UNIWERSYTET MORSKI W GDYNI - WYDZIAŁ NAWIGACYJNY |
Nr: |
|
Przedmiot: |
GRAFIKA INŻYNIERSKA |
Kierunek / Poziom kształcenia: |
TRANSPORT / PIERWSZEGO STOPNIA |
Forma studiów: |
STACJONARNE / NIESTACJONARNE |
Profil kształcenia: |
OGÓLNOAKADEMICKI |
Specjalność: |
TRANSPORT I LOGISTYKA |
SEMESTR |
ECTS |
Liczba godzin w tygodniu |
Liczba godzin w semestrze |
W |
C |
L |
P |
S |
W |
C |
L |
P |
S |
I |
4 |
|
|
|
|
|
15 |
|
15 |
|
|
II |
3 |
|
|
|
|
|
|
|
30 |
|
|
Razem w czasie studiów: |
60 |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji (jeśli dotyczy przedmiotu)
1 |
Wiedza ze szkoły średniej |
Cele przedmiotu
1 |
Nauka tworzenia prostych schematów i rysunków technicznych konstrukcji inżynierskich. |
2 |
Posiadanie umiejętności czytania i objaśniania dokumentacji technicznej (w postaci rysunków) maszyn, urządzeń i obiektów budowlanych. |
3 |
Umiejętność ilustrowania problemów inżynierskich przy użyciu narzędzia komputerowego w postaci programu inżynierskiego AutoCAD. |
Efekty kształcenia dla całego przedmiotu (EKP) – po zakończeniu cyklu kształcenia
EKP1 |
posługuje się podstawami geometrii wykreślnej (rzutowanie prostokątne i aksonometryczne, widoki, przekroje, kłady) do tworzenia prostych elementów na płaszczyźnie i w rysunku przestrzennym |
EKP2 |
charakteryzuje podstawowe elementy grafiki inżynierskiej (punkt, prosta, płaszczyzna, wielościan, powierzchnia) objaśnia dokumentację techniczną schematów maszyn i urządzeń oraz obiektów budowlanych |
EKP3 |
cechuje się kulturą osobistą przywiązuje wagę do precyzji i profesjonalizmu swoich wypowiedzi współpracuje z rówieśnikami przy zdobywaniu wiedzy i umiejętności |
EKP4 |
charakteryzuje rozszerzone funkcje programu AutoCAD w tworzenie projektów inżynierskich |
EKP5 |
posiada umiejętność tworzenia projektów inżynierskich 2D oraz współdzielenia danych projektowych |
Treści programowe
Semestr I
Lp. |
Zagadnienia |
Liczba godzin |
Odniesienie do EKP dla przedmiotu |
Odniesienie do RPS |
W |
C |
L |
P |
S |
1 | Zasady rysunku technicznego – normalizacja. Przybory kreślarskie. Formaty arkuszy. Wymagana forma graficzna arkusza. Składanie formatów arkuszy. Zasady pisma technicznego. Omówienie i wykonanie Ćwiczenia projektowego nr 1 - Arkusz I: pismo techniczne; zasady i rodzaje pisma technicznego. | 6 | 6 | | | | EKP1, EKP2, EKP3 | |
2 | Podziałki, tabliczki rysunkowe, rodzaje linii rysunkowych. Rzuty prostokątne. Zasady rzutowania metodą europejską i amerykańską. Rzutowanie z dowolnym rozmieszczeniem rzutów. Rzuty aksonometryczne. Omówienie i wykonanie Ćwiczenia projektowego nr 2 - Arkusz II: Uzupełnienie brakującego trzeciego rzutu. | 6 | 6 | | | | EKP1, EKP2, EKP3 | |
3 | Inżynierskie zastosowanie poznanych metod rzutowania: konstruowanie połaci dachowych oraz zakładanie powierzchni nasypów i wykopów wzdłuż dróg i placów. Omówienie i wykonanie Ćwiczenia projektowego nr 3 - Arkusz III: Aksonometria – Izometria | 6 | 6 | | | | EKP1, EKP2, EKP3 | |
4 | Widoki, przekroje, kłady. Oznaczenia przekroi. Zasady
wymiarowania, linie wymiarowe, znaki
ograniczenia, pomocnicze linie wymiarowe, linie
odniesienia, liczby wymiarowe. Rozmieszczenie
wymiarów na rysunkach, baza wymiarowa. Podstawowe oznaczenia na rysunkach technicznych. Omówienie i wykonanie Ćwiczenia projektowego nr 4 - Arkusz IV: Wykreślenie w tuszu podstawy słupa stalowego składającego się z 2 dwuteowników. | 6 | 6 | | | | EKP1, EKP2, EKP3 | |
5 | Rysunek konstrukcyjno-budowlany, instalacyjny.
