UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY
Nr: Przedmiot: INFRASTRUKTURA TRANSPORTU
Kierunek / Poziom kształcenia: TRANSPORT / PIERWSZEGO STOPNIA
Forma studiów: STACJONARNE / NIESTACJONARNE
Profil kształcenia: OGÓLNOAKADEMICKI
Specjalność: TRANSPORT I LOGISTYKA
SEMESTR ECTS Liczba godzin w tygodniu Liczba godzin w semestrze
W C L P S W C L P S
II 3 15 15
III 5 30 30
IV 4 30 30
Razem w czasie studiów: 150

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)

1 Brak

Cele przedmiotu

1 Poznanie zagadnień związanych z geotechniką i geologią inżynierską
2 Zaznajomienie się z podstawowymi materiałami budowlanymi
3 Zapoznanie studenta w praktyce z omówioną w ciągu semestru infrastrukturą transportową, poprzez wizyty studialne w wybranych obiektach transportu lądowego (stacjach i bocznicach kolejowych, centrach dystrybucyjnych, lotniskach) i wodnego (portach, terminalach portowych).
4 Praktyczne przygotowanie studenta do zajęć z zakresu Eksploatacja obiektów transportu
5 Zapoznanie studenta w praktyce z omówioną w ciągu semestru wodną infrastrukturą
transportową, oznakowaniem nawigacyjnym oraz infrastrukturą nawigacyjną.

Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia

EKP1 Ma podstawową wiedzę o procesie projektowania obiektów transportowych, technologii i rodzajów materiałów budowlanych
EKP2 Zna podstawy mechaniki gruntów
EKP3 Potrafi określić rodzaj i stan gruntu, materiału budowlanego, jego przydatność konstrukcyjną
EKP4 Identyfikuje, rozróżnia i opisuje cechy techniczne infrastruktury transportu oraz ich skutki, wyjaśnia funkcjonowanie elementów infrastruktury transportu szynowego, drogowego i lotniczego, klasyfikuje te elementy, wyjaśnia zasady ich projektowania, wyjaśnia konstrukcję nawierzchni szynowej, drogowej i lotniskowej
EKP5 Ma podstawową wiedzę zakresie zasad projektowania dróg transportu samochodowego, lotnisk, linii i węzłów kolejowych, dróg wodnych, portów i oznakowania nawigacyjnego oraz zasad doboru ich parametrów funkcjonalnych.
EKP6 Ocenia stan obecny i efektywność zastosowania danego rozwiązania technicznego w obiektach infrastruktury transportu.
EKP7 Wskazuje relacje pomiędzy głównymi zjawiskami technicznymi, gospodarczymi i ekonomicznymi i ocenia zależności pomiędzy rozwojem poszczególnych środków transportu.
EKP8 Analizuje i formułuje założenia dotyczące infrastruktury transportowej oraz potrafi wykonać prosty projekt jej elementów: dróg lądowych, dróg transportu samochodowego, lotnisk, linii i węzłów kolejowych, oraz zasad doboru ich parametrów funkcjonalnych.
EKP9 Dyskutuje i potrafi w sposób krytyczny dokonać oceny złożonych technicznych zagadnień transportowych i uzasadnić własny punkt widzenia odpowiadający standardom zawodowym inżyniera.
EKP10 Cechuje się zdolnościami przywódczymi, kieruje grupą i współpracuje z nią w celu uzyskania pozytywnych rezultatów oraz cechuje się wysoką kulturą osobistą
EKP11 Cechuje się kulturą osobistą przywiązuje wagę do profesjonalizmu wypowiedzi współpracuje przy zdobywaniu wiedzy i umiejętności posiada zdolność łączenia faktów poznanych w ramach różnych wykładów z zagadnień transportowych
EKP12 Zna istniejące rodzaje systemów transportu i strukturę powiązań między nimi, nazywa i identyfikuje elementy infrastruktury, klasyfikuje i opisuje ich konstrukcje
EKP13 Ma podstawową wiedzę zakresie zasad projektowania dróg wodnych, portów i oznakowania nawigacyjnego oraz zasad doboru ich parametrów funkcjonalnych.
EKP14 Rozumie społeczne, ekonomiczne i pozatechniczne uwarunkowania funkcjonowania systemów transportowych.
EKP15 Samodzielnie zdobywa i interpretuje informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, w zakresie infrastruktury transportu wodnego.
EKP16 Analizuje i formułuje założenia dotyczące infrastruktury transportowej oraz potrafi wykonać prosty projekt jej elementów: dróg wodnych, portów i oznakowania nawigacyjnego.
EKP17 Wybiera niezbędne informacje, znajduje powiązania między nimi, wyjaśnia dzianie konstrukcji i systemów transportu oraz przeprowadza dyskusję ich zastosowania
EKP18 Jest kreatywny i ma świadomość ustawicznego kształcenia zawodowego
EKP19 Sprawnie pracuje zarówno indywidualnie jak i w zespole.
EKP20 Ma świadomość konsekwencji podejmowanych decyzji w obszarze działalności inżynierskiej

