UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY
Nr: Przedmiot: BEZPIECZEŃSTWO I HIGIENA PRACY
Kierunek / Poziom kształcenia: NAWIGACJA / PIERWSZEGO STOPNIA
Forma studiów: STACJONARNE / NIESTACJONARNE
Profil kształcenia: PRAKTYCZNY
Specjalność: TRANSPORT MORSKI
SEMESTR ECTS Liczba godzin w tygodniu Liczba godzin w semestrze
W C L P S W C L P S
I 1 15
Razem w czasie studiów: 15

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)

1 Zakres wiedzy z przedmiotów fizyka, chemia, biologia na poziomie szkoły średniej oraz podstawowe szkolenie BHiP.

Cele przedmiotu

1 W wyniku szkolenia osoba szkolona powinna uzyskać wiedzę w następującym zakresie:
zasady zawierania umów o pracę na statkach, zagrożenia wypadkowe na statkach, procedury powypadkowe, procedury awaryjne, rozkłady alarmowe, procedury postępowania dowództwa statku w celu zapewnienia bezpieczeństwa ludzi, statku i ładunku; akty prawne – konwencje, rezolucje, kodeksy i podstawowe wymagania z nich wynikające.
2 W wyniku szkolenia osoba szkolona powinna uzyskać umiejętności w następującym zakresie:
poprawne interpretowanie postanowień zawartych w konwencjach, rezolucjach i kodeksach, efektywne zarządzanie bezpieczeństwem statku, z zastosowaniem wytycznych z kodeksu ISM, w tym stosowanie procedur awaryjnych;

Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia

EKP1 Ma podstawową wiedzę w zakresie zasad BHiP oraz stosowania aktów prawnych
EKP2 Ma podstawową wiedzę w zakresie wymogów bezpieczeństwa i zagrożeń wypadkowych – przyczyn i sposobów unikania wypadków na statku.
EKP3 Posiada umiejętności pracy w zespole, potrafi rozwiązywać problemy wynikające ze stosunków międzyludzkich.

Treści programowe

Semestr I
Lp. Zagadnienia Liczba godzin Odniesienie do EKP dla przedmiotu Odniesienie do RPS
W C L P S
1Ustawodawstwo pracy w Polsce i na świecie. Zakres działania i uprawnienia służby bhp i inspekcji pracy. Obowiązki i uprawnienia pracowników w świetle kodeksu pracy. Umowy o pracę. Instytucje powołane do rozstrzygania sporów wynikających ze stosunku pracy. Konwencja MLC 2006 w kontekście zatrudniania marynarzy.2EKP19.12.1.1, 9.12.1.2, 9.12.1.3, 9.12.1.4, 9.12.1.5, 9.12.1.6
2Kontakty z armatorami zagranicznymi. ITF – działalność w zakresie obrony praw marynarzy.2EKP19.12.1.7, 9.12.1.8
3Zasady bhp na statkach – akty prawne i zarządzenia armatorów. Wymagania bezpieczeństwa w czasie pracy na statku.2EKP19.12.1.9, 9.12.1.10
4Opieka nad pasażerami w sytuacjach zagrożenia. Zachowanie się w sytuacjach zagrożenia. Wyposażenie w sprzęt ochrony osobistej.3EKP2, EKP39.12.1.4, 9.12.1.11, 9.12.1.12, 9.12.1.13
5Zagrożenia wypadkowe na statkach – przyczyny, miejsca, eliminowanie. Wypadki przy pracy i choroby zawodowe – procedura postępowania. Działalność zapobiegawcza w transporcie morskim.3EKP2, EKP39.12.1.14, 9.12.1.15, 9.12.1.16
6Opieka medyczna. 1. Sygnały medyczne MKS. 2. MFAG (Medical First Aid Guide).1EKP2, EKP39.12.1.20
7Zmęczenie i sen członka załogi a bezpieczeństwo statku. 1. Czuwanie i zmęczenie. 2. Zegar biologiczny. 3. Jakość, zaburzenia, zakłócenia snu. 4. Dysrytmia dobowa.1EKP2, EKP39.12.2.6
8Stosunki międzyludzkie. 1. Zarządzanie załogą, budowanie autorytetu. 2. Organizacja pracy załogi w aspekcie zmęczenia. 3. Pracoholizm, wypalenie zawodowe. Mobbing w pracy. 4. Samotność na statku i przeciwdziałanie.1EKP2, EKP39.12.1.17, 9.12.1.18, 9.12.1.19

Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)

Symbol EKP Test Egzamin ustny Egzamin pisemny Kolokwium Sprawozdanie Projekt Prezentacja Zaliczenie praktyczne Inne
EKP1 X
EKP2 X
EKP3 X

Kryteria zaliczenia przedmiotu

Semestr Ocena pozytywna (min. dostateczny)
IObecność na zajęciach oraz pozytywny wynik testu.

Nakład pracy studenta

Forma aktywności Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności
W C L P S
Godziny kontaktowe15
Czytanie literatury4
Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych
Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia10
Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania
Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach4
Udział w konsultacjach4
Łącznie godzin37
Łączny nakład pracy studenta37
Liczba punktów ECTS1
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu1
Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich23

Literatura

Literatura podstawowa
Dokumentacja statku w zakresie jego bezpieczeństwa.
Łączyński B., Łączyński H., Bezpieczna praca załóg pokładowych na statkach handlowych, Akademia Morska w Gdyni, Gdynia 2003.
Międzynarodowa Konwencja o bezpieczeństwie życia na morzu – SOLAS 1974, tekst jednolity PRS 2014.
Międzynarodowa Konwencja o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania świadectw oraz pełnienia wacht 1978 z późniejszymi zmianami – STCW 1978.
Procedury bezpieczeństwa stosowane na statkach.
Ustawy i rozporządzenia dotyczące bezpieczeństwa statku.
Wybrane rezolucje i inne dokumenty Międzynarodowej Organizacji Morskiej IMO.
Literatura uzupełniająca
Wybrane polskie akty prawne (ustawy i rozporządzenia) - fragmenty.
Wybrane fragmenty publikacji IMO.


Prowadzący przedmiot

Tytuł/stopień, imię, nazwisko Jednostka dydaktyczna
1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot:
dr hab. inż. Małgorzata Pawlak, prof. UMG KES
2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia:
dr hab. inż. Małgorzata Pawlak, prof. UMG KES
Pobierz w wersji PDF