Schematy maszyn i urządzeń. Różnice między
rysunkiem budowlanym i rysunkiem maszynowym. Omówienie i wykonanie Ćwiczenia projektowego nr 5 - Arkusz V: Przykład konstrukcji inżynierskobudowlanej. Rysunek konstrukcyjny zbrojenia przegrody, wykreślenie w tuszu. | 6 | 6 | | | | EKP1, EKP2, EKP3 | |
Semestr II
Lp. |
Zagadnienia |
Liczba godzin |
Odniesienie do EKP dla przedmiotu |
Odniesienie do RPS |
W |
C |
L |
P |
S |
1 | Omówienie zagadnień związanych z projektowaniem inżynierskim. Przegląd oprogramowania CAD wspomagającego projektowanie inżynierskie (AutoCAD, AutoCAD Civil) | | | 2 | | | EKP4, EKP5 | |
2 | Zagadnienia związane z projektowaniem 2D (tworzenie i edycja projektów płaskich, krótki opis najważniejszych elementów interfejsu) | | | 2 | | | EKP5 | |
3 | Rysunek prototypowy. Temat ćwiczenia dostosowany indywidualnie dla każdego studenta. | | | 6 | | | EKP5 | |
4 | Rysowanie figur. Temat ćwiczenia dostosowany indywidualnie dla każdego studenta. | | | 6 | | | EKP5 | |
5 | Modyfikacje rysunku (kreskowanie, powiększenia). Temat ćwiczenia dostosowany indywidualnie dla każdego studenta. | | | 4 | | | EKP4, EKP5 | |
6 | Wymiarowanie rysunków, opisy rysunków. | | | 2 | | | EKP4, EKP5 | |
7 | Bloki. Temat ćwiczenia dostosowany indywidualnie dla każdego studenta. | | | 2 | | | EKP4, EKP5 | |
8 | Centrum danych projektowych. Temat ćwiczenia dostosowany indywidualnie dla każdego studenta. | | | 2 | | | EKP4, EKP5 | |
9 | Przestrzeń modelu i papieru, rzutnie. Temat ćwiczenia dostosowany indywidualnie dla każdego studenta. | | | 2 | | | EKP4, EKP5 | |
10 | Test sprawdzający. | | | 2 | | | EKP4, EKP5 | |
Metody weryfikacji efektów kształcenia (w odniesieniu do poszczególnych efektów)
Symbol EKP |
Test |
Egzamin ustny |
Egzamin pisemny |
Kolokwium |
Sprawozdanie |
Projekt |
Prezentacja |
Zaliczenie praktyczne |
Inne |
EKP1 |
| | X | | X | | | | |
EKP2 |
| | X | | X | | | | |
EKP3 |
| | X | | X | | | | |
EKP4 |
X | | | | | | | | |
EKP5 |
| | | | | | | X | |
Kryteria zaliczenia przedmiotu
Semestr |
Ocena pozytywna (min. dostateczny) |
I | Wynik powyżej 60% z egzaminu, pod warunkiem zaliczenia laboratorium. |
II | Uzyskanie 60% z testu oraz zaliczenie zadanych ćwiczeń. |
Nakład pracy studenta
Forma aktywności |
Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności |
W |
C |
L |
P |
S |
Godziny kontaktowe | 15 | | 45 | | |
Czytanie literatury | 15 | 15 | 15 | | |
Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych | | | 15 | | |
Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia | 10 | 10 | 10 | | |
Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania | | | 25 | | |
Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach | 2 | 2 | 2 | | |
Udział w konsultacjach | 4 | 4 | 4 | | |
Łącznie godzin | 46 | 31 | 116 | | |
Łączny nakład pracy studenta | 193 |
Liczba punktów ECTS | 1 | 1 | 4 | | |
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu | 6 |
Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi | 85 |
Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich | 78 |
Literatura
Literatura podstawowa
1. Piekarski M.: Rysunek techniczny budowlany z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych.
Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2021.
2. Maj T.: Rysunek techniczny budowlany: podręcznik do nauki zawodu technik budownictwa.
WSiP, Warszawa 2019.
3. Deniziak P. i inni: Podstawy rysunku technicznego z przykładami. Skrypt dla studentów I roku
budownictwa. Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk 2016.Filipowicz K., Kowal A., Kuczaj M., Rysunek Techniczny. Wydawnictwo Politechniki Śląskiej 2013.
4. Praca zbiorowa, Architektura-Budownictwo. Projektowanie Architektoniczno-Budowlane, Wyd. Kanon 1998.
5. Miśniakiewicz E., Skowroński W. Rysunek techniczny budowlany. Wyd. Arkady, Warszawa 1998.
Wszystkie Polskie Normy związane z rysunkiem technicznym.
Literatura uzupełniająca
Pikoń A., AutoCad 2018. Wyd. Helion 2018.
Rogulski M., AutoCAD 2016 : wprowadzenie do programu. Wyd. Witcom 2016.
Bieliński A., Geometria wykreślna. Oficyna Wyd. Politechniki Warszawskiej 2005.
Błach A., Inżynierska geometria wykreślna (podstawy i zastosowania). Wyd. Politechniki Śląskiej Gliwice 2006.
Grochowski B., Elementy geometrii wykreślnej. PWN Warszawa 2002.
Otto F., Otto E., Podręcznik geometrii wykreślnej. PWN Warszawa 1998.
Prowadzący przedmiot
Tytuł/stopień, imię, nazwisko |
Jednostka dydaktyczna |
1. Osoba odpowiedzialna za przedmiot: |
|
dr inż. Aleksandra Wawrzyńska |
KT |
2. Pozostałe osoby prowadzące zajęcia: |
|
dr inż. Adam Kaizer |
KT |
dr inż. Mariusz Specht |
KT |
mgr inż. Agnieszka Kaszuba |
KT |
