UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY |
Nr: |
|
Przedmiot: |
PODSTAWY INŻYNIERII RUCHU |
Kierunek / Poziom kształcenia: |
TRANSPORT / PIERWSZEGO STOPNIA |
Forma studiów: |
STACJONARNE / NIESTACJONARNE |
Profil kształcenia: |
OGÓLNOAKADEMICKI |
Specjalność: |
TRANSPORT I LOGISTYKA |
SEMESTR |
ECTS |
Liczba godzin w tygodniu |
Liczba godzin w semestrze |
W |
C |
L |
P |
S |
W |
C |
L |
P |
S |
V |
2 |
|
|
|
|
|
15 |
|
30 |
|
|
VI |
2 |
|
|
|
|
|
30 |
30 |
|
|
|
Razem w czasie studiów: |
105 |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)
1 |
Infrastruktura transportu, Środki transportu |
Cele przedmiotu
1 |
Wprowadzenie studentów w problematykę zagadnień związanych z inżynierią ruchu, praktyczne wykorzystanie w toku dalszego kształcenia elementarnych zasad inżynierii ruchu w analizie i projektowaniu elementów sieci transportowych. |
Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia
EKP1 |
Student posiada teoretyczną wiedzę w zakresie podstawowych cech i badań ruchu drogowego takie jak netężenie ruchu, struktura rodzajowa ruchu. |
EKP2 |
Student zna zasady i warunki poruszania się pojazdów takie jak pierwszy i drugi warunek ruchu, podstawowe parametry ruszania, przyspieszania, hamowania. Potrafi obliczyć drogę hamowania pojazdu. Potrafi wyznaczyć, obliczyć i wykreślić trójkąty widoczności w zależności od oznakowania drogowego. |
EKP3 |
Potrafi wykorzystywać poznane metody i modele matematyczne do analizy i oceny procesów ruchu drogowego, zwłaszcza do analizy programów syganlizacji świetlnej stałoczasowej.Potrafi wyliczyć i wykreślić punkty kolizji pojazdów na skrzyżowaniu a także wyliczyć czas międzyzielony. |
EKP4 |
Student potrafi wykorzystywać pozyskaną wiedzę do oceny elementów sieci drogowej takich jak skrzyżowania, odcinki przeplatania i inne za pomocą wyliczenia przepustowości |
EKP5 |
Potrafi zaplanować i przeprowadzić pomiary podstawowych parametrów charakteryzujących realizowane procesy za pomocą narzędzia symulacyjnego w skali mikro. Potrafi stosować oprogramowanie specjalistyczne takie jak: PTV VISSIM, PTV VISWALK, CROSSIG. |
EKP6 |
Potrafi wykorzystywać poznane metody i modele mikrosymulacyjne do analizy z zakresu ruchu drogowegoMa podstawową wiedzę na temat kryteriów stosowanych do oceny warunków ruchu elementów sieci drogowej. |
Treści programowe
Semestr V
Lp. |
Zagadnienia |
Liczba godzin |
Odniesienie do EKP dla przedmiotu |
Odniesienie do RPS |
W |
C |
L |
P |
S |
1 | Definicje inżynierii ruchu drogowego. Człowiek jako podmiot w ruchu drogowym. Psychofizjologiczne cechy człowieka. Czas reakcji. Czynniki modyfikujące zachowanie. Spostrzeganie bodźców komunikacyjnie ważnych. Zarządzanie ruchem. Wyznaczanie macierzy czasów międzyzielonych na skrzyżowaniu, obliczanie czasów międzyzielonych. | 2 | | 4 | | | EKP1, EKP3 | |
2 | Definicja skrzyżowań, różnice w sterowaniu ruchem, wstęp do sygnalizacji świetlnej, podstawowe urządzenia ITS w ruchu drogowym. Obliczanie programu sygnalizacji świetlnej stałoczasowej. | 4 | | 4 | | | EKP1, EKP3 | |
