UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY
Nr: Przedmiot: ZARZĄDZANIE BEZPIECZEŃSTWEM W NAWIGACJI
Kierunek / Poziom kształcenia: NAWIGACJA / DRUGIEGO STOPNIA
Forma studiów: STACJONARNE / NIESTACJONARNE
Profil kształcenia: OGÓLNOAKADEMICKI
Specjalność: EKSPLOATACJA ZBIORNIKOWCóW
SEMESTR ECTS Liczba godzin w tygodniu Liczba godzin w semestrze
W C L P S W C L P S
II 2 15 15
Razem w czasie studiów: 30

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)

1 Zakres wiedzy na temat stosowania Konwencji SOLAS i MARPOL, MLC oraz Kodeksów ISM, ISPS.

Cele przedmiotu

1 Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy odnośnie organizacji i zarządzania
bezpieczeństwem w nawigacji oraz stosowanie

Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia

EKP1 Posiada wiedzę na temat wymagań konwencji SOLAS dotyczących stosowania kodeksu zarządzania bezpieczeństwem (ISM).
EKP2 Zna pojęcie ryzyka, sposoby analizy ryzyka i zarządzania ryzykiem.
EKP3 Zna i umie praktycznie stosować system pozwoleń na pracę oraz unieruchamiania i oznaczania niebezpiecznych urządzeń.
EKP4 Posiada umiejętność poszukiwania ukrytych przyczyn wypadków.
EKP5 Wie, jak funkcjonują systemy bezpieczeństwa osobistego.
EKP6 Posiada wiedzę na temat obszarów specjalnych MARPOL oraz szczególnie wrażliwych obszarów morskich (PSSA).
EKP7 Umie wykorzystywać obowiązujące przepisy międzynarodowe.

Treści programowe

Semestr II
Lp. Zagadnienia Liczba godzin Odniesienie do EKP dla przedmiotu Odniesienie do RPS
W C L P S
1Międzynarodowa Morska Organizacja (IMO): Morska Komisja ds. Bezpieczeństwa IMO i jej zadania Komisja Ochrony Morskiego Środowiska IMO i jej zadania11
2Wymagania Konwencji Bezpieczeństwa Życia na Morzu (SOLAS) odnośnie stosowania Międzynarodowego Kodeksu Zarządzania Bezpieczeństwem (ISM)11
3Kodeks Zarządzania Bezpieczeństwem (ISM) i jego podstawowe postanowienia11
4Pojęcie i definicja ryzyka, macierz ryzyka i jej zastosowanie11
5Pojęcie obszaru ryzyka tolerowanego (ALARP) jego zastosowanie11
6Formalna Analiza Bezpieczeństwa (FSA), zastosowanie na poziomie międzynarodowym i rządowym11
7Analiza ryzyka wymagana przez ISM od firm żeglugowych, analiza ryzyka na poziomie zarządzania11
8Analiza ryzyka pracy (JSE/JHA) na poziomie operacyjnym11
9System pozwoleń na pracę (PTW)11
10System unieruchamiania i oznaczania niebezpiecznych urządzeń (Lockout/Tagout)11
11Poszukiwanie ukrytych przyczyn wypadków (Root Cause Analysis)11
12Przykładowa metody poszukiwania ukrytych przyczyn wypadków11
13Systemy bezpieczeństwa osobistego oparte na obserwacji zachowań pracowników (Behavior Based Safety). Przykładowe systemy BBS11
14Obszary specjalne określone w Międzynarodowej Konwencji o Zapobieganiu Zanieczyszczaniu Morza przez Statki (MARPOL) i szczególnie wrażliwe obszary morskie (PSSA)11
15Zasady pozbywania się odpadów na obszarach specjalnych MARPOL i poza nimi, szczególne wymagania dotyczące PSSA11

Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)

Symbol EKP Test Egzamin ustny Egzamin pisemny Kolokwium Sprawozdanie Projekt Prezentacja Zaliczenie praktyczne Inne
EKP1 X
EKP2 X
EKP3 X
EKP4 XX
EKP5 X
EKP6 X
EKP7 X

Kryteria zaliczenia przedmiotu

Semestr Ocena pozytywna (min. dostateczny)
IIMinimum 50 % z kolokwium oraz zaliczona część praktyczna

Nakład pracy studenta

Forma aktywności Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności
W C L P S
Godziny kontaktowe1515
Czytanie literatury155
Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych5
Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia
Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania
Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach22
Udział w konsultacjach22
Łącznie godzin3429
Łączny nakład pracy studenta63
Liczba punktów ECTS11
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu2
Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich38

Literatura

Literatura podstawowa
International Convention for the Safety of Life at Sea (SOLAS), 1974
International Convention for the Prevention of Pollution from Ships, 1973, as modified by the Protocol of 1978 relating thereto and by the Protocol of 1997 (MARPOL Convention), Consolidated edition 2011, IMO
International Convention for the Control and Management of Ships' Ballast Water and Sediments, 2004
Literatura uzupełniająca
MARPOL Annex VI & NTC 2008, 2013 Edition, IMO
On Application of IMO Safety Management Code, International Chamber of Shipping. 3rd ed.


Prowadzący przedmiot

Tytuł/stopień, imię, nazwisko Jednostka dydaktyczna
1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot:
dr inż. kpt.ż.w. Jan Pawelski, prof. UMG KES
2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia:
Pobierz w wersji PDF