UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY
Nr: Przedmiot: SIŁOWNIE OKRĘTOWE
Kierunek / Poziom kształcenia: NAWIGACJA / PIERWSZEGO STOPNIA
Forma studiów: STACJONARNE / NIESTACJONARNE
Profil kształcenia: PRAKTYCZNY
Specjalność: TRANSPORT MORSKI
SEMESTR ECTS Liczba godzin w tygodniu Liczba godzin w semestrze
W C L P S W C L P S
IV 1 15 5 5
Razem w czasie studiów: 25

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)

1 Wiedza z zakresu szkoły średniej oraz elementy fizyki, matematyki, rysunku technicznego, elektrotechniki i elektroniki, automatyki okrętowej, manewrowania i ochrony środowiska.

Cele przedmiotu

1 Celem kształcenia jest zapoznanie z podstawowymi urządzeniami zainstalowanymi w siłowni okrętowej, zasadami ich eksploatacji oraz systemami statkowymi.

Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia

EKP1 Opisuje i charakteryzuje podstawowe instalacje siłowni okrętowej. Zna podstawowe pojęcia dotyczące siłowni, rodzaje podstawowych układów napędowych. K_W04, K_W07,
EKP2 Potrafi opisać zachowanie się statku i systemu napędowego przy manewrze z „całej naprzód” na „całą wstecz” dla danego rodzaju układu napędowego. K_U10, K_U22,
EKP3 Charakteryzuje podstawowe sposoby wytwarzania energii elektrycznej. Zna obsługę i potrafi uruchomić samodzielnie agregat awaryjny, zna jego przeznaczenie oraz położenie na statku. K_U15, K_U12,

Treści programowe

Semestr IV
Lp. Zagadnienia Liczba godzin Odniesienie do EKP dla przedmiotu Odniesienie do RPS
W C L P S
1Miejsce i funkcja siłowni okrętowej na statku. Rozwiązania siłowni. Urządzenia główne i pomocnicze w siłowni.1EKP19.9.1.1, 9.9.1.2
2Rodzaje układów napędowych. Silnik spalinowy, budowa i zasada działania. Turbina parowa, budowa i zasada działania. Napędy diesel-electric, gas-electric. Silniki dwupaliwowe.2EKP19.9.1.2, 9.9.1.3, 9.9.1.4, 9.9.1.5, 9.9.1.6
3Charakterystyka oporowa kadłuba. Składowe oporów: opór tarcia, kształtu, falowy, opór powietrza, opór dodatkowy. Pędniki okrętowe, rodzaje. Śruba, wał śrubowy, przekładnie, współpraca elementów układu ruchowego.1EKP29.9.1.7, 9.9.1.8, 9.9.1.9, 9.9.1.10, 9.9.1.13
4Sterowanie silnika głównego (SG) z mostka, telegraf maszynowy, zabezpieczenia SG, procedury uruchomienia i zatrzymania silnika napędowego. Awaryjne sterowanie silnikiem głównym, manewrowanie statkiem w stanach awaryjnych. Pole pracy silnika spalinowego, zapotrzebowanie mocy. Wpływ warunków żeglugi na zapotrzebowanie mocy przez śrubę. Awaryjne hamowanie silnikiem (manewr CN-CW). Procedura przygotowania silnika głównego do ruchu – wymagania, ograniczenia.25EKP1, EKP29.9.1.11, 9.9.1.12, 9.9.1.13
5Budowa i zasada działania maszyny sterowej i sterów strumieniowych.1EKP19.9.1.10, 9.9.1.13
6Wytwarzanie i dystrybucja energii elektrycznej na statku. Układy napędowe z prądnicą wałową. Agregaty prądotwórcze, zasilanie awaryjne.1EKP39.9.1.14, 9.9.1.15
7Urządzenia i mechanizmy pomocnicze (pompy, sprężarki, urządzenia do produkcji wody słodkiej). Mechanizmy pokładowe, budowa i zasada działania. Zasady eksploatacji pomp i systemów pompowych.22EKP19.9.1.16, 9.9.1.17
8System balastowy, budowa i zasada działania. System wody słodkiej i sanitarnej, budowa i zasada działania. System zęzowy, budowa i zasada działania.2EKP19.9.1.18, 9.9.1.19, 9.9.1.20
9System paliwowy, budowa systemu, typy paliw żeglugowych, metody oczyszczania paliw, plan bunkrowania. Książki zapisów olejowych. Urządzenia do ochrony środowiska (separator wód zaolejonych, spalarka odpadów, oczyszczalnia ścieków, instalacje do redukcji SOx i NOx w spalinach. Wpływ warunków eksploatacji na emisję szkodliwych związków w spalinach oraz zużycie paliwa. Ekologiczne i ekonomiczne aspekty eksploatacji jednostek pływających.23EKP19.9.1.21, 9.9.1.22, 9.9.1.23
10Chłodnia i klimatyzacja - zasady eksploatacji.1EKP19.9.1.24

Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)

Symbol EKP Test Egzamin ustny Egzamin pisemny Kolokwium Sprawozdanie Projekt Prezentacja Zaliczenie praktyczne Inne
EKP1 X
EKP2 X
EKP3 X

Kryteria zaliczenia przedmiotu

Semestr Ocena pozytywna (min. dostateczny)
IVZaliczenie wszystkich składowych przedmiotu oraz obecność na zajęciach.

Nakład pracy studenta

Forma aktywności Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności
W C L P S
Godziny kontaktowe1555
Czytanie literatury52
Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych2
Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia22
Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania1
Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach21
Udział w konsultacjach21
Łącznie godzin26514
Łączny nakład pracy studenta45
Liczba punktów ECTS1
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu1
Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi13
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich31

Literatura

Literatura podstawowa
Giernalczyk M., Górski Z.: SIŁOWNIE OKRĘTOWE. Część I. Podstawy napędu i energetyki okrętowej. Wydanie II poprawione i uzupełnione. Wydawnictwo Akademii Morskiej w Gdyni. Gdynia 2016. Objętość 169 stron.
Giernalczyk M., Górski Z.: SIŁOWNIE OKRĘTOWE. Część II. Instalacje okrętowe. Wydanie II poprawione i uzupełnione. Wydawnictwo Akademii Morskiej w Gdyni. Gdynia 2016. Objętość 170 stron
Literatura uzupełniająca
Balcerski A., 1986. Siłownie okrętowe, Gdańsk: Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Gdańskiej.
Charchalis A., 2001. Opory okrętów i pędniki okrętowe, Gdynia: AMW.


Prowadzący przedmiot

Tytuł/stopień, imię, nazwisko Jednostka dydaktyczna
1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot:
dr inż. Mariusz Giernalczyk, prof. UMG KSO
2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia:
Pobierz w wersji PDF