3 | Definicje podstawowych parametrów w ruchu drogowym: pierwszy i drugi warunek ruchu, przyspieszanie, hamowanie, droga hamowania. Obliczenia wyżej wymienionych parametrów. | 6 | | | | | EKP1, EKP2 | |
4 | Definicja widoczności na skrzyżowaniu, obliczenia matematyczne odległości widoczności. Uzależnienie widoczności od oznakowania pierwszeństwa. | 2 | | | | | EKP1, EKP2 | |
5 | Zaznajomienie z oprogramowaniem PTV VISSM w następującym zakresie: 1. Teoria. Jak działa Vissim, 1.1. Interfejs 3. Jak narysować (Links) 3.1. Drogę 3.2. Skrzyżowanie 3.3. Rondo 3.4. Przejście dla pieszych 4. Doprecyzowanie sieci drogowej (reduced speed areas) 4.1. Zwalnianie na zakrętach 5. Określanie kto i jak ma się poruszać po sieci drogowej 5.1. Struktura pojazdów 5.2. Generatory Ruchu (Inputs) 5.3. Trasy przejazdu 5.3.1. Trasy Statyczne 5.3.2. Trasy dynamiczne 6. Piesi 6.1. Areas 6.2. Inputs 6.3. Trasy 6.4. Inne obiekty dla pieszych 7. Pierwszeństwo przejazdu 7.1. 5.1 Konflikty 7.2. 5.2 Zasady pierwszeństwa 8. Transport Zbiorowy 8.1. Przystanki 8.2. Linie Transportu Zbiorowego 8.3. Przykład przystanku tramwajowego dwukrawędziowego 9. Sygnalizacja Świetlna 9.1. Wstęp do programu sygnalizacji 9.1.1. Czas Międzyzielony 9.1.2. Fazy Ruchu 9.1.3. Program Sygnalizacji 9.1.4. Gotowy wyliczony przykład krok po kroku 9.2. Jak dodać program sygnalizacji 9.3. Jak dodać sygnalizatory 11. Pomiary 11.1. Node 11.2. Czas przejazdu 11.3. Dlugosci kolejek 11.4. LOS 11.5. Natężenie 11.6. Wizualizacja danych pomiarowych | | | 16 | | | EKP5, EKP6 | |
6 | Zaznajomienie z oprogramowaniem CROSSIG, stworzenie przykładowego programu stałoczasowego sygnalizacji świetlnej i przetestowanie go w narzędziu mikrosymulacyjnym VISSIM. | | | 6 | | | EKP3, EKP5, EKP6 | |
7 | Zaliczenie przedmiotu: matematyczne obliczenia poznanych parametrów Inżynierii Ruchu Drogowego i wiedza teoretyczna. | 1 | | | | | EKP1, EKP2, EKP3, EKP4 | |
Semestr VI
Lp. |
Zagadnienia |
Liczba godzin |
Odniesienie do EKP dla przedmiotu |
Odniesienie do RPS |
W |
C |
L |
P |
S |
1 | Podstawowe charakterystyki potoków ruchu, klasyfikacja jednostek ruchu. Zaznajomienie z zasadami obliczania przepustowości odcinków przeplatania i dróg dwupasowych. | 2 | | 4 | | | EKP1, EKP4 | |
2 | Analityczne modele ruchu: model jazdy za liderem, makroskopowe i inne, metody HCM,– jako wzorcowe rozwiązania w zakresie inżynierii ruchu, | 2 | | | | | EKP6 | |
3 | Ruch pieszy. Charakterystyki ruchu pieszego. Przepustowość chodników i schodów. Warunki ruchu pieszego. Urządzenia dla pieszych. Zapoznanie z PTV VISSWALK. Omówienie i wykonanie ćwiczenia projektowego nr 3: Przystanek Autobusowo-tramwajowy, ruch pieszy - miksorymulacja. | 2 | | 2 | | | EKP1, EKP4, EKP5, EKP6 | |
4 | Omówienie i wykonanie ćwiczenia projektowego nr 1: Obliczanie przepustowości skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej. | 6 | | 5 | | | EKP1, EKP4 | |
5 | Omówienie i wykonanie ćwiczenia projektowego nr 2: trójkąty widoczności na skrzyżowaniach | 1 | | 2 | | | EKP2 | |
6 | Bezpieczeństwo w ruchu drogowym, analiza wypadków drogowych. Zadanie projektowe nr 4 Mapa wypadków drogowych w narzędziu GIS (QGIS) | 2 | | 2 | | | EKP1 | |
Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)
Symbol EKP |
