UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY |
Nr: |
|
Przedmiot: |
ZARZĄDZANIE SYSTEMAMI TRANSPORTOWYMI |
Kierunek / Poziom kształcenia: |
NAWIGACJA / DRUGIEGO STOPNIA |
Forma studiów: |
STACJONARNE / NIESTACJONARNE |
Profil kształcenia: |
OGÓLNOAKADEMICKI |
Specjalność: |
TECHNOLOGIE OFFSHOROWE |
SEMESTR |
ECTS |
Liczba godzin w tygodniu |
Liczba godzin w semestrze |
W |
C |
L |
P |
S |
W |
C |
L |
P |
S |
II |
2 |
|
|
|
|
|
15 |
15 |
|
|
|
Razem w czasie studiów: |
30 |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)
1 |
Wiedza z zakresu systemów transportowych i logistycznych |
Cele przedmiotu
1 |
Zdobycie umiejętności integrowania uzyskanych informacji, ich interpretacji, wyciągania wniosków, formułowania uzasadniania swych opinii, posiadania umiejętności dostrzegania, kojarzenia i interpretowania zjawisk zachodzących w transporcie i logistyce;
Zapoznanie studentów z zagadnieniami zrównoważonej mobilności oraz przekazanie im umiejętności planowania zrównoważonych systemów transportowych na poziomie przedsiębiorstwa lub administracji terytorialnej;
Doskonalenie współpracy zespołowej |
Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia
Treści programowe
Semestr II
Lp. |
Zagadnienia |
Liczba godzin |
Odniesienie do EKP dla przedmiotu |
Odniesienie do RPS |
W |
C |
L |
P |
S |
1 | Przedstawienie zasad zaliczenia przedmiotu. Prezentacja programu przedmiotu. Definicja, cele i znaczenie transportu dla funkcjonowania i kształtowania współczesnych systemów transportowych | 4 | 4 | | | | | |
2 | System transportowy miasta i regionu oraz elementy i czynniki determinujące funkcjonowanie mobilności miejskiej. Pomiar i wizualizacja mobilności, określenie jej emisyjności oraz ocena możliwości jej poprawy na przykładzie mobilności akademickiej | 3 | 3 | | | | | |
3 | Główne wyzwania, trendy i rozwiązania w zakresie integracji, konkurencji i zarządzania w transporcie. | 3 | 3 | | | | | |
4 | Techniczno-technologiczne, ekonomiczne, społeczne i ekologiczne wyzwania dotyczące transportu towarów i osób. | 3 | 3 | | | | | |
5 | Inteligentne systemy transportowe. Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu. | 2 | 2 | | | | | |
Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)
Symbol EKP |
Test |
Egzamin ustny |
Egzamin pisemny |
Kolokwium |
Sprawozdanie |
Projekt |
Prezentacja |
Zaliczenie praktyczne |
Inne |
EKP1 |
X | | | | | X | | | |
Kryteria zaliczenia przedmiotu
Semestr |
Ocena pozytywna (min. dostateczny) |
II | Pozytywnie oceniony projekt, powyżej 50%
Wynik powyżej 50% z testu |
Nakład pracy studenta
Forma aktywności |
Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności |
W |
C |
L |
P |
S |
Godziny kontaktowe | 15 | 15 | | | |
Czytanie literatury | 8 | 8 | | | |
Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych | | | | | |
Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia | | | | | |
Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania | | | | | |
Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach | 2 | 2 | | | |
Udział w konsultacjach | 2 | 2 | | | |
Łącznie godzin | 27 | 27 | | | |
Łączny nakład pracy studenta | 54 |
Liczba punktów ECTS | 1 | 1 | | | |
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu | 2 |
Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi | |
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich | 38 |
Literatura
Literatura podstawowa
Przemiany na rynku pasażerskich usług transportowych, red.: K. Hebel, D. Tłoczyński, Wyd. UG, Gdańsk 2021.
Banach M., Od inteligentnego transportu do inteligentnych miast, PWN, W-wa 2020.
Mężyk A., Zamkowska S., Problemy transportowe miast. Stan i kierunki rozwiązań, Wydawnictwo Naukowe PWN, W-wa 2019.
Załoga E., Kwarciński T., Pasażerski transport regionalny, PWN, W-wa 2019.
E-mobilność: wizje i scenariusze rozwoju, red.:J. M. Gajewski, W. Paprocki, J. Pieriegud, Wyd. Centrum Myśli Strategicznych, Sopot 2017.
Kłos-Adamkiewicz Z., Załoga E., Miejski transport zbiorowy, Kształtowanie wartości usług dla pasażera w świetle wyzwań nowej kultury
mobilności, BEL Studio, Szczecin 2017.
Przybyłowski A.: Global Trends Shaping Life Quality in Agglomerations with Particular Emphasis on Mobility in Seaport Agglomerations.
TransNav, the International Journal on Marine Navigation and Safety of Sea Transportation, Vol. 13, No. 3, doi:10.12716/1001.13.03.18, pp.
615-620, 2019.
Przybyłowski A., Studzieniecki T., Baltic Sea Region advancing towards Sustainable Urban Mobility Planning – Copenhagen and Gdynia
city case study, 6th Central European Conference in Regional Science – CERS, 2017, Proceedings papers WOS, p. 495-505.
Przybylowski A., Sustainable urban mobility planning: Gdynia city case study. Ekonomia i Prawo. Economics and Law [online]. 30 June
2018, T. 17, nr 2, s. 195–209. [accessed 25.1.2022]. DOI 10.12775/EiP.2018.014.
Tarkowski M., On the Emergence of Sociotechnical Regimes of Electric Urban Water Transit Systems. Energies. 2021; 14(19):6111.
https://doi.org/10.3390/en14196111.
Literatura uzupełniająca
Okraszewska, R.; Romanowska, A.; Wołek, M.; Oskarbski, J.; Birr, K.; Jamroz, K. Integration of a Multilevel Transport System Model into
Sustainable Urban Mobility Planning. Sustainability 2018, 10, 479. https://doi.org/10.3390/su10020479.
Przybylowski, A.; Stelmak, S.; Suchanek, M. Mobility Behaviour in View of the Impact of the COVID-19 Pandemic—Public Transport
Users in Gdansk Case Study. Sustainability 2021, 13, 364. https://doi.org/10.3390/su13010364.
Prowadzący przedmiot
Tytuł/stopień, imię, nazwisko |
Jednostka dydaktyczna |
1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot: |
|
dr hab. Adam Przybyłowski, prof. UMG |
ZTiL |
2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia: |
|
mgr inż. Ewelina Ziajka |
ZTiL |
mgr inż. Agnieszka Kaszuba |
ZTiL |