UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY
Nr: Przedmiot: PODSTAWY INŻYNIERII RUCHU
Kierunek / Poziom kształcenia: TRANSPORT / PIERWSZEGO STOPNIA
Forma studiów: STACJONARNE / NIESTACJONARNE
Profil kształcenia: OGÓLNOAKADEMICKI
Specjalność: TRANSPORT I LOGISTYKA
SEMESTR ECTS Liczba godzin w tygodniu Liczba godzin w semestrze
W C L P S W C L P S
V 2 15 30
VI 2 30 30
Razem w czasie studiów: 105

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)

1 Infrastruktura transportu, Środki transportu

Cele przedmiotu

1 Wprowadzenie studentów w problematykę zagadnień związanych z inżynierią ruchu, praktyczne wykorzystanie w toku dalszego kształcenia elementarnych zasad inżynierii ruchu w analizie i projektowaniu elementów sieci transportowych.

Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia

EKP1 Student posiada teoretyczną wiedzę w zakresie podstawowych cech i badań ruchu drogowego takie jak netężenie ruchu, struktura rodzajowa ruchu.
EKP2 Student zna zasady i warunki poruszania się pojazdów takie jak pierwszy i drugi warunek ruchu, podstawowe parametry ruszania, przyspieszania, hamowania. Potrafi obliczyć drogę hamowania pojazdu. Potrafi wyznaczyć, obliczyć i wykreślić trójkąty widoczności w zależności od oznakowania drogowego.
EKP3 Potrafi wykorzystywać poznane metody i modele matematyczne do analizy i oceny procesów ruchu drogowego, zwłaszcza do analizy programów syganlizacji świetlnej stałoczasowej.Potrafi wyliczyć i wykreślić punkty kolizji pojazdów na skrzyżowaniu a także wyliczyć czas międzyzielony.
EKP4 Student potrafi wykorzystywać pozyskaną wiedzę do oceny elementów sieci drogowej takich jak skrzyżowania, odcinki przeplatania i inne za pomocą wyliczenia przepustowości
EKP5 Potrafi zaplanować i przeprowadzić pomiary podstawowych parametrów charakteryzujących realizowane procesy za pomocą narzędzia symulacyjnego w skali mikro. Potrafi stosować oprogramowanie specjalistyczne takie jak: PTV VISSIM, PTV VISWALK, CROSSIG.
EKP6 Potrafi wykorzystywać poznane metody i modele mikrosymulacyjne do analizy z zakresu ruchu drogowegoMa podstawową wiedzę na temat kryteriów stosowanych do oceny warunków ruchu elementów sieci drogowej.

Treści programowe

Semestr V
Lp. Zagadnienia Liczba godzin Odniesienie do EKP dla przedmiotu Odniesienie do RPS
W C L P S
1Definicje inżynierii ruchu drogowego. Człowiek jako podmiot w ruchu drogowym. Psychofizjologiczne cechy człowieka. Czas reakcji. Czynniki modyfikujące zachowanie. Spostrzeganie bodźców komunikacyjnie ważnych. Zarządzanie ruchem. Wyznaczanie macierzy czasów międzyzielonych na skrzyżowaniu, obliczanie czasów międzyzielonych.24EKP1, EKP3
2Definicja skrzyżowań, różnice w sterowaniu ruchem, wstęp do sygnalizacji świetlnej, podstawowe urządzenia ITS w ruchu drogowym. Obliczanie programu sygnalizacji świetlnej stałoczasowej.44EKP1, EKP3
3Definicje podstawowych parametrów w ruchu drogowym: pierwszy i drugi warunek ruchu, przyspieszanie, hamowanie, droga hamowania. Obliczenia wyżej wymienionych parametrów.6EKP1, EKP2
4Definicja widoczności na skrzyżowaniu, obliczenia matematyczne odległości widoczności. Uzależnienie widoczności od oznakowania pierwszeństwa.2EKP1, EKP2
5Zaznajomienie z oprogramowaniem PTV VISSM w następującym zakresie: 1. Teoria. Jak działa Vissim, 1.1. Interfejs 3. Jak narysować (Links) 3.1. Drogę 3.2. Skrzyżowanie 3.3. Rondo 3.4. Przejście dla pieszych 4. Doprecyzowanie sieci drogowej (reduced speed areas) 4.1. Zwalnianie na zakrętach 5. Określanie kto i jak ma się poruszać po sieci drogowej 5.1. Struktura pojazdów 5.2. Generatory Ruchu (Inputs) 5.3. Trasy przejazdu 5.3.1. Trasy Statyczne 5.3.2. Trasy dynamiczne 6. Piesi 6.1. Areas 6.2. Inputs 6.3. Trasy 6.4. Inne obiekty dla pieszych 7. Pierwszeństwo przejazdu 7.1. 5.1 Konflikty 7.2. 5.2 Zasady pierwszeństwa 8. Transport Zbiorowy 8.1. Przystanki 8.2. Linie Transportu Zbiorowego 8.3. Przykład przystanku tramwajowego dwukrawędziowego 9. Sygnalizacja Świetlna 9.1. Wstęp do programu sygnalizacji 9.1.1. Czas Międzyzielony 9.1.2. Fazy Ruchu 9.1.3. Program Sygnalizacji 9.1.4. Gotowy wyliczony przykład krok po kroku 9.2. Jak dodać program sygnalizacji 9.3. Jak dodać sygnalizatory 11. Pomiary 11.1. Node 11.2. Czas przejazdu 11.3. Dlugosci kolejek 11.4. LOS 11.5. Natężenie 11.6. Wizualizacja danych pomiarowych16EKP5, EKP6
6Zaznajomienie z oprogramowaniem CROSSIG, stworzenie przykładowego programu stałoczasowego sygnalizacji świetlnej i przetestowanie go w narzędziu mikrosymulacyjnym VISSIM.6EKP3, EKP5, EKP6
7Zaliczenie przedmiotu: matematyczne obliczenia poznanych parametrów Inżynierii Ruchu Drogowego i wiedza teoretyczna.1EKP1, EKP2, EKP3, EKP4
Semestr VI
Lp. Zagadnienia Liczba godzin Odniesienie do EKP dla przedmiotu Odniesienie do RPS
W C L P S
1Podstawowe charakterystyki potoków ruchu, klasyfikacja jednostek ruchu. Zaznajomienie z zasadami obliczania przepustowości odcinków przeplatania i dróg dwupasowych.24EKP1, EKP4
2Analityczne modele ruchu: model jazdy za liderem, makroskopowe i inne, metody HCM,– jako wzorcowe rozwiązania w zakresie inżynierii ruchu,2EKP6
3Ruch pieszy. Charakterystyki ruchu pieszego. Przepustowość chodników i schodów. Warunki ruchu pieszego. Urządzenia dla pieszych. Zapoznanie z PTV VISSWALK. Omówienie i wykonanie ćwiczenia projektowego nr 3: Przystanek Autobusowo-tramwajowy, ruch pieszy - miksorymulacja.22EKP1, EKP4, EKP5, EKP6
4Omówienie i wykonanie ćwiczenia projektowego nr 1: Obliczanie przepustowości skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej.65EKP1, EKP4
5Omówienie i wykonanie ćwiczenia projektowego nr 2: trójkąty widoczności na skrzyżowaniach12EKP2
6Bezpieczeństwo w ruchu drogowym, analiza wypadków drogowych. Zadanie projektowe nr 4 Mapa wypadków drogowych w narzędziu GIS (QGIS)22EKP1

Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)

Symbol EKP Test Egzamin ustny Egzamin pisemny Kolokwium Sprawozdanie Projekt Prezentacja Zaliczenie praktyczne Inne
EKP1 XX
EKP2 XX
EKP3 XXX
EKP4 XXX
EKP5 XXX
EKP6 XXXX

Kryteria zaliczenia przedmiotu

Semestr Ocena pozytywna (min. dostateczny)
VWynik powyżej 60% z testu zaliczeniowego z wykładu. Pozytywna ocena ze wszystkich sprawozdań z laboratorium. Składowa oceny końcowej 60% - laboratorium, 40% - wykład.
VIPozytywna ocena ze wszystkich sprawozdań z ćwiczeń. Uzyskanie ponad 60% z egzaminu.Składowa oceny końcowej 60% - laboratorium, 40% - wykład.

Nakład pracy studenta

Forma aktywności Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności
W C L P S
Godziny kontaktowe453030
Czytanie literatury55
Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych2
Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia5
Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania5
Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach
Udział w konsultacjach2
Łącznie godzin553044
Łączny nakład pracy studenta129
Liczba punktów ECTS211
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu4
Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi37
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich107

Literatura

Literatura podstawowa
S. Datka, W. Suchorzewski, M. Tracz. Inżynieria Ruchu. WKŁ, Warszawa 1999 r.
S. Gaca, W. Suchorzewski, M. Tracz, Inżynieria Ruchu Drogowego, Teoria i praktyka, WKŁ, Warszawa 2008, 2009 r.
Basiewicz T., Gołaszewski A., Rudziński L.: Infrastruktura transportu. Oficyna wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2007 – rozdział 10.
Szczuraszek T.: Bezpieczeństwo ruchu miejskiego. WKiŁ, Warszawa 2008,
Krystek R.: Zintegrowany System Bezpieczeństwa Transportu. Tom I. Diagnoza bezpieczeństwa transportu w Polsce. WKiŁ, Warszawa 2009.
Macioszek E. Modele przepustowości wlotów skrzyżowań typu rondo w warunkach wzorcowych, Open Access Library, Volume 3 (21) 2013, s. 1-260.
Gajda J, Sroka R., Stencel M., Żegleń T., Burnos P., Piwowar P., Pomiary parametrów ruchu
drogowego, Kraków, Wydawnictwa AGH 2012
Literatura uzupełniająca
Traffic Flow Theory. TBR. FHWA - publikacja elektroniczna – ogólnodostępna.
Komar Z., Wolek C., Inżynieria ruchu drogowego - wybrane zagadnienia, Wrocław, WPW 1994
Krystek R.: Zintegrowany system bezpieczeństwa transportu Tom 2 Uwarunkowania rozwoju integracji systemów bezpieczeństwa transportu. WKiŁ, Warszawa 2010.
Krystek R.: Zintegrowany system bezpieczeństwa transportu Tom 3 Koncepcja Zintegrowanego Systemu Bezpieczeństwa Transportu w Polsce. WKiŁ, Warszawa 2010.11.


Prowadzący przedmiot

Tytuł/stopień, imię, nazwisko Jednostka dydaktyczna
1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot:
dr inż. Monika Ziemska-Osuch ZMMMT
2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia:
mgr inż. Dawid Osuch ZMMMT
Pobierz w wersji PDF