EKP1 |
Ma podstawową wiedzę w zakresie koncepcji, zasad i teorii a także historycznego rozwoju ochrony środowiska morskiego. Rozumie i potrafi wytłumaczyć wpływu eksploatacji statku na zanieczyszczenie środowiska. K_W02, |
EKP2 |
Posiada umiejętność samouczenia się, pracy w zespole oraz jest odpowiedzialny za zrównoważony rozwój, za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Posiada zdolność przeprowadzenia analizy problemów związanych z zanieczyszczeniami pochodzącymi ze statku mającymi wpływ na środowisko. K_U02, K_U05, K_U06, |
EKP3 |
Ma świadomość odpowiedzialności, ważności problemu zanieczyszczenia środowiska i potrafi spojrzeć globalnie i perspektywicznie oraz charakteryzuje się kreatywnością. K_K02, K_K05, |
Lp. |
Zagadnienia |
Liczba godzin |
Odniesienie do EKP dla przedmiotu |
Odniesienie do RPS |
W |
C |
L |
P |
S |
1 | Abiotyczne i biotyczne elementy biosfery oceanicznej. | 0.5 | | | | | EKP1 | 9.14.1.1 |
2 | Rodzaje i źródła zanieczyszczeń morskich wg GESAMP. | 0.5 | | | | | EKP1, EKP3 | 9.14.1.2 |
3 | Międzynarodowe prawo środowiska morskiego - wybrane konwencje i porozumienia, ratyfikowane przez Rzeczpospolitą Polską, mające znaczenie dla biosfery oceanu, w tym: Deklaracja sztokholmska 1972, Konferencja Narodów Zjednoczonych „Środowisko i Rozwój” (Earth Summit - Rio de Janeiro 1992); współpraca międzynarodowa w tym zakresie. | 1 | | | | | EKP3 | 9.14.1.3 |
4 | Konwencja w sprawie transgranicznego zanieczyszczania powietrza na dalekie odległości, sporządzona w Genewie dnia 13 listopada 1979 r. | 0.5 | | | | | EKP1 | 9.14.1.4 |
5 | Konwencja wiedeńska o ochronie warstwy ozonowej, sporządzona w Wiedniu dnia 22 marca 1985 r. wraz z poprawkami: Montreal, Londyn, Kopenhaga, Pekin. | 0.5 | | | | | EKP1, EKP3 | 9.14.1.5 |
6 | Przepisy prawne i konwencje dotyczące zanieczyszczenia morza. Konwencje LC, CLC, INTERVENTION; normy IMO. | 1 | | | | | EKP1, EKP3 | 9.14.1.6 |
7 | Rola i bieżące prace Komitetu Ochrony Środowiska Morskiego IMO dotyczące ochrony morza w skali międzynarodowej. | 1 | | | | | EKP1, EKP3 | 9.14.1.7 |
8 | Konwencja MARPOL (optymalizacja zużycia energii- Załącznik VI ) Konwencja o ochronie środowiska morskiego obszaru Morza Bałtyckiego, nowa konwencja helsińska. [STCW: 9.14/1.9.] | 1 | | | | | EKP1, EKP3 | 9.14.1.9 |
9 | Międzynarodowa konwencja o kontroli i postępowaniu ze statkowymi wodami balastowymi i osadami, Londyn 2004 | 0.5 | | | | | EKP1, EKP3 | 9.14.1.8, 9.14.1.11 |
10 | Międzynarodowa konwencja bezpiecznego i ekologicznego recyklingu statków, Londyn 2009. | 0.5 | | | | | EKP2, EKP3 | 9.14.1.8 |
11 | Ramowa konwencja Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu, sporządzona w Nowym Jorku dnia 9 maja 1992 r. wraz z Protokołem z Kioto do Ramowej konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu, sporządzonym w Kioto dnia 11 grudnia 1997 r. | 1 | | | | | EKP2, EKP3 | 9.14.1.10 |
12 | Przepisy dotyczące ochrony środowiska - krajowe i UE. | 1 | | | | | EKP2, EKP3 | 9.14.1.11 |
13 | Znaczenie aktywnego działania na rzecz ochrony środowiska morskiego. | 1 | | | | | EKP2, EKP3 | 9.14.1.8 |
14 | Portowe przepisy dotyczące ochrony środowiska. | 1 | | | | | EKP2, EKP3 | 9.14.1.12 |
15 | Bezpośrednie zagrożenie środowiska morskiego poprzez działalność człowieka na morzu (transport morski, górnictwo morskie, rybołówstwo, rekreacja). | 1 | | | | | EKP2, EKP3 | 9.14.1.13 |
16 | Środki i sposoby zwalczania zanieczyszczeń pochodzących ze statku. | 1 | | | | | EKP2, EKP3 | 9.14.1.14 |
17 | Okrętowe urządzenia i systemy oczyszczające oraz zapobiegające zanieczyszczaniu. | 1 | | | | | EKP1, EKP3 | 9.14.1.15 |
18 | Dokumentacja statku w zakresie ochrony środowiska morskiego, wymagane certyfikaty. | 1 | | | | | EKP1, EKP2, EKP3 | 9.14.1.16 |
Forma aktywności |
Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności |
W |
C |
L |
P |
S |
Godziny kontaktowe | 15 | | | | |
Czytanie literatury | 30 | | | | |
Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych | | | | | |
Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia | 30 | | | | |
Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania | | | | | |
Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach | 2 | | | | |
Udział w konsultacjach | 2 | | | | |
Łącznie godzin | 79 | | | | |
Łączny nakład pracy studenta | 79 |
Liczba punktów ECTS | 3 | | | | |
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu | 3 |
Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi | |
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich | 19 |
Kaniewski E., Łączyński H.: Ochrona Środowiska Morskiego. Zagadnienia techniczne i prawne. Gdynia: Wydawnictwo WSM,2000.
Akty prawa międzynarodowego i polskiego (ustawy, rozporządzenia, dyrektywy, konwencje): Konwencja MARPOL 73/78 – załączniki I-VI (fragmenty), Konwencja Helsińska 1992 (fragmenty), Konwencja Bazylejska (fragmenty), INTERVENTION 1969 (fragmenty), CLC 1969 (fragmenty), LDC 1972 (fragmenty), OPRC 1990 (fragmenty), HNS 1996 (fragmenty), BUNKERS 2001 (fragmenty), AFS 2001 (fragmenty), BWM 2004 (fragmenty), WRC 2007 (fragmenty), Kodeks IMDG, ADR, RID (fragmenty).
Fingas M. (ed.), 2002. The Handbook of Hazardous Materials Spills Technology, New York: McGraw-Hill Companies.
Andrulewicz E., 1994. Morze Bałtyckie – jego zagrożenia i ochrona, Warszawa: PIOŚ.
Baltic Maritime Outlook 2006, Uddevalla: The Institute of Shipping Analysis – Göteborg, BMT Transport Solutions GmbH – Hamburg, Centre for Maritime Studies – Turku. Risbergs Information och Media AB.
Clark R.B., 2003. Marine pollution, New York: Oxford University Press.
Korzeniewski K., 1998. Ochrona środowiska morskiego, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego