15
Razem w czasie studiów: 15

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)

1 Wiedza z zakresu szkoły średniej.

Cele przedmiotu

1 Zapoznanie z kategorią kosztów, zysków, pracy przewozowej i efektów użytkowych w transporcie morskim.
2 Analiza czasu pobytu statków w portach.
3 Przedstawienie technik i metod oceny opłacalności inwestycji tonażowych.
4 Zapoznanie się z indeksami frachtowymi.

Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia

EKP1 Optymalizuje przebieg procesu transportowego i logistycznego. Potrafi prawidłowo określić poziom potrzeb transportowych, a także posługuje się sprawnie modelami przepływów wartości generowanej przez transport w łańcuchu dostaw opierając się o kryterium kosztowe i poziomu obsługi klienta.
EKP2 Ocenia efektywność implementacji rozwiązań spedycyjno-logistycznych w transporcie morskim, integruje zarządzanie spedycyjno-logistyczne z innymi aspektami zarządzania oraz wyjaśnia, kategoryzuje i ocenia znaczenie kluczowych wskaźników oceny finansowej przedsiębiorstw w transporcie morskim (m.in. koszt kapitału, progi rentowności, analiza wrażliwości, dźwignia finansowa).
EKP3 Wyjaśnia, kategoryzuje i ocenia znaczenie kluczowych wskaźników oceny finansowej przedsiębiorstwa transportu morskiego. Przy pomocy odpowiednich wskaźników ocenia efektywność ekonomiczną inwestycji transportowych w transporcie morskim.
EKP4 Ma świadomość ważności posiadanej wiedzy technicznej, rozumiejąc jednocześnie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, a w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.

Treści programowe

Semestr VI
Lp. Zagadnienia Liczba godzin Odniesienie do EKP dla przedmiotu Odniesienie do RPS
W C L P S
1Miejsce i funkcje transportu morskiego w układzie gospodarki światowej. Transport morski i czynniki determinujące jego rozwój w wymiarze globalnym; transport morski w układzie globalnych łańcuchów dostaw i logistycznych łańcuchów transportowych; analiza rozwoju transportu morskiego i handlu światowego – uwarunkowania i czynniki rozwoju.1.5EKP1, EKP29.11.1.3
2Czynnik czasu w transporcie morskim i procesie transportowym w relacjach lądowo-morskich. Czas jako kryterium efektywności realizacji cyklu produkcyjnego w transporcie morskim; czas trwania rejsu i jego struktura; cykl życia statku, wybór optymalnego czasu eksploatacji statku w aspekcie technicznym i technologicznym oraz ekonomiczno-finansowym. Ryzyka eksploatacyjne i metody ich minimalizacji.1.5EKP2, EKP39.11.1.16
3Sposoby mierzenia produkcji i pracy przewozowej w transporcie morskim. Pojęcie produkcji usług i pracy przewozowej w transporcie morskim; cykl przemieszczenia ładunku a cykl pracy statku morskiego; moc przewozowa, rejsowa zdolność przewozowa mierzona w tonach i tonomilach, liczba rejsów w ciągu roku, roczna zdolność przewozowa w tonach i tonomilach.2EKP1, EKP2, EKP39.11.1.16, 9.11.1.17
4Koszty w transporcie morskim. Główne rodzaje i klasyfikacji kosztów w transporcie morskim; koszty a moment transportowy statku; koszty zewnętrzne w transporcie morskim i metody ich internalizacji; metody prognozowania kosztów w transporcie morskim; koszty jako kryterium podejmowania decyzji eksploatacyjnych.2EKP2, EKP39.11.1.16, 9.11.1.17, 9.11.1.19
5Ceny w transporcie morskim. Formy i metody ustalania stawek frachtowych i czarterowych; zasady i kryteria różnicowania cen; dodatki frachtowe; indeksy frachtowe i metody ich analizy; ceny jako instrument decyzyjny w transporcie morskim.2EKP2, EKP39.11.1.16, 9.11.1.20
6Rynki frachtowe – ich segmentacja, typologia i zasady funkcjonowania. Mechanizm funkcjonowania rynków frachtowych; dynamika rynków - jej przyczyny i skutki; analiza rynków cząstkowych; prognozowanie zmian popytu i podaży w międzynarodowym transporcie morskim.2.5EKP1, EKP2, EKP39.11.1.21
7Efektywność inwestycji tonażowych. Metody statyczne. Dyskontowanie, oprocentowanie, współczynnik dyskontowy, współczynnik procentowy; sposoby wyznaczania okresu eksploatacji statku, prosty okres zwrotu i zdyskontowany okres zwrotu, NPV, NPVR, IRR i PI. Kryteria podejmowania decyzji inwestycyjnych. Ryzyka inwestycyjne i metody zarządzania ryzykiem.2EKP1, EKP29.11.1.18
8Polityka żeglugowa jako instrument regulacji sektora transportu morskiego. Formy i cele polityki żeglugowej państwa oraz instrumenty ich realizacji; polityka żeglugowa UE; polityka żeglugowa a polityka transportowa i polityka morska UE; metody regulacji transportu morskiego w skali globalnej.1.5EKP1, EKP2, EKP3, EKP49.11.1.17

Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)

Symbol EKP Test Egzamin ustny Egzamin pisemny Kolokwium Sprawozdanie Projekt Prezentacja Zaliczenie praktyczne Inne
EKP1 X
EKP2 X
EKP3 X
EKP4 X

Kryteria zaliczenia przedmiotu

Semestr Ocena pozytywna (min. dostateczny)
VIPozytywnie zaliczony egzamin (minimum ocena dostateczna, tj. 3,0).

Nakład pracy studenta

Forma aktywności Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności
W C L P S
Godziny kontaktowe15
Czytanie literatury5
Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych
Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia5
Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania
Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach2
Udział w konsultacjach2
Łącznie godzin29
Łączny nakład pracy studenta29
Liczba punktów ECTS1
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu1
Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich19

Literatura

Literatura podstawowa
Treść wykładów w pdf.
Literatura uzupełniająca
Ekonomika i organizacja transportu morskiego. Część I i II. 1994. Praca zbiorowa pod redakcją Jerzego Kubickiego, Gdynia: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni.
Organizacja i technika transportu morskiego. 2001. Praca zbiorowa pod redakcja Jerzego Kujawy. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, ,
Alderton P. M., 2004. Sea Transport. Operation and Economics, London: Fifth Edition.
Brookes M. R., 2005. Sea Change In Liner Shipping. Regulation and managerial decision making in a global industry. New York – Oxford – Tokyo: Pergamon Press.
Kristiansen S., 2005. Maritime Transportation. Safety management and Risk Analysis, London - New York: Elsevier.
Salomon A., 2022. Spedycja krajowa i międzynarodowa, Gdynia: Wydawnictwo Uniwersytetu Morskiego w Gdyni.
Salomon A., 2003. Spedycja w handlu morskim. Procedury i dokumenty, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Współczesne przedsiębiorstwo portowe i żeglugowe. 2007. Praca zbiorowa pod redakcją Henryka Salmanowicza. Szczecin: Wydawnictwo KREOS.


Prowadzący przedmiot

Tytuł/stopień, imię, nazwisko Jednostka dydaktyczna
1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot:
dr Adam Salomon KT
2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia:
Pobierz w wersji PDF