| EKP1 | Zna proces powstawania studni naftowej, oraz podstawy eksploatacji złóż węglowodorów kopalnych. | 
			| EKP2 | Posiada wiedzę na temat separacji poszczególnych  faz mieszaniny wydobywanej ze studni oraz procesu stabilizacji ropy naftowej. | 
			| EKP3 | Ma wiadomości dotyczące wspomagania wydobycia węglowodorów kopalnych w celu zwiększenia produktywności studni. | 
			| EKP4 | Zna metody przetwarzania gazu ziemnego w celu osiągnięcia parametrów handlowych. | 
			| EKP5 | Jest zaznajomiony z problematyką hydratów metanu jako problemu przemysłu naftowego oraz jako potencjalnego źródła paliwa | 
			| EKP6 | Posiada wiedze na temat obecnie stosowanych metod  geologicznego składowania dwutlenku węgla oraz jego zastosowania do zwiekszania wydobycia węglowodorów kopalnych. | 
			| EKP7 | Umie korzystać ze specjalistycznej literatury. | 
			
				| Lp. | Zagadnienia | Liczba godzin | Odniesienie do EKP dla przedmiotu | Odniesienie do RPS | 
			
				| W | C | L | P | S | 
| 1 | Historia produkcji ropy i gazu | 1 |  |  |  | 1 | EKP1 |  | 
| 2 | Metody wiercenia studni naftowych | 1 |  |  |  | 2 |  |  | 
| 3 | Zapobieganie niekontrolowanym wyrzutom ropy i gazu | 1 |  |  |  | 1 |  |  | 
| 4 | Budowa studni naftowej | 1 |  |  |  | 1 |  |  | 
| 5 | Eksploatacja złóż ropy i gazu | 1 |  |  |  | 1 |  |  | 
| 6 | Proces separacji ropy, wody i gazu | 1 |  |  |  | 1 |  |  | 
| 7 | Podstawowe typy separatorów i zasada działania | 1 |  |  |  | 1 |  |  | 
| 8 | Wykres fazowy dla mieszaniny gazu i cieczy | 1 |  |  |  | 1 |  |  | 
| 9 | Wykorzystanie efektu retrokondensacji dla zwiększenia wydajności procesu separacji | 1 |  |  |  | 1 |  |  | 
| 10 | Metody wspomagania wydobycia węglowodorów kopalnych | 1 |  |  |  | 1 |  |  | 
| 11 | Usuwanie kwaśnych gazów  towarzyszących ropie i gazowi | 1 |  |  |  | 1 |  |  | 
| 12 | Osuszanie i sprężanie gazu ziemnego | 1 |  |  |  | 1 |  |  | 
| 13 | Eliminacja hydratów metanu z instalacji naftowych, perspektywy wydobycia gazu ziemnego z podmorskich złóż hydratów | 1 |  |  |  | 1 |  |  | 
| 14 | Perspektywy składowania CO2 w podmorskich złożach węglowodorów | 2 |  |  |  | 1 |  |  | 
	
		| Forma aktywności | Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności | 
	
		| W | C | L | P | S | 
| Godziny kontaktowe | 15 |  |  |  | 15 | 
| Czytanie literatury | 10 |  |  |  | 5 | 
| Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych |  |  |  |  | 5 | 
| Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia |  |  |  |  |  | 
| Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania |  |  |  |  |  | 
| Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach | 2 |  |  |  | 2 | 
| Udział w konsultacjach | 2 |  |  |  | 2 | 
| Łącznie godzin | 29 |  |  |  | 29 | 
| Łączny nakład pracy studenta | 58 | 
| Liczba punktów ECTS | 1 |  |  |  | 1 | 
| Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu | 2 | 
| Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi | 20 | 
| Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich | 38 | 
1.	C. Giavarini., K. Hester.;Gas Hydrates, Springer, London 2011
2.	F. Jahn., M. Cook., M. Graham.: Hydrocarbons Explorations and Production, Elsevier, Amsterdam 2008
3.	H. Devold.: Oil and Gas Production Handbook. ABB, Oslo 2009
4.	UNEP.;Carbon Dioxide Capture and Storage, Cambridge University Press, Cambridge 2005