Test |
Egzamin ustny |
Egzamin pisemny |
Kolokwium |
Sprawozdanie |
Projekt |
Prezentacja |
Zaliczenie praktyczne |
Inne |
EKP1 |
| | X | X | | | | | |
EKP2 |
| | X | X | | | | | |
EKP3 |
| | X | X | X | | | | |
EKP4 |
| | X | X | X | | | | |
EKP5 |
| | X | | X | X | | | |
EKP6 |
| | X | X | X | X | | | |
Kryteria zaliczenia przedmiotu
Semestr |
Ocena pozytywna (min. dostateczny) |
V | Wynik powyżej 60% z testu zaliczeniowego z wykładu. Pozytywna ocena ze wszystkich sprawozdań z laboratorium. Składowa oceny końcowej 60% - laboratorium, 40% - wykład. |
VI | Pozytywna ocena ze wszystkich sprawozdań z ćwiczeń. Uzyskanie ponad 60% z egzaminu.Składowa oceny końcowej 60% - laboratorium, 40% - wykład. |
Nakład pracy studenta
Forma aktywności |
Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności |
W |
C |
L |
P |
S |
Godziny kontaktowe | 45 | 30 | 30 | | |
Czytanie literatury | 5 | | 5 | | |
Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych | | | 2 | | |
Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia | 5 | | | | |
Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania | | | 5 | | |
Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach | | | | | |
Udział w konsultacjach | | | 2 | | |
Łącznie godzin | 55 | 30 | 44 | | |
Łączny nakład pracy studenta | 129 |
Liczba punktów ECTS | 2 | 1 | 1 | | |
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu | 4 |
Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi | 37 |
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich | 107 |
Literatura
Literatura podstawowa
S. Datka, W. Suchorzewski, M. Tracz. Inżynieria Ruchu. WKŁ, Warszawa 1999 r.
S. Gaca, W. Suchorzewski, M. Tracz, Inżynieria Ruchu Drogowego, Teoria i praktyka, WKŁ, Warszawa 2008, 2009 r.
Basiewicz T., Gołaszewski A., Rudziński L.: Infrastruktura transportu. Oficyna wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2007 – rozdział 10.
Szczuraszek T.: Bezpieczeństwo ruchu miejskiego. WKiŁ, Warszawa 2008,
Krystek R.: Zintegrowany System Bezpieczeństwa Transportu. Tom I. Diagnoza bezpieczeństwa transportu w Polsce. WKiŁ, Warszawa 2009.
Macioszek E. Modele przepustowości wlotów skrzyżowań typu rondo w warunkach wzorcowych, Open Access Library, Volume 3 (21) 2013, s. 1-260.
Gajda J, Sroka R., Stencel M., Żegleń T., Burnos P., Piwowar P., Pomiary parametrów ruchu
drogowego, Kraków, Wydawnictwa AGH 2012
Literatura uzupełniająca
Traffic Flow Theory. TBR. FHWA - publikacja elektroniczna – ogólnodostępna.
Komar Z., Wolek C., Inżynieria ruchu drogowego - wybrane zagadnienia, Wrocław, WPW 1994
Krystek R.: Zintegrowany system bezpieczeństwa transportu Tom 2 Uwarunkowania rozwoju integracji systemów bezpieczeństwa transportu. WKiŁ, Warszawa 2010.
Krystek R.: Zintegrowany system bezpieczeństwa transportu Tom 3 Koncepcja Zintegrowanego Systemu Bezpieczeństwa Transportu w Polsce. WKiŁ, Warszawa 2010.11.
Prowadzący przedmiot
Tytuł/stopień, imię, nazwisko |
Jednostka dydaktyczna |
1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot: |
|
dr inż. Monika Ziemska-Osuch |
ZMMMT |
2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia: |
|
mgr inż. Dawid Osuch |
ZMMMT |
