| UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY | 
	
		| Nr: |  | Przedmiot: | GLOBALNE SYSTEMY NAWIGACJI SATELITARNEJ | 
	
		| Kierunek / Poziom kształcenia: | TRANSPORT / DRUGIEGO STOPNIA | 
	
		| Forma studiów: | STACJONARNE / NIESTACJONARNE | 
	
		| Profil kształcenia: | OGÓLNOAKADEMICKI | 
	
		| Specjalność: | EKSPLOATACJA SYSTEMóW TRANSPORTOWYCH I LOGISTYCZNYCH | 
	
		| SEMESTR | ECTS | Liczba godzin w tygodniu | Liczba godzin w semestrze | 
	
		| W | C | L | P | S | W | C | L | P | S | 
		
			| II | 1 |  |  |  |  |  | 15 |  | 15 |  |  | 
	
		| Razem w czasie studiów: | 30 | 
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)
			| 1 | Wiedza z podstaw matematyki i fizyki szkoły średniej. | 
Cele przedmiotu
			| 1 | Znać: podstawy teoretyczne precyzyjnych pomiarów GNSS. Posiadać wiedzę teoretyczną związaną z wykorzystywaniem Aktywnych Sieci GNSS. Umieć: użytkować odbiorniki systemów satelitarnych GNSS wykorzystywanych w transporcie, poprawnie interpretować wskazania oraz oceniać możliwości ich wykorzystania w poszczególnych rodzajach transportu, interpretować wyniki pomiarów GNSS wraz z oceną ich dokłądności określenia pozycji.
 | 
Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia
			| EKP1 | Tr2A_W07: Zna i rozumie metody, techniki i narzędzia oraz materiały badawcze odpowiednie do wymogów merytorycznych realizowanego zadnia inżynierskiego z zakresu transportu, w tym także odpowiednie komputerowe narzędzia i metody wspomagania decyzji oraz analizy i projektowania sieci transportowologistycznych. (P7S_WG) | 
			| EKP2 | Tr2A_W17: Zna i rozumie główne trendy rozwojowe i najistotniejsze nowe osiągnięcia, jak i dylematy współczesnej cywilizacji z zakresu transportu, głównie morskiego, i pokrewnych dyscyplin naukowych. (P7S_WK) | 
			| EKP3 | Tr2A_W18: Zna i rozumie w pogłębionym stopniu wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej, związanej z wybranymi zagadnieniami transportu, głównie morskiego. (P7S_WG) | 
			| EKP4 | Tr2A_U06: Przy formułowaniu i rozwiązywaniu złożonych i nietypowych zadań inżynierskich, w tym zadań nietypowych, a także prostych problemów badawczych w zakresie transportu potrafi dobierać oraz stosować metody i narzędzia służące do komputerowego wspomagania decyzji, projektowania i analizy sieci transportowych, posługując się w szczególności specjalistycznym oprogramowaniem (ArcGIS, MATLAB, CAD), a także używać odpowiednich technik informacyjno-komunikacyjnych do prezentowania uzyskanych wyników. (P7S_UW) | 
			| EKP5 | Tr2A_U16: Potrafi poprawnie wykorzystać poznane narzędzia, techniki i metody badawcze do pomiaru różnych aspektów zjawisk i procesów związanych z zagadnieniem systemów portowo-morskich, w tym te wykorzystywane do projektowania, analizy, modelowania tych systemów, badania ich niezawodności i bezpieczeństwa oraz doboru portowych urządzeń technicznych do realizacji zadań transportowych (P7S_UW) | 
			| EKP6 | Tr2A_K01: Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, szczególnie w obszarze transportu, oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu. (P7S_KK) | 
Treści programowe
Semestr II
		
			
				| Lp. | Zagadnienia | Liczba godzin | Odniesienie do EKP dla przedmiotu | Odniesienie do RPS | 
			
