EKP1 |
Ma podstawową wiedzę w zakresie procedur awaryjnych, rozkładów alarmowych, procedur postępowania dowództwa statku w celu zapewnienia bezpieczeństwa ludzi, statku i ładunku; Zna w podstawowym zakresie akty prawne – konwencje, rezolucje, kodeksy i podstawowe wymagania z nich wynikające, kodeks zarządzania bezpieczeństwem (ISM) w odniesieniu do statku i armatora, zakres i zasady postępowania statku w czasie inspekcji państwa portu (PSC). |
EKP2 |
Potrafi poprawnie interpretować zapisy zawarte w konwencjach, rezolucjach i kodeksach, efektywnie zarządzać bezpieczeństwem statku stosując instrukcje Kodeksu ISM w tym stosować procedury awaryjne; podejmować w każdych warunkach efektywne działania w celu zapewnienia bezpieczeństwa ludzi, statku i ładunku; efektywnie przygotować statek do inspekcji państwa portu (PSC). |
EKP3 |
Posiada umiejętność efektywnego zarządzania zasobami. Rozumie zasady kierowania pracą zespołu, w tym wyznaczania zadań i oceny działań pracowników. Potrafi w zespole zidentyfikować potrzeby szkoleniowe. |
Lp. |
Zagadnienia |
Liczba godzin |
Odniesienie do EKP dla przedmiotu |
Odniesienie do RPS |
W |
C |
L |
P |
S |
1 | Pojęcie bezpieczeństwa statku, klasyfikacja bezpieczeństwa na morzu. | 1 | | | | | EKP1, EKP2 | 9.12.2.1 |
2 | Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO). Struktura organizacji, uchwalanie dokumentów. | 1 | | | | | EKP1 | 9.12.2.2 |
3 | Wpływ czynnika ludzkiego na bezpieczeństwo statku. Szkolenie marynarzy (Konwencja STCW). Wymagania krajowe w zakresie szkolenia marynarzy. Czynnik zmęczenia, a bezpieczeństwo statku. Obsada statku i wachty. | 1 | | | | | EKP1, EKP2, EKP3 | 9.12.2.3, 9.12.2.4, 9.12.2.5, 9.12.2.6, 9.12.2.7 |
4 | Konwencja SOLAS. Wprowadzanie poprawek. Protokół 1988 (harmonizacja przeglądów i certyfikatów). Struktura i zasady korzystania. Przepisy krajowe w zakresie bezpieczeństwa żeglugi. | 1 | | | | | EKP1, EKP2, EKP3 | 9.12.2.8 |
5 | Międzynarodowy Kodeks zarządzania bezpieczeństwem statku (ISM Code). Dokumentacja Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem (ISM Code). Wymagania. Dokumentacja na statku. Procedury i listy kontrolne. Funkcjonowanie systemu. Środki specjalne dla podniesienia bezpieczeństwa na morzu. Dokumenty bezpieczeństwa statku morskiego. Przykłady dokumentów. Dodatkowe środki bezpieczeństwa dla masowców. | 2 | 3 | | | | EKP1, EKP2, EKP3 | 9.12.2.11, 9.12.2.16, 9.12.2.18, 9.12.2.19 |
6 | Międzynarodowy Kodeks ochrony statków i portów (ISPS Code). Napady na statki, piractwo, terroryzm. | 1 | | | | | EKP1, EKP2, EKP3 | 9.12.2.15 |
7 | Urządzenia i środki ratunkowe na statku. Wymagania dotyczące sprzętu ratunkowego oraz Kodeksu LSA zawarte w rozdziale III Konwencji SOLAS. Ochrona życia ludzkiego. Opieka nad pasażerami w sytuacjach zagrożenia. Ratowanie osób ze statku w niebezpieczeństwie i z wraku. „Człowiek za burtą”. | 2 | | | | | EKP3 | 9.12.2.9 |
8 | Bezpieczeństwo żeglugi. Wymagania zawarte w V rozdziale Konwencji SOLAS. | 1 | | | | | EKP1, EKP2, EKP3 | 9.12.2.10 |