Treści programowe

Semestr II
Lp. Zagadnienia Liczba godzin Odniesienie do EKP dla przedmiotu Odniesienie do RPS
W C L P S
1Mechanika gruntów, mechanika ośrodków rozdrobnionych. Grunt budowlany, klasyfikacja gruntów. Właściwości fizykomechaniczne gruntu55EKP2
2Technologie materiałów budowlanych2EKP1
3Beton, rodzaje betonu, projektowanie mieszanki betonowej. Kruszywa budowlane, kruszywa do betonu. Cement, rodzaje cementu45EKP1, EKP3
4Stal budowlana, zbrojenie betonu, pręty zbrojeniowe, rodzaje stali, klasyfikacja stali, stal stopowa i niestopowa45EKP3
Semestr III
Lp. Zagadnienia Liczba godzin Odniesienie do EKP dla przedmiotu Odniesienie do RPS
W C L P S
1Omówienie i wykonanie zadania projektowego nr 1: Projekt łuku kolejowego. Obliczenie długości krzywych przejściowych, wyznaczenie charakterystyk kątowych i liniowych oraz współrzędnych punktów głównych układu.10EKP6, EKP7, EKP8, EKP9, EKP10, EKP11
2Omówienie i wykonanie zadania projektowego nr 2: Obliczenie elementów nawierzchni szynowej na linii kolejowej o zadanych parametrach techniczno-eksploatacyjnych.10EKP6, EKP7, EKP8, EKP9, EKP10, EKP11
3Istota infrastruktury transportu. Pojęcie, elementy, specyfika infrastruktury transportu i jej skutki praktyczne. Wiadomości ogólne o drogach szynowych. Właściwości transportu szynowego. Kierunki rozwoju transportu szynowego na świecie (linie dużych prędkości i ciężki ruch towarowy o dużym nacisku osiowym).2EKP4, EKP7
4Pojęcia podstawowe. Klasyfikacja linii kolejowych. Kolejowa skrajnia budowli i skrajnia taboru. Kształtowanie podtorza kolejowego.1EKP4, EKP5
5Elementy konstrukcyjne nawierzchni szynowej (szyny, złączki, podkłady, podsypka) - zadania, konstrukcja i współpraca. Niekonwencjonalna nawierzchnia szynowa. Konstrukcja toru klasycznego i bezstykowego.4EKP4, EKP5, EKP6, EKP8, EKP9
6Rozjazdy kolejowe – rodzaje, budowa, schematy geometryczne, działanie.2EKP4, EKP5, EKP6, EKP8, EKP9
7Kształtowanie geometrii toru kolejowego. Wiadomości ogólne. Pochylenie poprzeczne szyn. Szerokość toru. Przechyłka. Wichrowatość. Geometria toru w planie. Geometria toru w profilu podłużnym.4EKP4, EKP5, EKP6, EKP8, EKP9
8Stacje i węzły kolejowe. Definicje. Klasyfikacja stacji. Rodzaje, przeznaczenie, numeracja i długości torów stacyjnych. Pochylenia i rozstawy torów na stacjach. Stacje osobowe. Stacje rozrządowe. Węzły kolejowe.2EKP4, EKP5, EKP6, EKP7, EKP8, EKP9
9Charakterystyka transportu samochodowego. Klasyfikacja dróg. Pas drogowy i jego elementy. Nawierzchnia drogowa - konstrukcja, rola, warstwy konstrukcyjne, klasyfikacja, przekroje poprzeczne, materiały.4EKP4, EKP5, EKP6, EKP7, EKP8, EKP9
10Kształtowanie geometryczne drogi. Prędkość projektowa. Widoczność. Przechyłka. Kształtowanie drogi w planie i profilu podłużnym. Koordynacja elementów planu i profilu.4EKP4, EKP5, EKP6, EKP8, EKP9
