| EKP1 |
wymienić materiały konstrukcyjne stosowane w transporcie; opisać strukturę, własności i zastosowanie oraz metody badań materiałów |
| EKP2 |
opisać mechanizmy niszczenia materiałów konstrukcyjnych |
| EKP3 |
wyjaśnić wpływ obróbki cieplnej i plastycznej na właściwości stopów metali stosowanych w transporcie |
| EKP4 |
dobrać parametry obróbki cieplnej; wykonać badania metalograficzne metalowych materiałów konstrukcyjnych, pomiary twardości, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
| EKP5 |
wymienić i stosować normy i standardy techniczne związane z materiałami technicznymi stosowanymi w transporcie i ich badaniem |
| EKP6 |
korzystać ze źródeł literaturowych do interpretacji wyników badań |
| EKP7 |
pracować w grupie przyjmując w niej różne role, rozumie zasady współpracy |
| Lp. |
Zagadnienia |
Liczba godzin |
Odniesienie do EKP dla przedmiotu |
Odniesienie do RPS |
| W |
C |
L |
P |
S |
| 1 | Definicja i cele nauki o materiałach. Podstawowe grupy materiałów konstrukcyjnych. Znaczenie materiałów inżynierskich w transporcie. Zastosowanie w transporcie morskim. Metody badań materiałów. | 2 | | | | | EKP1 | |
| 2 | Wpływ zawartości węgla na właściwości stali. Własności mechaniczne metali i stopów: twardość, udarność, zmęczenie, żarowytrzymałość a także metody badań materiałów: defektoskopia ultradźwiękowa i radiologiczna, badania mikrostruktury. | 3 | | | | | EKP1 | |
| 3 | Klasyfikacja stali. System oznaczenia stali wg norm EN. Stale niestopowe. Wpływ składników na własności stali. Spawalność stali. Stale niestopowe podstawowe i jakościowe. Zastosowanie. | 2 | | | | | EKP3, EKP5 | |
| 4 | Żeliwa białe i szare. Żeliwa szare zwykłe i sferoidalne. Żeliwa stopowe. Zastosowanie. Ogólna charakterystyka stali stopowych. Wpływ pierwiastków stopowych na właściwości stali. Stale stopowe konstrukcyjne. Stale spawalne zwykłej i podwyższonej wytrzymałości. | 3 | | | | | EKP1 | |
| 5 | Stopy miedzi odlewnicze i do obróbki plastycznej. Mosiądze i brązy. Stopy aluminium odlewnicze i do obróbki plastycznej. Zastosowanie stopów aluminium. | 2 | | | | | | |
| 6 | Mechanizmy niszczenia materiałów konstrukcyjnych podczas eksploatacji: korozja, erozja, kawitacja, nagłe pękanie i zmęczenie, korozja naprężeniowa i zmęczeniowa, pękanie w wyniku pełzania. | 3 | | | | | | |
| 7 | Badania stali konstrukcyjnych. | | | 2 | | | | |
| 8 | Badania własności i mikrostruktury żeliw. | | | 2 | | | | |
| 9 | Badania mikroskopowe stali po obróbce cieplnej. | | | 2 | | | | |
| 10 | Wyżarzanie i hartowanie stali. | | | 2 | | | | |
| 11 | Defektoskopia ultradźwiękowa i radiograficzna. | | | 2 | | | | |
| 12 | Badania materiałów łożyskowych. | | | 2 | | | | |
| 13 | Badania stali po obróbce plastycznej. Zaliczenie | | | 3 | | | | |
| Forma aktywności |
Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności |
| W |
C |
L |
P |
S |
| Godziny kontaktowe | 15 | | 15 | | |
| Czytanie literatury | 15 | | | | |
| Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych | | | 15 | | |
| Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia | 5 | | | | |
| Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania | | | | | |
| Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach | | | | | |
| Udział w konsultacjach | 2 | | | | |
| Łącznie godzin | 37 | | 30 | | |
| Łączny nakład pracy studenta | 67 |
| Liczba punktów ECTS | 1 | | 1 | | |
| Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu | 2 |
| Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi | 30 |
| Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich | 32 |
Cicholska M., Czechowski M.: Materiałoznawstwo, UMG, Gdynia 2015.
Dobrzański L.A.: Podstawy nauki o materiałach. Materiały inżynierskie z podstawami projektowania materiałowego. WNT, Warszawa 2002.
Ashby M., F., Jones D. R. H.: Materiały inżynierskie. WNT, Warszawa 1995.