UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY |
Nr: |
|
Przedmiot: |
MODELOWANIE PROCESÓW I SYSTEMÓW TRANSPORTOWO-LOGISTYCZNYCH |
Kierunek / Poziom kształcenia: |
TRANSPORT / DRUGIEGO STOPNIA |
Forma studiów: |
STACJONARNE / NIESTACJONARNE |
Profil kształcenia: |
OGÓLNOAKADEMICKI |
Specjalność: |
LOGISTYKA W SEKTORZE OFFSHORE |
SEMESTR |
ECTS |
Liczba godzin w tygodniu |
Liczba godzin w semestrze |
W |
C |
L |
P |
S |
W |
C |
L |
P |
S |
II |
4 |
|
|
|
|
|
30 |
|
30 |
|
|
Razem w czasie studiów: |
60 |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)
1 |
Znajmość metod poznanych w ramach przedmiotu Wybrane Działy Matematyki Stosowanej, |
Cele przedmiotu
1 |
Zdobycie przez studentów wiedzy w celu uzyskania umiejętności wykorzystania modelowania matematycznego do tworzenia, analizy oraz zastosowania modeli, uwzględniających dynamikę procesów transportowych. Zastosowanie modelowania do badania procesów dziejących się w rzeczywistych systemach transportowych. Poznanie narzędzi do modelowania w transporcie. |
Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia
EKP1 |
Posiada wiedzę o modelowaniu procesów transportowych, z uwzględnieniem dynamiki tego procesu |
EKP2 |
Posiada wiedze o modelach sterowania ruchem oraz zna przykłady ich zastosowań, zna metody sterowania w modelach procesów transportowych i logistycznych. |
EKP3 |
Zna metody sterowania przebiegiem symulacji |
Treści programowe
Semestr II
Lp. |
Zagadnienia |
Liczba godzin |
Odniesienie do EKP dla przedmiotu |
Odniesienie do RPS |
W |
C |
L |
P |
S |
1 | Ogólna metodyka budowy modeli. Pojęcie modelu, właściwości modelu i klasyfikacja modeli. Cel i zakres modelowania systemów i procesów transportowo-logistycznych. Podstawowe pojęcia, cel modelowania, klasyfikacja zadań, konstruowanie modelu. Etapy konstruowania modelu. Modelowanie strumieni ruchu. Modelowanie przemieszczania w sieciach.Modele systemu transportowego z wykorzystaniem metod teorii kolejek – elementy modelu, struktura, potoki ruchu, strumień poissonowski, przykłady obliczeniowe. | 2 | | | | | EKP1, EKP2 | |
2 | Metody teorii obsługi masowej w modelowaniu procesów transportowych. Klasyfikacja systemów obsługi masowej. Dyscypliny obsługi. Podział systemów kolejkowych. Metody i modele systemów kolejkowych. | 24 | | 24 | | | EKP1, EKP2 | |
3 | Wprowadznie do modelowania ruchu pieszego, mikromodelowanie ruchu pieszego. Zanzjomienie z oprogramowniem PTV VISWALK | 4 | | 6 | | | EKP1, EKP3 | |
Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)
Symbol EKP |
Test |
Egzamin ustny |
Egzamin pisemny |
Kolokwium |
Sprawozdanie |
Projekt |
Prezentacja |
Zaliczenie praktyczne |
Inne |
EKP1 |
| | X | | | | | | |
EKP2 |
| | X | X | | | | | |
EKP3 |
| | X | | X | X | | | |
Kryteria zaliczenia przedmiotu
Semestr |
Ocena pozytywna (min. dostateczny) |
II | Wynik powyżej 50% z egzaminu oraz uzyskanie pozytywnej oceny z laboratorium |
Nakład pracy studenta
Forma aktywności |
Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności |
W |
C |
L |
P |
S |
Godziny kontaktowe | 30 | | 30 | | |
Czytanie literatury | 5 | | 5 | | |
Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych | | | 1 | | |
Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia | 5 | | | | |
Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania | | | 5 | | |
Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach | 2 | | 8 | | |
Udział w konsultacjach | 2 | | 6 | | |
Łącznie godzin | 44 | | 55 | | |
Łączny nakład pracy studenta | 99 |
Liczba punktów ECTS | 1 | | 2 | | |
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu | 3 |
Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi | 36 |
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich | 78 |
Literatura
Literatura podstawowa
Leszczyński J. Modelowanie systemów i procesów transportowych. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 1999.
Skoczyński L., Szczepanik J.: Modelowanie procesów transportowych. Ćwiczenia projektowe i laboratoryjne. Wydawnictwo Politechniki Warszawskiej, Warszawa 1991.
Jacyna M.: Modele wielokryterialne w zastosowaniu do oceny systemów transportowych.Wyd.Pol.Warszawskiej, Warszawa 2002.
Gniadenko B. W., Kowalenko I. N.: Wstęp do teorii obsługi masowej. PWN, Warszawa 1971.
Koźniewska I., Włodarczyk M.: Modele odnowy, niezawodności i masowej obsługi. PWN, Warszawa 1978.
Sienkiewicz P.: Inżynieria systemów. MON, Warszawa 1983.
Smalko Z.: Modelowanie eksploatacyjnych systemów transportowych. ITE, Radom 1996.
Woropay M., Knopik L., Landowski B.: Modelowanie procesów eksploatacji w systemie transportowym. Biblioteka Problemów Eksploatacji. ITE, Bydgoszcz-Radom 2001.
Suchorzewski W.,Inżynieria ruchu drogowego. Teoria i praktyka. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności WKŁ, 2000.
Literatura uzupełniająca
Woch J.: Kształtowanie płynności ruchu w gęstych sieciach transportowych. Wydawnictwo
Szumacher, Kielce 1998.
Prowadzący przedmiot
Tytuł/stopień, imię, nazwisko |
Jednostka dydaktyczna |
1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot: |
|
dr inż. Monika Ziemska-Osuch |
ZMMMT |
2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia: |
|
dr inż. Monika Ziemska-Osuch |
ZMMMT |