11Skrzyżowania i węzły drogowe: definicje, klasyfikacja, zakres stosowania. Kształtowanie skrzyżowań i ich elementów. Skrzyżowania z ruchem okrężnym. Kształtowanie węzłów drogowych. Przejazdy kolejowo drogowe. Definicje, klasyfikacja, trójkąty bezpieczeństwa, zasady projektowania. Naiwerzchnia kolejowa w obrębie przejazdów i przejść. Nawierzchnia drogowa na przejazdach i przejściach.4EKP4, EKP5, EKP6, EKP8, EKP9
12Tunele. Definicje, klasyfikacja, metody budowy.3EKP4, EKP5, EKP6, EKP8, EKP9
13Omówienie i wykonanie zadania projektowego nr 3: Projektowanie konstrukcji nawierzchni drogowej w oparciu o Katalog Typowych Konstrukcji Nawierzchni Podatnych i Półsztywnych10EKP6, EKP7, EKP8, EKP9, EKP10, EKP11
Semestr IV
Lp. Zagadnienia Liczba godzin Odniesienie do EKP dla przedmiotu Odniesienie do RPS
W C L P S
1Pojęcie infrastruktury: Definicja infrastruktury, specyfika infrastruktury transportu. Definicja i podział infrastruktury transportu. Infrastruktura transportu morskiego.1EKP12, EKP13, EKP14
2Zagospodarowanie przestrzenne strefy przybrzeżnej, w tym akwenów wodnych i podejść do portów: redy, kotwicowiska, tory wodne, obrotnice, akweny specjalne, akweny zabronione, instalacje i obiekty cumownicze.2EKP13, EKP14, EKP15
3Hydrotechniczne budowle portowe (nabrzeża, pirsy, falochrony, dalby, rampy itd.) typowe dla poszczególnych terminali portowych, w tym obiekty: Morskiego Terminalu Masowego w Gdyni, Bałtyckiej Bazy Masowej w Gdyni, Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego w Gdyni, Bałtyckiego Terminalu Drobnicowego w Gdyni, Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego w Gdańsku, Terminalu Węglowego w Porcie Północnym w Gdańsku1EKP13, EKP14, EKP15, EKP17
4Podział i klasyfikacja budownictwa morskiego: Rozwiązania konstrukcyjne falochronów. Typy i rodzaje falochronów. Projektowanie i wykonawstwo falochronów narzutowych i pionowościennych stawianych. Obciążenia i stateczność falochronów. Rozwiązania konstrukcyjne nabrzeży Rodzaje konstrukcji. Projektowanie i wykonawstwo nabrzeży. Eksploatacja i remonty nabrzeży portowych. Obciążenia i stateczność nabrzeży.4EKP12, EKP13, EKP14, EKP16, EKP17
5Charakterystyka hydrotechnicznych konstrukcji stoczniowych (pochylnie, wyciągi, podnośniki i doki suche). Zasady wymiarowania i obciążenia szczególnie podczas budowy i wodowania statków. Rozwiązania konstrukcyjne, zasady projektowania. Wykonawstwo i wyposażenie konstrukcji stoczniowych. Urządzenia cumownicze i odbojowe. Typy i rodzaje konstrukcji. Śluzy morskie i tunele podwodne. Rurociągi podmorskie - rodzaje konstrukcji. Sposoby zabezpieczania rurociągów.2EKP12, EKP13, EKP14, EKP16, EKP17
