UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY
Nr: Przedmiot: CHEMIA ŁADUNKOWA
Kierunek / Poziom kształcenia: NAWIGACJA / PIERWSZEGO STOPNIA
Forma studiów: STACJONARNE / NIESTACJONARNE
Profil kształcenia: PRAKTYCZNY
Specjalność: TRANSPORT MORSKI
SEMESTR ECTS Liczba godzin w tygodniu Liczba godzin w semestrze
W C L P S W C L P S
IV 2 15 15
Razem w czasie studiów: 30

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)

1 Wiedza i umiejętności z zakresu przedmiotów ścisłych, technicznych i przyrodniczych.

Cele przedmiotu

1 Umiejętność korzystania z wiedzy z zakresu praw i procesów chemicznych i fizykochemicznych przydatnej do formułowania i rozwiazywania problemów związanych z transportem towarów drogą morską, w tym towarów niebezpiecznych oraz szkodliwych dla środowiska naturalnego.
2 Przygotowanie podbudowy teoretycznej do przedmiotów zawodowych, takich jak: przewozy morskie oraz ochrona środowiska morskiego.

Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia

EKP1 Ma wiedzę w zakresie matematyki, fizyki i chemii niezbędną do zrozumienia, formułowania i rozwiązywania nautycznych oraz eksploatacyjnych problemów inżynierskich.
EKP2 Ma wiedzę w zakresie właściwości fizyko-chemicznych ładunków przewożonych statkami niezbędną do zrozumienia ich charakterystyki oraz wiedzę ogólną dotyczącą zasad, przepisów i procedur związanych z przewozami morskimi.
EKP3 Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie bezpieczeństwa życia i pracy na morzu, zna szczegółowo procedury postępowania w sytuacjach zagrożenia dla załogi, pasażerów statku i ładunku oraz wie, jak unikać tych zagrożeń.
EKP4 Potrafi korzystać z literatury fachowej; ucząc się samodzielnie potrafi pozyskiwać informację z polskich i anglojęzycznych zasobów Internetu oraz specjalistycznych baz danych; jest w stanie integrować, oceniać oraz dokonywać prawidłowej interpretacji pozyskanej informacji, a na jej podstawie wyprowadzać wnioski i formułować opinie.
EKP5 Posiada umiejętność efektywnego wykorzystania technik informatyczno-komunikacyjnych; umie przygotować sprawozdanie oraz prezentację multimodalną.
EKP6 Posiada umiejętność samodzielnego uczenia się i pracy, wykazując zaangażowanie w stałe podnoszenie swoich kompetencji zawodowych i osobistych, w tym kompetencji zawodowych.
EKP7 Rozumie konieczność i zna możliwość uczenia się przez całe życie, podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych, rozumie potrzebę przekazywania wiedzy i wspomagania rozwoju zawodowego podległych mu pracowników.
EKP8 Ma świadomość konsekwencji prawnych, ekonomicznych i środowiskowych podejmowanych decyzji związanych z eksploatacją statku i transportem morskim, rozumie wagę globalnych problemów środowiska morskiego oraz potrzebę rozwijania świadomości w zakresie ochrony środowiska.
EKP9 Zna i rozumie standardy ochronne, środki i sposoby zapobiegania zanieczyszczeniu środowiska przez statek oraz metody ich zwalczania.