9 | Postępowanie w przypadku zagrożenia bezpieczeństwa statku (pożar, eksplozja, zalanie przedziału wodoszczelnego), opuszczenie statku. Procedury awaryjne. Plan postępowania w sytuacjach zagrożenia, obowiązki alarmowe członków załogi. Szkolenia na statku: metody szkolenia, alarmy ćwiczebne. [STCW: 9.12/2.14.] Zasady postępowania w razie zaistnienia wypadku. Procedury awaryjne. Rozkłady alarmowe i instrukcje postępowania w przypadku zagrożenia. Przeprowadzanie alarmów, dokumentacja | 2 | 5 | | | | EKP1, EKP2, EKP3 | 9.12.2.12, 9.12.2.13, 9.12.2.14 |
10 | Prawidło 29 rozdziału III Konwencji SOLAS „System wspomagania decyzyjnego kapitana statku pasażerskiego”. | 1 | | | | | EKP1, EKP2 | 9.12.2.8 |
11 | Inspekcja państwa portu PSC, organizacja na świecie, cele, procedury, efekty. Inspekcja państwa portu PSC. Przygotowanie statku do inspekcji. | 2 | 2 | | | | EKP1, EKP2, EKP3 | 9.12.2.17 |
Forma aktywności |
Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności |
W |
C |
L |
P |
S |
Godziny kontaktowe | 15 | 10 | | | |
Czytanie literatury | 5 | 5 | | | |
Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych | | 6 | | | |
Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia | 2 | | | | |
Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania | | | | | |
Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach | 2 | 2 | | | |
Udział w konsultacjach | 2 | 2 | | | |
Łącznie godzin | 26 | 25 | | | |
Łączny nakład pracy studenta | 51 |
Liczba punktów ECTS | 1 | 1 | | | |
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu | 2 |
Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi | |
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich | 33 |
SOLAS – Międzynarodowa Konwencja o bezpieczeństwie życia na morzu, 1974. PRS, Gdańsk 2014 r.
Międzynarodowa Konwencja o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania świadectw oraz pełnienia wacht 1978 z późniejszymi zmianami – STCW 1978 r.
Wybrane rezolucje i inne dokumenty Międzynarodowej Organizacji Morskiej IMO.
Ustawy i rozporządzenia dotyczące bezpieczeństwa statku.
Procedury bezpieczeństwa stosowane na statkach.
Dokumentacja statku w zakresie jego bezpieczeństwa.
Orszulok W., Wewiórski S., 1982. Wyposażenie pokładowe statku handlowego, Gdańsk: Wyd. Morskie.
Pyrchla J., Królikowski A., Nowakowski J., 2002.Charakterystyka i eksploatacja urządzeń pokładowych statku handlowego, Gdynia: Wyd. J. Pyrchla.
Więckiewicz W., 2003. Urządzenia pokładowe na statkach towarowych, Gdynia: Wyd. AM.
Wojtaszczyk W., 1988. Urządzenia przeładunkowe drobnicowców ro-ro i lo-lo, Gdańsk: Wyd. Morskie.
Duda D., 1991. Kotwiczenie i manewrowanie na kotwicach, Gdynia: SDK WSM.
Michalik L., 1987. Mocowanie i przewóz sztuk ciężkich morzem, Gdynia: WSM.
Więckiewicz W., 2004. Zanurzenia statku w czasie eksploatacji, Gdynia: Wyd. AM.
SEAMANSHIP TECHNIQUES THIRD EDITION for: Shipboard & Maritime Operations D.J. HOUSE (Master Mariner)
Strony internetowe:
1. http://www.cargolaw.com/
2. http://www.imo.org
3. http://ec.europa.eu/
4. http://www.lr.org/
5. www.emsa.europa.eu/
6. http://www.prs.pl
7. http://www.equasis.org