6Infrastruktura nawigacyjna: Definicja, podział i klasyfikacja infrastruktury nawigacyjnej. Ogólna charakterystyka oznakowania nawigacyjnego. Systemy oznakowania nawigacyjnego. Definicje międzynarodowe ustalone przez IALA, IMO i IHO. Rodzaje oznakowania nawigacyjnego. Podział i klasyfikacja oznakowania nawigacyjnego. Rodzaje optycznego oznakowania nawigacyjnego. Organizacja służb oznakowania nawigacyjnego Międzynarodowe Stowarzyszenie Służb Oznakowania Nawigacyjnego IALA (International Association of Lighthouse Authorities)- rys historyczny, organizacja, zadania statutowe, techniczna działalność, schemat organizacyjny, współpraca międzynarodowa. Organizacja służb oznakowania nawigacyjnego w Polsce. Zasięg widoczności znaków nawigacyjnych Zasięg geograficzny (geometryczny). Zasięg optyczny. Zasięg nominalny. Przezroczystość atmosfery, widzialność. Zasięgi świateł.3EKP12, EKP13, EKP14, EKP15, EKP17
7Budowa urządzeń świetlnych dla znaków nawigacyjnych Charakterystyki świateł latarń i pław. Laterna. Urządzenia optyki świetlnej. Źródła światła. Źródła zasilania. Systemy świetlne znaków stałych i pływających. Pływające oznakowanie nawigacyjne Parametry pływających znaków nawigacyjnych. Latarniowce, pływaki świetlne, pławy Landby. Oznakowanie systemu IALA Znaki boczne, znaki kardynalne, znaki odosobnionego niebezpieczeństwa, znak bezpiecznej wody, znaki specjalne, Emergency Wreck-Marking Buoy. Znaki szczytowe. Zastosowanie i budowa znaków stałych Wykorzystanie klasycznego oznakowania nawigacyjnego. Latarnie morskie. Stawy. Światła sektorowe. Światła kierunkowe. Sygnały dźwiękowe. Oznakowanie radiowe i radarowe: racon, ramark. Oznakowanie akustyczne i oznakowanie wizualne. Sygnały mgłowe. Charakterystyka dźwiękowa. Wirtualne oznakowanie nawigacyjne w systemie AIS.2EKP13, EKP14, EKP15, EKP17, EKP20
8Systemy rozgraniczenia ruchu TSS Zasady ustanawiania systemów rozgraniczenia ruchu, w tym rola, jaką odgrywa IMO. Linia rozgraniczenia ruchu. Strefa rozgraniczenia ruchu. Strefa ruchu przybrzeżnego. Wymagania i kryteria do projektowania infrastruktury i oznakowania nawigacyjnego. Projektowanie infrastruktury nawigacyjnej. Szczególne przypadki infrastruktury nawigacyjnej. Aspekty ekonomiczne projektowanych zabezpieczeń nawigacyjnych. Optymalizacja oznakowania nawigacyjnego i systemów do prowadzenia nawigacji.2EKP13, EKP14, EKP15, EKP17, EKP20
9Perspektywy rozwoju polskich portów morskich: Gdańsk, Port Północny, Gdynia, Szczecin, Świnoujście, Wybrane problemy i wyzwania transportu morskiego w aspekcie bezpieczeństwa żeglugi2EKP12, EKP14
10Systemy sterowania i zarządzania ruchem statków: Podstawy prawne, zalecenia i źródła informacji dotyczące systemów sterowania i zarządzania ruchem statków. Cele i zasady tworzenia systemów VTS. Cele i narzędzia zarządzania ruchem statków. Zasady tworzenia i modernizacji systemów zarządzania ruchem statków. Kryteria i oceny systemów VTS. Podstawowe funkcje systemów sterowania i zarządzania ruchem statków. Elementy VTS. Podział systemów VTS. System usług VTS. Procedury operacyjne i bazy danych. Systemy meldunkowe. Organizacja systemów VTS, VTMS i VTMIS: Zarządzanie portem i akwenami przyległymi. Przykładowe systemy VTS, VTMS i VTMIS. Systemy VTS portów polskich. Wyposażenie techniczne systemów VTS, nowe kierunki rozwoju: urządzenia radarowe. Systemy telewizji użytkowej CCTV. Osłona hydrometeorologiczna rejonów objętych nadzorem ruchu. Systemy automatycznej identyfikacji AIS. LRIT. Zastosowanie systemów informatycznych.3EKP13, EKP14, EKP15, EKP17, EKP20