Treści programowe

Semestr IV
Lp. Zagadnienia Liczba godzin Odniesienie do EKP dla przedmiotu Odniesienie do RPS
W C L P S
1Ogólna charakterystyka wybranych grup związków organicznych i nieorganicznych. Reakcje chemiczne istotne dla transportu morskiego.33EKP1, EKP2, EKP5, EKP69.10.1.1, 9.10.1.2
2Podstawowe przepisy obowiązujące w transporcie chemikaliów w opakowaniach oraz przewożonych jako stałe ładunki masowe. Wykorzystanie przepisów Konwencji SOLAS i MARPOL w transporcie towarów niebezpiecznych Budowa i zasady korzystania z Kodeksów IMDG oraz IMSBC.2EKP3, EKP4, EKP6, EKP7, EKP8, EKP99.10.1.1, 9.10.1.2, 9.10.1.4, 9.10.1.14
3Klasyfikacja towarów niebezpiecznych na klasy wg Kodeksu IMDG. Analiza właściwości chemicznych towarów niebezpiecznych istotnych z punktu widzenia transportu morskiego oraz zasady bezpiecznego postępowania z nimi. Badanie właściwości chemicznych, transportowo-technologicznych wybranych towarów niebezpiecznych46EKP1, EKP2, EKP3, EKP4, EKP5, EKP6, EKP7, EKP89.10.1.1, 9.10.1.2, 9.10.1.4, 9.10.1.7
4Oznakowanie ładunków niebezpiecznych. Piktogramy i symbole ostrzegawcze. Karty charakterystyki. Postępowanie wypadkowe na statkach (EmS) i poradnik pierwszej pomocy medycznej (MFAG).2EKP1, EKP2, EKP3, EKP4, EKP5, EKP6, EKP7, EKP89.10.1.4, 9.10.1.5, 9.10.1.14, 9.10.1.28, 9.10.1.30
5Klasyfikacja towarów wg Kodeksu IMSBC. Ocena zagrożeń podczas przewozu ładunków upłynniających się oraz ładunków chemicznie niebezpiecznych. Oznaczanie wybranych parametrów ładunków masowych istotnych z punktu widzenia transportu morskiego.46EKP1, EKP2, EKP3, EKP4, EKP5, EKP6, EKP7, EKP89.10.1.1, 9.10.1.2, 9.10.1.5, 9.10.1.7, 9.10.1.14, 9.10.1.15, 9.10.1.17, 9.10.1.28

Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)

Symbol EKP Test Egzamin ustny Egzamin pisemny Kolokwium Sprawozdanie Projekt Prezentacja Zaliczenie praktyczne Inne
EKP1 XXX
EKP2 XXX
EKP3 X
EKP4 XXX
EKP5 X
EKP6 XXX
EKP7 XX
EKP8 XX
EKP9 XX

Kryteria zaliczenia przedmiotu

Semestr Ocena pozytywna (min. dostateczny)
IVStudent uzyskał zakładane efekty kształcenia. Ocena końcowa stanowi średnią ocen z wykładu i ćwiczeń laboratoryjnych, po uzyskaniu minimum oceny dostatecznej z zaliczeń cząstkowych

Nakład pracy studenta

Forma aktywności Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności
W C L P S
Godziny kontaktowe1515
Czytanie literatury52
Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych5
Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia5
Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania5
Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach22
Udział w konsultacjach22
Łącznie godzin2931
Łączny nakład pracy studenta60
Liczba punktów ECTS11
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu2
Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi25
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich38

Literatura

Literatura podstawowa
IMO: Międzynarodowa Konwencja o bezpieczeństwie życia na morzu, 1974 (SOLAS 1974) Londyn, 2017
IMO: Międzynarodowa Konwencja o zapobieganiu zanieczyszczeniu morza przez statki, (MARPOL) Londyn, 2017
IMO: Międzynarodowa Konwencja o bezpiecznych kontenerach, Londyn, 2014
IMO: International Maritime Solid Bulk Cargoes Code, (IMSBC Code) London, 2021
IMO: International Maritime Dangerous Goods Code, (IMDG Code) London, 2020
IMO: Kodeks bezpiecznego załadunku i wyładunku masowców (BLU Code) Londyn 2014
IMO: Międzynarodowy Kodeks bezpiecznego przewozu ziarna luzem (International Code for the Safe Carriage of Grain in Bulk) Londyn, 2011
Dereszewska A., Popek M., Chemia techniczna, Wyd. AM w Gdyni, 2011
Sharnow R., Ładunkoznawstwo okrętowe, Wyd. WSM Gdynia 2000
Leśmian-Kordas R., Metody oceny jakości i bezpieczeństwa ładunków w transporcie morskim, Wyd. AM w Szczecinie, 2006
Literatura uzupełniająca
Krasowska K., Popek M., Ładunkoznawstwo, Wyd. AM Gdynia, Gdynia 2015
Popek M., Towary niebezpieczne w transporcie morskim, Wyd. AM w Gdyni, Gdynia 2010


Prowadzący przedmiot

Tytuł/stopień, imię, nazwisko Jednostka dydaktyczna
1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot:
dr hab. Marzenna Popek, prof. UMG KJPP
2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia:
dr inż. Katarzyna Krasowska KJPP
dr inż. Aleksandra Heimowska KJPP
Pobierz w wersji PDF