UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY
Nr: Przedmiot: FIZYKA
Kierunek / Poziom kształcenia: TRANSPORT / PIERWSZEGO STOPNIA
Forma studiów: STACJONARNE / NIESTACJONARNE
Profil kształcenia: OGÓLNOAKADEMICKI
Specjalność: TRANSPORT I LOGISTYKA
SEMESTR ECTS Liczba godzin w tygodniu Liczba godzin w semestrze
W C L P S W C L P S
I 7 30 30
II 2 15 15
Razem w czasie studiów: 90

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)

1 Wiedza i umiejętności z fizyki w zakresie szkoły średniej
2 Wiedza i umiejętności z matematyki w zakresie szkoły średniej

Cele przedmiotu

1 Zapoznanie słuchaczy z podstawami fizyki z zakresie niezbędnym do zdobywania wiedzy przedmiotów zawodowych
2 Nabycie umiejętności projektowania i przeprowadzenia pomiarów oraz ich opracowania w zakresie niezbędnym do bezpiecznej obsługi systemów technicznych

Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia

EKP1 opisać najważniejsze zjawiska fizyczne, zdefiniować wielkość je charakteryzujące oraz ich jednostki z układu SI oraz z innych układów stosowanych w praktyce
EKP2 sklasyfikować i opisać rodzaje ruchów w dziedzinie mechaniki klasycznej
EKP3 opisać i zinterpretować właściwości termiczne ciał i wielkości je charakteryzujące, oraz opisać prawa konwersji energii cieplnej i mechanicznej
EKP4 opisać wielkości charakteryzujące zjawiska elektryczne oraz procesy związane z obecnością i przepływem ładunków elektrycznych, a także opisać relacje między zjawiskami magnetycznymi i elektrycznymi
EKP5 opisać falowe i kwantowe właściwości światła, prawa opisujące emisję energii świetlnej i efekty jej oddziaływania z materią
EKP6 opisać jądrowy model atomu w ujęciu kwantowym oraz procesy związane ze zmianami stanów energetycznych
EKP7 scharakteryzować teorię dotyczącą budowy jądra atomowego i zinterpretować procesy energetyczne towarzyszące przemianom jądrowym
EKP8 opisać rodzaje przewodnictwa w oparciu o teorię pasmową energii elektronów
EKP9 projektować i przeprowadzać pomiary zmierzające do weryfikacji matematycznych modeli prostych zjawisk fizykalnych
EKP10 przygotowywać raporty z ekspertyz pomiarowych
EKP11 pracować w zespole, przyjmując w nim role kierownicze i wykonawcze
EKP12 analizować funkcjonowanie urządzeń technicznych pod względem zachodzących w nich zjawisk fizycznych

Treści programowe

Semestr I
Lp. Zagadnienia Liczba godzin Odniesienie do EKP dla przedmiotu Odniesienie do RPS
W C L P S
1Wielkości fizyczne i ich jednostki22EKP1
2Podstawy mechaniki klasycznej – konwersja fizyki Arystotelesowskiej na Newtonowską22EKP2
3Kinematyka i dynamika punktu materialnego26EKP2
4Kinematyka i dynamika bryły sztywnej w ruchu postępowym i obrotowym44EKP2
5Hydrostatyka - ciśnienie, prawo Pascala, prawo Archimedesa. Hydrodynamika - równanie ciągłości, równanie Bernoullego, zjawisko lepkości22EKP2
6Ruch drgający – harmoniczny: prosty, tłumiony i z siłą wymuszającą; ruch falowy; dźwięk jako fala42EKP2
7Cząsteczkowa teoria zjawisk cieplnych, energia wewnętrzna, skale temperaturowe, równania stanu gazu22EKP3
8Pierwsza i druga zasada termodynamiki, przemiany gazu doskonałego, praca cieplnego silnika idealnego22EKP3
9Entropia, przemiany fazowe materii22EKP3
10Pole elektrostatyczne – prawo Coulomba i Gaussa, pojemność elektryczna22EKP4
11Prąd elektryczny: mechanistyczna geneza prawa Ohma oraz praw Kirchhoffa, obwody prądu stałego i zmiennego (w tym przemiennego)42EKP4
12Pole magnetyczne. prawo Biota-Savarta-Laplace’a, indukcja elektromagnetyczna22EKP4
Semestr II
Lp. Zagadnienia Liczba godzin Odniesienie do EKP dla przedmiotu Odniesienie do RPS
W C L P S
1Prawa Maxwella, fale elektromagnetyczne2EKP4
2Elementy teorii względności: transformacje Galileusza i Lorentza2EKP2
3Właściwości falowe i kwantowe światła2EKP5
4Model atomu wg Bohra, liczby kwantowe4EKP6
5Struktura jądra atomowego i przemiany jądrowe, cząstki elementarne2EKP7
6Fizyka ciała stałego: sieci krystaliczne, elektryczne właściwości ciał stałych.2EKP8
7Fizyka środowiska: planeta Ziemia i jej bilans energetyczny, kształtowanie klimatu i pogody1EKP2, EKP3
8Zasady pracy laboratoryjnej, przepisy BHP1EKP11
9Pomiary, ich dokładność, opracowanie wyników2EKP9, EKP10
10Wyznaczanie gęstości ciał stałych i cieczy2EKP1, EKP2, EKP9, EKP10
11Wyznaczanie przyspieszenia ziemskiego za pomocą wahadła matematycznego2EKP1, EKP2, EKP9, EKP10
12Analiza ruchu obrotowego bryły sztywnej, wyznaczanie momentu bezwładności metodami dynamicznymi2EKP1, EKP2, EKP9, EKP10
13Wyznaczanie szybkości rozchodzenia się dźwięku w powietrzu, sprawdzanie zależności długości fali stojącej od jej częstotliwości2EKP2, EKP9, EKP10
14Sprawdzanie prawa tangensów busoli tangensów, wyznaczanie składowej poziomej indukcji pola ziemskiego za pomocą busoli tangensów2EKP4, EKP9, EKP10
15Sprawdzanie prawa Snella, wyznaczanie współczynnika załamania światła2EKP5, EKP9

Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)

Symbol EKP Test Egzamin ustny Egzamin pisemny Kolokwium Sprawozdanie Projekt Prezentacja Zaliczenie praktyczne Inne
EKP1 XXX
EKP2 XXX
EKP3 XXX
EKP4 XXX
EKP5 XX
EKP6 XX
EKP7 XX
EKP8 XX
EKP9 XX
EKP10 X
EKP11 X
EKP12 X

Kryteria zaliczenia przedmiotu

Semestr Ocena pozytywna (min. dostateczny)
IStudent osiągnął zakładane efekty uczenia się Uczestniczył w wykładach i ćwiczeniach rachunkowych (dopuszcza się sumarycznie 3 nieobecności) Uzyskał pozytywne oceny z kolokwiów obejmujących swym zakresem zagadnienia omawiane na ćwiczeniach rachunkowych Uzyskał pozytywną ocenę z egzaminu pisemnego i ustnego obejmującego swym zakresem zagadnienia omawiane na wykładach Ocena końcowa to średnia ważona ocen z ćwiczeń rachunkowych i z egzaminu (2/3 – wykład, 1/3 – ćwiczenia)
IIStudent osiągnął zakładane efekty uczenia się Uczestniczył w wykładach (dopuszcza się 2 nieobecności) Uczestniczył w ćwiczeniach laboratoryjnych wykonując i zaliczając wszystkie ćwiczenia przewidziane w harmonogramie Ocena końcowa to średnia arytmetyczna z pozytywnych ocen z ćwiczeń laboratoryjnych i z testu obejmującego swym zakresem zagadnienia omawiane na wykładach

Nakład pracy studenta

Forma aktywności Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności
W C L P S
Godziny kontaktowe453015
Czytanie literatury305
Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych15
Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia3015
Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania20
Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach5
Udział w konsultacjach1055
Łącznie godzin1205060
Łączny nakład pracy studenta230
Liczba punktów ECTS422
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu8
Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi50
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich115

Literatura

Literatura podstawowa
Massalski J., Massalska M., Fizyka dla inżynierów, Wyd.: WNT 2006.
Resnick R., D. Halliday, Fizyka, t. I, PWN, 1997
Holiday D., Resnick R., Walker J., Podstawy fizyki. PWN Warszawa 2003.
Orear J. Fizyka. WNT Warszawa 1998.
Moebs W., Ling S. J., Sanny J. Fizyka dla szkół wyższych, t. I, II i III, OpenStax 2018
Literatura uzupełniająca
Jewett J. W., Sewrway R. A. Physics for scientists and engineers. Broocs/Cole. Kanada, 2010.
Bobrowski C. Fizyka - Krótki kurs. WNT Warszawa 1998
Hewitt T P. G. Fizyka wokół nas. WNT Warszawa 2001.
Wróblewski A. K. Historia Fizyki WN PWN Warszawa 2007
Jaworski B. M., Dietłaf. Fizyka - Poradnik encyklopedyczny WNT 2004
Breuger H., Atlas Fizyki. Prószyński i S-ka Warszawa 2000
Dryński T., Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki, PWN, Warszawa, 1978.
Druga pracownia fizyczna, red, F. Kaczmarek, PWN, Warszawa, 1976.
Kohlrausch F., Fizyka laboratoryjna, PWN, Warszawa 1961
Piotrowski B., B. Wojciechowski, J. Zimnicki, II Pracownia Fizyczna, skrypt PŁ, Łódź, 1982
Zawadzki A, H. Hofmokl, Laboratorium fizyczne, PWN, Warszawa, 1964.


Prowadzący przedmiot

Tytuł/stopień, imię, nazwisko Jednostka dydaktyczna
1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot:
dr Katarzyna Boniewicz – Szmyt KF
2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia:
Pobierz w wersji PDF