11Trasy żeglugowe: tory wodne, zalecane trasy i kierunki ruchu, strefy separacyjne, kanały wodne (sztuczne, naturalne), kotwicowiska, obszary manewrowe (obrotnice, mijanki itp.), miejsca poboru pilota, akweny wyczekiwania. Ostrzeżenia nawigacyjne: Globalny serwis ostrzeżeń nawigacyjnych WWNWS. Maritime Safety Information MSI. Serwis Navarea. Ostrzeżenia brzegowe. Ostrzeżenia lokalne. Navtex. Ostrzeżenia dalekiego zasięgu nadawane przez służby Stanów Zjednoczonych. Przechowywanie ostrzeżeń nawigacyjnych na statku. Systemy pozycjonowania: naziemne i satelitarne systemy określania pozycji: GPS, GLONASS, Galileo, BeiDou, Loran C, e-Loran Koncepcja e-Navigation: definicja e-Navigation, główne cele2EKP12, EKP13, EKP14, EKP15, EKP20
12Zasoby wodne w Polsce i na świecie: Zadania budowli piętrzących. Ochrona przeciwpowodziowa. Zapory i jazy jako element infrastruktury transportu wodnego. Urządzenia upustowe budowli piętrzących. Drogi wodne i śródlądowe. Zapory betonowe. Zapory typu ciężkiego. Zapory łukowe i filarowe. Typy zapór ziemnych konstrukcja. Dobór materiałów na korpus zapory. Zapory narzutowe.3EKP13, EKP14, EKP15, EKP17, EKP20
13Śródlądowe drogi wodne: Infrastruktura transportu śródlądowego: porty, przystanie, szlaki żeglowne, kanały wodne, śluzy, mosty, itd. Śródlądowe drogi wodne w Polsce: Rys historyczny rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce: rola Wisły, budowa kanałów, budowa i modernizacja dróg wodnych w XIX wieku, okres międzywojenny, okres po 1945 r., rola Odry. Międzynarodowe drogi wodne w Polsce E-30, E-40, E70, klasyfikacja dróg śródlądowych, stan dróg wodnych w Polsce Konwencja AGN - kierunek rozwoju żeglugi śródlądowej w Europie Główne cele Konwencji, realizacja Konwencji AGN w Polsce, zakres terytorialny, sieć europejskiego systemu dróg wodnych w ramach transeuropejskiej sieci transportowej (TENT).3EKP12, EKP13, EKP14, EKP20
14Projekt wstępny falochronu narzutowego i falochronu pionowościennego, stawianego. Temat cwiczenia dobrany indywidualnie dla każdego studenta.8EKP15, EKP16, EKP17, EKP18, EKP19, EKP20
15Projekt wstępny nabrzeża stawianego i nabrzeża lekkiego na palach. Temat cwiczenia dobrany indywidualnie dla każdego studenta.8EKP15, EKP16, EKP17, EKP18, EKP19, EKP20
16Projekt wstępny dalby cumowniczo-odbojowej. Temat cwiczenia dobrany indywidualnie dla każdego studenta.8EKP15, EKP16, EKP17, EKP18, EKP19, EKP20
17Projekt wstępny dotyczący infrastruktury nawigacyjnej, oznakowania nawigacyjnego, systemów rozgraniczania ruchu statków.6EKP15, EKP16, EKP17, EKP18, EKP19, EKP20

Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)

Symbol EKP Test Egzamin ustny Egzamin pisemny Kolokwium Sprawozdanie Projekt Prezentacja Zaliczenie praktyczne Inne
EKP1 XX
EKP2 XX
EKP3 XX
EKP4 X
EKP5 X
EKP6 XX
EKP7 XX
EKP8 XX
EKP9 XX
EKP10 XX
EKP11 XX
EKP12 X
EKP13 X
EKP14 X
EKP15 XX
EKP16 XX
EKP17 XX
EKP18 X
EKP19 X
EKP20 XX

Kryteria zaliczenia przedmiotu

Semestr Ocena pozytywna (min. dostateczny)
IIWynik powyżej 50% z testu zaliczeniowego
IIIWykonanie wszystkich ćwiczeń. Uzyskanie powyżej 50% z egzaminu.
IVWynik powyżej 50% z testu zaliczeniowego i pytań egzaminacyjnych. Zaliczone laboratorium.

Nakład pracy studenta

Forma aktywności Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności
W C L P S
Godziny kontaktowe756015
Czytanie literatury756015
Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych3
Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia55
Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania5
Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach12
Udział w konsultacjach22
Łącznie godzin15812542
Łączny nakład pracy studenta325
Liczba punktów ECTS651
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu12
Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi23
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich157

Literatura

Literatura podstawowa
Wiłun Z. (2000) Zarys geotechniki W. K i Ł Warszawa
Pisarczyk S. (1999) Mechanika gruntów, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa
Grulkowski S., Kędra Z., Koc W., Nowakowski M.: Drogi szynowe. WPG, Gdańsk 2013.
Basiewicz T., Gołaszewski A., Rudziński L.: Infrastruktura transportu. OWPW, Warszawa 2007.
Węzły drogowe i autostradowe. Praca pod red. Prof. R. Krystka. WKiŁ Warszawa, 2008.
Datka S., Suchorzewski W., Tracz M., Inżynieria Ruchu. WKŁ Warszawa 1997.
Piłat J., Radziszewski P., Nawierzchnie asfaltowe, WKŁ, 2004.
Szydło A., Nawierzchnie drogowe z betonu cementowego. Polski Cement, 2004.
Basiewicz T., Gołaszewski A., Rudziński L.: Infrastruktura transportu. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2007.
Markusik S.: Infrastruktura logistyczna w transporcie. Tom I. Środki transportu. Gliwice 2011.
Markusik S.: Infrastruktura logistyczna w transporcie. Tom II. Infrastruktura punktowa - magazyny, centra logistyczne i dystrybucji, terminale kontenerowe. Gliwice 2010.
Markusik S.: Infrastruktura logistyczna w transporcie. Tom III, część 1. Infrastruktura liniowa – wodna, transportu lotniczego oraz telematyka transportu. Gliwice 2013.
Karbowiak. Podstawy infrastruktury transportu. Wydawnictwo AHE, Łódz 2009.
Mazurkiewicz B., 1977. Konstrukcje morskich znaków nawigacyjnych. Wydawnictwo Morskie, Gdańsk.
Wojewódzka-Król K., Rolbiecki R.: Infrastruktura transportu. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2009.
Wojewódzka-Król K., Rolbiecki R.: Infrastruktura transportu. Europa, Polska – teoria i praktyka. Wydawnictwo PWN, Warszawa 2018.
Posiła J., 2002. Optyczne i akustyczne oznakowanie nawigacyjne. Akademia Marynarki Wojennej, Gdynia.
IALA Aids to Navigation Manual, NAVGUIDE, Seventh Edition, 2014.
Marine Aids to Navigation Manual, NAVGUIDE, 8th Edition, 2018.
Literatura uzupełniająca
PN–81/B–03020. Grunty budowlane. Posadowienie bezpośrednie budowli. Obliczenia statyczne i projektowanie.
PN–74/B–02480. Grunty budowlane. Badania polowe.
PN–88/B–04481. Grunty budowlane. Badania próbek gruntu.
PN–86/B–02480. Grunty budowlane. Określenia, symbole, podział i opis gruntów.
Dz.U. 1998 nr 101 poz. 645: Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 1 czerwca 1998 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać morskie budowle hydrotechniczne i ich usytuowanie.
Dz.U. 2006 nr 206 poz. 1516: Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej z dnia 23 października 2006 r. w sprawie warunków technicznych użytkowania oraz szczegółowego zakresu kontroli morskich budowli hydrotechnicznych.
Dz.U. 1991 nr 32 poz. 131: Ustawa z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej.
Warunki techniczne utrzymania nawierzchni na liniach kolejowych. PKP PLK, Warszawa 2005.
Rozporządzenie MTiGM w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie. Dz.U. nr 151 poz. 987 1998
Warunki techniczne jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. Dziennik Ustaw, Warszawa 1999.
Katalog Typowych Konstrukcji Nawierzchni Podatnych i Półsztywnych. Załącznik do zarządzenia Nr 31 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 16.06.2014 r.


Prowadzący przedmiot

Tytuł/stopień, imię, nazwisko Jednostka dydaktyczna
1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot:
dr inż. Aleksandra Wawrzyńska ZTiL
2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia:
dr inż. Aleksandra Wawrzyńska ZTiL
dr inż. Mirosław Nowakowski ZTiL
dr inż. Krzysztof Wróbel KN
dr inż. Adam Kaizer ZTiL
Pobierz w wersji PDF