				| W | C | L | P | S | 
| 1 | Zajęcia wprowadzające: tematyka i cele przedmiotu, treści i efekty kształcenia, literatura, zasady rozliczenia przedmiotu. | 2 |  |  |  |  | EKP1, EKP2, EKP3, EKP4, EKP6 |  | 
| 2 | System GPS: podstawy teoretyczne pomiarów fazowych, nieoznaczoność pomiarów fazowych. | 2 |  |  |  |  | EKP1, EKP2, EKP3 |  | 
| 3 | System GPS: pomiary względne. | 2 |  |  |  |  | EKP1, EKP2, EKP3 |  | 
| 4 | System GPS: Aktywne Sieci Geodezyjne. | 2 |  |  |  |  | EKP1, EKP2, EKP3, EKP5 |  | 
| 5 | Sieć ASG-EUPOS, budowa, przeznaczenie, funkcje, serwisy, odbiorniki. | 2 |  |  |  |  | EKP1, EKP2, EKP3, EKP4 |  | 
| 6 | Wielosystemowe odbiorniki GNSS i ich aplikacje. | 3 |  |  |  |  | EKP1, EKP2, EKP3, EKP6 |  | 
| 7 | Pomiary terenowe GNSS i przetwarzanie ich wyników. |  |  | 6 |  |  | EKP1, EKP3, EKP5 |  | 
| 8 | Analiza statystyczna wyników pomiarów GNSS. |  |  | 4 |  |  | EKP2, EKP4, EKP5, EKP6 |  | 
| 9 | Obliczanie miar dokładności pomiarów GNSS. |  |  | 5 |  |  | EKP2, EKP3, EKP5, EKP6 |  | 
| 10 | Kolokwium | 2 |  |  |  |  | EKP1, EKP2, EKP3, EKP4, EKP5, EKP6 |  | 
Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)
	
		
			| Symbol EKP | Test | Egzamin ustny | Egzamin pisemny | Kolokwium | Sprawozdanie | Projekt | Prezentacja | Zaliczenie praktyczne | Inne | 
		
			| EKP1 |  |  |  | X |  |  |  |  |  | 
		
			| EKP2 |  |  |  | X |  |  |  |  |  | 
		
			| EKP3 |  |  |  | X |  |  |  |  |  | 
		
			| EKP4 |  |  |  | X |  |  |  |  |  | 
		
			| EKP5 |  |  |  | X |  |  |  |  |  | 
		
			| EKP6 |  |  |  | X |  |  |  |  |  | 
Kryteria zaliczenia przedmiotu
	
		| Semestr | Ocena pozytywna (min. dostateczny) | 
| II | Zaliczenie kolokwium na ocenę dostateczną (55% pozytywnych odpowiedzi) oraz zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych (100 %). | 
Nakład pracy studenta
	
		| Forma aktywności | Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności | 
	
		| W | C | L | P | S | 
| Godziny kontaktowe | 15 |  | 15 |  |  | 
| Czytanie literatury |  |  |  |  |  | 
| Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych |  |  | 2 |  |  | 
| Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia | 10 |  |  |  |  | 
| Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania |  |  | 10 |  |  | 
| Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach | 2 |  | 2 |  |  | 
| Udział w konsultacjach | 2 |  | 2 |  |  | 
| Łącznie godzin | 29 |  | 31 |  |  | 
| Łączny nakład pracy studenta | 60 | 
| Liczba punktów ECTS | 1 |  | 1 |  |  | 
| Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu | 2 | 
| Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi | 27 | 
| Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich | 38 | 
Literatura
Literatura podstawowa
1. Specht C., System GPS, Biblioteka Nawigacji nr 1, Wydawnictwo “Bernardinum”, Pelplin, 2007.
2. Januszewski J., Systemy satelitarne GPS, Galileo i inne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006.
Literatura uzupełniająca
1. ICD - GPS – 200, NAVSTAR GPS Joint Program Office, Navtech, February 1995. 
2. ICD-GALILEO, Galileo Open Service Signal In Space, Interface Control Document (OS SIS ICD), Draft 0,  European Space Agency / Galileo Joint Undertaking, 2006.
3. ICD-GLONASS, Global Navigation Satellite System GLONASS – Interface Control Document, Moscow, 2002.
4. SPS, Global Positioning System Standard Positioning Service, Performance Standard, Assistant Secretary of Defense, 2008.
Prowadzący przedmiot
	
		| Tytuł/stopień, imię, nazwisko | Jednostka dydaktyczna | 
	
		| 1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot: |  | 
	
		| prof. dr hab. inż. Cezary Specht | KT | 
	
		| 2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia: |  | 
		| dr inż. Mariusz Specht | KT | 
