| EKP1 | definiuje źródła zanieczyszczeń wprowadzanych do środowiska z różnych środków transportu. | 
			| EKP2 | definiuje rodzaje zanieczyszczeń wprowadzanych do środowiska podczas eksploatacji różnych środków transportu oraz określa ich wpływ. | 
			| EKP3 | opisuje techniczne, technologiczne i organizacyjne sposoby i możliwości zmniejszania negatywnego wpływu środków transportu na środowisko. | 
			| EKP4 | przedstawia najważniejsze regulacje prawne o zasięgu globalnym, regionalnym, krajowym, dotyczące ochrony środowiska przed zanieczyszczeniami. | 
			| EKP5 | nakreśla idee, trendy i kierunki rozwoju zielonych technologii, podaje przykłady wdrożenia ekoinicjatyw i ekoprojektów | 
			| EKP6 | analizuje i dokonuje oceny skuteczności istniejących rozwiązań prawnych i technologicznych zmniejszania negatywnego wpływu transportu na środowisko | 
			
				| Lp. | Zagadnienia | Liczba godzin | Odniesienie do EKP dla przedmiotu | Odniesienie do RPS | 
			
				| W | C | L | P | S | 
| 1 | Rodzaje zanieczyszczeń wprowadzanych do środowiska podczas eksploatacji statków morskich. Najważniejsze regulacje prawne dotyczące ochrony środowiska morskiego przed zanieczyszczeniami (międzynarodowe konwencje o zasięgu globalnym - MARPOL i regionalnym - Helsińska). | 3 |  |  |  |  | EKP1, EKP2, EKP4 |  | 
| 2 | Techniczne sposoby ograniczania negatywnego wpływu żeglugi na środowisko. Ochrona środowiska w portach morskich. Regulacje i rozwiązania techniczne wprowadzane przez porty. Polityka proekologiczna. Ekoprojekty, ekoinicjatywy – analiza i ocena. | 2 |  |  |  |  | EKP3, EKP5 |  | 
| 3 | Rodzaje zanieczyszczeń wprowadzanych do środowiska podczas eksploatacji statków powietrznych – w strefie okołolotniskowej i na wysokościach przelotowych. Najważniejsze regulacje prawne dotyczące ochrony środowiska przed zanieczyszczeniami (międzynarodowe konwencje o zasięgu globalnym – ICAO, inne regulacje). | 3 |  |  |  |  | EKP1, EKP2, EKP4 |  | 
| 4 | Techniczne sposoby ograniczania negatywnego wpływu transportu lotniczego na środowisko. Ekoprojekty, ekoinicjatywy – analiza i ocena. | 2 |  |  |  |  | EKP3, EKP5 |  | 
| 5 | Rodzaje zanieczyszczeń wprowadzanych do środowiska podczas eksploatacji środków transportu lądowego – drogowego i kolejowego. Najważniejsze regulacje prawne dotyczące ochrony środowiska przed zanieczyszczeniami (międzynarodowe i krajowe regulacje). | 3 |  |  |  |  | EKP1, EKP2, EKP4 |  | 
| 6 | Techniczne sposoby ograniczania negatywnego wpływu transportu lądowego na środowisko. Ekoprojekty, ekoinicjatywy – analiza i ocena. | 2 |  |  |  |  | EKP3, EKP5 |  | 
| 7 | Omówienie i wykonanie ćwiczenia projektowego nr 1: Analiza efektywności wybranych metod, rozwiązań technicznych, organizacyjnych i prawnych zmierzających do zmniejszenia negatywnego wpływu transportu morskiego i śródlądowego na środowisko. Temat ćwiczenia dobrany indywidualnie dla każdego studenta. |  | 5 |  |  |  | EKP5, EKP6 |  | 
| 8 | Omówienie i wykonanie ćwiczenia projektowego nr 2: Analiza efektywności wybranych metod, rozwiązań technicznych, organizacyjnych i prawnych zmierzających do zmniejszenia negatywnego wpływu transportu lotniczego na środowisko. Temat ćwiczenia dobrany indywidualnie dla każdego studenta. |  | 5 |  |  |  | EKP5, EKP6 |  | 
| 9 | Omówienie i wykonanie ćwiczenia projektowego nr 3: Analiza efektywności wybranych metod, rozwiązań technicznych, organizacyjnych i prawnych zmierzających do zmniejszenia negatywnego wpływu transportu lądowego na środowisko. Temat ćwiczenia dobrany indywidualnie dla każdego studenta. |  | 5 |  |  |  | EKP5, EKP6 |  | 
	
		| Forma aktywności | Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności | 
	
		| W | C | L | P | S | 
| Godziny kontaktowe | 15 | 15 |  |  |  | 
| Czytanie literatury | 5 | 5 |  |  |  | 
| Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych |  |  |  |  |  | 
| Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia | 5 | 5 |  |  |  | 
| Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania |  |  |  |  |  | 
| Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach | 3 | 3 |  |  |  | 
| Udział w konsultacjach | 2 | 2 |  |  |  | 
| Łącznie godzin | 30 | 30 |  |  |  | 
| Łączny nakład pracy studenta | 60 | 
| Liczba punktów ECTS | 1 | 1 |  |  |  | 
| Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu | 2 | 
| Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi |  | 
| Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich | 40 | 
1. Jerzy Bolałek - Ochrona środowiska morskiego: od teorii do praktyki. Gdańsk ; Sopot: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2016.
Krystyna Wojewódzka-Król i inni - Innowacje w transporcie : zrównoważony rozwój, integracja gałęzi transportu, sztuczna inteligencja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2021.
2. Jan Gronowicz - Ochrona środowiska w transporcie lądowym. Poznań; Radom: Instytut Technologii Eksploatacji, 2003.
3. Jerzy Merkisz, Jacek Pielecha - Emisja cząstek stałych ze źródeł motoryzacyjnych. Poznań: Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, 2014.
4. Elżbieta Szaruga - Racjonalizacja energochłonności transportu samochodowego: wyzwanie XXI wieku. Kraków; Legionowo: Wydawnictwo edu-Libri, 2018.
1. Źródła prawne - Konwencja MARPOL, Konwencja ICAO, dyrektywy unijne
2. dokumentacja i publikacje IMO, PRS, ESPO - dostępne na: www.imo.org, www.prs.pl, www.ecoports.com
3. dokumentacja i publikacje ICAO, IATA - dostępne na: www.icao.int, www.iata.org