| UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY |
| Nr: |
|
Przedmiot: |
INFORMATYKA |
| Kierunek / Poziom kształcenia: |
NAWIGACJA / PIERWSZEGO STOPNIA |
| Forma studiów: |
STACJONARNE / NIESTACJONARNE |
| Profil kształcenia: |
PRAKTYCZNY |
| Specjalność: |
TRANSPORT MORSKI |
| SEMESTR |
ECTS |
Liczba godzin w tygodniu |
Liczba godzin w semestrze |
| W |
C |
L |
P |
S |
W |
C |
L |
P |
S |
| II |
3 |
|
|
|
|
|
30 |
|
30 |
|
|
| Razem w czasie studiów: |
60 |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)
Cele przedmiotu
| 1 |
Poznanie przykładowego języka formalnego i nabycie umiejętności jego praktycznego wykorzystania. |
| 2 |
Poznanie podstawowe i niezmiennie aktualne pojęcia informatyki. |
Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia
| EKP1 |
Zna podstawową składnię przykładowego języka formalnego. |
| EKP2 |
Stosuje odpowiednie zestawy instrukcji programowych w celu rozwiązania postawionego problemu. |
| EKP3 |
Akceptuje bądź odrzuca uzyskane wyniki przetwarzania danych. |
Treści programowe
Semestr II
| Lp. |
Zagadnienia |
Liczba godzin |
Odniesienie do EKP dla przedmiotu |
Odniesienie do RPS |
| W |
C |
L |
P |
S |
| 1 | Systemy pozycyjne, konwersje pomiędzy systemem dziesiętnym a dowolnym systemem pozycyjnym, naturalny kod binarny. System dwójkowy, ósemkowy, szesnastkowy. | 6 | | | | | EKP2 | 9.16.1.11, 9.16.1.12 |
| 2 | Historia rozwoju architektury komputerów. Architektura komputerów. Klasyfikacja systemów komputerowych (taksonomia Flynna). Komputery równoległe. Komputery wektorowe. Komputery macierzowe. Systemy wieloprocesorowe. | 2 | | | | | EKP2 | 9.16.1.1 |
| 3 | Systemy operacyjne. Sprzęt komputerowy a oprogramowanie, poziomy oprogramowania, języki niższego i wyższego rzędu. Proces tworzenia oprogramowania. | 4 | | | | | EKP1, EKP2, EKP3 | 9.16.1.1, 9.16.1.2 |
| 4 | Podstawowe paradygmaty programowania: programowanie proceduralne, obiektowe, rozproszone, współbieżne. | 2 | | | | | EKP1, EKP2, EKP3 | 9.16.1.11 |
| 5 | Algorytmy. Definicja algorytmu. Klasyfikacje i sposoby przedstawiania algorytmów. Rekurencja. Złożoność obliczeniowa. | 2 | | | | | EKP1, EKP2, EKP3 | 9.16.1.11, 9.16.1.12 |
| 6 | Podstawowe struktury danych. Podstawowe instrukcje. Instrukcje warunkowe. Pętle. (Język Python) | 8 | | 16 | | | EKP1, EKP2, EKP3 | 9.16.1.11, 9.16.1.12 |
| 7 | Wybrane problemy numeryczne i ich rozwiązywanie. | 6 | | 14 | | | EKP1, EKP2, EKP3 | 9.16.1.11, 9.16.1.12 |
Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)
| Symbol EKP |
Test |
Egzamin ustny |
Egzamin pisemny |
Kolokwium |
Sprawozdanie |
Projekt |
Prezentacja |
Zaliczenie praktyczne |
Inne |
| EKP1 |
X | | | | | | | X | |
| EKP2 |
X | | | | | | | X | |
| EKP3 |
X | | | | | | | X | |
Kryteria zaliczenia przedmiotu
| Semestr |
Ocena pozytywna (min. dostateczny) |
| II | 50% Egzamin testowy; 50% ćwiczenia praktyczne |
Nakład pracy studenta
| Forma aktywności |
Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności |
| W |
C |
L |
P |
S |
| Godziny kontaktowe | 30 | | 30 | | |
| Czytanie literatury | 10 | | 5 | | |
| Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych | | | 5 | | |
| Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia | 5 | | | | |
| Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania | | | 2 | | |
| Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach | 2 | | 2 | | |
| Udział w konsultacjach | 4 | | 4 | | |
| Łącznie godzin | 51 | | 48 | | |
| Łączny nakład pracy studenta | 99 |
| Liczba punktów ECTS | 2 | | 1 | | |
| Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu | 3 |
| Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi | 37 |
| Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich | 72 |
Literatura
Literatura podstawowa
Kawa R., Lembas J.: Wykłady z informatyki. Wstęp do informatyki. PWN, Warszawa, 2021.
Tanenbaum A.: Strukturalna organizacja systemów komputerowych. Helion, Gliwice, 2006.
Wróblewski P.: Algorytmy, struktury danych i techniki programowania. Wydanie VI. Helion, Gliwice, 2019.
Coldwin G.: Zrozumieć programowanie. PWN, Warszawa, 2020.
Brookshear G.: Informatyka w ogólnym zarysie. Wydawnictwo WNT, Warszawa, 2003
Literatura uzupełniająca
https://edube.org/study/pe1
Prowadzący przedmiot
| Tytuł/stopień, imię, nazwisko |
Jednostka dydaktyczna |
| 1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot: |
|
| dr hab. inż. Tomasz Neumann, prof. UMG |
KN |
| 2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia: |
|
| dr inż. Mateusz Gil |
KN |
| mgr inż. Rafał Cichocki |
KN |
| mgr inż. Przemysław Wójcik |
KN |
| mgr Dorian Dziula |
WN |
