| EKP1 |
Zna proces powstawania studni naftowej, oraz podstawy eksploatacji złóż węglowodorów kopalnych. |
| EKP2 |
Posiada wiedzę na temat separacji poszczególnych faz mieszaniny wydobywanej ze studni oraz procesu stabilizacji ropy naftowej. |
| EKP3 |
Ma wiadomości dotyczące wspomagania wydobycia węglowodorów kopalnych w celu zwiększenia produktywności studni. |
| EKP4 |
Zna metody przetwarzania gazu ziemnego w celu osiągnięcia parametrów handlowych. |
| EKP5 |
Jest zaznajomiony z problematyką hydratów metanu jako problemu przemysłu naftowego oraz jako potencjalnego źródła paliwa |
| EKP6 |
Posiada wiedze na temat obecnie stosowanych metod geologicznego składowania dwutlenku węgla oraz jego zastosowania do zwiekszania wydobycia węglowodorów kopalnych. |
| EKP7 |
Umie korzystać ze specjalistycznej literatury. |
| Lp. |
Zagadnienia |
Liczba godzin |
Odniesienie do EKP dla przedmiotu |
Odniesienie do RPS |
| W |
C |
L |
P |
S |
| 1 | Historia produkcji ropy i gazu | 1 | | | | 1 | EKP1 | |
| 2 | Metody wiercenia studni naftowych | 1 | | | | 2 | | |
| 3 | Zapobieganie niekontrolowanym wyrzutom ropy i gazu | 1 | | | | 1 | | |
| 4 | Budowa studni naftowej | 1 | | | | 1 | | |
| 5 | Eksploatacja złóż ropy i gazu | 1 | | | | 1 | | |
| 6 | Proces separacji ropy, wody i gazu | 1 | | | | 1 | | |
| 7 | Podstawowe typy separatorów i zasada działania | 1 | | | | 1 | | |
| 8 | Wykres fazowy dla mieszaniny gazu i cieczy | 1 | | | | 1 | | |
| 9 | Wykorzystanie efektu retrokondensacji dla zwiększenia wydajności procesu separacji | 1 | | | | 1 | | |
| 10 | Metody wspomagania wydobycia węglowodorów kopalnych | 1 | | | | 1 | | |
| 11 | Usuwanie kwaśnych gazów towarzyszących ropie i gazowi | 1 | | | | 1 | | |
| 12 | Osuszanie i sprężanie gazu ziemnego | 1 | | | | 1 | | |
| 13 | Eliminacja hydratów metanu z instalacji naftowych, perspektywy wydobycia gazu ziemnego z podmorskich złóż hydratów | 1 | | | | 1 | | |
| 14 | Perspektywy składowania CO2 w podmorskich złożach węglowodorów | 2 | | | | 1 | | |
| Forma aktywności |
Szacunkowa liczba godzin na zrealizowanie aktywności |
| W |
C |
L |
P |
S |
| Godziny kontaktowe | 15 | | | | 15 |
| Czytanie literatury | 10 | | | | 5 |
| Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych, projektowych | | | | | 5 |
| Przygotowanie do egzaminu, zaliczenia | | | | | |
| Opracowanie dokumentacji projektu/sprawozdania | | | | | |
| Uczestnictwo w zaliczeniach i egzaminach | 2 | | | | 2 |
| Udział w konsultacjach | 2 | | | | 2 |
| Łącznie godzin | 29 | | | | 29 |
| Łączny nakład pracy studenta | 58 |
| Liczba punktów ECTS | 1 | | | | 1 |
| Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu | 2 |
| Obciążenie studenta związane z zajęciami praktycznymi | 20 |
| Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich | 38 |
1. C. Giavarini., K. Hester.;Gas Hydrates, Springer, London 2011
2. F. Jahn., M. Cook., M. Graham.: Hydrocarbons Explorations and Production, Elsevier, Amsterdam 2008
3. H. Devold.: Oil and Gas Production Handbook. ABB, Oslo 2009
4. UNEP.;Carbon Dioxide Capture and Storage, Cambridge University Press, Cambridge 2005