1 |
W wyniku szkolenia osoba szkolona powinna uzyskać wiedzę w następującym zakresie:
zasady zawierania umów o pracę na statkach, zagrożenia wypadkowe na statkach, procedury powypadkowe, procedury awaryjne, rozkłady alarmowe, procedury postępowania dowództwa statku w celu zapewnienia bezpieczeństwa ludzi, statku i ładunku; akty prawne – konwencje, rezolucje, kodeksy i podstawowe wymagania z nich wynikające. |
2 |
W wyniku szkolenia osoba szkolona powinna uzyskać umiejętności w następującym zakresie:
poprawne interpretowanie postanowień zawartych w konwencjach, rezolucjach i kodeksach, efektywne zarządzanie bezpieczeństwem statku, z zastosowaniem wytycznych z kodeksu ISM, w tym stosowanie procedur awaryjnych; |
Lp. |
Zagadnienia |
Liczba godzin |
Odniesienie do EKP dla przedmiotu |
Odniesienie do RPS |
W |
C |
L |
P |
S |
1 | Ustawodawstwo pracy w Polsce i na świecie. Zakres działania i uprawnienia służby bhp i inspekcji pracy. Obowiązki i uprawnienia pracowników w świetle kodeksu pracy. Umowy o pracę. Instytucje powołane do rozstrzygania sporów wynikających ze stosunku pracy. Konwencja MLC 2006 w kontekście zatrudniania marynarzy. | 2 | | | | | EKP1 | 9.12.1.1, 9.12.1.2, 9.12.1.3, 9.12.1.4, 9.12.1.5, 9.12.1.6 |
2 | Kontakty z armatorami zagranicznymi. ITF – działalność w zakresie obrony praw marynarzy. | 2 | | | | | EKP1 | 9.12.1.7, 9.12.1.8 |
3 | Zasady bhp na statkach – akty prawne i zarządzenia armatorów. Wymagania bezpieczeństwa w czasie pracy na statku. | 2 | | | | | EKP1 | 9.12.1.9, 9.12.1.10 |
4 | Opieka nad pasażerami w sytuacjach zagrożenia. Zachowanie się w sytuacjach zagrożenia. Wyposażenie w sprzęt ochrony osobistej. | 3 | | | | | EKP2, EKP3 | 9.12.1.4, 9.12.1.11, 9.12.1.12, 9.12.1.13 |
5 | Zagrożenia wypadkowe na statkach – przyczyny, miejsca, eliminowanie. Wypadki przy pracy i choroby zawodowe – procedura postępowania. Działalność zapobiegawcza w transporcie morskim. | 3 | | | | | EKP2, EKP3 | 9.12.1.14, 9.12.1.15, 9.12.1.16 |
6 | Opieka medyczna. 1. Sygnały medyczne MKS. 2. MFAG (Medical First Aid Guide). | 1 | | | | | EKP2, EKP3 | 9.12.1.20 |
7 | Zmęczenie i sen członka załogi a bezpieczeństwo statku. 1. Czuwanie i zmęczenie. 2. Zegar biologiczny. 3. Jakość, zaburzenia, zakłócenia snu. 4. Dysrytmia dobowa. | 1 | | | | | EKP2, EKP3 | 9.12.2.6 |
8 | Stosunki międzyludzkie. 1. Zarządzanie załogą, budowanie autorytetu. 2. Organizacja pracy załogi w aspekcie zmęczenia. 3. Pracoholizm, wypalenie zawodowe. Mobbing w pracy. 4. Samotność na statku i przeciwdziałanie. | 1 | | | | | EKP2, EKP3 | 9.12.1.17, 9.12.1.18, 9.12.1.19 |
Forma aktywności |
Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności |
W |
C |
L |
P |
S |
Godziny kontaktowe | 15 | | | | |
Czytanie literatury | 4 | | | | |
Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych | | | | | |
Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia | 10 | | | | |
Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania | | | | | |
Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach | 4 | | | | |
Udział w konsultacjach | 4 | | | | |
Łącznie godzin | 37 | | | | |
Łączny nakład pracy studenta | 37 |
Liczba punktów ECTS | 1 | | | | |
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu | 1 |
Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi | |
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich | 23 |
Dokumentacja statku w zakresie jego bezpieczeństwa.
Łączyński B., Łączyński H., Bezpieczna praca załóg pokładowych na statkach handlowych, Akademia Morska w Gdyni, Gdynia 2003.
Międzynarodowa Konwencja o bezpieczeństwie życia na morzu – SOLAS 1974, tekst jednolity PRS 2014.
Międzynarodowa Konwencja o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania świadectw oraz pełnienia wacht 1978 z późniejszymi zmianami – STCW 1978.
Procedury bezpieczeństwa stosowane na statkach.
Ustawy i rozporządzenia dotyczące bezpieczeństwa statku.
Wybrane rezolucje i inne dokumenty Międzynarodowej Organizacji Morskiej IMO.
Wybrane polskie akty prawne (ustawy i rozporządzenia) - fragmenty.
Wybrane fragmenty publikacji IMO.